شیر بدون چربی در مقابل شیر بادام

تقریباً برای هر ماده غذایی یک نمونه کم چرب آن نیز یافت می‌شود و نمونه بدون چربی شیر نیز شیر بی چربی است. نمونه گیاهی آن، شیر بادام است که ترکیبی از خواص خوب بادام و شیر در یک نوشیدنی خوشمزه را تشکیل می‌دهد
دوشنبه، 14 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
شیر بدون چربی در مقابل شیر بادام
شیر بدون چربی در مقابل شیر بادام

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

تقریباً برای هر ماده غذایی یک نمونه کم چرب آن نیز یافت می‌شود و نمونه بدون چربی شیر نیز شیر بی چربی است. نمونه گیاهی آن، شیر بادام است که ترکیبی از خواص خوب بادام و شیر در یک نوشیدنی خوشمزه را تشکیل می‌دهد. این مقاله مقایسه‌ای میان این دو نوع شیر را فراهم ساخته است. فوائد شیر بادام شناخته شده است، و کسانی که مراقب وزن خود هستند، شیر بدون چربی را به عنوان جایگزین شیر معمولی ترجیح می‌دهند. آب ممکن است برطرف کننده عطش باشد و بدن را خنک سازد، اما شیر نوشیدنی است که به منظور داشتن جسم و روحی سالم بخصوص در افراد جوان نیاز به آن است. شهرت و محبوبیت شیر به عنوان یک نوشیدنی سرشار از مواد مغذی به اثبات رسیده و بحثی در آن نیست اما هنگامی که بخواهیم از توده و وزن بدنی صحبت کنیم، شیر به دلیل محتوای چربی آن مورد حمله قرار می‌گیرد. نوشیدن بیش از حد شیر معمولی یا شیر حاوی خامه‌ می‌تواند چربی دریافتی شما را افزایش داده و از اینرو گونه‌هایی با چربی کمتر خواستار می‌یابد. شیر کم چرب، با 2% چربی و البته شیر بی چربی در بازار موجود است. از منظری دیگر، گونه‌های گیاهی شیر نیز وجود داشته که در آن شیر از میوه، غلات و حبوبات بجای منابع حیوانی گرفته می‌شود. در میان چنین گونه‌های گیاهی، شیر سویا،

نارگیل و شیر بادام قرار دارد.

در حالی که فوائد شیر بادام شناخته شده است، و کسانی که مراقب وزن خود هستند، شیر بدون چربی را به عنوان جایگزین شیر معمولی ترجیح می‌دهند اما این سئوال مطرح می‌شود که کدامیک بهتر است و به چه علت؟ در این مقاله در خصوص هر کدام از این نوع شیرها و محتوای تغذیه‌ای آنها خواهید آموخت.

شیر بی چربی

خامه یا چربی شیر جزء کلیدی شیر کامل است. هنگامی که از آن به طور کامل یا جزئی حذف شود، محصول شیر را شیر بی چربی گویند. هنگامی که تنها نیمی از خامه برداشته شود، شیر را نیمه چرب گویند. شیر کامل حاوی 4% محتوای چربی است در حالی که شیر بی چربی بین 0% تا 5ر0% چربی دارد. شیر بدون چربی از انواع شیر کم چرب و با چربی کاهش یافته متفاوت است، به این دلیل که اینها حاوی درصدی از چربی شیر هستند در حالی که شیر بدون چربی هیچ چربی نداشته یا مقدار آن بسیار ناچیز است. شیر بی چربی می‌تواند همچنین به عنوان شیر بدون چربی یا شیر عاری از چربی نامیده شود.
برای کسانی که سعی در کاهش وزن داشته یا بخواهند میزان مصرف چربی و خامه را کاهش دهند، شیر بی چربی جایگزینی ایده‌آل بجای شیر کامل به حساب می‌آید. آن را می‌توان به شکل خالص مانند افزودن به غلات صبحانه مورد استفاده قرار داد یا بجای خامه و شیر معمولی بکار رفته در چای و قهوه استفاده کرد. شیر بدون چربی حتی می‌تواند در آشپزی جهت تهیه نوع سالم‌تر و کم چرب غذا بکار برد. برخی دستورات غذایی که در آنها از سس سفید استفاده می‌شود، از محتوای چربی بالایی برخوردار بوده اما جایگزین شیر بی چربی بجای شیر معمولی، سطوح چربی را می‌تواند کاهش دهد.
بعضی افراد از طعم و رنگ شیر بدون چربی شاکی هستند. به دلیل آنکه خامه در شیر بدون چربی وجود ندارد، طبیعی است که طعم قوی و خوشمزه شیر کامل در شیر بدون چربی که همچنین کمی بافت رقیق‌تری دارد، احساس نمی‌شود. شیر بی چری در ظاهر به رنگ سفید مایل به آبی یا گچی است.

بیشتر بخوانید: شیر بادام در مقابل شیر گاو

 

شیر بادام

این نوع شیر از منابع گیاهی بدست می‌آید به این دلیل که از آب بادام آسیاب یا خرد شده تولید می‌شود. آن را می‌توان به راحتی در خانه درست کرد یا از مارکهای ارگانیک و مواد غذایی سالم تهیه کرد. این شیر به دلیل آنکه از منبع غیر حیوانی تهیه می‌شود، عاری از کلسترول و لاکتوز بوده و این ویژگی، آن را شیری ایده‌آل برای افرادی می‌سازدکه نسبت به لاکتوز آلرژی داشته و افرادی که به طور کامل از یک رژیم گیاهخواری پیروی می‌کنند. شیر بادام همانند شیر بدون چربی، می‌تواند به عنوان جایگزین شیر در آشپزی مورد استفاده قرار گیرد. شیر بادام یک نوشیدنی طراوت بخش برای افرادی است که به دنبال تغییر رویه از شیر سویا یا شیر نارگیل هستند.
شیر بادام در مقایسه با شیر کامل، دارای احساس سبکی، رقیقی و تازگی است. شیر بادام طبیعتاً به دلیل وجود مغز گیاهی در آن، طعمی آجیلی دارد. بافت آن نسبت به شیر کامل رقیق‌تر است و می‌تواند کمی آبکی باشد. اما به طور طبیعی شیر است و نیازی به شکر یا شیرین کننده ندارد. می‌توان آن را به شکل اصلی یا بادام ساده یافت و شکل طعم دار مانند شکلاتی و وانیلی آن نیز یافت می‌شود. شیر بادام همانند شیر کامل، طعم غذایی که با آن ترکیب می‌شود را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.
شیر بدون چربی در مقابل شیر بادام ـ تجزیه و تحلیل تغذیه‌ای

نام

چربی

کلسترول

کالری

پروتئین

کربوهیدرات

قند

سدیم

پتاسیم

شیر بدون چربی، غنی شده از کلسیم (1فنجان، 247 میلی‌لیتر)

44ر0 گرم

5 میلی‌گرم

86

8 گرم

12 گرم

12 گرم

128 میلی‌گرم

410 میلی‌گرم

شیر بدون چربی ارگانیک (1 فنجان، 240 میلی‌لیتر)

0 گرم

5 میلی‌گرم

90

8 گرم

13 گرم

12 گرم

130 میلی‌گرم

400 میلی‌گرم

شیر بادام با نشان تجاری بلو دایموند اصل (1 فنجان، 240 میلی‌لیتر)

5ر2 گرم

0 میلی‌گرم

60

1گرم

8 گرم

7 گرم

150 میلی‌گرم

180 میلی‌گرم

با مقایسه ارقام فوق، ممکن است این سئوال پیش آید که «آیا شیر بادام بهتر است یا شیر بی چربی؟» شیر بادام به این دلیل که بدون کلسترول بوده و میزان کالری و قند آن پایین است بعضی عنوان می‌کنند که بهتر است. اما از طرفی دیگر، شیر بادام از محتوای سدیم بالاتر و پروتئین کمتری برخوردار است بنابراین فایده کلی نوشیدن شیر جهت رشد کاهش می‌یابد. اما هر دو این شیرها دارای چربی پایین، کلسترول کم و کالری کمتری نسبت به شیر معمولی هستند. شیر بدون چربی از سطوح ویتامین A، ویتامین C و آهن بالاتری در مقایسه با شیر بادام برخوردار است. آخر آنکه این کار مثل شیر یا خط انداختن می‌ماند زیرا کسانی که تنها شیر بادام مصرف می‌کنند نیاز خواهند داشت کلسیم و پرتئین مورد نیاز خود را از سایر مواد غذایی تأمین سازند.
پس در نهایت چه کسی برنده این بحث است؟ خوب بایستی گفت که انتخاب میان این دو به قوانین و ترجیحات رژیم غذایی شما بستگی دارد. شیر بادام برای کسانی که شیوه زندگی گیاهخواری را در پیش گرفته‌اند، ایده‌آل است مگر آنکه نسبت به آجیل و محصولات تهیه شده از آجیل آلرژی داشته باشند. کسانی که نسبت به لاکتوز آلرژی دارند شیر بادام نجات دهنده آنها خواهد بود. شیر بدون چربی برای رژیم کاهش وزن و کاهش چربی در غذاهای روزانه مفید است اما مصرف آن بایستی در حد اعتدال باشد. برای کودکان زیر 4 سال، توصیه نمی‌شود هیچکدام از این دو شیر یعنی شیر بادام و شیر بی چربی را مصرف کنند، به این دلیل که کودک در حال رشد به منبع کاملی از کلسیم و سایر مواد مغذی نیاز داشته و محتوای چربی در این سن مطرح نیست. حرف آخر آنکه هر دو نوع شیر جایگزینهای خوبی برای شیر با ارزش تغذیه‌ای متفاوت هستند.

منبع مقاله : برگرفته از سایت بازل
 
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.