حقایقی خیره‌کننده درباره‌ی اروپا

اروپا مهد تمدن غرب بوده است. این قاره از فرهنگ‌های زیادی تشکیل شده که مطالعه‌ی اطلاعاتی درباره‌ی آن را جذاب‌تر می‌کند. مهد تمدن غرب، اروپا، غربی‌ترین قسمت قاره‌ی اوراسیا را شامل می‌شود که تا غرب آسیا امتداد می‌یابد. نام‌های بسیاری هست که به اروپا اشاره می‌کنند مانند قاره (Continent)، قاره‌ای (Continental) و سرزمین اصلی (Mainland). این نام‌ها را غالباً مردم ایرلند، بریتانیا، اسکاندیناوی و ... به اروپا داده‌اند. در ادامه‌ی مطلب به حقایق شگفت‌انگیزی از اروپا پرداخته شده است.
شنبه، 5 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مریم دهقانی
موارد بیشتر برای شما
حقایقی خیره‌کننده درباره‌ی اروپا

مهد تمدن غرب، اروپا، غربی‌ترین قسمت قاره‌ی اوراسیا
 

چکیده
اروپا مهد تمدن غرب بوده است. این قاره از فرهنگ‌های زیادی تشکیل شده که مطالعه‌ی اطلاعاتی درباره‌ی آن را جذاب‌تر می‌کند. مهد تمدن غرب، اروپا، غربی‌ترین قسمت قاره‌ی اوراسیا را شامل می‌شود که تا غرب آسیا امتداد می‌یابد. نام‌های بسیاری هست که به اروپا اشاره می‌کنند مانند قاره (Continent)، قاره‌ای (Continental) و سرزمین اصلی (Mainland). این نام‌ها را غالباً مردم ایرلند، بریتانیا، اسکاندیناوی و ... به اروپا داده‌اند. در ادامه‌ی مطلب به حقایق شگفت‌انگیزی از اروپا پرداخته شده است.


تعداد کلمات: 1442 کلمه / تخمین زمان مطالعه: 8 دقیقه

حقایقی خیره‌کننده درباره‌ی اروپا

برگرفته از سایت ووکای هالیکز
مترجم: حسین بیگ‌ محمدی


جغرافیای اروپا

اروپا دومین قاره‌ی کوچک از نظر زمین و سومین قاره‌ی پرجمعیت بعد از آسیا و آفریقا است.
جمعیت اروپا حدوداً 857 میلیون نفر است که %11 جمعیت جهان را شامل می‌شود.
وسعت آن 10180000 کیلومترمربع یا 3930000 مایل مربع است.

هرچند گفته می‌شود که روسیه بزرگ‌ترین کشور اروپاست، اما این کاملاً درست نیست زیرا قسمت‌هایی از روسیه در آسیا واقع شده‌اند و گفته می‌شود روسیه بخشی از قاره‌ی اوراسیا یعنی اروپا و آسیا است.
بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، بزرگ‌ترین کشوری که تماماً در خاک اروپا واقع شده است اوکراین و کوچک‌ترین کشور واتیکان است.
اروپا شامل 50 کشور است.

از نظر جمعیت، بزرگ‌ترین شهر اروپا لندن است.
پنج شبه‌جزیره نیز قسمت‌هایی از اروپا هستند؛ شبه‌جزیره بالکان، شبه‌جزیره ایبری، شبه‌جزیره‌ی اسکاندیناوی، شبه‌جزیره‌ی جاتلند و شبه‌جزیره‌ی اپنینس.
بزرگ‌ترین جزیره‌ی اروپا گرینلند نام دارد و متعلق به پادشاه دانمارک است.
کوه‌های قفقاز مرتفع‌ترین قله‌های اروپا هستند.

حتی وقتی صحبت از اقلیم می‌شود اروپا به خاطر آب و هوای آن شناخته می‌شود. بخش مرکزی و بخش شرقی قاره‌ی سبز به خاطر آب و هوای قاره‌ای آن شناخته می‌شوند که در آن آب و هوای نامعتدل مشاهده می‌شود. در زمستان بسیار گرم است با این وجود در زمستان سرد می‌شود. بخش جنوبی این قاره از بهترین آب و هوا برخوردار است که آب و هوای مدیترانه‌ای دارد. در مقایسه با سایر نواحی، در این قسمت زمستان‌ها معتدل است هرچند برف و باران سبکی به خود می‌بیند.

در مقایسه با اکثر قسمت‌های اروپا، زمستان‌ها معتدل است و با این وجود برف و باران سبکی در این ناحیه می‌بارد. برخلاف این در سایر قسمت‌های اروپا تابستان‌ها گرم و خشک هستند. شمالی‌ترین قسمت اروپا آب و هوای قطبی و توندرا دارد که زمستان‌های کاملاً سرد بسیار در آن عادی است.
بزرگ‌ترین رود اروپا رود ولگا است که به رود دانوب منتهی می‌شود.

به غیر از شرق، اروپا در سایر مناطق نیز با بخش‌های آبی احاطه شده است. از شرق، اروپا با آسیا هم‌مرز است که توسط جلگه‌های حاصل از رشته‌کوه‌های اورال و قفقاز و دریای خزر، رودخانه‌ی اورال و دریای سیاه جدا شده‌اند. از شمال، اقیانوس منجمد شمالی با اروپا هم‌مرز است که دریای مدیترانه در جنوب و اقیانوس اطلس در غرب قرار دارد.


تاریخ اروپا

هرچند بین اروپا و آسیا تفکیک جغرافیایی وجود ندارد اما ملاحظات سیاسی اروپا همیشه آن را از آسیا مجزا دانسته است. اروپا نام خودش را از یک شاهزاده‌ی فینیقه‌ای، به نام یوروپا، در افسانه‌های یونانی گرفته است.
حوادثی که در اروپا اتفاق افتاده، پایه‌های تمدن غربی بوده‌اند که امروزه شاهد آن هستیم. برخی از رویدادهای قابل توجه عبارتند از: تأثیر عمیق یونان باستان در تمدن غرب و فردگرایی فرهنگ دمکراتیک که به آن اعتبار بخشید.در بخش ابتدایی قرن بیستم اروپا به دلیل دو جنگ جهانی و رکود بزرگ اقتصادی درهم ریخت. جنگ جهانی اول از 1914 تا 1918 منجر به تغییرات شدیدی در اروپا شد. انقلاب روسیه که در روسیه به وقوع پیوست و منجر به سقوط سزارها و تبدیل شدن کشور به یک اتحاد کمونیستی شد. امپراتوری عثمانی و اتریش – مجارستان فرو ریخته و به کشورهای مجزا تقسیم شدند و بسیاری از کشورها به کلی از روی نقشه‌ی اروپا حذف شدند و یا مرزهای کشورها تغییر یافت.

بسیاری از ابعاد فرهنگی غرب ریشه‌های خود را در منطق‌گرایی، انسانیت و فلسفه‌ی افرادی چون افلاطون، ارسطو و سقراط دارد. دانشمندانی چون ارشمیدوس، اقلیدس و فیثاغورس پایه‌های دانش علمی را بنا نهاده‌اند.
تأسیس امپراتوری روم تأثیر دیگری بود که اثرات خود را روی قوانین، حکومت، معماری، زبان و مهندسی و همچنین تأسیس کلیسای کاتولیک روم را به جای گذاشته است. بعد از سقوط امپراتوری روم، اروپا دوره‌های تاریخ‌ساز دیگری مانند عصر تاریک، قرون وسطی، رنسانس و دوره‌ی روشنگری را به خود دیده است.

در بخش ابتدایی قرن بیستم اروپا به دلیل دو جنگ جهانی و رکود بزرگ اقتصادی درهم ریخت. جنگ جهانی اول از 1914 تا 1918 منجر به تغییرات شدیدی در اروپا شد. انقلاب روسیه که در روسیه به وقوع پیوست و منجر به سقوط سزارها و تبدیل شدن کشور به یک اتحاد کمونیستی شد. امپراتوری عثمانی و اتریش – مجارستان فرو ریخته و به کشورهای مجزا تقسیم شدند و بسیاری از کشورها به کلی از روی نقشه‌ی اروپا حذف شدند و یا مرزهای کشورها تغییر یافت.

در زمان جنگ جهانی دوم که در سال‌های مابین 1935 تا 1945 به وقوع پیوست، اروپا زوال تمدن غربی به عنوان قدرت برتر جهانی را به خود دید. اروپا به دو بلوک تقسیم شد، بلوک غرب که کشورهای کمونیست را شامل می‌شد و دموکراسی‌های غربی؛ که به اصطلاح توسط "پرده‌های آهن" تقسیم شدند و پس از آن ظهور ابرقدرت‌های جهانی، اتحاد شوروی و ایالات متحده، را شاهد بود که به مدت 50 سال درگیر جنگ سرد و ارتقاء قدرت هسته‌ای بودند.

با مستعمره‌زدایی‌های مستمر، بیشتر مستعمره‌های اروپا در آفریقا و آسیا مستقل شدند. بعدها در دهه‌ی 1980 شاهد جریانات یکپارچگی بود که در لهستان رخ داد و میخائیل گورباچوف اصلاحاتی در اتحاد شوروی به وجود آورد و به اتمام جنگ سرد و فروپاشی بلوک شرق انجامید. در سال 1989 دیوار برلین خراب شد و آلمان مجدداً متحد شد و کشورهای شرق اروپا دوباره مرزهای خود را برقرار کردند.

روزهای بعد از جنگ جهانی دوم نیز شاهد یکپارچگی و اتحاد اروپا بودند. اتحادیه اقتصاد اروپا یا همان ECC، در سال 1957 تأسیس شد و شش کشور شرق اروپا توافق‌نامه‌ی روم را امضا کردند که هدف از آن داشتن بازار مشترک و سیاست‌های اقتصادی یکپارچه بود. در سال 1967 اروپا شاهد شکل‌گیری جامعه اروپا با ترکیب جامعه‌ی اتمی اروپا (Euratom)، اتحادیه زغال و فولاد اروپا و ECC بود که در سال 1993 طی توافق‌نامه‌ی ماستریکت به تأسیس اتحادیه‌ی اروپا منتهی شد.


فرهنگ اروپا

اروپا با فرهنگش شناخته می‌شود. زبان‌هایی که در اروپا استفاده تکلم می‌شوند به سه گروه زبانی تقسیم می‌شوند بدین ترتیب که زبان‌های رومانس (که از لاتین گرفته شده‌اند)، زبان‌های آلمانی و زبان‌های اسلاوی. به غیر از زبان‌هایی که به این سه دسته‌ی عمده تعلق دارند، زبان‌های دیگری نیز وجود دارد که در اروپا صحبت می‌شود.
به غیر از اتریش و یوگوسلاوی، نام زبان تمامی کشورهای اروپایی از نام کشور گرفته شده است. زبان رسمی اتریش آلمانی نام دارد و زبان رسمی یوگوسلاوی زبان صربی کرواتی است.

 

بیشتر بخوانید: اروپا، جهانی شدن و سرنوشت فرهنگ


مسیحیت دین غالب در اروپا است. سه نوع کلیسای اصلی در اروپا وجود دارد؛ کاتولیک، پروتستان و کلیساهای ارتودوکس شرقی. قسمت‌هایی از اروپا هست که اسلام در آن‌ها دین اصلی است. دین‌های دیگری که در اروپا فعالیت می‌کنند شامل بودائیسم، یهودیت و هندوئیسم هستند. با این وجود گرایشات رو به رشد بی‌دینی، بی‌خدایی و ندانم‌گرایی در اروپا مشاهده می‌شود.
با توجه به تنوع موجود در قاره‌ی اروپا هر کشوری سبک آشپزی خودش را دارد، با این حال برخی از آن‌ها با بقیه شباهت دارند. سبک آشپزی اروپا را می‌توان به اروپای شرقی، اروپای شمالی، اروپای جنوبی و اروپای غربی تقسیم‌بندی کرد. این تفکیک برپایه‌های جغرافیایی انجام شده است.


حقایق جالب درباره‌ی اروپا

کشور واتیکان به عنوان میراث ماندگار یونسکو اعلام شده است. این تنها کشور دنیاست که این‌گونه تائید شده است.
نکته‌ی قابل توجه دیگر درمورد اروپا این است که این قاره از آمریکای شمالی آغاز شده و به دلیل وجود کشورهایی مانند ایسلند و روسیه، در همان آمریکای جنوبی پایان می‌یابد.
در 20 سال گذشته با ثابت ماندن آمار تولد و مرگ، جمعیت اروپا ثابت مانده است.

همان‌طور که ژاپن سرزمین طلوع خورشید لقب گرفته، از اروپا نیز با سرزمین آفتاب نیمروزی یاد می‌شود.
به معنای واقعی کلمه، هیچ بیابانی در اروپا وجود ندارد.
سه ناحیه‌ی زمانی در اروپا وجود دارد که عبارتند از ناحیه‌ی زمانی اروپای شرقی، ناحیه زمانی اروپای غربی و ناحیه زمانی اروپای مرکزی.

نکته‌ی جالب درمورد اروپا این است که در 12 کشور اروپا یک ارز رایج به نام یورو وجود دارد که در سال 2002 معرفی شده است. در سال‌های 2004، 2007، 2008، 2009. 2011 کشورهای بیشتری زیر پرچم استفاده از یک ارز واحد قرار گرفتند.
مجسمه‌ی آزادی را یک فرانسوی به نام فدریک بارتولدی طراحی کرد و یک فرانسوی دیگر به نام گوستاو ایفل این مجسمه را قبل از اینکه در آمریکا نصب شود، در فرانسه ساخت.

تنها کلان‌شهری که در دو قاره واقع شده استانبول است که در تنگه‌ی بسفر واقع شده است که هم بخشی از اروپاست و هم بخشی از آسیا. به همین خاطر گفته می‌شود اگر می‌خواهید نهار را در اروپا و شام را در آسیا صرف کنید، پس باید به استانبول بروید.

نکته‌ی جالب دیگر درمورد اروپا این است که در این قاره سه کشور وجود دارد که با حرف I شروع می‌شوند یعنی ایتالیا، ایرلند و ایسلند.
شگفت‌زده خواهید شد تا بدانید که آلمان 9 همسایه دارد که عبارتند از سوئیس، هلند، لهستان، دانمارک، فرانسه، لوگزامبورگ، اتریش، بلژیک و جمهوری چک.
اروپا 2% از مساحت کل زمین را تشکیل می‌دهد.

 

منبع: راسخون



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.