تحلیلی بر بیانات امام خامنه‌ای در دیدار شرکت‌کنندگان در کنفرانس اتحادیه بین‌ المجالس سازمان همکاری اسلامی

پایان افسانه شکست‌ناپذیری رژیم صهیونیستی

پنجم ژوئن سال ۱۹۶۷ میلادی، جنگی تمام عیار میان ارتش رژیم صهیونیستی با کشورهای مصر، سوریه و اردن درگرفت که از آن تعبیر به جنگ های شش روزه می‌کنند. ماجرا از این قرار بود که به دنبال تحولاتی که
شنبه، 7 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حمیده جبل عاملی
موارد بیشتر برای شما
پایان افسانه شکست‌ناپذیری رژیم صهیونیستی
پایان افسانه شکست‌ناپذیری رژیم صهیونیستی

اول: جنگ 6 روزه

پنجم ژوئن سال ۱۹۶۷ میلادی، جنگی تمام عیار میان ارتش رژیم صهیونیستی با کشورهای مصر، سوریه و اردن درگرفت که از آن تعبیر به جنگ های شش روزه می‌کنند. ماجرا از این قرار بود که به دنبال تحولاتی که در منطقه به وجود آمد، اسرائیل با خبر شد که نیروهای نظامی مصر در حال آماده باش و متمرکز کردن نیروهای خود در "صحرای سینا" هستند. روز بعد، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم دستور داد تا تعدادی از واحدهای نظامی ارتش خود را به این سمت روانه کنند. این موضوع موجب تنش میان دو کشور شد به طوری که رادیو قاهره اعلام کرد: "بقای اسرائیل بیش از حد طول کشیده، ما از تهاجم اسرائیل استقبال می‌کنیم. ما از جنگی که مدت‌ها انتظارش را کشیده‌ایم استقبال می‌کنیم. نقطه‌ی اوج فرارسیده‌است. زمان جنگی که « نابودی اسرائیل» را به همراه دارد فرا رسیده‌است."
به موازات این مسأله، کشورهای سوریه و اردن و عراق هم نیروهای خود را در بلندی‌های جولان و کرانه‌ی باختری رود اردن برای حمله به اسرائیل مستقر کردند. اما ماجرا برعکس شد. افسانه‌ی شکست‌ناپذیری رژیم صهیونیستی و پشتیبانان مادی و معنوی آنان اما کمتر از دو دهه دوام آورد. حزب‌الله لبنان، به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین سرشاخه‌های محور مقاومت، توانست ملهم از پیروزی انقلاب اسلامی، اولین بار، این ارتش را در سال ۱۹۸۲ شکست دهد. اسرائیل در یک حمله‌ی غافلگیرکننده توانست تا کنترل نوار غزه و صحرای سینا را از مصر، قدس شرقی و کرانه‌ی باختری رود اردن را از اردن، و بلندی‌های جولان را از سوریه خارج کند. و البته‌ی همه اینها تنها در ۶ روز رقم خورد. ۶ روزی که البته به گفته‌ی یکی از تحلیلگران عرب، ۶ ساعت بیشتر نبود و فقط برای حفظ آبرو بود که گفته می‌شد ۶ روز.

دوم: جنگ 22 روزه

افسانه‌ی شکست‌ناپذیری رژیم صهیونیستی و پشتیبانان مادی و معنوی آنان اما کمتر از دو دهه دوام آورد. حزب‌الله لبنان، به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین سرشاخه‌های محور مقاومت، توانست ملهم از پیروزی انقلاب اسلامی، اولین بار، این ارتش را در سال ۱۹۸۲ شکست دهد. پس از آن، در سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۰ میلادی نیز، بار دیگر، این حادثه رقم خورد. نهایتا سال ۲۰۰۶ و در جریان جنگ‌های ۳۳ روزه، در حالی‌که ایهود اولمرت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، پس از عملیات نظامی حزب‌الله در خاک این رژیم اعلام کرد که "لبنان بهای آن را خواهد پرداخت" و به لبنان حمله‌ور شد، اما باز هم شکست مفتضحانه‌ای خورد و عقب‌نشینی کرد. روند این شکست، در جریان جنگ‌های ۲۲ روزه و ۵ روزه در نوار غزه نیز مجددا تکرار شد.

بیشتر بخوانید:نابودی رژیم صهیونیستی زیر ۲۵ سال


این اما همه‌ی ماجرا نبود. محور غربی- عبری که خود را مواجه با شکست‌های پشت سر هم می‌دید، با ایجاد گروهک‌های دست‌سازی چون داعش، جنگ را به خاک دیگر محورهای جبهه‌ی مقاومت و هم‌پیمانان ایران، یعنی عراق و سوریه کشاند. جنگی که نزدیک به هفت سال طول کشید اما نتیجه‌ی آن چیزی شد که اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا اذعان کرد: "به نظر می‌رسد حضور بشار اسد بر مسند قدرت تضمین شده باشد. به شرح فوق، حزب‌الله در لبنان را نیز اضافه کنید. داعش بخش زیادی از سرزمین‌های [عراق و سوریه] را از دست داده است. همچنین حکومت عراق شهر سرشار از نفت کرکوک را دوباره پس گرفته است. «رژیم صهیونیستی در لبنان شکست خورد، مجبور به عقب‌نشینی شد، مجبور به اعتراف به شکست شد؛ درحالی‌که همه خیال می‌کردند این یک رژیم شکست‌ناپذیر است. در جنگ نرم هم می‌توان رژیم صهیونیستی و عوامل آن را شکست داد... من عقیده‌ام این است که این مجاهدت در مقابل رژیم صهیونیستی، به نتیجه خواهد رسید؛ این را ما معتقدیم. اینکه ما خیال کنیم که «دیگر فایده‌ای ندارد و کار از کار گذشته» حوثی‌ها نیز عربستان را در باتلاق یمن زمین‌گیر کرده‌اند. مشارکت ایران در همه‌ی این تحولات برجسته بوده است، همین هم نفوذ ایران در سرتاسر منطقه را در برداشته است." حالا این "الگوی انقلاب اسلامی" بود که توانست دست برتر را در منطقه داشته و "الگوی نظم آمریکایی و صهیونیستی" در منطقه را بر هم زند.

سوم: اعتراف به شکست

روز سه‌شنبه، رهبر انقلاب در دیدار شرکت‌کنندگان در کنفرانس اتحادیه‌ی بین‌‌المجالس سازمان همکاری اسلامی، به همین موضوع افسانه‌ی شکست‌ناپذیری رژیم صهیونیستی اشاره کرده و فرمودند: «رژیم صهیونیستی در لبنان شکست خورد، مجبور به عقب‌نشینی شد، مجبور به اعتراف به شکست شد؛

بیشتر بخوانید:مقابله با سلطه دشمن، شرط انقلابی‌گری


درحالی‌که همه خیال می‌کردند این یک رژیم شکست‌ناپذیر است. در جنگ نرم هم می‌توان رژیم صهیونیستی و عوامل آن را شکست داد... من عقیده‌ام این است که این مجاهدت در مقابل رژیم صهیونیستی، به نتیجه خواهد رسید؛ این را ما معتقدیم. اینکه ما خیال کنیم که «دیگر فایده‌ای ندارد و کار از کار گذشته»، نخیر، این‌جور نیست؛ ولو ده‌ها سال هم گذشته است امّا قطعاً ان‌شاءالله و باذن‌الله به نتیجه خواهد رسید؛ کمااینکه تا امروز هم مقاومت پیشرفت کرده است. شما ملاحظه کنید؛ یک روز اینها -صهیونیست‌ها- شعار «از نیل تا فرات» می‌دادند، [ولی] امروز دور خودشان دیوار می‌کشند که بتوانند خودشان را در آنجا در سرزمین غصبی حفظ کنند. بنابراین مقاومت پیشرفت کرده، بعد از این هم پیشرفت خواهد داشت.»

بیشتر بخوانید:چگونگی پیدایش اسرائیل

 

پی‌نوشت:

۱. بیانات امام خامنه‌ای در دیدار شرکت‌کنندگان در کنفرانس اتحادیه بین‌ المجالس سازمان همکاری اسلامی (۱۳۹۶/۱۰/۲۶)

منبع مقاله : http://khamenei.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.