اثرات سیگار کشیدن بر روی نوجوانان و جوانان

دلایل بسیاری وجود دارد که چرا جوانان و نوجوانان سیگار می‌کشند. مهم‌تر از همه، ممکن است به‌خاطر دوستان و هم‌سالان‌شان و توسعه عادات دوطرفه باشد؛ این به معنای آن است که عمل یا فعالیتی که توسط دوستان یا گروه اجتماعی فرد انجام می‌شود، توسط فرد جذب و اجرا می‌شود.
سه‌شنبه، 9 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اثرات سیگار کشیدن بر روی نوجوانان و جوانان
دخانیات باعث مرگ ۱۲۰۰ نفر در روز می‌شود
 
چکیده
دلایل بسیاری وجود دارد که چرا جوانان و نوجوانان سیگار می‌کشند. مهم‌تر از همه، ممکن است به‌خاطر دوستان و هم‌سالان‌شان و توسعه عادات دوطرفه باشد؛ این به معنای آن است که عمل یا فعالیتی که توسط دوستان یا گروه اجتماعی فرد انجام می‌شود، توسط فرد جذب و اجرا می‌شود. اساساً، اگر دوستان فرد سیگار بکشند، احتمال مصرف سیگار آن فرد نیز وجود دارد. عوامل اجتماعی نیز، شامل تبلیغات گسترده و جذاب شرکت‌های دخانیات می‌شود. این جذابیت نوجوانان و جوانان را جذب می‌کند.

تعداد کلمات 1007/ تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
اثرات سیگار کشیدن بر روی نوجوانان و جوانان
مترجم: حسین افرا
 
دخانیات باعث مرگ ۱۲۰۰ نفر در روز می‌شود. با هر مرگ، حدود دو نوجوان سالم یا بزرگسال برای اولین بار سیگار می‌کشند. با حمایت‌های ما، می‌شود این چرخه‌ی وحشتناک اعتیاد و مرگ زودرس را به پایان رساند و دیدگاه بهتری به کودکان خود، نسبت به زندگی بدهیم.
 
نوجوانان و افراد بزرگ‌سال، تمام زندگی خود در حال تلاشند تا به آن‌چه انتظار دارند، برسند. شما نیز تمام زندگی خود درتلاشید تا به آن‌چه انتظار دارید برسید؛ چشم‌اندازی از عشق، ازدواج، شغل، خرید اولین خانه‌تان، شروع یک خانواده و چیزهای بسیاری از این دست چیزهایی هستند که همیشه در ذهن‌تان مرور می‌کنید. البته فراز و نشیب‌ها، تراژدی‌ها، و سختی‌هایی وجود دارد، اما  خوش بودن و خوشبختی نیز وجود خواهد داشت.
با این حال، مساله این است که بسیاری از افراد در این سن به شروع عادتی که هرگز آغاز نشده است، پایان می‌دهند. بله، هر کسی حق انتخاب دارد، اما آیا این انتخاب نادرست، درست است؟! سیگار کشیدن انتخاب اشتباهی است و دلایل بسیاری وجود دارد که چرا انتخاب اشتباهی است؟
 

چرا جوانان  شروع به سیگار کشیدن می‌کنند؟

دلایل بسیاری وجود دارد که چرا جوانان و نوجوانان سیگار می‌کشند. مهم‌تر از همه، ممکن است رابطه با دوستان و هم‌سالان و توسعه عادات دوطرفه تاثیر‌گذار باشد. این به معنای آن است که عمل یا فعالیتی که توسط دوستان یا گروه اجتماعی فرد انجام می‌شود، توسط فرد دریافت و اجرا می‌شود. اساساً، اگر دوستان فرد سیگار بکشند، احتمال مصرف سیگار نیز وجود دارد.سیگار کشیدن جوانان منجر به کم شدن رشد بدن، کم هوشی، ناامیدی و محدودتر شدن رشد ریه‌ها می‌شود. دخانیات در میان جوانان، حتی می‌تواند منجر به بلوغ زودرس نیز بشود.
از میان همه جوانان سیگاری، تقریبا یک سوم آن‌ها پیش از موعد فوت خواهند کرد. در بعضی موارد نیز بیش‌تر دچار مرگ‌و‌میر می‌شوند، اگر این‌طور هم نباشد، تسلیم یک یا چند بیماری از بیماری‌های جسمی خواهند شد.

عوامل اجتماعی شامل تبلیغات گسترده و جذاب شرکت‌های دخانیات می‌شود. این جذابیت نوجوانان و جوانان را جذب می‌کند. این تلاش‌های بازاریابی برای اطمینان از این است که برای هر سیگاری‌ای که می‌میرد، یک سیگاری جدید به‌دنیا بیاید و جایگزین آن قبلی شود. بیشتر افرادی که سیگار می‌کشند، این کار را در سن ۱۸ سالگی انجام شروع کرده‌اند. عامل اجتماعی دیگر نیز می‌تواند تاثیر همسالان و افراد مشهور باشد؛ مانند جذابیت افراد مشهور، نوازندگان، بازیگران و ورزش‌کاران حرفه‌ای که سیگار می‌کشند.
هم‌چنین عواملی مانند استرس عمومی، استرس مربوط به مدرسه، استرس مربوط به روابط، مشکلات خانوادگی و غیره وجود دارد که ممکن است منجر به سیگار کشیدن شود. بسیاری از افراد تحت‌تاثیر این تصور غلط هستند که سیگار استرس را از بین می‌برد. این درست نیست! یک رهایی آنی از دوپامین است. با این حال، سیگار ظاهرا باعث می‌شود استرس کمتری داشته باشید، اما طبق گزارش کلینیک کلیولند، سوخت و ساز بدن شما واقعا تحت استرس افزایش ‌یافته است. فشار خون و ضربان قلب شما به شدت افزایش می‌یابد، ماهیچه‌های شما منقبض می‌شوند و اکسیژن کم‌تری به مغز شما و بدن شما (سلول‌ها، اعضا، پوست و غیره) می‌رسد. در واقع دود، استرس بیش‌تری ایجاد می‌کند و احساس بیش‌تری از نیاز به سیگار کشیدن ایجاد می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: عوارض سیگار کشیدن در نوجوانان

 

چگونه سیگار کشیدن بر نوجوانان و نوجوانان جوان تاثیر می‌گذارد؟

سیگار کشیدن بر سلامت همه افراد دخیل است، حتی آن‌هایی که نزدیک یک فرد سیگاری هستند. با این حال، سیگار کشیدن جوانان و نوجوانان را عمیقاً تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. علاوه بر این، طبق گفته رئیس بهداری ارتش، به‌صورت تقریبی ۱۲۰۰ مورد مرگ‌و‌میر در هر روز ناشی از سیگار کشیدن رخ می‌دهد و در مقابل به‌ازای هر مرگ‌و‌میر تقریبا دو بزرگ‌سال و یا نوجوان جایگزین می‌شوند.
سیگار کشیدن جوانان منجر به کم شدن رشد بدن، کم هوشی، ناامیدی و محدودتر شدن رشد ریه‌ها می‌شود. دخانیات در میان جوانان، حتی می‌تواند منجر به بلوغ زودرس نیز بشود.
از میان همه جوانان سیگاری، تقریبا یک سوم آن‌ها پیش از موعد فوت خواهند کرد. در بعضی موارد نیز بیش‌تر دچار مرگ‌و‌میر می‌شوند، اگر این‌طور هم نباشد، تسلیم یک یا چند بیماری از بیماری‌های جسمی خواهند شد.
در جوانانی که سیگار می‌کشند، نشانه‌های اولیه بیماری قلبی و سکته، تشخیص داده می‌شود. به طور متوسط کسی که یک بسته سیگار در روز می‌کشد، هفت سال کم‌تر از کسی است که سیگار نکشیده است، عمر می‌کند. افراد سیگاری کم‌سن‌و‌سال در معرض خطر بیش‌تری برای رشد سرطان ریه قرار دارند. افراد سیگاری در بین نوجوانان بیش‌تر از اضطراب عاطفی یا روانی رنج می‌برند. جوانانی که سیگار می‌کشند، سه برابر بیش از کسانی که سیگار نمی‌کشند، از تنگی نفس رنج می‌برند.
 

پشتیبانی و حمایت

اگر در اطراف شما کسی هست که سیگار می‌کشد و او را می‌شناسید، به او کمک کنید. چیزی که خیلی‌ها درک نمی‌کنند این است که سیگار خطرناک‌تر از مواد مخدر و الکل است. طبق گزارش انجمن ریه آمریکا، حدود 24000 نفر از مصرف مشروبات الکلی، جان خود را از دست می‌دهند و حدود ۳۹۰۰۰ نفر سالانه از مصرف مواد مخدر می‌میرند. با این حال، با توجه به گزارش مرکز مبارزه با بیماری آمریکا، سالانه ۴۵۰ هزار نفر بر اثر کشیدن سیگار کشته می‌شوند. این شاملِ در معرض قرار گرفتن دود به صورت غیرمستقیم نیز می‌شود. سو‌مصرف مواد مخدر و الکل منجر به مرگ حدودا 63000 نفر می‌شود. این  تفاوت در حد تقریبا 390000 مرگ بیش‌تر است که ناشی از سیگار کشیدن و یا در‌معرض دود سیگار قرار گرفتن است. هم‌چنین حدود ۸ میلیون نفر مبتلا به بیماری‌هایی هستند که ناشی از سیگار کشیدن مستقیم و نیز در معرض قرار گرفتن دود سیگار هستند.
ترک کردن سیگار، به میزان زیادی بر شانس شما اثر می‌گذارد که آینده خود را با سلامت و اعتماد‌به‌نفس احیا کنید. بسیاری از مواد مصرفی به‌منظور ترک سیگار وجود دارد و بسیاری از آن‌ها بدون نسخه در دسترس هستند. خانواده و دوستان سیگاری‌ها از تلاش خود برای ترک سیگار دریغ نکنند و از عزیزان‌شان حمایت کنند. میلیون‌ها نفر با موفقیت کنار گذاشته‌اند. با تلاش و پشتیبانی، شما هم می‌توانید به این تعداد اضافه کنید.

 
برگرفته از سایت: vapingdaily.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.