کار در اروپای سده‌ی سیزدهم

در قرن سیزدهم تغییرات مهمی در روحیات و نوع عمل و کردار انسان در ارتباط با عمده فعالیت‌های روزمره وی به وقوع پیوسته، به گونه‌ای که سنت‌های قرون وسطایی در این زمینه تا امروز نیز تأثیرات خود را برجای
يکشنبه، 17 دی 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
کار در اروپای سده‌ی سیزدهم
 کار در اروپای سده‌ی سیزدهم

نویسنده: ژاک لوگوف
برگردان: بهاءالدین بازرگانی گیلانی

 

در قرن سیزدهم تغییرات مهمی در روحیات و نوع عمل و کردار انسان در ارتباط با عمده فعالیت‌های روزمره وی به وقوع پیوسته، به گونه‌ای که سنت‌های قرون وسطایی در این زمینه تا امروز نیز تأثیرات خود را برجای نهاده و آن عبارت از عنصر کار می‌باشد. کار در قرون وسطای اولیه دارای ارزش‌های متضاد و متناقضی بود و این امر در دنیای دیری آن روزگاران معضلاتی به وجود آورده بود. مقررات و ضوابطی که در آغاز از سوی بندیکت قدیس در صومعه‌ها برقرار شده بود دو فریضه برای راهبان در نظر گرفته بود: یکی فریضه روحانی که شامل رونویسی از روی نسخ خطی بود و دیگری کار فلاحت و کشاورزی تا از آن طریق به امرار معاش بپردازند. کار برای راهب یک فریضه و عملی در مقام توبه محسوب می‌شد. در سفر آفرینش (عهد عتیق) آمده است که خداوند، آدم و حوا را به خاطر معصیت‌شان به کار کردن مکافات داد. اما کارکردن کفاره گناه هم محسوب می‌شد و از این سبب بود که ارتقاء ارزش پیدا کرد. با توجه به شخصیت و جایگاهی که راهبان در جوامع قرون وسطایی اولیه از آن برخوردار بودند و از آنجا که همین قشر که در بالاترین موقعیت اجتماعی قرار داشتند، بایستی کار هم می‌کردند، لذا عنصر کار عملاً از منزلت و وجهه مثبتی برخوردار گردید.
در روند ارتقاء جایگاه و ارزش کار در فاصله قرون 11 و 13 تسریع به عمل آمد. پیشرفت‌های فنی در کشاورزی، توسعه صناعات و حِرَف در شهرها، کسب ثروت و مکنت و اعتلای وضعیت اجتماعی مردم که با کار و تلاش پیوندی یک‌راست داشت - باعث نقش این تصویر در اذهان شد که همه این دست‌آوردها حاصل کار و سعی انسان است. پیش‌تر شاهد بوده‌ایم که هم تجار و کسبه و هم دانشگاهیان چگونه مشروعیت خود را از راه کارشان به دست می‌آوردند و از این حیث در اجتماع مورد رسمیت و شناسایی بودند. و باز شاهد بودیم زمانی که فرایارهای فرقه فقرا وقتی تن به کار نمی‌دادند و مورد ملامت و انتقاد قرار می‌گرفتند به این استناد می‌جستند که موعظه و اندرزشان هم شکلی از کار محسوب می‌شود و لذا به این طریق در مقام مدافعه از خویش بر می‌آمدند. وقتی کار ارزش پیدا کرد آن‌گاه آن دسته از اقشار جامعه که تاکنون با امتناع و دوری‌جستن از کار تفوق و فرادستی خود را به رخ می‌کشیدند - بطالت و کاهلی اندیشمندان و کشیشان، جنگآوران، شهسواران و اشراف -، خود را در زمینه‌های اجتماعی و معنوی در تنگنای بسیار دشواری احساس کردند. رزم‌آوری و جنگیدن به عنوان کار دفاع از ضعیفان عملی ضروری و مفید مورد ارزیابی قرار گرفت. کار و خدمات کلیسایی روحانیون هم پیش از اینکه فرایارهای فرقه فقرا در مقام مدافعه از خویش برآیند مورد تأئید و تحسین مردم واقع شد. تمام دنیای اشرافیت، درباری‌ها و شهسواران خود را در معرض تهدید دیدند. ضرب‌المثلی بر سر زبان‌ها افتاد که: رنج و زحمت برتر از شهامت و بی‌باکی است. مع ذلک تصویری که از کار بر اذهان نقش بسته بود روشن و شفاف نبود چرا که هنوز تعریف دقیق و واحدی از کار وجود نداشت. در حالی که کلمه لاتین Labor (که کلمات فرانسوی Laboureur و انگلیسی Labor از آن مشتق شده‌اند) در وهله اول صرفاً بر کار و سعی یدی و فیزیکی دلالت دارد، اما کلمه لاتین opera (که ریشه کلمات فرانسوی oeuvre و ouvrier است) به معنای حاصل و مولود کار یعنی «اثر» می‌باشد. تمایز و یا حتی تضاد بین این دو کماکان باقی ماند و تشدید هم شد: برخلاف اولی - کار یدی، که هرچه بیشتر مورد بی‌اعتنایی قرار گرفت ولی نوع دوم کار ارجمند شد و مورد تأئید قرار گرفت. روتبوف شاعر از خویش با افتخار چنین تعریف می‌کند: «من کار خود را با دست انجام نمی‌دهم».
به این ترتیب یک اروپای دوگانه: اروپای کار ارجمند و کار پست پدید آمد. باعث و بانی این دوگانگی یکی هم این واقعیت بود که جامعه و به خصوص کلیسا، اغنیا و قدرتمندان با استفاده از نفوذ خود از عنصر کار بیشتر به نفع مصالح خود بهره‌برداری می‌کردند و کارگران را تحت انقیاد و بندگی کارفرمایان قرار می‌دادند. مناقشات ناشی از این فرآیند تا به امروز هم فیصله نیافته است و ایجاد دگرگونی عمیق در عرصه کار و کارگری در عصر حاضر نشان از وقوع تحولی بزرگ در جوامع به اصطلاح «مترقی» دارد.
منبع مقاله :
لوگوف، ژاک؛ (1391)، اروپا، مولود قرون وسطی (بررسی تاریخی فرآیند تکوین و تکامل اروپا در قرون وسطی (سده‌های 4 تا 16 میلادی)، ترجمه‌ی بهاءالدین بازرگانی گیلانی، تهران: انتشارات کویر، چاپ دوم.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط