مشکلات جمعیتی هند

هزاران سال است که در هند، افرادی با فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف در کنار یک دیگر زندگی می‌کنند. با آن که صدها زبان مختلف در این شبه قاره وجود دارد اما زبان رسمی آنها هندی است، هر چند اکثر مردم در این
يکشنبه، 6 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
مشکلات جمعیتی هند
مشکلات جمعیتی هند

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
هزاران سال است که در هند، افرادی با فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف در کنار یک دیگر زندگی می‌کنند. با آن که صدها زبان مختلف در این شبه قاره وجود دارد اما زبان رسمی آنها هندی است، هر چند اکثر مردم در این کشور به زبان انگلیسی نیز صحبت می‌کنند. در حدود 80% از جمعیت هند را هندوها تشکیل می‌دهند. مسلمانان بزرگترین اقلیت در هند به حساب می‌آیند. بیش از 70% از مردم هند در حومه شهر، روستاها و شهرهای کوچک زندگی می‌کنند. از آن جا که جمعیت روستایی روز به روز فقیرتر می‌شوند، مردم بیشتری به شهرهای بزرگتر نقل مکان می‌کنند و مجبور به زندگی در محله‌های پرجمعیت و بدون برق و آب تمیز و قابل شرب هستند. امروزه هند زادگاه بیش از 1 میلیارد نفر است. این کشور تا سال 2050 به عنوان پر جمعیت‌ترین کشور در جهان، چین را پشت سر خواهد گذاشت. کارشناسان این امر معتقدند تا پیش از آن که رشد جمعیت هند رو به کاهش گذارد، این کشور به جمعیتی بالغ بر 8ر1 میلیارد نفر خواهد رسید. برخلاف چین که سیاست تک فرزندی را در دستور کار خود قرار داده است، در هند برنامه کنترل تعداد فرزند در خانواده به انسجام لازم نرسیده است. در طول دهه 1970 و 1980 دولت سعی نمود رشد جمعیت را با مجبور ساختن مردم به عقیم سازی تحت کنترل درآورد. با این حال، امروزه نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد رشد جمعیت در این کشور در حال کاهش است. در بسیاری از مناطق، امکانات پیشگیری از بارداری به طور وسیعی فراهم شده است و به ویژه زنان هندی در مناطق روستایی تحت آموزش بیشتری در این زمینه قرار دارند.
مشکلات جمعیتی هند
در قیاس با یک فرزند و کمی بیش از آن در هر خانواده غربی، هر زن هندی به طور تقریبی دارای 3 فرزند است. ظاهراً در بسیاری از جوامع آسیایی نیاز است که فرزندان هنگامی که بزرگتر می‌شوند به سر کار رفته و از اعضای خانواده مراقبت نمایند. در این کشورها ارزش پسران بیش از دخترها بوده و دختران نیز بایستی در سنین پایین ازدواج کنند. حدود یک سوم جمعیت هند زیر 14 سال هستند به طوری که این امر این کشور را یکی از جوانترین کشورهای جهان ساخته است. قطع نظر از آن، هند هنوز هم بیشترین تعداد افرادی را در خود دارد که قادر به خواندن و نوشتن نیستند.
رشد جمعیت هند در مقایسه با سایر کشورها
بیش از 70% از مردم هند در حومه شهر، روستاها و شهرهای کوچک زندگی می‌کنند. از آن جا که جمعیت روستایی روز به روز فقیرتر می‌شوند، مردم بیشتری به شهرهای بزرگتر نقل مکان می‌کنند و مجبور به زندگی در محله‌های پرجمعیت و بدون برق و آب تمیز و قابل شرب هستند. در نتیجه آن، شهرهایی مانند بمبئی، کلکته و دهلی نو در حال انفجار از جمعیتی هستند که هیچ شغل و کاری برای انجام ندارند.

بیشتر بخوانید: پاسخ جامعه‌شناسی به مشکلات جمعیتی


جمعیت بیش از حد در هند حتی مشکلات بیشتری را به وجود آورده است. جمعیت رو به افزایشی که در یک زمین زندگی می‌کنند، به سرعت منابع محدود کشور را به اتمام می‌رسانند. وضعیت سلامت و شرایط پزشکی بدتر از قبل شده و بیماری‌ها با سرعت بیشتری شیوع می‌یابند. در هند روز به روز بر تعداد افرادی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند، افزوده می‌شود.
منبع :
برگرفته از سایت اینگیلیش آنلاین
 
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.