نگاهی به کاربرد پزشکی فلفل قرمز

Capsicum annuum L. گیاهی کوچک است که تا ارتفاع یک متری رشد می‌کند. برگ‌های گیاه، مستطیل - بیضوی، بیضوی یا بیضوی - نیزه مانند
پنجشنبه، 20 ارديبهشت 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
نگاهی به کاربرد پزشکی فلفل قرمز
نگاهی به کاربرد پزشکی فلفل قرمز

نویسندگان: کوهویی لینگ، چوا تانگ کیان، تان چای هون
مترجمان: دکتر حسین حسین‌زاده، دکتر محسن ایمن شهیدی، دکتر رامین رضایی
 

نام علمی (خانواده):

Capsicum annuum L. (Solanaceae)

نام انگلیسی:

Chilli, Red Pepper

نام فارسی:

فلفل قرمز

مشخصات:

Capsicum annuum L. گیاهی کوچک است که تا ارتفاع یک متری رشد می‌کند. برگ‌های گیاه، مستطیل - بیضوی، بیضوی یا بیضوی - نیزه مانند، 4-13 در 1/5-4 سانتی‌متر با لبه صاف هستند. گل‌ها کوچک، سفید یا ارغوانی کم‌رنگ می‌باشند. ضد باکتری، ضد قارچ، ضد سرطان، آنتی اکسیدان، ضد تک یاخته، پایین آورنده کلسترول / چربی خون، تنظیم کننده دستگاه ایمنی، ضد جهش‌زایی، و آفت کش. میوه گیاه اغلب قرمز رنگ است ولی می‌تواند سبز، نارنجی، زرد نیز باشد و می‌تواند تا طول 15 سانتی‌متر رشد نماید. دانه‌ها زرد کم رنگ، قرص مانند یا به شکل کلیه و 3-5 میلی‌متر هستند.

منشأ:

بومی مکزیک و امریکای جنوبی است و به صورت گسترده‌ای در سطح دنیا کشت می‌شود.

ترکیبات شیمیایی:

کاپسائیسین، کاپسیکوزید E-G، کاپسیانوزید 1-4، کاپسیانوزید VIII, IX, X, XIII, XV و XVI سولاسدین، اسکوپولتین و ترکیبات دیگر.

کاربرد در طب سنتی:

از برگ‌های گیاه برای درمان دندان درد استفاده می‌شود. میوه‌ی این گیاه برای تحریک فعالیت معدی و افزایش گردش خون به کار می‌رود. همچنین به عنوان محرک، ضد نفخ و به صورت موضعی برای دردهای عصبی و روماتیسم از آن استفاده می‌شود. درد مثانه پس از زایمان، با صابون حاوی میوه این گیاه درمان می‌گردد. کمیسون E، فلفل قرمز را برای اسپاسم‌های عضلانی دردناک در ناحیه شانه، بازو و ستون فقرات تأیید کرده است. فرآورده‌هایی از این گیاه برای درمان آرتریت، درد عصبی، کمردرد و سرمازدگی به کار می‌رود.

بیشتر بخوانید: معرفی فلفل سبز یا فلفل قرمز و خواص درمانی آن

 

آثار دارویی:

ضد باکتری، ضد قارچ، ضد سرطان، آنتی اکسیدان، ضد تک یاخته، پایین آورنده کلسترول / چربی خون، تنظیم کننده دستگاه ایمنی، ضد جهش‌زایی، و آفت کش.

مقدار مصرف:

عصاره مایع، با پرکوله کردن 100 گرم عصاره گیاه با 60 میلی‌لیتر لیتراتانول استحصال شده و به عنوان ضد روماتیسم استعمال می‌شود. در مصرف موضعی، از دوز روزانه فرآورده‌های نیمه جامد حاوی حداکثر 50 میلی‌گرم کاپسائیسین در 100 گرم پایه ساده نیز به عنوان ضد روماتیسم استفاده می‌شود و در ناحیه مورد نظر حداکثر 3 تا 4 بار در روز به کار می‌رود.

عوارض جانبی:

این گیاه در مصرف داخلی (سیستمیک) ممکن است باعث کرامپ گوارشی، درد و اسهال شود. در مصرف موضعی، می‌تواند باعث تحریک دردناک غشاء مخاطی گردد.

مسمومیت‌زایی:

LD50 خوراکی کاپسائیسین mg/kg161/2 (در موش صحرایی) و mg/km118/8 (در موش) است؛ که در برخی از حیوانات مرده، خون‌ریزی گوارشی در فوندوس معده مشاهده شده است. با این حال، کاپسائیسن در مصرف موضعی به عنوان ضد درد تحریک سطحی (counterirritant) بی‌خطر و مؤثر در نظر گرفته می‌شود. خرگوش‌های تغذیه شده با پودر فلفل قرمز با دوز 5 mg/kg در روز در رژیم غذایی به مدت 12 ماه، دچار آسیب کبد و طحال شده‌اند. در یک آزمون تحریک پوستی در خرگوش، عصاره میوه فلفل قرمز در غلظت 0/1 درصد و 1 درصد تحریکی ایجاد نکرده ولی باعث تغییرات بدخیمی در کبد گردیده و تومورهای روده‌ای در موش‌های صحرایی تغذیه شده با پودر فلفل قرمز با دوز 80 mg/kg در روز به مدت 30 روز مشاهده شده است
تجویز دوزهای بالا به مدت طولانی، می‌تواند باعث گاستریت مزمن، آسیب کلیوی، آسیب کبدی و سمیت عصبی گردد.

موارد منع مصرف:

این گیاه نباید در دوران بارداری و شیردهی، در کسانی که حساسیت بیش از حد دارند و در کودکان، مصرف شود. بر روی زخم باز یا در محل خراش و ساییدگی پوست یا نزدیک چشم از آن استفاده نشود.

تداخلات دارو - گیاه:

بروز تداخل در مصرف همزمان با آسپرین و ترکیبات سالیسیلیک گزارش شده است اثر داروهای مسدود کننده گیرنده α آدرنرژیک، کلونیدین، (ضد فشار خون) و متیل دوپا (ضد فشار خون) را کاهش می‌دهد. در مصرف همزمان با مهار‌کننده‌های منوآمین اکسیداز، بحران فشارخونی اتفاق می‌افتد. پی

پی‌نوشت:

برای مشاهده پی‌نوشت‌های این کتاب به منبع مقاله مراجعه شود.

منبع مقاله :
لینگ، کوهویی - تانگ کیان، چوا - چای هون، تان؛ (1392)، راهنمای گیاهان دارویی: مصور و با رویکرد علمی و دارویی، مترجمان: حسین حسین‌زاده - محسن ایمن شهیدی، رامین رضایی، مشهد: بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی، چاپ اول.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.