لیگ برتر فوتبال ترکیه

سوپر لیگ، لیگ حرفه‌ای فوتبال ترکیه است. این لیگ بالاترین لیگ در سیستم لیگ‌های ترکیه است. هجده تیم به صورت سالانه در آن برای کسب عنوان قهرمانی مسابقه می‌دهند و از میان آن‌ها سه تیم به لیگ
يکشنبه، 16 ارديبهشت 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
لیگ برتر فوتبال ترکیه
 لیگ برتر فوتبال ترکیه

نویسنده: امیر بهنام
 

گزارشی از لیگ برتر فوتبال ترکیه تا سال 1390.

سوپر لیگ، لیگ حرفه‌ای فوتبال ترکیه است. این لیگ بالاترین لیگ در سیستم لیگ‌های ترکیه است. هجده تیم به صورت سالانه در آن برای کسب عنوان قهرمانی مسابقه می‌دهند و از میان آن‌ها سه تیم به لیگ دسته اول سقوط می‌کنند.
مسابقات از مرداد تا فروردین انجام می‌شود و هر تیم 34 مسابقه انجام می‌دهد. مسابقات معمولاً شنبه‌ها و یکشنبه‌ها برگزار می‌شوند، بعضی از مسابقات جمعه و دوشنبه نیز برگزار می‌شوند.
این مسابقات در سال 1958 با نام آغاز شد و اولین لیگ ملی ترکیه بود. پیش از آن مسابقات لیگ در چند شهر، آدانا، آنکارا، اسکی شهر، استانبول، ازمیر، کایسری و طرابوزان برگزار می‌شد. این لیگ در رده‌بندی لیگ‌های یوفا در رتبه نهم از نظر نتایج بدست آمده در مسابقات اروپایی در پنج سال گذشته قرار دارد. در مجموع 66 باشگاه در سوپر لیگ مسابقه داده‌اند. اما تنها 5 تیم توانسته‌اند به عنوان قهرمانی دست یابند: بشیکتاش (13)، بوراسپور (1)، فنرباغچه (17)، گالاتاسرای (17) و طرابوزان سپور (6). آخرین قهرمان بوراسپور است که در فصل 2009-10 قهرمان شد.

بیشتر بخوانید: جهانی سازی به سبک فوتبال

 

تاریخچه:

فوتبال در ترکیه به قرن نوزدهم میلادی باز می‌گردد. در این زمان فوتبال توسط انگلیسی‌های ساکن سالونیک به ترکیه آورده شد. اولین مسابقات لیگ، مسابقات لیگ استانبول بود که در سال 1904-05 برگزار شد. اولین قهرمان، باشگاه اموگن اف سی بود. تغییرات مختلفی در لیگ انجام گرفت تا سال 1959 که لیگ ملی به وجود آمد. در فاصله زمانی بین لیگ فوتبال استانبول تا آغاز لیگ ملی ترکیه چند لیگ دیگر در شهرهای مختلف ترکیه برگزار شد: آدانا (1923)، آنکارا (1923)، اسکی شهر (1920)، ازمیر (1923)، کایسری (1936) و طرابوزان (1923).
منبع مقاله :
بهنام، امیر؛ (1390)، باشگاه‌های برتر فوتبال ایران و جهان، تهران: انتشارات پاسارگاد، چاپ اول.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما