خلاصه‌ای از تأثیر فناوری در ارتباطات

تأثیر فناوری هم جنبه مثبت و هم منفی دارد. هر چند فناوری باعث بهتر شدن فرآیند ارتباطات شده است ولی، عاری از تأثیرات منفی نیز نبوده است. در اینجا به بحث درباره تأثیر کلی فناوری در ارتباطات می‌پردازیم. توسعه فناوری به طور
پنجشنبه، 24 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
خلاصه‌ای از تأثیر فناوری در ارتباطات
خلاصه‌ای از تأثیر فناوری در ارتباطات

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون
 

تأثیر فناوری هم جنبه مثبت و هم منفی دارد. هر چند فناوری باعث بهتر شدن فرآیند ارتباطات شده است ولی، عاری از تأثیرات منفی نیز نبوده است. در اینجا به بحث درباره تأثیر کلی فناوری در ارتباطات می‌پردازیم. توسعه فناوری به طور قابل ملاحظه‌ای سبک زندگی ما را بهبود بخشیده است. تأثیر فناوری در هر جنبه از زندگی از جمله روش‌های ارتباطات قابل مشاهده است. توسعه ارتباطات پیشرفت عظیمی به خود دیده است. اختراع تلفن توسط الکساندر گراهام بل در سال 1875 اولین اختراع فناورانه بود که روش‌های ارتباطات انسان‌ها را تا حد بسیار زیادی تحت تأثیر قرار داد. اختراعات متعاقب دیگر مانند اینترنت، تلفن همراه و غیره باعث راحت‌تر شدن دنیای ارتباطات شد. فناوری دنیا را نزدیک‌تر کرده و تبادل افکار برای یافتن راه حل‌های بهتر به منظور حل مشکلات را ارتقاء داده است. پیشرفت در ارتباطات تصمیم گیری سریع‌تر را ارتقاء داده است و منجر به توسعه و پیشرفت دنیا شده است. هر چیزی با تأثیر مثبت و منفی همراه است و تأثیر فناوری در فرآیند ارتباطات نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این مقاله، به بحث درباره تأثیر عناصر فناورانه متداول مانند پست الکترونیک، تلفن، تلفن همراه و غیره خواهیم پرداخت. موبایل و اینترنت در واقع ضرورت‌های پایه این روز‌ها به شمار می‌روند. تعداد زیادی از ما بدون موبایل یا اینترنت حس می‌کنیم چیزی از زندگی‌مان ناقص است. اینطور نیست؟ فناوری دنیایی را که زمانی بزرگ و دور بود تبدیل به دهکده جهانی کوچک کرده است. به لطف فناوری، حالا قدرت برقراری ارتباط با هر کسی را در هر جایی از دنیا داریم.
با فناوری، ارتباطات راحت است؛ حتی در مواردی که می‌خواهید چیزی را فوراً به کسی انتقال دهید، موبایل و پست الکترونیک در دسترس هستند. فناوری برقراری ارتباط با دوستان قدیمی را راحت‌تر کرده و روابط را تقویت کرده است. چت‌های ویدئویی و شبکه‌های اجتماعی به کمک فناوری نقش بزرگی در ارتباطات ایفا کرده‌اند.
فناوری دنیا را نزدیک‌تر کرده و تبادل افکار برای یافتن راه حل‌های بهتر به منظور حل مشکلات را ارتقاء داده است. پیشرفت در ارتباطات تصمیم گیری سریع‌تر را ارتقاء داده است و منجر به توسعه و پیشرفت دنیا شده است. اکثر کسب و کارها به فناوری برای برقراری ارتباط وابسته هستند. برای مثال، کنفرانس‌های ویدئویی ارائه بهترین آموزش به دانشجویان توسط استادان دانشگاه از طریق وب را امکانپذیر کرده است. برجسته‌ترین تأثیر منفی فناوری – جذابیت دنیای خوب قدیم از بین رفته است. نامه‌ها و محاوره‌های رو در رو طولانی از بین رفته‌اند و با پیام رسان‌ها یا چت‌ها جایگزین شده‌اند.

بیشتر بخوانید: تاثیرات منفی فناوری

 

تأثیرات منفی فناوری در ارتباطات

نسل حاضر فاقد مهارت‌های بین فردی ضروری برای بیان رو در رو ایده‌ها و تفکرات به دیگران است. یک علت اصلی برای این افزایش فراوانی برقراری ارتباط از طریق پیام رسان‌ها و چت‌ کردن در فضای مجازی است. این در ارتباط غیر کلامی نیز تأثیرگذار است. ابزارهای فناورانه ارتباط غیر کلامی را نیز تحت تأثیر قرار داده‌اند. فقدان تعامل رو در رو قدرت درک غیر کلامی افراد را کاهش داده است.
بسیاری از نوجوانان همیشه به شبکه‌های اجتماعی وصل هستند. آن‌ها به دوستان آنلاین خود نزدیک هستند ولی بین شکاف بین والدین و کودکان به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است. والدین چون چندان به روش‌های ارتباط کودکان آشنا نیستند، شکاف ارتباطی بین آن‌ها و کودکان ایجاد شده است. اجتماعی سازی میان افراد را در نظر بگیرید. زندگی تغییر زیادی کرده است؛ ملاقات‌های اجتماعی بسیار کمی امروزه ترتیب داده می‌شود و مردم کمتر دور هم جمع می‌شوند. مردم بیشتر از زندگی آنلاین خود ناراحت هستند تا زندگی اجتماعی واقعی.
فناوری ارتباطات مدرن منجر به مشکلات زیادی شده است. مردم به اینترنت و موبایل اعتیاد پیدا کرده‌اند و این منجر به بروز اختلالات اضطراب زیادی شده است. مردم به قدری به اینترنت وابسته شده‌اند که بدون آن احساس تنهایی می‌کنند. برخی افراد از شبکه‌های اجتماعی سو استفاده می‌کنند و در نقش افراد دیگری ارتباط برقرار می‌کنند. همانطور که می‌بینید ارتباطات شمشیری دو لبه است. هم چیز به این بستگی دارد که چگونه از این ابزارها استفاده کنیم.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.