گذری بر تاریخ جالب صنعت فست فود

واژه فست فود به غذایی اطلاق می‌شود که می‌تواند به سرعت آماده شود. بیشتر این نوع غذای پر طرفدار در بسته‌بندی آماده می‌شوند که در حین راه رفتن نیز قابل میل کردن باشند. صنعت فست فود در ردیف‌های مواد
سه‌شنبه، 29 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
گذری بر تاریخ جالب صنعت فست فود
گذری بر تاریخ جالب صنعت فست فود

مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون
واژه فست فود به غذایی اطلاق می‌شود که می‌تواند به سرعت آماده شود. بیشتر این نوع غذای پر طرفدار در بسته‌بندی آماده می‌شوند که در حین راه رفتن نیز قابل میل کردن باشند. صنعت فست فود در ردیف‌های مواد غذایی برای فروش ریشه دارد که بخشی از جوامع روم باستان و آسیای شرقی بودند. مناطق عمده شهری در لندن و پاریس همگی در قرون وسطی غرفه‌هایی داشتند که کیک، فلان، شیرینی، پنکیک و گوشت پخته شده به فروش می‌رساندند. این مراکز فروش به درخواست‌های خانواده‌های تنها و ساکنان شهری که اجناس غیر از آشپزخانه را اجاره می‌دادند تحویل داده می‌شد. رستوران یا بازارچه‌های فست فود امروزه کیوسک‌ها یا رستوران‌هایی با ارائه خدمات سریع و دقیق هستند. حق استفاده از نام تجاری باعث ایجاد رستوران‌های زنجیره‌ای شده است که غذاهای استانداردی را در سراسر جهان ارائه می‌دهند. با توجه به نیاز کم به سرمایه و محبوبیت فست فود و صرف شدن سریع آن، این نوع غذاها در سراسر جهان محبوب هستند. این رستوران‌ها همچنین به عنوان نشیمنگاه‌ها و کیسوسک‌های پرطرفدار شناخته می‌شوند، این رستوران‌ها به نیازهای غذایی خشک نسل جوان، برنامه کاری بسیار سخت بزرگسالان و ترجیحات محیطی متمایز در سراسر جهان رسیدگی می‌کنند.

تاریخچه صنعت فست فود

مفهوم فست فود به طور کلی با توسعه شهری همراه است. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که این روند ریشه در غرفه‌های نان و شراب در روم باستان و مغازه‌های نودل محبوب و آماده برای خوردن در بسیاری از شهرهای آسیای شرقی دارد. همه از طریق دنیای باستانی و قرون وسطا، نان پهن، فلافل و دیگر غذاهای گرم کردنی و خوردنی جاذبه‌های محبوب در خیابان‌ها و کنار جاده‌ها بودند. کیوسک‌ها که با مشتریان خود همراه بودند و آنچنان طرفداری هم در جامعه نداشتند حالا بخشی از سبک زندگی شهری و فوق مدرن جامعه هستند. تاریخ سنت‌های روم باستان نشان می‌دهد که نان خیس شده در شراب و سبزیجات خورشتی و گوشت به طور معمول در اغذیه فروشی‌ها فروخته می‌شدند، مراکز خوراکی که در این دوره رونق یافتند. مناطق عمده شهری در لندن و پاریس همگی در قرون وسطی غرفه‌هایی داشتند که کیک، فلان، شیرینی، پنکیک و گوشت پخته شده به فروش می‌رساندند. این مراکز فروش به درخواست‌های خانواده‌های تنها و ساکنان شهری که اجناس غیر از آشپزخانه را اجاره می‌دادند تحویل داده می‌شد. این کیوسک‌ها نیز به زائران و معامله‌گران خدمات ارائه می‌دادند. در قرن 18 اگرچه میخانه‌ها و قهوه خانه‌ها در جهان غرب محبوب بودند، اما ایده خوردن به صورت تفریحی در جوامع غربی تا اواخر قرن 18 محبوبیتی نداشت. صنعتی شدن و اتوماسیون تبدیل به یک مزیت برای صنعت فست فود شد چون افزایش اتوموبیل‌ها در جهان نیز باعث افزایش خورد و خوراک در بیرون از خانه‌ها و رستوران‌ها شد. دو جنگ جهانی و رشد اقتصادی آمریکا عمیقا مفهوم فست فود را به عنوان شیوه زندگی آمریکایی تثبیت کرد. امروزه ایالات متحده بزرگترین پایگاه صنعت فست فود در جهان است و بیش از 100 کشور در جهان دارای رستوران‌های فست فود آمریکایی هستند. آماده سازی فست فود و خدمات غذایی مربوط به آن بیش از 2 میلیون شغل برای آمریکایی‌ها فرصت شغلی ایجاد کرده است. از آنجا که آرمیکا به عنوان پایتخت یا پیشگام صنعت فست فود شناخته می‌شود، نگاهی کوتاه به خط تولید صنایع غذایی فست فود در این کشور خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب فست فود

 

رویدادهای مهم در صنایع غذایی فست فود

1902: اولین ماشین آلات فروش مجاز غذا توسط Horn و Hodart در فیلادلفیا افتتاح شد.
1912: Horn و Hodart تبدیل به اولین زنجیره فروش غذا به صورت اتومات در منهتن شدند.
1916: اولین رستوران ارزان قیمت با لیست محدود و آماده سازی همبرگر با سرعت بالا White Castle نام داشت که در ویچیتا افتتاح شد.
1919: آبجو A&W Root اولین زنجیره فروش سریع نوشیدنی بودند که در کنار جاده‌ها به صورت غرفه نصب می‌شدند.
1921: White Castle نخستین رستوران خود را که همبرگر را به قیمت 50 سنت می‌فروخت افتتاح کرد.
1930: هوارد جانسون مفهوم حق امتیاز و استفاده از آرم‌های منوهای استاندارد شده یا علایم و تبلیغات را وارد این صنعت کرد.
1948: فروشگاه‌های برگر داخل و خارج رستوران، خدمات سریع را با استفاده از فناوری جعبه تماس ارائه می‌دادند.
1951: واژه فست فود به دیکشینری Merriam-Webster افزوده شد.
1967: مک دونالد اولین رستوران خود را خارج از ایالات متحده آمریکا در کانادا و پورتوریکو افتتاح کرد.
1967: شربت ذرت با فروکتوز بالا، ماده‌ای که بدن را ترغیب به درخواست بیشتر و بیشتر خوردن و ذخیره چربی می‌کند در فست فودها ظاهر شدند.
1971: اولین فروشگاه Starbucks در سیاتل با فروش دانه‌های قهوه با کیفیت بالا و تجهیزات آن افتتاح شد.
1991: Arby تبدیل به اولین زنجیره فست فود تبدیل شد که وعده‌های غذایی با کالری زیر 300 و تا 94 درصد بدون چربی ارائه می‌داد.
1994: Arctic Circle تبدیل به اولین رستوران شد که منحصرا گوشت گاو می‌فروخت.
2002: مک دونالد اسید چرب ترانس را در سیب زمینی سرخ کرده تا 48 درصد کاهش داد.
2005: مک دونالد در قرن بیستم تبدیل به ده آیکون تبلیغی در آمریکا شد.
2006: بر اساس برآورد، آمریکایی‌ها نزدیک به 142 میلیارد دلار را خرج غذاهای فست فودی می‌کنند.
اکثر غذاهای فست ود شباهت زیادی با فرهنگ آن جامعه دارند. امروزه صنعت فست فود تبدیل به یک عرصه رقابتی شدید شده است که در آن به رسمیت شناختن برند و وفاداری به آن حاکم است. بازاریابی تهاجمی و تبلیغات نوآورانه نه تنها با قدرت باعث موفقیت صنعت فست فود شده است، بلکه نظر منتقدان را هم در استراتژی تبلیغات و توجه ناخواسته از مسائل سلامت عمومی تغییر داده است. فست فود صنعت خوبی است و واقعا یک پدیده جهانی است. با توجه به بودجه‌های عظیم تبلیغاتی و تبلیغات هوشمندانه با اقتباس از احساسات و افکار عمومی، صنعت فست فود با قدرت بیشتری به کار خود ادامه می‌دهد.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.