یکی از مباحث مطرح در مورد انقلاب کربلا، کرامات آن است که میان اهلسنت از دیرزمان مورد توجه قرار گرفته است. حجم منابع گزارشدهنده این کرامات، به اندازهای است که پرداختن هرچند گذرا به آنها ضرورت میبخشد. این گزارشها میتواند، به طور تلویحی حقانیت شهادت امام حسین(علیهالسلام) و راه و موضع او و رسوایی و بطلان یزید را و هوادارانش را بنمایاند و عظمت و اهمیت این انقلاب را در دیدگاه اهلسنت نشان دهد.
تعداد کلمات 1466/ تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه
عقوبت سریع برخی جنایتکاران
نورانی شدن مطبخ و طواف پرندگان
خولی با در اختیار گرفتن سر مبارک، پیش از دیگران و به تنهایی راهی کوفه گردید و بعد از آنکه دیرهنگام به دارالاماره رسید و با در بسته آن مواجه گردید، به سوی خانهاش شتافت و آن را در تنور خانهاش پنهان ساخت. او دو همسر داشت، یکی از طایفه بنیاسد و دیگری از حضر به نام انلودر بنت مالکبنعقرب خوانده میشد و آن شب را باید با او میخفت.
همسر اخیر، خود نقل میکند: خولی وارد منزل شد و سر مبارک حسین را در تنور گذاشته بود و به اطاقش داخل گردید و به سوی بستر آمد و قصد خوابیدن کرد. پرسیدم: چه خبر؟ چه چیزی پیشت است؟ او در جواب گفت: با ثروت جهانی نزد تو آمدهام. این سر حسین است که وارد خانه کردهام. من گفتم: وای بر تو! دیگران با طلا و نقره به خانه میآیند، تو با سر فرزند پیغمبری. نه به خدا هرگز پس از این سر من و تو در یک بالشت جمع نخواهد شد. او افزدوه است: از رختخوابم بلند شدم و از منزل بیرون رفتم، او زن اسدیه را دعوت کرد و نزدش رفت. من نشستم و داشتم نگاه میکردم. به خدا سوگند مرتب نور و روشنایی را مشاهده کردم که چون ستونی، از تنور به سوی آسمان میدرخشید و همین طور پرندگان سفیری را مشاهده کردم که در اطراف تنور طواف میکردند.[2]
تبدیل شدن خاک به خون
ترمذی از سلمی و او از امسلمه روایت کرده که امسلمه را گریان دیدم؛ پرسیدم چه چیز تو را به گریه واداشته است؟ گفت: در عالم رویا، پیامبر را با سر و محاسن خاک آلود مشاهده کردم. گفتم: شما را چه شده است، ای فرستاده خدا؟ فرمود: چند لحظه قبل، قتل حسین را مشاهده کردم.
بیهقی در دلائلالنبوة آورده است که ابنعباس نقل کرده که پیامبر را در وسط روز، در حال پریشان و رنگپریده مشاهده کردم، در حالی که در دستش ظرفی قرار داشت که در آن خون بود. عرض کردم: مادر و پدرم فدایت ای رسول خدا! این چه حالی است؟ فرمود: این خون حسین و یارانش است و آن روز را بعد از رسیدن خبر شهادت امام حسین(علیهالسلام) محاسبه کردم، به دست آوردم که دقیقاً روز عاشورا بوده است.[3]
سوگواری جن
گفت: از آنان شنیدم که میگفتند:
پیامبر خدا جبینش را مسح مینمود
پس برای او گونههای نورانی بوده است
والدین او از برتران قریش بودند
و جدش بهترین اجیاد بوده است[4]
بیشتر بخوانید: بعضی از اسرار حماسه کربلا
تاثیرات گوناگون اجرام آسمانی
تأثیرات زمینی
سوگواری و مرثیهخوانی غیبی
ابنعساکر حدود ۳۲ روایت را درباره کرامات شهادت امام حسین(علیهالسلام) نقل کرده که در آنها به گریه آسمان برای سیدالشهدا، ظاهر شدن ستارگان در روز، بارش خاک سرخ از آسمان، سیاه شدن آسمان، هفت روز تاریک شدن جهان، جوشش خون از زیر سنگها، برخورد ستارگان به همدیگر، خورشید گرفتگی، باران خون بر در و دیوارهای شام، کوفه و خراسان، خونین شدن دیوار بیت المقدس و سرازیر شدن خون از دارالعماره تصریح شده است و از اتفاقات پس از قتل امام حسین(علیهالسلام) پرده برداشته است.[8]
سربریده و تلاوت قرآن
محمدبنمنکدر از زید بن ارقم نقل میکند که در طبقه بالای اتاق با مغازهای در بازار کوفه نشسته بودم. ناگهان سروصدای بیسابقهای از بیرون به گوش رسید. خود را کنار پنجره رسانده، به بیرون نظاره کردم. دیدم سرهای بریده شهدای کربلا، پیشاپیش و اسیران کربلا در عقب کاروان در حال عبور هستند. در میان سرهای بریده، سر بریدهای که با لحن خوش و صوت عالی قرآن تلاوت مینمود، توجهم را جلب کرد. دقت کردم، آیه مورد تلاوت این بود: «أم حسبت أن أصحاب الکهف و الرقیم کانوا من آیاتنا عجبا.»[9] سر بریدهای که این آیه را تلاوت میکرد، رأس مبارک اباعبدالله الحسین(علیهالسلام) بود.[10]
در جریان حضور اهلبیت(علیهمالسلام) در مجلس یزید در شام و سوءرفتار او با اسیران، بهویژه سر بریده سید الشهداء نیز گزارش شده است که سر مبارک، به تلاوت آیاتی از قرآن مجید پرداخت، از جمله «رو سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون».[11] در موارد دیگر، از جمله پس از بریده شدن یا در طول مسیر به کوفه و شام نیز، قرآن خواندن سر بریده امام حسین(علیهالسلام) گزارش شده است.[12]
نمایش پی نوشت ها:
[1]. محمدبنجریر طبری، تاریخ الامم و الملوک، ج 4 ص 330 و ج ۵ ص ۲۵۴، ۲۵۵؛ احمدبناعثم کوفی، الفتوح، ج ۵، ص ۱۳۶؛ سید محمد طاهر شافعی، مناقب اهلبیت از دیدگاه اهلسنت، به اهتمام و مقدمه سید ناصر حسینی میبدی، ص 406.
[2]. احمدبناعثم کوفی، پیشین، محمدبنجریر طبری، تاریخ الامم و الملوک، ج 4، ص 348؛ ابن کثیر، البدایه و النهایه، ج 8 ص 206.
[3]. عبد الرحمان سیوطی، تاریخ الخلفاء، ص ۲۰۸؛ ابن شهر آشوب، مناقب آل ابی طالب، ج ۴، ص ۱۱۱۱ ابوالحسن الاربلی، کشف الغمه فی معرفة الائمه، ج ۲، ص ۲۶۷؛ سید محمد طاهر شافعی، مناقب اهلبیت از دیدگاه اهلسنت، به اهتمام و مقدمه سیدناصرحسینی میبدی، ص 156-155.
[4]. تاریخ الخلفاء، ص ۲۰۸.
[5]. محمدبنجریر طبری، تاریخ الامم و الملوک، ج 5، ص ۳۹۳.
[6]. تاریخ الخلفاء ص ۱۲۰۷ کشف الغمه، ص ۳۶۸.
[7]. همان ص 408؛ عبدالرحمان سیوطی، پیشین، ص 207؛ ابنعساکر، تاریخ دمشق، ج 14، ص 230.
[8]. همان کی تفصیل آن در بخش عزاداری گذشت، این سعد افزون بر موارد متعددی از رخدادهای غیر
طبیعی که پس از حادثه مطبم کربلا به وقوع پیوسته، جریان سنگباری از آسمان، خونباری از آسمان در صحراها تا حدی که مقداری خون در درون خیمهها جمع گردید و موارد دیگر را یادآور شده است، جالبتر آنکه راویان این مطالب، عمدناً بصری یا شامی هستند که عثمانی الهوا بودهاند نه شیعه، گمنام یا معتدل (ابن عساکر، تاریخ دمشق، ج 14، ص 225-229؛ سید محمدطاهر شافعی، پیشین، ص 407)
[9]. کهف (۱۸)، ۹.
[10]. ابنعساکر، تاریخ دمشق، ج 60، ص ۳۷۰، سید محمد طاهرهاشمی شافعی، پیشین، ص ۴۰۸.
[11]. تفصیل این کرامات و حوادث خارق عادت که نشاندهنده عظمت امام حسین نزد اهلسنت و سنگینی رخداد سترگ شهادت او و یارانش در روز عاشورا است، در مقتل الحسین ابن مسعد وجود دارد که در دهه اخیر قرن حاضر، به دست مرحوم عبد العزیز طباطبایی احیا و چاپ شده است
[12]. در بحارالأنوار علامه محمد باقر مجلسی نیز موارد فوق به نقل از اهلسنت نقل شده است.