دور نمایی از زندگی امام موسی بن جعفر (ع)

نویسنده این اثر را در شرایطی که جامعه ما مشغول مبارزه با عوامل طاغوت بود نگاشته است. هدف او این بود که همه مردم با درس آموزی از سیره امام موسی بن جعفر(ع) بتوانند در هر شرایط، به بهترین اقدام لازم
يکشنبه، 19 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
دور نمایی از زندگی امام موسی بن جعفر (ع)
   دور نمایی از زندگی امام موسی بن جعفر (ع)



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: دور نمایی از زندگی امام موسی بن جعفر(ع)
موضوع: سیره امام کاظم(ع)
زبان: فارسی
قطع: رقعی
تیراژ: 10000
نویسنده: عقیقی بخشایشی
ناشر: دفتر نشر نوید اسلام
محل چاپ: تهران، قم
تعداد صفحات: 186 صفحه

معرفی کتاب:

نویسنده این اثر را در شرایطی که جامعه ما مشغول مبارزه با عوامل طاغوت بود نگاشته است. هدف او این بود که همه مردم با درس آموزی از سیره امام موسی بن جعفر(ع) بتوانند در هر شرایط، به بهترین اقدام لازم دست زنند؛ زیرا آن حضرت نیز در بدترین شرایط با طاغوت های زمان خود در چند عرصه علمی، سیاسی، فکری و فرهنگی در مبارزه بود. او قهرمان خستگی‌ناپذیر و پرچمدار نهضت علمی... بود. از آنجا که چهره او ناشناخته بوده است نویسنده قصد داشته تا با نگارش این اثر بتواند قطره‌هایی هرچند ناچیز از این اقیانوس ناپیدا کرانه و از این دریای فیاض معنویت به عنوان هدیه دوستان و شیفتگان مقام مقدس ولایت عظمی استضائه و کسب معرفت کند.
لازم به تذکر است که این اثر دفتر نهم از مجموعه زندگی نامه پیشوایان است. محورهای مهم مباحث کتاب به این شرح است:
پیش‌آمد بحث:
شناسایی قهرمانان اصیل، قهرمان خستگی‌ناپذیر، پرچمدار نهضت علمی، سیمای ناشناخته قهرمانی امام
ولادت و روزگار پیشوائی امام(ع):
ولادت باسعادت، صفات و مشخصات ظاهری او، القاب امام، امامت و پیشوایی آن حضرت، تصریحات امامت آن بزرگوار
فضایل و سجایای اخلاقی و معنوی امام(ع):
سرچشمه فضیلت، دانش او، رهبر فکری و معنوی، دانشمند دوران، گفتار شیخ مفید(ره)، گفتار سید محسن جبل عاملی، مناظره و گفت وگو با ابوحنیفه، گفت وگو با زبان پارسی، عبادت و زهد امام(ع)، سپاس برای فراغت، سفرهای حج آن بزرگوار، تلاوت و انس با قرآن، تفقد از مخلوق، فروتنی، آزاد ساختن غلام، بخشش و کرم آن بزرگوار، عطوفت به هم‌نوع، در راه انجام وظیفه امر به معروف، احسان به دشمن، دعای آن بزرگوار، کار و کوشش امام(ع)
آراء و گفته‌های دیگران درباره امام(ع):
گفتار هارون الرشید، نظریه ابن الساعی نویسنده کتاب مختصر اخبار الخلفاء، گفتار نویسنده مرآة الجنان، ابوحاتم نویسنده تهذیب التهذیب، گفتار نویسنده میزان الاعتدال، گفتار شبراوی، خیرالدین زرکلی، زکی مبارک، ابن صباغ علی بن محمدمالکی، محمد امین غالب، ابن حجر میثمی، خطیب بغدادی، محمدیوسف موسی، عبدالجبار جوهری، ابن سعد یافعی و داستان شفیق بلخی.
تربیت یافتگان مکتب تربیتی امام کاظم(ع):
تربیت شاگردان نمونه: یونس بن عبدالرحمن، صفوان بن یحیی، محمدبن ابی عمیر، حسن بن محبوب، ابن نصر، عبدالله بن المغیره... معمربن خلاّد، عبدالرحمان بجلی، اسحاق بن عمّار، صیرفی، داود رقّی، موسی بن بکیر و...رضایت حقوق برادران اسلامی، درخواست استعفا، نجات از توطئه، خلعت خلیفه، وضوء به سبک اهل تسنن، مؤمن طاق، آشنایی در زندان سندی، زبان گویای شیعه، امام(ع) و زمامدار خودسر، دوران انتقالی، تقیه و کتمان عقیده، استبداد و خودکامگی، رد مقام وزارت در دوران منصور، منصور و تحقیر فقهی، منصور و خاندان رسالت، منصور و شکنجه‌های غیرانسانی، نذرهای منصور، مهدی عباسی، نفوذ زن در دستگاه خلافت، شیوع رشوه در میان استانداران، مهدی عباسی، دشمنی به خاندان علوی، برخورد مهدی عباسی با امام موسی(ع)، امام(ع) در زندان مهدی، شریک قاضی و سفره مهدی، خلیفه عباسی، در دوران الهادی، افراط در عیش و نوش، امام(ع) در شهادت علویان، صاحب فخ علوی و هادی، تهدیدات هادی، عصر هارون، ثروت و غنای حکومت هارون، نامه‌ای از امام(ع) به هارون، فتوایی از یک دنیا پرست، هارون در مکتب درسی امام(ع)
عوامل و انگیزه‌های نهضت علویان در دوره خلفای عباسی:
احساس مسئولیت در برابر ستمگری‌ها، روح شجاعت و قهرمانی، محرومیت از حقوق مشروع، هارون و تقسیم بیت المال، مبارزات هارون با علویان، قطع یدی برمکیان
فرزندان امام(ع):
امام رضا(ع) پیشوای هشتم، فاطمه معصومه(س)
شعاع عظمت یک بانوی بافضیلت:
در اشاره به عظمت حضرت معصومه(س) (به همراه چندین روایت)، جلال و شکوه بانوی اسلام، حوزه علمیه قم و آثار آن
نمونه‌های از سخنان آموزنده امام موسی بن جعفر(ع):
جهاد اکبر یا مبارزه با نفس، عبادت و رضای خدا، پرورش کودک، بزرگواری و عترت واقعی در مقوله بلند مرتبگی، انسان سعادتمند، سپاه عقل و سپاه جهل، بهداشت و تندرستی، حجت نهان و حجت آشکار و ...
تذکر: منابع مطالب مهم و کلیدی در پاورقی‌ها آمده است.به جز فهرست مطالب کتاب، فهرست دیگری به چشم نمی‌خورد.کتاب نیاز به موضوع بندی، تایپ و ویراستاری دوباره دارد.
منبع مقاله :
pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.