راز محبوبيت در دعاهاي اولياي خدا

روش دعا را بايد از ابراهيم خليل (سلام الله عليه) بياموزيم. او به خداي سبحان عرض مي کند:( فاجعل أفئدة من الناس تهوي اليهم) (1) پروردگارا دلهاي گروهي از مردم را متوجه ذريه و خانواده ي من کن، که آنان را دوست داشته باشند و بطلبند و محبوب بين مؤمنان گردند. قرآن کريم راه محبوب شدن بين مؤمنان را بيان کرده فرمود:« ان الذين آمنوا و عملوا الصالحات سيجعل لهم الرحمن ودا) (2) . آنان که از نظر عقيده مؤمن و از نظر اعمال
شنبه، 13 تير 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راز محبوبيت در دعاهاي اولياي خدا
راز محبوبيت در دعاهاي اولياي خدا
راز محبوبيت در دعاهاي اولياي خدا

نويسنده: آيت الله جوادي آملي



روش دعا را بايد از ابراهيم خليل (سلام الله عليه) بياموزيم. او به خداي سبحان عرض مي کند:( فاجعل أفئدة من الناس تهوي اليهم) (1) پروردگارا دلهاي گروهي از مردم را متوجه ذريه و خانواده ي من کن، که آنان را دوست داشته باشند و بطلبند و محبوب بين مؤمنان گردند.
قرآن کريم راه محبوب شدن بين مؤمنان را بيان کرده فرمود:« ان الذين آمنوا و عملوا الصالحات سيجعل لهم الرحمن ودا) (2) . آنان که از نظر عقيده مؤمن و از نظر اعمال صالح اند، خدا براي آنها محبت قرار داده و آنان را محبوب دلهاي ديگران مي کند.
چه ذخيره اي بالاتر از اين که انسان محبوب دلهاي مؤمنان گردد؟ اين راه گر چه سخت و دشوار است؛ ولي کور و مبهم نيست؛ راه بسيار روشني است.
صراط مستقيم به معناي راه آسان نيست، راهي را مستقيم گويند که استقامت مي طلبد؛ که اگر طي شود ضرورتا پايانش سعادت بخش خواهد بود.
امام صادق (عليه السلام) نيز فرمودند: اگر مؤمن با قلبش متوجه خداي سبحان شود، خدا هم وجه خود را متوجه او خواهد کرد و دلهاي مؤمنان را نسبت به او دوست مي کند (3) و چه چيز بهتر از اينکه انسان محبوب خدا شود. و بندگان مؤمن او را دوست داشته باشند.
در دعاي ابوحمزه ثمالي آمده است که خدايا بين من و تو هيچ کس فاصله نيست. هر گاه که بخواهم، رازم را با تو در ميان مي گذارم و تو اگر بخواهي، به من لطف مي کني. بين من و تو هيچ حجاب و شفيعي نيست، فقط يک حجاب وجود دارد و آن خود من هستم .(4)
و نيز از بيانات امام کاظم ( سلام الله عليه) است:« احتجب بغير حجاب محجوب و استتر بغير ستر مستور » (5) خداي سبحان بي پرده پوشيده است و او را چيزي نپوشانده است، گرچه او پوشيده است.و اميرمؤمنان فرمود:« لا حجاب بينه و بين خلقه» (6) هيچ حجابي بين خدا و خلق خدا نيست، از اين رو گفته اند: «وجودک ذنب لا يقاس به ذنب».
ميان عاشق و معشوق هيچ حايل نيست
تو خود حجاب خودي حافظ از ميان برخيز (7)
خوشا کسي که در اين راه بي حجاب رود.

پي نوشتها:

1. سوره ي ابراهيم، آيه ي 37.
2. سوره ي مريم، آيه ي 96.
3. امالي شيخ مفيد، ص164، مجلس 18، ح 7.
4. «والحمدلله الذي أناديه کلما شئت لحاجتي و أخلو به حيث شئت لسري بغير شفيع فيقضي لي حاجتي» ( مفاتيح الجنان ، دعاي ابوحمزه ثمالي) .
5. بحار، ج 3، ص 327، کتاب توحيد، باب 14.
6. کافي، ج1، ص 139.
7. ديوان حافظ، غزل 266.

منبع:مقاله راز محبوبيت در دعاهاي اولياي خدا




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.