چرا افسرده از خواب بیدار می شوم؟

یکی از انواع افسردگی، افسردگی در صبح است که در ابتدای روز انگیزه و انرژی شخص را برای شروع فعالیت های روزانه مختل می کند و از انجا که یک شروع بد همه ی روز را تحت تاثیر قرار می دهد.
دوشنبه، 14 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
چرا افسرده از خواب بیدار می شوم؟
افسردگی در صبح و  سیگنال‌های خواب و بیداری
 
چکیده:
یکی از انواع افسردگی، افسردگی در صبح است که در ابتدای روز انگیزه و انرژی شخص را برای شروع فعالیت های روزانه مختل می کند و از انجا که یک شروع بد همه ی روز را تحت تاثیر قرار می دهد، ما در این مجال به بررسی علائم، علل ایجاد، چگونگی تشخیص و درمان افسردگی صبحگاهی می پردازیم.

تعداد کلمات : 1364 / تخمین زمان مطالعه : 7 دقیقه

خواب

نویسنده: راشل نال
   مترجم: علی مهربانی

انواع مختلفی از افسردگی وجود دارد. بعضی از آنها تغییرات روزانه نامیده می شوند، که علائم آن در برخی از اوقات روز بدتر می شوند. علائم افسردگی می تواند شامل احساس ناراحتی، درماندگی و ناامیدی باشد و این ممکن است در صبح بدتر شود. اصطلاح رایج برای این تغییرات روزانه، افسردگی صبح است. روزانه به معنی آن است که علائم ظاهرا هر روز در حدود یک بار اتفاق می افتد. برای بعضی از مردم، این اتفاق ممکن است بعد از ظهر یا شب اتفاق بیفتد.

علائم افسردگی صبحگاهی
فرد مبتلا به افسردگی صبحگاهی، علائم تشخیصی اختلال افسردگی عمده را دارا می باشد. این علائم اغلب در صبح ها تشدید می شوند. علائم ممکن است در اثر گذشت روزها از بین بروند یا کم رنگ تر بشوند. پزشکان افسردگی را با توجه به معیارهای فهرست شده در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی تشخیص می دهند. برای دریافت تشخیص افسردگی، فرد باید 5 مورد یا بیشتر از علائم ذکر شده در زیر را برای 2 هفته یا بیشتر تجربه بکند. یکی از جنبه های تعیین کننده وضعیت خلق و خوی افسرده، از دست رفتن علاقه و لذت در فعالیت هایی است که شخص قبلا از آنها لذت می برد.

سایر علائم عبارتند از:
  • یک حالت افسرده که اکثر روز به طول می انجامد، تقریبا هر روز، هر چند ممکن است در زمانهای خاصی از روز بدتر باشد.
  • تقریبا تمام فعالیتها را کاهش داده یا از آن لذت نبرد.
  • کاهش قابل توجه وزن بدون تلاش و یا کاهش اشتها.
  •  مشکل در خواب و یا خواب بیش از حد.
  •  بیقراری در بیشتر روزهای هفته.
  • خستگی یا احساس کمبود انرژی در بیشتر ایام هفته.
  •  احساس بی ارزش یا گناه.
  • مشکل در تمرکز، تفکر، و یا تصمیم گیری در بیشتر ایام هفته.
  • افکار مکرر درباره مرگ، خودکشی و یا خودزنی.

علاوه بر این، فرد مبتلا به افسردگی صبح ممکن است علائم زیر را متوجه شود:
  • مشکل از خواب بیدار شدن در صبح.
  • مشکل فیزیکی در بیرون آمدن از رختخواب.
  • خوابیدن بیش از حد معمول.
  • دشواری تفکر، به ویژه در صبح.
  • دشواری تکمیل کارهای روزمره صبح، مانند لباس پوشیدن و مسواک زدن دندان
در افراد مبتلا به افسردگی صبح، این علائم در صورت بهبودی، کاهش یافته یا از بین می روند.
انواع مختلفی از افسردگی وجود دارد. بعضی از آنها تغییرات روزانه نامیده می شوند، که علائم آن در برخی از اوقات روز بدتر می شوند. علائم افسردگی می تواند شامل احساس ناراحتی، درماندگی و ناامیدی باشد و این ممکن است در صبح بدتر شود. اصطلاح رایج برای این تغییرات روزانه، افسردگی صبح است.

علل افسردگی صبحگاهی
پزشکان علت خاصی برای افسردگی صبح را تشخیص نداده اند، اما بسیاری از عوامل کمک کننده وجود دارد. از آنجایی که افسردگی صبح روزانه حدودا در همان زمان اتفاق می افتد، پزشکان اغلب آن را به عدم تعادل در یک ریتم شبانه روزی برای شخص مرتبط می دانند.

ریتم شبانه روزی بدن، فرایندی است که سیگنال خواب و بیداری را در میان دیگر موارد نشان می دهد. تغییرات هورمونی در طول روز می تواند ریتم شبانه روزی را تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از این هورمونها، ملاتونین است که فرد را خواب آلود می کند.
در حالی که افرادی که به طور بالینی در مورد آنها تشخیص افسردگی داده نشده است، اغلب در طول روز تغییرات روحی را تجربه می کنند. افرادی که افسردگی صبحگاهی دارند به نظر می رسد که هر روز این علائم را تجربه می کنند.

برخی تحقیقات نشان می دهد که عدم تعادل در ریتم ساعت داخلی بدن فرد و مقدارخواب و نور می تواند منجر به تغییرات روحی به ویژه در افراد دارای افسردگی بشود. فراتر از تغییرات در ریتم طبیعی بدن، چندین عامل دیگر ممکن است باعث افسردگی صبحگاهی و اختلال افسردگی شود. این عوامل عبارتند از:
     سابقه خانوادگی افسردگی.
     اعتیاد به مواد مخدر یا الکل.
     مشکلات بهداشتی که می تواند خلق و خوی فرد را تحت تاثیر قرار دهد، مانند اختلالات خواب، درد مزمن، اضطراب و اختلال بیش فعالی یا کمبود توجه .      تغییرات اخیر در شرایط زندگی، مانند طلاق یا از دست دادن یکی از عزیزان.      تروما

تشخیص این نوع افسردگی
پزشکان با سوال درباره علائم، افسردگی و هر گونه تغییرات روزانه مثل افسردگی صبحگاهی را تشخیص می دهند. آنها ممکن است سوالاتی در مورد تغییرات روحی، خواب، وزن و اشتها داشته باشند. پزشک سعی خواهد کرد که مطالبی را بررسی کند از جمله: چقدر علائم به طول می انجامد؟ بیماری بهبود می یابد یا اینکه وخیم تر می شود؟ آنها همچنین سعی می کنند سایر علل احتمالی را، مانند یک مشکل پزشکی که می تواند نشانه های مشابه را ایجاد کند، کنار بگذارد. هیپوتیروئیدیسم یک نمونه است.بعضی از داروها همچنین می توانند تغییرات خلقی و علائم افسردگی را به دنبال داشته باشند، به همین دلیل، پزشک در مورد دارو هایی که شخص مصرف می کند نیز سوال می کند.

 

بیشتر بدانید :  شناختِ اختلال های خُلقی (افسردگی)


درمان
یک پزشک ممکن است که روان درمانی برای درمان افسردگی تجویز کند. بسیاری از درمانهای افسردگی وجود دارد، که برخی از آنها عبارتند از:
روان درمانی: این می تواند به فرد کمک کند تا الگوهای تفکر منفی را تشخیص داده و رفتارهای مثبت را بیاموزد. گروه یا خانواده درمانی می تواند به تقویت روابط نیز کمک کند.

دارو درمانی: در میان داروهایی که می توانند کمک کننده باشند، داروهای ضد افسردگی، تثبیت کننده های روان و آنتی سایکوتیک ها یافت می شوند. پزشک ممکن است برای تشخیص نوع دارو و دوز مناسب آن،  نیاز به صرف زمان و انجام برخی آزمایش ها داشته باشد.
ورزش: ورزش منظم، به ویژه در خارج از منزل، می تواند به کاهش علائم افسردگی خفیف تا متوسط ​​کمک کند. ورزش در خارج منزل می تواند به خصوص برای افرادی که افسردگی صبحگاهی دارند مفید باشد، زیرا ممکن است بیخوابی را کاهش داده و شخص را در معرض مقدار زیادی از نور طبیعی قرار دهد.

درمان های تحریک مغزی: در حالی که به ندرت درمان خط اول، درمان های تحریک مغزی مانند درمان الکتروشوک و تحریک مغناطیسی مغزی، ممکن است علائم افسردگی شدید را کاهش دهد.
برخی از افراد نیز از درمان های جایگزین، از جمله طب سوزنی، تفکر و یوگا بهره مند می شوند. در حالیکه این می تواند به مردم کمک کند تا در طول زمان احساس راحتی کنند و سلامت روانی خوبی داشته باشند، ما این نکته فراموش نشود که نباید اینگونه موارد جایگزین درمان های پزشکی برای اختلال افسردگی عمده شوند.

مقابله با آن
در حین پیگیری درمان های طبی، فرد ممکن است بخواهد عادت هایی را انتخاب کند که می تواند به شخص برای مقابله با علائم کمک کند. تغییرات مثبت می تواند شامل موارد زیر باشد:

 بهبود بهداشت خواب، یک فرد می تواند به بالا بردن کیفیت خواب، با تاریک کردن اتاق خواب، حفظ دمای خنک اتاق و از بین بردن حواس پرتی از صفحه نمایش، مانند تلفن های همراه، کامپیوتر و تلویزیون، کمک کند.

آماده شدن برای صبح روز بعد، در شب. برای افرادی که صبح ها کم انرژی بوده و انگیزه کافی ندارند، مرتب کردن لباس و اقلام برای کار و یا مدرسه در شب قبل، می تواند صبح ها را آسان تر کند.

استراحت به اندازه کافی، رفتن به خواب و بیدار شدن در یک زمان مشخص، و تلاش برای داشتن 8 ساعت خواب در هر شب می تواند علائم را بهبود بخشد. منظور کردن وقت اضافی در صبح،  زودتر از خواب بیدار شدن و تنظیم کردن برنامه کاری که دیرتر شروع شود در صورت امکان، می تواند فشار و استرس صبح را کاهش دهد.

استفاده از نشانه نور، نور می تواند با بدن ارتباط برقرار کند که صبح شده و زمان بیدار شدن است. باز کردن پرده ها و یا زمان بندی نور اتاق که در زمان مشخص روشن شوند، به نوبه خود می تواند بدن را برای بیداری از خواب کمک کند.      یک پزشک می تواند توصیه های فردی را بر اساس علائم و نیازهای فرد انجام دهد. بر اساس برخی تحقیقات، افسردگی صبح یک شکل معمول افسردگی روزانه است. اگر فردی افسردگی صبحگاهی داشته باشد، درمان های پزشکی و حمایت برای کمک به او در دسترس است.

برگرفته از سایت: www.medicalnewstoday.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.