روغن بادام زمینی در مقابل روغن گیاهی

هنگامی که بخواهید آشپزی کنید، ممکن است این سئوال برایتان پیش آید که آیا بایستی برای پخت و پز از روغن گیاهی و یا بادام زمینی استفاده کنید. بعضی افراد ترجیح می‌دهند با روغن گیاهی آشپزی نمایند، در حالی که بعضی دیگر روغن
دوشنبه، 14 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
روغن بادام زمینی در مقابل روغن گیاهی
روغن بادام زمینی در مقابل روغن گیاهی

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
هنگامی که بخواهید آشپزی کنید، ممکن است این سئوال برایتان پیش آید که آیا بایستی برای پخت و پز از روغن گیاهی و یا بادام زمینی استفاده کنید. بعضی افراد ترجیح می‌دهند با روغن گیاهی آشپزی نمایند، در حالی که بعضی دیگر روغن بادام زمینی را برای این کار برمی‌گزینند. هر روغنی که فرد استفاده می‌کند، دارای ویژگیهای گرمایی خاصی است. برخی از روغنها را نبایستی بیشتر از درجه حرارت خاصی گرما داد به این دلیل که روغن ناسالم می‌شود. بنابراین، زمانی که قصد آشپزی با هر روغنی را دارید، اهمیت دارد که میزان حرارتی که روغن می‌تواند تحمل کند را با روش طبخ غذا در نظر بگیرید. آیا قصد دارید غذای جدیدی درست کنید که تنها به روغن خاصی نیاز دارد؟ در این شرایط، آیا این سئوال برایتان پیش می‌آید که چه فرقی می‌کند اگر روغن دیگری را جایگزین آن روغن خاص کنم؟ خوب بایستی بگوییم که در برخی موارد، انتخاب یک روغن از میان روغنهای دیگر تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کند. با این حال، در برخی موارد، می‌تواند دستور غذایی را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار دهد. آیا واقعاً می‌خواهید با بکار بردن یک روغن اشتباه، تمام زحمت و تلاش خود را برباد دهید؟ روغن آشپزی اغلب تنها از یک منبع گیاهی بدست می‌آید. تعداد زیادی روغن پخت و پز وجود داشته که شما می‌توانید از آنها استفاده کنید. روغنهای متفاوتی که می‌توانید استفاده کنید، روغن بادام زمینی، روغن زیتون، روغن آفتابگردان، روغن کنجد، روغن سبوس برنج، روغن نباتی یا گیاهی و غیره را شامل می‌شود. اغلب میان روغن بادام زمینی و روغن نباتی بحث وجود دارد و سئوال این است که کدام روغن از نظر وجود مواد مغذی بهتر است و کدامیک طعم بهتری به غذا می‌بخشد و از این دست سئوالات.

بیشتر بخوانید: بالاخره چه روغنی خوب است؟

 

روغن گیاهی در مقابل روغن بادام زمینی

هر روغنی که فرد استفاده می‌کند، دارای ویژگیهای گرمایی خاصی است. برخی از روغنها را نبایستی بیشتر از درجه حرارت خاصی گرما داد به این دلیل که روغن ناسالم می‌شود. بنابراین، زمانی که قصد آشپزی با هر روغنی را دارید، اهمیت دارد که میزان حرارتی که روغن می‌تواند تحمل کند را با روش طبخ غذا در نظر بگیرید.
روغن گیاهی: از تعداد زیادی منبع گیاهی همانند ذرت، سویا، نخل و آفتابگردان گرفته می‌شود. به عبارت دیگر، ترکیبی از تعداد زیادی روغن است که با هم ترکیب می‌شوند. روغن گیاهی یکی از متداول‌ترین روغنهای مورد استفاده است. از اینرو، در بسیاری از دستورات غذایی، نام این روغن ذکر شده است.
روغن بادام زمینی: همانطور که از نام آن پیداست، این روغن از بادام زمینی بدست می‌آید. این روغن یکی از رایج‌ترین روغنهای مورد استفاده است. اغلب از آن جهت سرخ کردن مواد غذایی در درجه حرارت بالا استفاده می‌شود، به این دلیل که به هنگام حرارت دیدن در دمای بالا ناسالم و زیانبخش نخواهد شد.
روغن بادام زمینی حاوی مقدار نسبتاً بالایی از چربیهای اشباع شده است، با این وجود، به هنگام حرارت دیدن این روغن، چربی‌های اشباع شده موجود در آن به اسیدهای چرب ترانس تبدیل نمی‌شوند. با این حال، از آنجا که روغن گیاهی آمیزه‌ای از روغنهای متفاوت است، سخن گفتن در خصوص ارزش تغذیه‌ای روغن نامبرده دشوار است. نه روغن گیاهی و نه روغن بادام زمینی طعم متمایز مخصوص به خود را ندارند، از این رو اغلب هنگامی که در دستور غذایی نیاز به طعمی طبیعی است این دو روغن را می‌توان استفاده کرد. با این حال، چنانچه فردی دارای حس چشایی قوی‌ای باشد، آنگاه احتمال دارد که بتواند طعم روغن بادام زمینی را تشخیص دهد.
هنگامی که در خصوص روغن گیاهی در مقابل روغن بادام زمینی به بحث می‌پردازید، باید دستور غذایی را در نظر بگیرید. چنانچه دستور غذایی نیاز به سرخ کردن داشته باشد، آنگاه بهترین گزینه روغن بادام زمینی است به این دلیل که به هنگام حرارت دیدن در دمای بالا ناسالم و نامطبوع نمی‌شود. از سوی دیگر، روغن گیاهی از نقطه دود پایین‌تری برخوردار بوده و به همین دلیل احتمال آنکه این روغن نامطبوع و خراب شود، وجود دارد. توجه به این نکته حائز اهمیت است که به هنگام حرارت دیدن هر دو روغن، بوی متمایزی از آنها متصاعد شده و رنگ آنها نیز تغییر خواهد کرد.
پیش از انتخاب هر یک از این دو روغن، در نظر داشته باشید که آیا نسبت به آنها مبتلا به آلرژی هستید یا خیر. چنانچه فردی نسبت به روغن بادام زمینی آلرژی داشته باشد، آنگاه کار آسانی است که به طور کامل از مصرف آن اجتناب نماید. با این حال، اگر فردی نسبت به روغن گیاهی آلرژی دارد، تشخیص ماده آلرژی‌زا بکار رفته در این روغن مشکل خواهد بود. در برخی موارد، این آلرژی می‌تواند به دلیل مخلوطی از چند روغن نیز باشد. در چنین مواردی، بهترین کار آن است که روغنهایی را برگزینید که به مواد بکار رفته در آن به طور واضح اشاره شده باشد.
امیدوارم این مقاله شک شما را نسبت به انتخاب روغن بادام زمینی و روغن گیاهی برطرف ساخته باشد. بعقیده بعضی متخصصین حوزه سلامت، بهترین کار آن است که مصرف هر دو این روغنها را در یک محدوده خاص نگه دارید. و در خصوص روغن گیاهی این محدودیت بیشتر رعایت شود، به این دلیل که احتمال آن وجود دارد که این روغن از مخلوطی از چند روغن بدست آمده باشد که حقیقتاً سالم نباشند.
منبع مقاله : برگرفته از سایت بازل
 
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.