جمعیت ژاپن رو به کاهش است

برای نخستین بار در صد سال گذشته جمعیت ژاپن در حال کاهش است. طی سرشماری انجام شده در 5 سال گذشته در سرتاسر ژاپن، جمعیت این کشور 1 میلیون نفر کاهش داشته است. در حال حاضر، 125 میلیون نفر در
دوشنبه، 7 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
جمعیت ژاپن رو به کاهش است
جمعیت ژاپن رو به کاهش است

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
برای نخستین بار در صد سال گذشته جمعیت ژاپن در حال کاهش است. طی سرشماری انجام شده در 5 سال گذشته در سرتاسر ژاپن، جمعیت این کشور 1 میلیون نفر کاهش داشته است. در حال حاضر، 125 میلیون نفر در ژاپن زندگی می‌کنند، که به عنوان دهمین کشور پرجمعیت جهان شناخته می‌شود. بر اساس گزارشات داده شده توسطه سازمان ملل، ژاپن تا پایان این قرن، یک سوم جمعیت خود را از دست خواهد داد و جمعیت آن به 83 میلیون نفر خواهد رسید. نرخ پایین تولد در ژاپن به این معنی است که این کشور در چند دهه آینده با مشکلات اقتصادی مواجه خواهد شد. جمعیت رو به رشد ژاپن یک نیروی محرک اقتصادی بوده است. ژاپن به مدت چندین سال یکی از پایین‌ترین میزان زاد و ولد را در دنیای غرب داشته است. گرچه دولت تلاش کرده است زنان ژاپنی را به داشتن فرزندان بیشتر متقاعد سازد، اما این تلاش تأثیر چندانی نداشته است. هر زن ژاپنی به طور متوسط دارای 4ر1 نوزاد است. علاوه بر آن، زنان در سنین بالا ازدواج کرده و تمایلی ندارند شغل خود را رها سازند. جمعیت شناسان عنوان می‌کنند که به منظور جلوگیری از کاهش جمعیت، این کشور به نرخ تولد حداقل 8ر1 نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با ژاپن


یکی دیگر از دلایل کاهش جمعیت ژاپن مهاجرت است. به دلیل قانون سختگیرانه این کشور، تقریباً هیچ کس نمی‌تواند برای زندگی به این کشور وارد شود. دولت در حال فکر به تعدیل و سهولت قانون مهاجرت ژاپنی‌ها است اما این قانون در میان مردم از محبوبیت چندانی برخوردار نیست.
جمعیت ژاپن رو به کاهش است
تصویری از افزایش و کاهش جمعیت در ژاپن
نرخ پایین تولد در ژاپن به این معنی است که این کشور در چند دهه آینده با مشکلات اقتصادی مواجه خواهد شد. جمعیت رو به رشد ژاپن یک نیروی محرک اقتصادی بوده است. در آینده، نیروی کار کمتری وجود خواهد داشت و آنها مجبورند میلیونها شهروند سالمند خود را مورد حمایت قرار داده و حقوق بازنشستگی آنها را پرداخت نمایند. مراقبتهای بهداشتی و درمانی نیز با افزایش سن جمعیت، افزایش خواهد یافت.
کاهش جمعیت به طور مساوی در سرتاسر کشور توزیع نشده است. در حالی که شهرهای بزرگی مانند توکیو رشد جمعیت چشمگیری داشته‌اند، مردم مناطق روستایی و دور افتاده کشور را ترک می‌کنند. به خصوص کارگران جوان از این مناطق خارج شده و جمعیت سالخورده را در پشت سر باقی می‌گذارند.
سایر کشورهای آسیایی دچار مشکلات مشابهی هستند. برای مثال، در کره جنوبی و چین، بهبود شرایط زندگی برای بسیاری از مردم همچنین منجر به کاهش جمعیت شده است. در نتیجه، چین اخیراً اعلام کرده است که خانواده‌ها مجدداً مجاز به داشتن دو فرزند هستند.
منبع مقاله :
برگرفته از سایت اینگیلیش آنلاین
 
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما