جمعیت سالمند رو به افزایش در ژاپن

جمعیت ژاپن پیرتر و پیرتر می‌شود. تنها در سال گذشته جمعیت ژاپن 300000 نفر کاهش داشته و به 127 میلیون نفر رسید. تقریباً یک چهارم جمعیت این کشور بالای 65 سال داشته در حالی که تعداد کودکان زیر 14
دوشنبه، 7 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
جمعیت سالمند رو به افزایش در ژاپن
جمعیت سالمند رو به افزایش در ژاپن

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
جمعیت ژاپن پیرتر و پیرتر می‌شود. تنها در سال گذشته جمعیت ژاپن 300000 نفر کاهش داشته و به 127 میلیون نفر رسید. تقریباً یک چهارم جمعیت این کشور بالای 65 سال داشته در حالی که تعداد کودکان زیر 14 سال 13% درصد کاهش یافته است. آمارهای جدید نشان می‌دهند که ژاپن یکی از کشورهایی است که جمعیت آن به سرعت در حال سال خوردگی است. پیش بینی می‌شود که تا سال 2050 جمعیت این کشور به 95 میلیون نفر کاهش یابد.
علل بسیاری منجر به کاهش جمعیت ژاپن می‌شوند. یکی از دلایل آن، نرخ زاد و ولد است که به طور چشم گیری پایین بوده و در بین کشورهای توسعه یافته با 3ر1% یکی از کمترین میزان‌ها را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر، نسل افزایش زاد و ولد متعلق به دهه‌های 50 و 60 اکنون در حال رسیدن به سن بازنشستگی هستند. داشتن یک فرزند هزینه زیادی را بر دوش خانواده گذاشته و اکثر زوج‌های ژاپنی در صورتی که زن و شوهر کار کنند، تنها می‌توانند به اندازه‌ای درآمد داشته باشند که از عهده مخارج روزمره زندگی برآیند. بسیاری از زوج‌ها تا زمانی که سی سالگی را پشت سر نگذارند ازدواج نمی‌کنند، در نتیجه امکان بچه دار شدن را کاهش می‌دهند. حتی کسانی وجود دارند که از قانون ممنوعیت سقط جنین به عنوان آخرین اقدام استقبال می‌کنند. قوانین سختگیرانه مهاجرتی همچنین بر جمعیت ژاپن و نیز کاهش خارجی‌های ساکن در این کشور پس از فاجعه هسته‌ای فوکوشیما در سال 2011 تأثیر گذاشته است. در مقایسه با بیش از 5% خارجی‌هایی که جمعیت کشورهای غربی را تشکیل می‌دهند، تنها 2% از مردم ژاپن را افراد خارجی تشکیل می‌دهند.
دولت ژاپن در تلاش است که با مشکل سال خوردگی جامعه مقابله نماید. هزینه‌های رفاهی رو به افزایش است و هزینه‌های درمانی نیز در حال افزایش هستند. در حالی که به بیمارستانها و پزشکان بیشتری در آن جا نیاز است، افراد کمتری در نیروی کار وجود دارند که مالیات پرداخت می‌کنند. علاوه بر آن، متوسط طول عمر مردم در این کشور در میان بیشترین میزان‌ها در جهان قرار دارد.
کاهش جمعیت، بیشتر مناطق روستایی را تحت تأثیر قرار داده است. در حومه شهر و روستا، افراد سالمند باقی مانده در حالی که نسل جوان تمایل به حرکت به سوی شهرها دارند.
زوج‌های ژاپنی تعداد کمتری بچه داشته به این دلیل که فرزند بیشتر به معنای تحمیل هزینه‌های مالی بیشتر است که خود را برای آن آماده نکرده‌اند. از آن جا که زنان بیشتر و بیشتری در این کشور وارد نیروی کار می‌شوند، به قدر کافی مهد کودک جهت نگهداری از کودکان وجود ندارد.
جمعیت شناسان عنوان می‌کنند که دولت ژاپن به قدر کافی برای خانواده کاری انجام نمی‌دهد. داشتن یک فرزند هزینه زیادی را بر دوش خانواده گذاشته و اکثر زوج‌های ژاپنی در صورتی که زن و شوهر کار کنند، تنها می‌توانند به اندازه‌ای درآمد داشته باشند که از عهده مخارج روزمره زندگی برآیند. بسیاری از زوج‌ها تا زمانی که سی سالگی را پشت سر نگذارند ازدواج نمی‌کنند، در نتیجه امکان بچه دار شدن را کاهش می‌دهند. حتی کسانی وجود دارند که از قانون ممنوعیت سقط جنین به عنوان آخرین اقدام استقبال می‌کنند.
منبع مقاله :
برگرفته از سایت اینگیلیش آنلاین
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.