کتاب دوستي در قرآن وحديث

دوستي در قرآن وحديث، محمد محمدي ري شهري، به همکاري محمد تقديري، مترجم :سيد حسن اسلامي، قم :دار الحديث، 1384،وزيري، 656ص،دوم. مهر ورزي، موضوعي است که در اسلام، بسيار برآن تاکيد شده است. با برسي آيات واحاديث اسلامي، مي توان به اين نتيجه رسيد که جامعه مطلوب انساني در اسلام، جامعه اي است که بر اساس عشق ومحبت مردم نسبت به خداوند ويکديگر شکل گرفته است ؛چرا که اسلام مي خواهد جامعه اي بسازد که همه مردم، خود را برادر
چهارشنبه، 7 مرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کتاب دوستي در قرآن وحديث
کتاب دوستي در قرآن وحديث
کتاب دوستي در قرآن وحديث





دوستي در قرآن وحديث، محمد محمدي ري شهري، به همکاري محمد تقديري، مترجم :سيد حسن اسلامي، قم :دار الحديث، 1384،وزيري، 656ص،دوم.
مهر ورزي، موضوعي است که در اسلام، بسيار برآن تاکيد شده است. با برسي آيات واحاديث اسلامي، مي توان به اين نتيجه رسيد که جامعه مطلوب انساني در اسلام، جامعه اي است که بر اساس عشق ومحبت مردم نسبت به خداوند ويکديگر شکل گرفته است ؛چرا که اسلام مي خواهد جامعه اي بسازد که همه مردم، خود را برادر يکديگر بدانند وتا سر حد ايثار نسبت به هم عشق بورزند، چرا که هيچ چيز مانند محبت در ساماندهي جامعه آرماني انساني -اسلامي، کار ساز نيست.
اسلام، برنامه تکامل انسان است. اصلي ترين عنصر اين برنامه، محبت است. خدايي که قرآن به مردم معرفي مي کند، خدايي است مهربان ودوستدار مردم وبه همين دليل، آنچه موجب دوستي مردم با يکديگر مي شود را تکليف ووظيفه واجب يا مستحب، قرار داده است.
کتاب حاضر -که گنجينه نسبتاًکاملي از آيات واحاديث محبت ومشتمل بر متن عربي آنها با ترجمه ومختصري توضيح است -در سه بخش تدوين شده است :بخش اول درباره احاديث مربوط به برنامه هاي اسلام براي ايجاد پيوند دوستي ميان مردم وتحکيم وتقويت آن وهمچنين موانع محبت وعوامل ايجادکننده دشمني است. مهم ترين عناوين اين بخش عبارت اند از:دوست داشتن يکديگر، عوامل دوستي، خوي هاي پديد آورنده دوستي، آنچه دوستي را پايدار مي کند، اساسي ترين ابزارهاي دوستي، موانع دوستي، حقوق دوستي، عشق و...بخش دوم، با عنوان دوستي با خدا،شامل عناويني چون :معناي خدا دوستي، تشويق به خدا دوستي و...بخش سوم نيز دوستي در راه خدا نام دارد که :تاکيد به دوستي وبرادري در راه خدا وآثار آن و...ازجمله موضوعات اين بخش را تشکيل مي دهند.
[گفتني است از اين کتاب، دو «گزيده »نيز تهيه وتوسط همان ناشر، منتشر شده است :اولي به عنوان «راه نماي محبت »که آيات واحاديث مربوط به مهر ورزي ومدارا وعشق ودشمني رادر خود دارد ودومي با عنوان «کيمياي عشق »که به عشق الهي وروابط انسان وخداوند، پرداخته وآيات واحاديث اين موضوع را در بردارد]
منبع:حدیث زندگی - شماره45




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.