رعد و برق

رعد و برق یک شکل از برق است که در خلال طوفان آزاد می شود. هنگامی که بارهای الکتریکی در ابر ایجاد می شود، و انرژی الکتریکی آن به طورناگهانی آزاد می شود رعد و برق به وجود میاید. گرچه رعد و برق بیشتر در
سه‌شنبه، 29 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
رعد و برق
رعد و برق

مترجم: محمد علی آصفی پور
منبع:راسخون
رعد و برق یک شکل از برق است که در خلال طوفان آزاد می شود. هنگامی که بارهای الکتریکی در ابر ایجاد می شود، و انرژی الکتریکی آن به طورناگهانی آزاد می شود رعد و برق به وجود میاید. گرچه رعد و برق بیشتر در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رایج است، در هر جا که هوای گرم با هوای سرد مخلوط شود میتواند رخ دهد. طوفانهای تندری در روز حدود 8 میلیون آذرخش تولید می کنند.
برای یک مدت طولانی رعد و برق یک رمز و راز بزرگ بود. مردم باستان فکر می کردند که خدا با ارسال یک آذرخش رعد و برق به زمین مردم را مجازات می کند. شما می توانید خانه خود و یا ساختمان های دیگر اطراف خانه خود را با نصب یک میله رعد و برق بر روی سقف محافظت کنید. این وسیله رعد و برق را جذب می کند که در غیر این صورت به ساختمان برخورد میکند و هدایت میشود به طرف سطح.

چگونه رعد و برق شکل میگیرد

قطرات آب و کریستالهای یخ در ابر دارای بار الکتریکی مثبت و منفی هستند. رعد و برق زمانی اتفاق می افتد که بارهای منفی بیش از حدی در یک ابر ایجاد شود و بر روی زمین بار مثبت ایجاد شود.
ذرات می خواهند با یکدیگر ملاقات کنند و سریعا به طرف هم بروند. فلاش رعد و برق نشانه ای از این ملاقات است. چنین تخلیه الکتریکی نورانی می تواند بسیار داغ باشد، که دمای آن تا بیست هزار درجه سانتیگراد میرسد. این تخلیه می تواند تا 5 کیلومتر طول داشته باشد. ابرهای بزرگ بارهای الکتریکی بیشتری تولید می کنند و در نهایت یک جریان الکتریکی بسیار قوی ایجاد میکنند.
رعد و برق همچنین می تواند بین دو ابر و یا در یک ابر اتفاق می افتد. در موارد نادر، بار منفی بر روی زمین شکل می گیرد و روشنایی به سمت بالا حرکت می کند، همانطور که در هنگام شلیک یک موشک چنین است.
ضربه های رعد و برق بسیار سریع، چندین بار در عرض یک ثانیه، است اما یک تک آذرخش از رعد و برق از را غیر ممکن است با چشم غیر مسلح بتوان دید. یک سری از این آذرخش ها به عنوان یک فلاش تنها ظاهر می شود.

بیشتر بخوانید: رعد و برق


تندر همراه رعد و برق است. تندر زمانی اتفاق میافتد که برق به سرعت از طریق هوا حرکت می کند و شروع به ارتعاش می کند. هوای گرم اطراف یک آذرخش از رعد و برق باعث می شود هوا

منبسط شود که باعث سر و صدا میشود.اثرات

رعد و برق می تواند به ساختمان ها، ماشین ها و یا دیگر اشیاء زمانی که با آنها برخورد میکند آسیب برساند. همچنین می تواند انسان ها را بکشد یا به آنها آسیب بزند. در طول رعد و برق مردم باید از درها، پنجره ها و دستگاه های برق دور باشند. شما همچنین باید از گوشی ها و سیمها دور بمانید زیرا رعد و برق می تواند از طریق آنها منتقل شود. هنگامی که شما در فضای باز هستید سعی نکنید خود را با پنهان کردن زیر درختان محافظت کنید.
شما می توانید خانه خود و یا ساختمان های دیگر اطراف خانه خود را با نصب یک میله رعد و برق بر روی سقف محافظت کنید. این وسیله رعد و برق را جذب می کند که در غیر این صورت به ساختمان برخورد میکند و هدایت میشود به طرف سطح.
رعد و برق هم چنین می تواند اثرات مثبت داشته باشد. وقتی در هوا رعد و برق ایجاد می شود، نیترات و ترکیبات دیگر تولید می شود. این مواد مغذی به زمین می بارند و خاک را برای یک کشاورزیِ خوب، غنی می کنند.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.