ده مسئله مهم در باب سلامتی سالمندان

افراد مسن با مسائل زیادی روبه‌رو هستند که می‌تواند سلامتی آن‌ها را به خطر بیندازد و آن‌ها دچار بیماری‌های مزمن و یا اختلالات روانی جسمی و روحی را به وجود آورد.
شنبه، 31 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ده مسئله مهم در باب سلامتی سالمندان
بزرگسالانِ سالخورده نباید از بیان مشکلات خجالت بکشند و باید با پزشکانِ خود مسائل شخصی‌شان را مطرح کنند
 
چکیده
افراد مسن با مسائل زیادی روبه‌رو هستند که می‌تواند سلامتی آن‌ها را به خطر بیندازد و آن‌ها دچار بیماری‌های مزمن و یا اختلالات روانی جسمی و روحی را به وجود آورد. شناخت این مسائل و برطرف کردن و یا پیشگیری از این‌گونه مسائل می‌تواند تاثیر بسزایی در روند سلامت افراد مسن داشته باشد. با بررسی مسائل و مشکلات افراد مسن در ایالات متحده پی به واقعیت‌های بسیار قابل توجهی برده‌ایم که در رفع مسائل می‌تواند بسیار مفید باشد.

تعداد کلمات: 1316 / تخمین زمان مطالعه: 7 دقیقه
سالمندان
نویسنده: سوزانا اسمیت
مترجم: حسین افرا
 
سالخوردگانی که 12 درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و تا سال 2050 به سرعت به بیش از 22 درصد خواهند رسید، مهم است که چالش‌هایی که با آن درگیر هستند را درک کنید و متوجه شوید چه اقدامات پیشگیرانه‌ای وجود دارد که می‌تواند سلامت پیری را تضمین کند.
 

1. سلامتی همیشگی

مسائل مربوط به سلامتی سالخوردگان در زمان بیماری‌های مزمن
به گفته شورای ملی پیری، حدود 92 درصد از سالمندان دارای حداقل یک بیماری مزمن هستند و 77 درصد حداقل دو بیماری مزمن دارند. بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، سرطان و دیابت از شایع‌ترین و پرهزینه‌ترین بیماری‌های مزمن است که باعث مرگ دو‌سوم افراد مسن می‌شود. مرکز ملی پیشگیری از بیماری‌های مزمن و ارتقاء سلامت توصیه می‌کند داشتن پزشکی برای بررسی سالانه رژیم غذایی سالم و تمرینات ورزشی برای مدیریت بیماری‌های مزمن و یا پیشگیری از بیماری‌های مزمن مفید می‌باشد. چاقی یک مشکل رو به رشد در میان افراد مسن است و توصیه‌های ذکر شده می‌تواند جلوی رشد چاقی را بگیرد.

 

2. سلامت شناختی

سلامت سالمندان در مسائل زوال عقل
«سلامت شناختی» بر توانایی فرد در تفکر، یادگیری و یادآوری تاکید دارد. تقریباً 47.5 میلیون نفر در سراسر جهان دچار زوال عقل هستند - تعدادی که تا سال 2050 تقریبا سه برابر می‌شود. در ایالات متحده شایع‌ترین شکل زوال عقل، بیماری آلزایمر است که 5 میلیون نفر با سن بیش از 65 سال درگیر آن هستند. با توجه به نظر مؤسسه ملی پیری، بیماری‌های مزمن و سایر بیماری‌ها، خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد؛ مانند سوء مصرف مواد، دیابت، فشار خون بالا، افسردگی، HIV و سیگار کشیدن. از آن‌جا که درمانی برای زوال عقل وجود ندارد، فقط پزشکان می‌توانند طرح درمان و داروها را برای کنترل بیماری تجویز کنند.

 

3. سلامت روانی

مسائل مربوط به مسائل سلامت روانیِ سالخوردگان
به گفته سازمان بهداشت جهانی، بیش از 15 درصد از بزرگسالان بالای 60 سال حداقل از یک اختلال روانی رنج می‌برند. اختلال روانی شایع در میان سالمندان، افسردگی است که در هفت درصد از افراد سالمند رخ می‌دهد. متأسفانه این اختلال روانی سخت تشخیص داده می‌شود و بعد تحت درمان قرار می‌گیرد. بیش از 18 درصد سالمندان ایالات متحده، با خودکشی از دنیا می‌روند. از آن‌جا که افسردگی می‌تواند یک عارضه جانبی به علت نداشتن سلامت باشد، پس حفظ سلامتی می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. علاوه بر این، ترویج شیوه زندگی سالم مانند بهبود شرایط زندگی و حمایت اجتماعی از خانواده، دوستان یا گروه‌ها می‌تواند به درمان افسردگی کمک کند.

 
سالمندان 2

4. آسیب فیزیکی

مسائل مربوط به سلامت فیزیکی سالمندان که در اثر افتادن و سقوط، آسیب فیزیکی می‌بینند
هر 15 ثانیه یک فرد مسن برای بستری در اتاق اورژانس پذیرفته می‌شود. هر 29 دقیقه یک بار یک فرد مسن زمین می‌خورد و این زمین خوردن عامل اصلیِ آسیب در سالمندان می‌باشد. از آن‌جایی که پیری، استخوان‌ها را ضعیف می‌کند و عضله‌ها قدرت و انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهند، سالمندان بیشتر به از دست دادن تعادل، کبودی و شکسته شدن استخوان مبتلا می‌شوند. دو بیماری که موجب ضعفِ بیشترِ بدن می‌شود، پوکی استخوان و استئوآرتریت است. با این حال، افتادن و زمین خوردن اجتناب‌ناپذیر است. در بسیاری از موارد، از طریق آموزش، افزایش فعالیت جسمانی و تغییرات عملی در خانه، می‌توان از زمین خوردن جلوگیری کرد.

 
سالمندان 3

5. HIV / AIDS و سایر بیماری‌های منتقل‌شده از راه جنسی

مسائل مربوط به بهداشت عمومی فرد مسن 
در سال 2013، «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها» (CDC) دریافت که در ایالات متحده 21 درصد مواردِ ایدز، در سالمندان بالای 50 سال رخ داده است و 37 درصد مرگ‌و‌میر در افراد بالای 55 سال بوده است. در حالی که نیازهای جنسی و توانایی ممکن است در افراد مسن تغییر کند، ولی میل جنسی به طور کامل ناپدید نمی‌شود. بعضی از افراد سالخورده از کاندوم استفاده می‌کنند، در صورتی که ترکیب شدن با سیستم ایمنی ضعیف، افراد مسن را بیشتر در معرض ابتلا به HIV قرار می‌دهد. تشخیص دیرهنگام HIV در میان افراد مسن رایج است، زیرا علائم HIV بسیار شبیه به عادت پیری است و باعث آسیب به سیستم ایمنی بدن می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: مراقبت از سالمندان بیمار، نگران نباش من هستم


6. سوءتغذیه

سلامتی سالمندان مسن با سوء‌تغذیه به مخاطره می‌افتد 
سوءتغذیه در افراد مسن بالای 65 سال اغلب سخت تشخیص داده می‌شود و تشخیص ندادن آن می‌تواند منجر به مسائل دیگر سلامتی سالمندان، مانند سیستم ایمنی ضعیف و ضعف عضلانی شود. سوءتغذیه می‌تواند از سایر مشکلات سلامتی ناشی شود؛ مانند (به عنوان مثال سالمندان مبتلا به زوال عقل ممکن است فراموش کنند که غذا بخورند)، افسردگی، الکل، محدودیت‌های غذایی، کاهش ارتباط اجتماعی و درآمد محدود. تغییرات کوچک در رژیم غذایی، از قبیل افزایش مصرف میوه‌ها و سبزیجات و کاهش مصرف چربی‌های اشباع‌شده و نمک، می‌تواند مسائل مربوط به تغذیه سالمندان را برطرف نماید. برای افراد مسنی که نمی توانند غذا بخورند، می‌توان خدمات غذایی خاصی به وجود آورد که به آن‌ها کمک کند تا غذا بخورند.

 

7. اختلالات حسی

مسائل مربوط به بهداشت و سلامت و مسائل مربوط به اختلالات حسی
برای آمریکایی‌های مسن‌تر از سن 70 سال، اختلالات حسی مانند بینایی و شنوایی، بسیار رایج است. بر اساس گزارش «CDC» یک نفر از شش نفرِ سالمندِ مبتلا به اختلال بینایی و یک نفر از چهار نفرِ مبتلا به اختلال شنوایی هستند. خوشبختانه، هر دو این مسائل با  وسایل کمکی، مانند عینک یا سمعک به راحتی قابل درمان است. فن‌آوری‌های جدید مشکلات شنوایی را ارزیابی می‌کند و به درمان ناشنوایی یا کم‌شنوایی کمک شایانی می‌کند.

 

8. بهداشت دهان و دندان

مسائل مربوط به سلامت بهداشت دهان و دندان سالمندان
یکی از مهم‌ترین مسائل سالمندان، بهداشت دهان و دندان است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. بخش بهداشت دهان و دندان «CDC»، دریافت که حدود 25 درصد از بزرگسالان بالای 65 سال، دیگر دندان‌های طبیعی خود را از دست داده‌اند. مشکلاتی مانند حفره و پوسیدگی دندان می‌تواند منجر به مشکل در حفظ رژیم غذایی سالم، عزت نفس پایین و سایر مشکلات از این دست شود. مسائل دیگر بهداشت دهان و افراد مسن‌ عبارت است از: دهان خشک، بیماری لثه و سرطان دهان. با انجام آزمایش‌های دندانپزشکی منظم، این مشکلات را می‌توان کنترل کرد. با این وجود، مراقبت از دندان‌ها به دلیل فقدان بیمه‌های دندانپزشکی بعد از بازنشستگی و یا معایب اقتصادی، می‌تواند برای سالمندان دشوار باشد.

 
ده مسئله مهم در باب سلامتی سالمندان

9. مصرف مواد مخدر

مسئله سلامتی سالمندان در سوءمصرف مواد 
مصرف مواد، به‌ویژه الکل یا مواد مخدر، در میان سالمندان بیشتر شایع است. طبق گزارش شورای ملی پیری، تعداد سالمندان سالخورده با مشکلات سوءمصرف مواد، تا سال 2020 به دو برابر، یعنی تا پنج میلیون نفر می‌رسد. از آن‌جا که بسیاری از سالمندان با مواد مخدر ارتباط ندارند، در بررسی‌های پزشکی مواد مخدر نادیده گرفته می‌شوند. علاوه بر این، افراد مسن اغلب چندین نسخه تجویز‌شده دارند که در مدت طولانی باید از داروهای مختلف استفاده نمایند. مؤسسه ملی مواد مخدر اعلام کرد که سوءمصرف مواد معمولاً در افرادی که دچار اختلال روانی می‌شوند یا از مصرف داروهای مختلف برای عدم توانایی خود استفاده می‌کنند، بیشتر است.

 
سالمندان 4

10. کنترل ادرار و یبوست

کنترل ادرار و یبوست باعث جلوگیری از برخی مسائل در سالمندان می‌شود
بی‌اختیاری و یبوست هر دو می‌تواند در زمان پیری اتفاق بیفتد و بنابراین می‌تواند بر کیفیت زندگی سالمندان تاثیر بگذارد. «درمانگاه مایو» معتقد است که حفظ وزن، رژیم غذایی سالم و ورزش منظم برای جلوگیری از این مسائل بسیار مفید هستند. البته درمان‌های مؤثر پزشکی نیز وجود دارد و بزرگسالان سالخورده نباید از بیان این مشکلات خجالت بکشند و باید با پزشکانِ خود مسائل شخصی‌شان را مطرح کنند.

 
برگرفته از سایت: https://vitalrecord.tamhsc.edu 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.