معرفی کتاب عاشورا غم‌بارترین روز تاریخ

مقتل فشرده، پرمحتوا و جان‌سوزی از آیت الله سید کاظم قزوینی است. ایشان این کتاب را در کنار مرقد منور امام حسین(ع) خوانده و پس از تغییر و اصلاح به این شکل ترجمه کرده است. این کتاب که بارها به چاپ رسیده
شنبه، 23 دی 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
معرفی کتاب عاشورا غم‌بارترین روز تاریخ
  عاشورا غم‌بارترین روز تاریخ



 
شناسنامه کتاب:
عنوان: عاشورا غم‌بارترین روز تاریخ (مقتل امام حسین علیه‌السلام)
موضوع: قیام امام حسین(ع) / مصیبت‌های امام حسین(ع) / شهادت امام حسین(ع) / قیام عاشورا
زبان: فارسی
قطع: وزیری
تیراژ: 3000
نویسنده: سیدکاظم قزوینی
مترجم / مصحح: علی‌رضا کرمی
ناشر: نشر مرتضی
محل چاپ: قم
سال چاپ: 1377
نوبت چاپ: سوّم
تعداد صفحات: 282 صفحه

معرفی کتاب:

درباره کتاب:
مقتل فشرده، پرمحتوا و جان‌سوزی از آیت الله سید کاظم قزوینی است. ایشان این کتاب را در کنار مرقد منور امام حسین(ع) خوانده و پس از تغییر و اصلاح به این شکل ترجمه کرده است. این کتاب که بارها به چاپ رسیده است به شرح وقایع عاشورا می پردازد.
این اثر، ترجمه کتاب‌های فاجعة الطّف و مقتل الحسین است. مترجم کتاب در مقدمه خود می‌نویسد: این به مقتل، مطالب بسیاری افزوده شده و موضوعات آن به بخش‌های گوناگونی تقسیم و تنظیم گردیده است و مدارک و منابع بسیاری از مطالب دیگر بر آن افزوده شده است. در شروع کتاب درباره نویسنده کتاب و چندین مورد از ویژگی‌های اخلاقی ایشان توضیح هایی آمده است. این کتاب ده بخش دارد که مقدمه‌ای از مترجم کتاب نیز به دنبال آن آمده است.
بخش اول - پرشکوه ترین روز تاریخ (بزرگ ترین روز تاریخ، یک تحول شوم، شکایت به پیامبر خدا(ص)، با او بیعت نخواهم کرد)
بخش دوم - از خانه پیامبر(ص) به سوی خانه خدا (سفیر ویژه حسین(ع)، به سوی خانه خدا، فرود در سرزمین عشق و ایمان، سرو برافراشته آزادگی، آخرین گروه از سپاه اموی).
بخش سوم - آن شب جاودانه‌ای که خورشیدِ جهان افروز تاریخ شد؟ (آزمایشی دیگر، پاسخ های بی‌نظیر، پاداش شکوهمند، آیا این عدالت است)
بخش چهارم - میدان نبرد یا دانشگاه پرشکوه ارزش ها (بامداد عاشورا، آموزگار عاشورا و نخستین درس، زیباترین سند آزادگی، آفت جاه‌طلبی، اراده‌ای وصف ناپذیر، دادگاهی برای محکومیت استبداد)
بخش پنجم - بی‌نظیرترین نمایشگاه ادب و آزادگی (این بخش از 22 موضوع تشکیل شده که هر کدام از موضوعات درباره شخصیت‌ها یا اتفاقاتی است که در روز عاشورا یا قبل از آن اتفاق افتاده است)
بخش ششم - یاران هاشمی یا برترین قهرمانان تاریخ (در این بخش نیز به جوانان شهید کربلا همچون حضرت علی‌اکبر(ع)، حضرت قاسم(ع) و عبدالله (فرزندان امام حسن(ع) می‌پردازد و در قسمت دوم این بخش، درباره شهادت پسران ام‌النبین(س) و ویژگی‌ها و امتیازهای اخلاقی حضرت عباس(ع) سخن به میان آمده است.)
بخش هفتم - از شیرخوار تا نو رسیده شهید (در این بخش، درباره شهادت فرزندان حضرت زینب(س) و کودک شیرخوار امام حسین(ع) حضرت علی اصغر(ع) مطالبی آمده است.)
بخش هشتم - منشور آزادی در سخت‌ترین لحظات (در این بخش موضوع‌هایی چون: سخت‌ترین لحظات، اگر دین ندارید و زینت عبادت‌کنندگان آمده است که درباره لحظه‌های پایانی شهادت امام حسین(ع)، گفت وگوی ایشان با دشمن و آمادگی امام سجاد(ع) برای یاری رساندن بر پدر گرامی‌اش سخن گفته شده است).
بخش نهم - از سنگ ناله خیزد روز وداع یاران (در این بخش به وداع حضرت امام حسین(ع) با دختران، بانوان حرم و با اسطوره ایمان و پایداری و صبر، حضرت زینب کبرا(ع)، سخن به میان آمده است).
بخش دهم - نیایش شورانگیز آخرین (در این بخش، به آخرین نیایش‌های حضرت سیدالشهدا(ع) با پروردگار خود، شهادت آن حضرت و نظاره کردن حضرت زینب کبرا(س) در بالای قتلگاه، شهادت عبدالله یکی دیگر از پسران حضرت امام حسن(ع) و سر بریدن حضرت امام حسین(ع) توسط شمر می پردازد).
این کتاب دارای فهرست منابع، فهرست اعلام و اصطلاح های عربی نیست، ولی مترجم کتاب، منبع های کتاب را در پاورقی‌‌ها آورده است.
منبع مقاله :
pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.