زندگانی امام باقر (ع)

این کتاب جلد هفتم از سری کتاب های ستارگان درخشان ویژه امام محمدباقر(ع) است. در 250 صفحه نوشته شده که دارای چهار بخش و یک خاتمه است.
سه‌شنبه، 21 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
زندگانی امام باقر (ع)
زندگانی امام باقر (ع)



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: زندگانی امام باقر(ع)
موضوع: سیره امام باقر(ع)
زبان: فارسی
نویسنده: محمدجواد نجفی
ناشر: کتابفروشی اسلامیه
محل چاپ: تهران
تعداد صفحات: 250 صفحه

معرفی کتاب:

این کتاب جلد هفتم از سری کتاب های ستارگان درخشان ویژه امام محمدباقر(ع) است. در 250 صفحه نوشته شده که دارای چهار بخش و یک خاتمه است.
بخش اولدرباره خلقت نور امام محمد باقر(ع) است بخش دوماز ولادت تا امامت حاوی پنج موضوع: 1. حسب و نسب، 2. تاریخ ولادت، 3. جریان ولادت، 4. نام، لقب و کنیه، 5. شکل و شمائل است.
بخش سوماز زمان امامت تا زمان شهادت حضرت را با 11 عنوان شامل می‌شود که در بین آن عناوین، منصب امامت، فضائل و مناقب، معجزات آن حضرت، کلمات قصار و مناظرات از اهمیت به سزایی برخوردار است.
بخش چهارمدرباره شهادت آن حضرت، حاوی هفت موضوع که مهم ترینشان، علت شهادت و زیارت حضرت امام باقر(ع) از جلوه ویژه ای برخوردار است که کتاب‌های هم‌ردیف آن کمتر به آن توجه نشان می‌دهند.
در خاتمه هم نویسنده مسائل متفرقه‌ مرتبط با امام باقر(ع) را آورده است؛ از جمله دعاهای آن حضرت و یا حرز امام باقر(ع) و استخاره امام باقر(ع) و...
نویسنده مزایای کتاب خود را به اختصار چنین بیان می‌کند: کتابش در عین زبده و خلاصه بودن، جامع نیز است، از کتاب‌های معتبری جمع‌آوری شده، به قلم ساده نوشته شده، ارزان و جیبی است و طرز تلفظ‌ها را ذکر کرده است.
در عین حال این کتاب (با اینکه در سال های گوناگون چندین بار چاپ شده است) مورد تجدید نظر جدی قرار نگرفته است. بنابراین قلمش ولو آسان است، ولی به سبک قدیم است و نشانه هایی که می‌دهد، بسیار کلی است، از این رو برای اینکه کتاب بتواند جای خود را همواره در قشر جوان باز نگاه دارد، نیاز مبرم به بازنگری جدید و اصولی دارد. با این حال، نمی‌توان آن را بودن فایده دانست که در جای خود بسیار غنیمت است. البته نویسنده کوشیده همه مطالب خود را مستند بیان کند. از این رو، در پایان کتاب منبع ها را آورده است؛ هر چند صفحات مورد استفاده خود را مشخص نکرده است.
منبع مقاله :
pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.