التهاب گلو

فارنژیت که با التهاب گلو قابل تشخیص است، اغلب موجب بروز علائمی مانند گلو درد، اشکال در بلع، تب، درد عضلانی و غیره می‌شود. این مقاله اطلاعاتی را در خصوص علل
دوشنبه، 28 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
التهاب گلو
التهاب گلو

برگرفته از سایت بازل
مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
 

فارنژیت که با التهاب گلو قابل تشخیص است، اغلب موجب بروز علائمی مانند گلو درد، اشکال در بلع، تب، درد عضلانی و غیره می‌شود. این مقاله اطلاعاتی را در خصوص علل و درمانهای خانگی این عارضه فراهم ساخته است. در صورتی که عفونت گلو ناشی از باکتری باشد، داروهای آنتی بیوتیک تجویز می‌شود. چنانچه این التهاب ناشی از ویروس باشد، معمولاً طی چند هفته به خودی خود از بین می‌رود. التهاب گلو را در اصطلاح پزشکی فارنژیت نامند. این عارضه که به طور معمول به گلو درد اشاره دارد، به دلیل عفونت دستگاه تنفسی ایجاد می‌شود. عوامل مؤثر معمول التهاب گلو شامل عفونتهایی می‌شود که ناشی از باکتری و ویروس می‌باشند. علامت اصلی فارنژیت، گلودرد است. اغلت گلودرد در عفونتهای ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا مشاهده می‌شود. در برخی موارد، عامل مسبب این عفونت ممکن است باکتری استرپتوکوک باشد. تحت چنین شرایطی در فرد گلودرد استرپتوکوکی تشخیص داده می‌شود.

علائم

فرد مبتلا به التهاب گلو ممکن است دچار چند مورد یا تمام علائم زیر شود:
 درد مداوم در گلو
 درد و ناراحتی حین بلع
 تورم لوزه‌ها
 تورم غدد لنفاوی
 قرمزی پشت گلو
 تب بالا همراه با درد بدن
 گلو درد
 سرفه
 از دست دادن اشتها
 کسالت
شدت علائم فوق ممکن است از فردی به فرد دیگر تفاوت داشته باشد.

گزینه‌های درمانی

چنانچه این التهاب بدون درمان رها شود، می‌تواند به تونسیلیت یا التهاب لوزه منجر شود. توصیه می‌شود در صورت شدید بودن علائم به پزشک مراجعه کنید. پزشکان ممکن است به منظور شناسایی پاتوژن مسبب به وسیله سواب از گلو نمونه گیری نماید. در صورتی که عفونت گلو ناشی از باکتری باشد، داروهای آنتی بیوتیک تجویز می‌شود. چنانچه این التهاب ناشی از ویروس باشد، معمولاً طی چند هفته به خودی خود از بین می‌رود. با این حال، داروهای درد زدا و تب بر ممکن است به منظور تسکین درد و تب به ترتیب تجویز شوند. توصیه می‌شود این داروها را تحت نظارت پزشکی مصرف نمایید.

بیشتر بخوانید: گلو درد و گوش درد

 

اقدامات خود مراقبتی

پیروی از برخی اقدامات خود مراقبتی یا درمانهای خانگی می‌تواند به تسکین و کاهش علائم ناشی از التهاب گلو کمک کند. این اقدامات به قرار زیر هستند:
 به منظور جلوگیری از کم شدن آب بدن، مقدار زیادی مایعات بنوشید.
 جهت آرام ساختن درد گلو دمنوش یا چای‌های گیاهی یا سوپ مصرف کنید.
 یک قاشق چایخوری نمک به آب گرم افزوده و به خوبی بهم بزنید. این محلول را چهار تا پنج مرتبه در روز غرغره کنید. این کار تسکین زیادی فراهم خواهد ساخت. علاوه بر آن، نمک همچنین از رشد باکتریها جلوگیری می‌کند.
 زردچوبه را به مقدار سر انگشت به یک لیوان شیر گرم بیافزایید. آن را پیش از رفتن به رختخواب بنوشید.
 همچنین می‌توانید از قرص‌های مکیدنی سرفه یا اسپری‌های گلو جهت تسکین استفاده کنید.
به هنگام شیوع سرماخوردگی و آنفولانزا اقدامات لازم را به عمل آورید. توصیه می‌شود به هنگام مشاهده علائمی مانند تب، تورم غدد لنفاوی و گلو درد به مدت بیش از یک هفته در فرد مبتلا، از پزشک کمک بخواهید.
سلب مسئولیت:‏‎ ‎اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک ‏متخصص در نظر گرفته شود.‏
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.