رابطه جنسی پس از برداشتن رحم

یکی از عمل‌های جراحی که ممکن است خانم‌ها آن را تجربه کنند، هیسترکتومی است. در این عمل، بسته به نوع مشکل ایجاد شده، کل رحم و تخمدان‌ها و یا بخشی از آن برداشته خواهد شد.
پنجشنبه، 18 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رابطه جنسی پس از برداشتن رحم
عمل هیسترکتومی، انواع آن و تاثیر این عمل بر روابط جنسی
 
چکیده
یکی از عمل‌های جراحی که ممکن است خانم‌ها آن را تجربه کنند، هیسترکتومی است. در این عمل، بسته به نوع مشکل ایجاد شده، کل رحم و تخمدان‌ها و یا بخشی از آن برداشته خواهد شد. یکی از نگرانی‌های خانم‌ها پس از انجام این عمل، تأثیر آن بر روابط جنسی با همسرشان می‌باشد. در این مقاله، به تأثیر احتمالی عمل هیسترکتومی بر روابط جنسی و راه‌حل‌های آن‌ خواهیم پرداخت.

تعداد کلمات 1096/ تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه
رابطه جنسی پس از برداشتن رحم
مترجم: سید‌مصطفی سید‌آقامیری


مقدمه

هیسترکتومی یا زهدان‌برداری عبارت است از عمل برداشتن رحم از شکم زن. انجام این عمل می‌تواند درد و یا سایر علائم ناشی از بیماری‌هایی چون فیبروم رحم و یا آندومتریوز را تسکین دهد و درصورتی که شخص، مبتلا به سرطان رحم و یا گردن رحم باشد، انجام این عمل جان او را نجات خواهد داد.
هر عمل جراحی دارای عوارض کوتاه مدت و بلند مدتی خواهد بود. عمل جراحی هیسترکتومی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و ممکن است سبب درد و خونریزی گردد. فردی که این عمل را انجام می‌دهد، دیگر قادر به بارداری نخواهد بود. همچنین این عمل بر روابط جنسی فرد بی‌تأثیر نبوده و تا چند هفته پس از عمل امکان برقراری این رابطه وجود ندارد؛ اما پس از بهبود زخم‌ها هیچ مانعی برای برقراری یک رابطه جنسی لذت بخش وجود نخواهد داشت.
در ادامه به بررسی تأثیر عمل هیسترکتومی بر رابطه جنسی خواهیم پرداخت و به شما این اطمینان را می‌دهیم که با انجام این عمل، این بخش مهم از زندگی زناشویی را از دست نخواهید داد.
 

چگونه پس از برداشتن رحم می‌توان رابطه جنسی را آغاز کرد؟

لازم است دو ماه صبر کنید تا عوارض عمل جراحی از بین رفته و وضعیت‌تان کاملاً بهبود یابد. دانشکده تخصصی زنان و زایمان آمریکا پیشنهاد می‌کند تا 6 هفته پس از عمل جراحی، از انجام رابطه کامل اجتناب کنید.
 
چند نوع عمل جراحی هیسترکتومی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

    • هیسترکتومی کامل.

 این نوع عمل، رایج‌ترین نوعِ عمل هیسترکتومی محسوب می‌شود. در این عمل، تمام رحم، از جمله بخش انتهایی و سرویکس، به‌طور کامل برداشته می‌شود. همچنین ممکن است در این عمل، جراح تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ را بردارد.
 

    هیسترکتومی بخشی (ساب توتال).

در این عمل، تنها، قسمت فوقانی رحم برداشته می‌شود و سرویکس در جای خود باقی می‌ماند.
 

    هیسترکتومی رادیکال (ریشه‌ای).

در این نوع از عمل هیسترکتومی، رحم، سرویکس، بافت اطراف سرویکس و قسمت بالای واژن برداشته می‌شود. این عمل معمولاً برای درمان سرطان رحم یا سرویکس، کاربرد دارد.
ممکن است مدتی پس از عمل جراحی خونریزی‌ها و ترشحات خفیفی داشته باشید، اما پس از آن هرگز عادت ماهیانه را تجربه نخواهید کرد. درد، سوزش و خارش اطراف زخم ناشی از عمل، طبیعی است. در صورتی که در این عمل، تخمدان شما نیز برداشته شده باشد، ممکن است عوارضی شبیه به یائسگی، مانند گُرگرفتگی و تعریق شبانه را تجربه کنید.
 

 عمل هیسترکتومی چه تأثیری بر روابط جنسی می‌گذارد؟

این عمل، وقفه‌ای چند هفته‌ای در روابط جنسی شما ایجاد خواهد نمود؛ اما انجام این عمل هرگز به معنای پایان یافتن توانایی شما در برقراری رابطه جنسی نیست. براساس یک مطالعه، بیشتر زنانی که این عمل را انجام داده‌اند، می گویند که روابط جنسی‌شان پس از این عمل، تغییری نکرده و در برخی موارد، بهبود روابط را گزارش کرده‌اند.
با این حال، در صورتی که در حین عمل، تخمدان‌ها برداشته شوند، احتمال کاهش میل جنسی وجود خواهد داشت؛ زیرا تخمدان‌ها وظیفه تولید تستوسترون و استروژن را بر عهده دارند. این هورمون‌ها با میل جنسی افراد ارتباط دارند.

 

 بیشتر بخوانید: هیسترکتومی چیست؟


آیا پس از برداشتن رحم، امکان رسیدن به ارگاسم (اوج لذت جنسی) وجود دارد؟

برخی زنان گزارش داده‌اند که پس از عمل جراحی هیسترکتومی، ارگاسم‌هایشان مانند قبل نبوده و یا اصلاً ارگاسم را تجربه نمی‌کنند. این بدین خاطر است که برداشتن رحم ممکن است سبب قطع عصب‌هایی شود که در رسیدن فرد به ارگاسم نقش دارند.
همچنین سرویکس، اعصابی دارد که در هنگام رابطه جنسی تحریک می‌شوند. اگر در طول عمل جراحی، سرویکس برداشته شود، ممکن است این اعصاب نیز آسیب ببینند. البته باید توجه نمود این مشکل نادر بوده و در بسیاری از مواقع اتفاق نمی‌افتد.
 

آیا رابطه جنسی مانند سابق خواهد بود؟

در عمل هیسترکتومی، هیچ تغییری در بافت و عصب‌های واژن اتفاق نمی‌افتد. با این حال، برداشتن رحم سبب یائسگی خواهد شد و همین امر موجب خشکی واژن در طول رابطه جنسی شده و ممکن است این رابطه برای برخی افراد، دردناک شود.
 
 

چگونه می‌توان روابط جنسی را از سر گرفت؟

اول از همه مراقب باشید تا قبل از 6 هفته پس از عمل جراحی و یا هر زمانی که پزشک‌تان تشخیص داد، این رابطه را آغاز نکنید.
اگر دچار خشکی واژن شده‌اید و این امر رابطه جنسی را برای‌تان دردناک نموده است، از پزشک‌تان بخواهید برای شما، قرص و یا کرم استروژن واژینال تجویز نماید. و یا در هنگام رابطه جنسی از ژل‌های لوبریکانت آب پایه، مانند ژل K-Y و یا آستروگلاید استفاده کنید.
 

برای بهبود رابطه جنسی پس از عمل برداشتن رحم، چه باید کرد؟

اگر پس از عمل جراحی هیسترکتومی، در رابطه جنسی‌تان با مشکل مواجه شدید، این نکات را رعایت کنید تا به وضعیت نرمال بازگردید:
1. به خودتان زمان بدهید
در هنگام رابطه جنسی عجله نکنید؛ بلکه اجازه دهید تا کم کم تحریک شوید.
2. آزمایش
پوزیشن‌ها و روش‌های مختلف برقراری رابطه جنسی را امتحان کنید تا راحت‌ترین و بهترین آن‌ها را پیدا کنید. روش‌های دیگر، غیر از دخول را نیز تجربه کنید.
3. صادق باشید
با همسرتان راحت باشید و رودربایستی را کنار بگذارید. از هر چه لذت می‌برید و هر چه آزارتان می‌دهد را با همسر خود در میان بگذارید.
اگر انجام این کارها کمکی به شما نکرد، حتماً به یک درمانگر جنسی و یا مشاور، مراجعه کنید.
 

سخن پایانی

پس از گذشت 6 ماه از عمل جراحی هیسترکتومی، قاعدتاً روابط جنسی شما شکل طبیعی به خود خواهد گرفت. در صورتی که پس از گذشت این زمان، هنوز در بحث تحریک، ارگاسم و یا دردناک بودن رابطه جنسی مشکل دارید، اصلاً این وضعیت را تحمل نکنید و به پزشک مراجعه کنید. در زمان مراجعه به پزشک می‌توانید این سؤالات را مطرح کنید:
   
بهترین راه برای داشتن رابطه جنسی لذت بخش پس از عمل جراحی چیست؟
   
در زمانی که رابطه جنسی برایم دردناک است، چه کنم؟
   
با بی‌میلی جنسی‌ام چه کنم؟
   
اگر همسرم از این اوضاع ناامید شد و برای بهتر شدنم کمکی نکرد، چاره کار چیست؟
در هر صورت، شما با کمک پزشک‌تان راه‌هایی را خواهید یافت تا یک رابطه جنسی خیلی خوب را همچون قبل از عمل و یا حتی بهتر از آن را تجربه کنید.

 
منبع: www.healthline.com


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.