اهمیت گل نیلوفر آبی در سراسر جهان

گل نیلوفر آبی نماد زیبایی و معنویت در چندین فرهنگ و ادیان مختلف جهان است. نیلوفر آبی گل ملی هند است در و ویتنام به دلیل اهمیت فرهنگی و نمادین خود، بسیار محبوب است.
چهارشنبه، 2 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مریم دهقانی
موارد بیشتر برای شما
اهمیت گل نیلوفر آبی در سراسر جهان

نیلوفر آبی نماد زیبایی و معنویت
 

چکیده
گل نیلوفر آبی نماد زیبایی و معنویت در چندین فرهنگ و ادیان مختلف جهان است. نیلوفر آبی گل ملی هند است در و ویتنام به دلیل اهمیت فرهنگی و نمادین خود، بسیار محبوب است.

تعداد کلمات: 1527 کلمه / تخمین زمان مطالعه: 8 دقیقه

اهمیت گل نیلوفر آبی در سراسر جهان

برگرفته از سایت اسپریچوال ری
 

اهمیت گل نیلوفر آبی در سراسر جهان

نیلوفر آبی (Nelumbo nucifera) یک گیاه چند ساله آبزی است که متعلق به خانواده Nelumbonaceae است. همچنین لاتوی مقدس و نیلوفر آبی هند نامیده می‌شود. در زبان سانسکریت (زبان باستانی هندوستان)، نیلوفر آبی با نام‌های مختلف مانند Pundarika، Padma، Kamala، Utpala و غیره شناخته می‌شود.

نیلوفر آبی در افسانه‌ها و داستان‌های مختلف، نمادی الهی و یکی از خصلت‌های عرفانی طبیعت محسوب می‌شود که خلوص ذهن و روح را نشان می‌دهد. در ادیان و فرهنگ‌های آسیایی، به ویژه در بودائیسم و هندوئیسم، نیلوفر آبی تجسم کمال است. این ظرفیت روح را در بر می‌گیرد و زیبایی زندگی را روشن می‌کند. گفته می‌شود در بودائیسم، اصل علت و معلول را بیان می‌کند که تأثیر هر عمل یا اندیشه یا واکنشی را نشان می‌دهد که می‌تواند در این زندگی یا زندگی آینده تجربه شود. این گل با شکوه از بستری کثیف و بی‌روح ظاهر می‌شود، اما همچنان با برگ و گل‌های خود در حوضچه باقی می‌ماند. این کیفیتی منحصر به فرد است که روح خالص، تولد دوباره، زیبایی، باروری، تعالی و قیام را نشان می‌دهد.


گل نیلوفر آبی و معنی آن در بودائیسم

گل نیلوفر آبی در اصول هفتگانه، یکی از بالاترین آموزه‌های خداوند بودا را تشکیل می‌دهد. در بودائیسم، این نماد خلوص، وفاداری و بیداری معنوی است. گل از آب گل آلود سر بر می‌آورد، که نشان دهنده کلید دستیابی به روشنگری معنوی است. اگرچه این گل ریشه در مرداب دارد، اما در جهت نور به سمت بالا می‌رود، که نشان دهنده آرزومندی برای بالا رفتن و حرکت به سوی نور است. به عبارت دیگر، سفر از تاریکی به نور دانش و یا حکمت را نشان می‌دهد. بودایی‌ها توضیح می‌دهند که نیلوفر آبی می‌گوید: "ام منی پدیم هوم" یعنی نیلوفر آبی جواهر است.

رنگ‌های مختلف نیلوفر آبی دارای نماد معنوی و مذهبی در بودائیسم هستند. نیلوفر آبی صورتی رنگ، روشنگری را نشان می‌دهد و همراه بودا است؛ گفته می‌شود نیلوفر آبی آبی رنگ، نماد عقل است؛ نیلوفر آبی سفید برای کمال معنوی است، و قرمز نمادی از قلب است. بر اساس یک اسطوره، خداوند بودا به طرز معجزه آسایی از یک نیلوفر آبی ظاهر شد. بعضی از افسانه‌ها نیز می‌گویند که گل نیلوفر آبی در هر مکان ظاهر شود. بودا در آنجا پای خود را گذاشته است.

اهمیت نیلوفر آبی در هندوئیسم

گل نیلوفر آبی مقدس است و در هندوستان دارای معانی مذهبی است. مراکز انرژی در بدن ما به عنوان چاکراها شناخته می‌شوند و با زیبایی، رفاه، دانش، باروری و بالاتر از همه، ابدیت و معنویت همراه است. به عنوان مثال، یکی از الهه‌های هندو، که به عنوان لشکمی شناخته می‌شود، همیشه در یک نیلوفر آبی نشان داده شده است که به طور کامل شکوفه داده است. گفته شده است که او از نیلوفر آبی صورتی متولد شده است. اعتقاد بر این است که حتی خداوند خدایان جهان نیز، که از ناحیه خدای ویستا، نگهدارنده جهان فرستاده می‌شود، از یک نیلوفر آبی ظهور پیدا می‌کند.نیلوفر آبی در افسانه‌ها و داستان‌های مختلف، نمادی الهی و یکی از خصلت‌های عرفانی طبیعت محسوب می‌شود که خلوص ذهن و روح را نشان می‌دهد. در ادیان و فرهنگ‌های آسیایی، به ویژه در بودائیسم و هندوئیسم، نیلوفر آبی تجسم کمال است. این ظرفیت روح را در بر می‌گیرد و زیبایی زندگی را روشن می‌کند. گفته می‌شود در بودائیسم، اصل علت و معلول را بیان می‌کند که تأثیر هر عمل یا اندیشه یا واکنشی را نشان می‌دهد که می‌تواند در این زندگی یا زندگی آینده تجربه شود.


نیلوفر آبی  در فرهنگ مصر

در فرهنگ مصر، نیلوفر آبی به نام Seshen شناخته شده است. این گل نشان دهنده خورشید و تولد دوباره است. شکوفه‌های گل با طلوع خورشید باز می‌شود و با غروب خورشید بسته می‌شوند، از این رو در ارتباط با تولد دوباره و خورشید است. این نیز با افسانه‌های متعددی همراه است که در رابطه با خورشید توصیف می‌شود. بر طبق یک افسانه، خورشید در واقع از یک نیلوفر آبی به وجود آمده است، در حالی که افسانه دیگری بیان می‌کند که نیلوفر آبی از اقیانوس بی‌نهایتی به نام 'Nun' ظاهر شده و زمانی که گل شکوفا شد، خدای خورشید مصری را نشان داد. اعتقاد بر این است که الهه Isis نیز از نیلوفر آبی متولد شده است. نیلوفر آبی، به ویژه در مصر احترام زیادی دارد.

کتاب مسیحیان مصری اشاره می‌کند که یک فرد مرده می‌تواند با کمک جادوها و وردهای جادویی که به معنای قیام و تولد دوباره هستند، تبدیل به یک نیلوفر آبی شود. در هنر مصری، نیلوفر آبی به عنوان نماد مصر بالا ترسیم شده بود، در حالی که گیاه پاپیروس نماد مصر پایین بود. اتصال نیلوفر آبی و گیاه پاپیروس برای نماد متحد کردن مصر بالا و پایین استفاده شد. گل نیلوفر آبی در سیستم عددی مصر نیز کاربرد داشت. یک نیلوفر آبی واحد 1000، و دو نیلوفر آبی  به معنای 2000 بود.


اهمیت رنگ نیلوفر آبی

نیلوفر آبی معمولا در پنج رنگ مختلف سفید، قرمز، آبی، بنفش و صورتی دیده می‌شود. با توجه به بخش زیر اهمیت هر رنگ آورده شده است. گرچه فرهنگ‌های مختلف ممکن است تفسیرهای مختلفی برای هر رنگ داشته باشند، اما در نهایت همه آنها با هم همبستگی دارند.
 

بیشتر بخوانید: معرفی نیلوفر آبی زرد و خواص درمانی آن

نیلوفر آبی سفید

شاید پرطرفدارترین گل سفید خالص باشد، نیلوفر آبی سفید، دارای بیشترین احترام در جهان است و به عنوان "رحم جهان" شناخته شده است. گفته شده است که خلوص ذهن (Bodhi)، آرامش طبیعت و کمال معنوی را نشان می‌دهد. نیلوفر آبی  سفید نماد زن بودا، که الهه سفید تارا است، می‌باشد، و طبیعت آن را توصیف می‌کند. در یک متن باستانی هندی، زندگی نیلوفر آبی سفید به شرح زیر است: نیلوفر آبی سفید، متولد شده در آب و در آب رشد می‌کند، از آب خارج می‌شود و در آب باقی می‌ماند. به این ترتیب، راهبان، [بودا]، در جهان متولد شده، در جهان رشد کرده، پس از به دست آوردن جهان، در جهان باقی مانده و در نهایت از بین می‌روند.


نیلوفر آبی صورتی

نیلوفر آبی صورتی نیز دارای جایگاه عالی و مقدس است و بسیار قابل احترام است. این صرفا نماد والاترین خدایان در میان فرهنگ‌های مختلف است و نماد زمینی خداوند بودا است. به همین دلیل است، که تمام خدایان و الهه‌های مهم هند و همچنین "بودا" بر روی نیلوفر آبی صورتی نشسته‌اند. نیلوفر آبی صورتی نشان دهنده وضعیت ذهن فرد است. به عنوان مثال یک جوانه بسته، نشان دهنده مرحله‌ای است که او از مسیر معنویت عبور می‌کند، در حالی که یک نیلوفر آبی  صورتی پررنگ به معنی روشن بینی یا مرحله‌ای است که در آن نیروانا به دست می‌آید.


نیلوفر آبی قرمز

نیلوفر آبی قرمز نماد قلب (hridaya) است، و نماد عشق، شور، دلسوزی و مهربانی است. یک نیلوفر آبی قرمز که به طور کامل شکوفا شده است، نماد بزرگی و شهوت است. Avalokitesvara نیز به عنوان خدای محبت شناخته شده است، که در ارتباط با نیلوفر آبی قرمز است.


نیلوفر آبی آبی

نیلوفر آبی آبی نشان دهنده خرد و دانش و پیروزی حواس است. این رنگ ویژه و مقدسی در فرهنگ مصر است که کنترل شخص را بر ذهن و روح خود تعریف می‌کند، آرزوهای مادی گرایانه در زندگی و روح خودخواهانه را به وجود می‌آورد. گل نیلوفر آبی آبی به طور کامل باز نیست، جوانه به سمت مرکز بسته است، که هرگز نشان داده نمی‌شود. این حالت گل (جوانه‌ای که به طور جزئی باز شده است) پیام می‌دهد که نباید از یادگیری و دستیابی به عقل در طول زندگی متوقف شود. این در ارتباط با حکمت بودیستاوا، شناخته شده به عنوان کسی که دارای "کمال حکمت" است، می‌باشد.


نیلوفر آبی بنفش

نیلوفر آبی بنفش عرفان را نشان می‌دهد، و فرقه‌های مختلف بودایی را نشان می‌دهد. این رنگ منحصر به فرد و نادر است و در برخی از فرهنگ‌ها به عنوان نمادی از معنویت است. این گل به صورت جوانه به تصویر کشیده می‌شود. نیلوفر آبی بنفش از یک ساقه جداگانه به وجود می‌آید.

گل نیلوفر آبی در فرهنگ چین نیز سمبلیک است. مردم چین این گل را به خاطر خلوص و کرامت خویش دوست دارند. زیبایی این گل الهام بخش آثار هنری، شعر، معماری و طراحی در فرهنگ چینی است. نیلوفر آبی زیبایی آب‌های گل آلود را بی‌نظیر می‌کند، بنابراین در بین تمام گل‌ها عالی است و اغلب نماد با فردی با فضیلت‌های قوی و ارزش‌های اخلاقی است. در فرهنگ سنتی چینی، بینگ دی لیان، به معنی "گل دوقلوی نیلوفر آبی  در یک ساقه" برای اشاره به یک زن و شوهر که ازدواج کرده‌اند، استفاده می‌شود.

در مسیحیت، نیلوفر آبی مقدس است و نماد مادر مقدس است. این نشان دهنده الوهیت، تقدس، خلوص و باروری است. در اکثر کلیساهای مسیحی، نیلوفر آبی سفید به عنوان نشانه مریم مقدس معرفی شده است.
از آنجایی که چندین قسمت از نیلوفر آبی خوراکی هستند، بومیان آمریکایی این گل را به عنوان قدرت نهایی خورشید تعریف کرده‌اند که انرژی را به غذا تبدیل کرده است.
در روزگار کنونی، نیلوفر آبی  یکی از پرطرفدارترین گل‌هایی است که برای خالکوبی استفاده می‌شود، که عمدتا به دلیل معانی مرتبط با آن است. تاتوی نیلوفر آبی نشان می‌دهد که همیشه می‌توان با تلاش بر مصائب زندگی غلبه کرد تا به کمال دست یافت.

گل نیلوفر آبی توسط تائوئیست نیز مورد احترام می‌باشد. در فرهنگ تائو، این گل یک شیوه زندگی را بر اساس اخلاق، خلوص، خرد و هماهنگی نشان می‌دهد.
به طور خلاصه، نیلوفر آبی یکی از معدود گل‌هایی است که از دوران بسیار قدیم، با زیبایی عجیب و غریب و اسرارآمیز خود، انسان را جذب کرده است. نیلوفر آبی حتی در شرایط سخت زندگی، ذهن انسان را برای رسیدن به کمال الهام می‌بخشد.

 

منبع: راسخون



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.