سرگذشت حضرت موسی بن جعفر (ع)

این کتاب نهمین جلد از مجموعه ستارگان درخشان است که در آن سیره و زندگانی چهارده معصوم(ع) نگارش شده است. در این اثر که ویژه امام موسی بن جعفر(ع) است سیره، زندگانی و ابعاد گوناگون شخصیت امام هفتم
يکشنبه، 10 دی 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
سرگذشت حضرت موسی بن جعفر (ع)
    سرگذشت حضرت موسی بن جعفر (ع)



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: سرگذشت حضرت موسی بن جعفر(ع)
موضوع: سیره امام کاظم(ع)
زبان: فارسی
قطع: جیبی
نویسنده: محمدجواد نجفی
ناشر: کتابفروشی اسلامیه
محل چاپ: تهران
سال چاپ: 1361
تعداد صفحات: 224 صفحه
معرفی کتاب:

معرفی کتاب:

این کتاب نهمین جلد از مجموعه ستارگان درخشان است که در آن سیره و زندگانی چهارده معصوم(ع) نگارش شده است. در این اثر که ویژه امام موسی بن جعفر(ع) است سیره، زندگانی و ابعاد گوناگون شخصیت امام هفتم به همراه زندگانی سید میر محمّد، فرزند آن حضرت، تدوین شده است.
به نوشته مؤلف با این که کتاب زبده و خلاصه‌ای از زندگانی امام کاظم(ع) است ولی تلاش شده است همه موضوعات لازمه تاریخی مربوط به آن حضرت را دربرگیرد. مجموعه مطالب آن، از کتاب‌های معتبر گردآوری شده است که اسامی منابع در پایان کتاب نگارش شده است. این کتاب به قدری ساده و روان نگارش یافته است که دارندگان کم ترین معلومات علمی نیز می‌توانند از آن بهره مند شوند.
حسن دیگر کتاب آن است که در ضبط اسامی اشخاص و اماکن، دقت کافی شده است. با اعرابی که آورده شده امکان تلفظ صحیح آن برای همه میسر است.
مجموعه مباحث کتاب در پنج بخش و یک خاتمه تنظیم شده است.
_ گفتار نویسنده درباره کتاب
بخش اول: از ولادت تا امامت: در این بخش، مطالب با عناوین زیر آمده است.
_ خلقت نور موسی بن جعفر(ع)، حسب و نسب، تاریخ ولادت، جریان ولادت، نام و لقب، کنیه
بخش دوم: از امامت تا شهادت: مباحث این بخش در هفت محور به شرح زیر آمده است.
_ زهد و عبادت، بخشش و سخاوت، ارشاد و هدایت، اخلاق و رفتار، قضاء حوائج، پند و اندرز، مناظرات.
بخش سوم: شهادت امام موسی بن جعفر(ع): در این قسمت، پنج موضوع مورد بررسی قرار می گیرد:
_ علت زندانی شدن حضرت_ مدت زندانی بودن_ جریان شهادت_ تاریخ شهادت_ جریان پس از شهادت
بخش چهارم: فرزندان موسی بن جعفر(ع)
_ پسران موسی بن جعفر(ع): در این بخش به معرفی هفت پسر امام(ع) پرداخته می‌شود که به ترتیب عبارتند از:
ابراهیم بن موسی بن جعفر(ع)، عباس بن موسی بن جعفر(ع)، قاسم بن موسی بن جعفر(ع)، اسماعیل بن موسی بن جعفر(ع)، احمد بن موسی بن جعفر(ع) (شاه چراغ)، محمد بن موسی بن جعفر(ع)، حمزة بن موسی بن جعفر(ع)
در ادامه این بخش، از آنجا که سلسله پادشاهان صفویه به جناب حمزة بن موسی بن جعفر(ع) ختم می‌شود نام این پادشاهان آورده شده است. تقریباً این سلسله حدود دویست سال سلطنت کردند مذهب شیعه را مذهب رسمی ایران معرفی کرده و در ترویج آن کوشیدند.
شاه اسماعیل صفوی، شاه طهماسب، شاه اسماعیل دوم، شاه خدابنده ثانی، شاه عباس اول، شاه صفی اول، شاه عباس دوم، شاه صفی دوم، شاه سلطان حسین، عبدالله بن موسی بن جعفر(ع) ، اسحاق بن موسی بن جعفر(ع) ، عبیدالله بن موسی بن جعفر(ع) ، زیدبن موسی بن جعفر(ع)
در ادامه این بخش به معرفی دختران امام موسی بن جعفر(ع) پرداخته می‌شود: آمنه دختر موسی بن جعفر(ع)، حضرت معصومه(ع)، زیارت حضرت معصومه(ع)
بخش پنجم: اصحاب موسی‌بن جعفر(ع): در این بخش به معرفی چهار نفر از اصحاب خاص امام(ع) پرداخته شده است از جمله آنهاست. 1. حمادبن عیسی، 2. عبدالرحمان بن حجاج، 3. محمدبن ابی‌عمیر، 4. صفوان بن مهران
خاتمه: در این بخش، پانزده موضوع به شرح زیر آمده است:
جغرافیای کاظمین، قبرستان قریش، گنبد و بارگاه موسی بن جعفر(ع)، ضریح مبارک، ایوان‌های مقدس، صحن مقدس، مقابر کاظمین، مقابر بغداد، هارون و فرزندان پیغمبر(ص)، هارون و آل برمک، شهید فخ، صاحب دیلم
_ موضوعات متفرقه
حرمت خمر، اجرت کارگر، زراعت، معالجات، لباس، حق فرزند، زن و خانه داری، سئوالات قبر و...
در صفحات پایانی، زندگانی سید میر محمد بن موسی بن جعفر(ع) (فرزند امام کاظم(ع)) با عناوین ده گانه زیر مورد اشاره قرار می‌گیرد.
لازم به ذکر است اصل این نوشته از شیخ محمد جعفر شامل شیرازی است که نویسنده آن را خلاصه کرده است.
_ پسران موسی بن جعفر(ع)، درباره طبقات امام زادگان، استحباب زیارت امامزادگان، جلالت و قبر سید میر محمد، صحن مطهر، درهای حرم، ضریح مطهر، گنبد مطهر، فرزندان سید میر محمد، فرزندان ابراهیم مجاب، حسب و نسب اخوان کتابچی
تذکر: در پایان مدارک و منابع مطالب کتاب به همراه فهرست مطالب آمده است.
منبع مقاله :
pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.