ده گیاه که برای موها معجزه می‌کنند

موهای ما در واقع ماده پروتئینی به نام کراتین هستند. و آنچه که ما بر روی سر خود می‌بینیم جنگلی از پروتئین است که بسیار از آن مراقبت می‌کنیم. این جنگل در حقیقت مرده است. قسمت زنده موها زیر سطح پوست سر است و فولیکول
جمعه، 25 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
ده گیاه که برای موها معجزه می‌کنند
ده گیاه که برای موها معجزه می‌کنند

مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون
 

موهای ما در واقع ماده پروتئینی به نام کراتین هستند. و آنچه که ما بر روی سر خود می‌بینیم جنگلی از پروتئین است که بسیار از آن مراقبت می‌کنیم. این جنگل در حقیقت مرده است. قسمت زنده موها زیر سطح پوست سر است و فولیکول نامیده می‌شود. در پایه فولیکول خوشه‌ای از سلول‌های زنده به نام پاپیل وجود دارد که در نهایت مو را تشکیل می‌دهد.
در کنار فولیکول، غده سباسه است که در واقع موهای براق و پر طراوت را حفظ می‌کند. فعالیت بیش از حد سبوم می‌تواند موها را بی‌جهت روغنی کند در حالی که کمبود فعالیت سبوم می‌تواند آن را خشک و مرده گرداند. فولیکول مو توسط گردش خون تغذیه می‌شود و به همین دلیل است که بدن سالم باعث به وجود آمدن موهای زیبا می‌شود. کم خونی یا کاهش تعداد سلول‌های خونی ممکن است روی مو تاثیر بگذارد. در حقیقت می‌توان گفت که بدن ناسالم در موهای ناسالم منعکس می‌شود.
این مطلب به طور خلاصه جغرافیای موهای ما می‌باشد. شایع‌ترین شکایت‌هایی که هر انسان در طول زندگی خود با آن مواجه است مربوط به ریزش مو، سفید شدن مو و ناخوشایند شدن مو است. صرف نظر از رنگ موهای شما (با توجه به ژنتیک، ویژگی‌های نژادی و البته رنگ موی استفاده شده) همه ما با این مشکلات در طول زندگی خود مواجه هستیم. راه حل برای سایر شکایات خاص فراوان و متنوع است. با این حال، آنچه که برای همه ما مشترک است این است که همه آن‌ها بر اساس گیاهان و عصاره‌های گیاهی هستند و به طور مستقیم در آشپزخانه‌های شرقی یافت می‌شوند اما می‌توان آن‌ها را در میان غذاهای عجیب و غریب در فروشگاه‌های غرب نیز یافت.
گیاهانی که برای موها معجزه می‌کنند

گیاه دم اسبی

محتوای بالای سیلیس موجود در این گیاه باعث می‌شود تا انتخابی محبوب برای درمان ریزش مو و مشکلات پوست سر باشد. ممکن است به راحتی روغن غیر سنتز را بخرید یا می‌توانید این روغن را با روغن‌های دیگر مانند روغن کرچک و نارگیل مخلوط کنید. همچنین می‌توانید چای نعنا بنوشید.

درمان با جلبک دریایی

می‌توانید از جلبک دریایی Atlantic Kelp یا Atlantic Kelp به عنوان ماسک مو استفاده کنید و نتیجه فوق العاده آن را ببینید. جلبک دریایی دارای مقادیر استثنایی آنتی اکسیدان، ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسید آمینه است که برای جوان‌سازی رشد مو بسیار مناسب است.

گینگو بلیبا

این گیاه ساده سه برگ مخصوص رشد مو و پیشگیری از پوکی استخوان و آلوپسی است. می‌توانید این گیاه را به صورت طبیعی به صورت روغن در همه فروشگاه‌های گیاهی محل زندگی خود بیابید.

نخل اره‌ای

این گیاه ثابت کرده است که طاسی زودرس را در مردان به تعویق می‌اندازد. قوم مایا عادت داشت که این گیاه را به عنوان تونیک مصرف کند چون دارای خواص دارویی و تغذیه‌ای بسیاری است. اعتقاد بر این است که ناخالصی بدن را تمیز می‌کند و هنگامی که به صورت موضعی استفاده می‌شود می‌تواند به جوان سازی فوری کمک کند.

درمان با روغن گیاهان دارویی

روغن زیتون گرم یکی از بهترین گزینه‌ها است زیرا باعث تغذیه و مرطوب شدن مو می‌شود. روغن خوب دیگر می‌تواند روغن گرم نارگیل باشد. موی مرده می‌تواند به راحتی توسط یک ماساژ خوب با روغن و به صورت منظم درمان شود. ریزش مو و سفید شدن آن یکی از مشکلات عمده است. یکی از گزینه‌های درمان استفاده از داروها و درمان‌های شیمیایی ناملایم برای این شرایط است اما راه حل طبیعی و گیاهی برای این مشکل خطر ابتلا به عوارض نامطلوب را از بین می‌برد.

حنا
یکی از سنتی‌ترین و در عین حال پر کاربردترین درمان برای رشد مو استفاده از حنا است. گیاهی که به طور آزاد در مناطق گرمسیری رشد می‌کند، حنا از زمان‌های قدیم به عنوان کاندیشنر و رنگ مو مورد استفاده قرار می‌گرفت. حنا هنگامی که با عصاره انگور، قهوه یا آب لیمو به صورت خمیر در می‌آید یک در مان عالی برای ریزش مو و همچنین موهای مرده است. این گیاه به موهای تیره رنگ بور درخشانی می‌بخشد در حالی که رنگ مو را به صورت عمیق‌تر قرمز می‌کند. این در حالی است که عارضه جانبی ندارد.

ژل آلوئه ورا

اگر نارگیل سبز تازه در دسترس باشد، سعی کنید موها را در شیر نارگیل گرم ماساژ دهید و اجازه دهید به مدت یک و نیم ساعت در موها باقی بماند و دور آن حوله بپیچید. سپس با آب گرم بشویید. این کار را دو یا سه بار در هفته انجام دهید. برای داشتن موهای نرم‌تر و سالم‌تر، یک بار در هفته ژل آلوئه ورا را مالش دهید و سپس موهای خود را بشویید. این کار باید حداقل به مدت دو ماه تکرار شود تا بهترین نتایج حاصل گردد.

برگ یا روغن چریش

گاهی اوقات دلیل ریزش مو برخی از عفونت‌هایی است که به فولیکول یا پوست سر آسیب می‌رساند و بهترین راه درمان این است که برگ‌های چریش را به مدت 5 دقیقه در آب بجوشانید. سپس این آب سرد می‌شود و به عنوان شامپو برای شستن موها مورد استفاده قرار می‌گیرد. چریش ضدعفونی کننده قوی است و برای شفت مو کاملا بی‌ضرر است. این محلول شوره سر را نیز درمان می‌کند.

روغن زیتون و عسل

عسل هدیه طبیعت برای بشر است و برای حل تقریبا هر مشکل شناخته شده‌ای برای بدن انسان، چه داخلی و چه خارجی مفید است. بر این اساس، خمیری از روغن زیتون گرم با عسل و یک قاشق چای‌خوری پودر دارچین را می‌توان بر پوست سر مالش داد و 15 دقیقه بعد شستشو داد. این خمیر باعث رشد مو می‌شود و موهای نرم و براق را حفظ می‌کند.

زرده تخم مرغ و عسل

محلول عصاره برگ زیتون خرد شده همراه با سرکه بر روی مو، یک درمان عالی برای ریزش مو است. مخلوطی از عسل و زده تخم مرغ همچنین می‌تواند رشد مو را افزایش دهد اما بوی ناخوشایند تخم مرغ خام بر روی مو باقی می‌ماند. این مشکل نیز می‌تواند با آخرین آبکشی به وسیله آب لیمو در آب گرم که به عنوان کاندیشنر عمل می‌کند رفع شود.
آیورودا (سیستم پزشکی سنتی هند)توصیه می‌کند که رژیم غذایی باید برای رشد مو مناسب باشد، واقعیتی که پزشکی مدرن نیز تایید می‌کند. بر این اساس، مقدار زیادی از ویتامین آ در رژیم غذایی از ریزش مو محافظت می‌کند. پروتئین‌هایی که رشد مو را افزایش می‌دهند می‌توانند از پسته، گندم، دانه‌های سویا، حبوبات و آجیل‌ها به دست آیند. یک ایده جالب این است که یک لیوان آب همراه با یک قاشق چای خوری سرکه سیب را هر روز به مدت دو هفته مصرف کنید.
همیشه به یاد داشته باشید، موهای زیبا به شخصیت فرد نیز زیبایی اضافه می‌کند و تنها بدن سالم می‌تواند موهای زیبا به ارمغان آورد. بنابراین خوب غذا بخورید و مطمئن شوید از هیچ ماده شیمیایی برای این امر استفاده نکنید.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.