زنان و سرطان ریه

سرطان ریه اغلب تنها به سیگار کشیدن و یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص، بدون در نظر گرفتن جنسیت یا قومیت مرتبط می شود. ولی از آنجا که آمار زنان سیگاری رو به افزایش است.
دوشنبه، 14 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
زنان و سرطان ریه
علائم سرطان ریه در زنان چیست؟
 
چکیده:
سرطان ریه اغلب تنها به سیگار کشیدن و یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص، بدون در نظر گرفتن جنسیت یا قومیت مرتبط می شود. ولی از آنجا که آمار زنان سیگاری رو به افزایش است. در این مقاله به بررسی تفاوت زنان در ابتلای به سرطان ریه علائم، انواع و درمان آن می پردازیم.

تعداد کلمات : 1239 / تخمین زمان مطالعه : 6دقیقه

سرطان

نویسنده: نیکل گالان
   مترجم: علی مهربانی

مقدمه:
 تحقیقات اخیر، برخی از تفاوت های کلیدی میان مردان و زنان را در مورد سرطان ها و به ویژه سرطان ریه مشخص شده کرده است. به گفته انجمن سرطان آمریکا، سرطان ریه دومین نوع از سرطان در زنان و مردان است. با وجود اینکه تعداد زنانی که سیگار می کشند، بسیار کمتر از مردان است. اما زنان تقریبا نیمی از موارد جدید سیگاری ها را تشکیل می دهند. و حتی اگر مرگ ناشی از سرطان در مردان از سال 1990 کاهش یافته است، مرگ و میر ناشی از سرطان ریه در میان زنان همچنان افزایش می یابد.

عوامل خطر
عوامل خطرناک ابتلا به سرطان ریه در مردان و زنان مشابه است و عبارتند از:
     سابقه خانوادگی
     سابقه قبلی بیماری سرطان ریه
     قرار گرفتن در معرض پنبه کوهی، دود یا رادون.
     رژیم غذایی ضعیف
     سیگار کشیدن
     قرار گرفتن در معرض دود

سیگار کشیدن و یا قرار گرفتن در معرض دود، بزرگترین و مهمترین عامل خطر مرتبط با سرطان ریه باقی می ماند. با این حال، در میان افراد غیر سیگاری، زنان ممکن است در معرض خطر بیشتری نسبت به مردان باشند. یک مطالعه منتشر شده در سمینارهای جراحی قفسه سینه و قلب و عروق نشان داد که در ایالات متحده و اروپا حدود 20 درصد از زنان مبتلا به سرطان ریه هرگز سیگار نکشیده اند در حالی که این آمار برای مردان  2 تا 6 درصد از مردان بدون مصرف سیگار است. این تفاوت نشان دهنده اینست که  زنان نسبت به مردان، بیشتر در معرض خطرات و پیشرفت سرطان ریه قرار دارند.

علائم سرطان ریه
مردان و زنان، علائم بسیار مشابهی از سرطان ریه را تجربه می کنند که می تواند شامل موارد زیر باشد:
     سرفه مداوم و وخیم
     درد قفسه سینه در حال پیشرفت
     سرفه کردن که همراه خون است
     تنگی نفس
     خستگی
     گرفتگی صدا
     مشکل در بلعیدن
     از دست دادن اشتها
     کاهش وزن
     عفونت های ریه ای مجدد، مانند سینه پهلو یا برونشیت. هر کسی که این علائم را تجربه می کند، تشویق می شود که با پزشک معالج خود مشورت کند. چندین نوع از سرطان ریه وجود دارد. با این حال، دو مورد خاص آن وجود دارد که در میان زنان رایج است.
در ایالات متحده و اروپا حدود 20 درصد از زنان مبتلا به سرطان ریه هرگز سیگار نکشیده اند در حالی که این آمار برای مردان  2 تا 6 درصد از مردان بدون مصرف سیگار است. این تفاوت نشان دهنده اینست که  زنان نسبت به مردان، بیشتر در معرض خطرات و پیشرفت سرطان ریه قرار دارند.
1- سرطان ریه سلول کوچک
سرطان ریه سلول کوچک، نوعی پرخطر از سرطان ریه است و با پیدایش علائم زیاد سرطان بوجود نمی آید. این بدین معنی است که بسیار سریع پیشرفت می کند و می تواند قبل از اینکه کسی از علائم آن آگاه بشود، به سایر قسمت های بدن گسترش پیدا کند. تقریبا تمام موارد سرطان ریه سلول کوچک مربوط به مصرف دخانیات است.

2- سرطان غده (رشد بدخیم‌ بافت‌هاى غده‌)  
سرطان غده، نوعی سرطان ریه غیر سلولی است و شایعترین نوع سرطان ریه در زنان و افراد غیر سیگاری محسوب می شود. این اغلب در خارج از ریه یافت می شود و به آسانی به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد. هر دو نوع سرطان ریه می تواند به سرعت در حال پیشرفت باشد، و تشخیص زودهنگام و درمان مهم است. تشخیص ممکن است با استفاده از تکنیک های اسکن و تصویربرداری مانند اشعه ایکس و اسکن MRI و یا نمونه برداری بافت ریه انجام شود.

علل ژنتیکی و هورمون ها
اعتقاد بر این است که ممکن است اختلافات ژنتیکی و هورمونی یا ترکیبی از هر دو مورد وجود داشته باشد که همین تفاوت ها سبب رشد سرطان ریه و باقی بودن آن در زنان بشود.

ژنتیک، محققان چندین ژن را شناسایی کرده اند که ممکن است کاشف از این مسئله باشدکه چرا زنان بصورت متفاوتی متاثر از سرطان ریه می شوند. بعضی از این ژن ها به ارث برده می شوند و برخی دیگر از طریق قرار گرفتن در معرض توتون فعال می شوند.

K-ras ، یک تغییر ژنتیکی است که اگر وجود داشته باشد ممکن است تومورهای سرطانی سریعتر رشد کنند و احتمال بیشتری برای گسترش آن وجود دارد. برخی محققان معتقدند که K-ras ممکن است هنگامی که در معرض استروژن، هورمون جنسی زن و همچنین هورمون های دیگر قرار می گیرد، رشد سرطان را تشدید می کند.

GRPR، گیرنده پپتیدی معده که با رشد سلول های سرطانی همراه است. مانند K-ras،این گیرنده در زنان بیشتر فعال است و ممکن است از طریق قرار گرفتن در معرض استروژن رانده شود. EGFR، عامل رشد اپیدرمال یک پروتئین است که معمولا در سرطان ریه یافت می شود. جهش ژن که EGFR را تولید می کند در زنان به طور قابل توجهی رایج تر از مردان است. برخی از داروهای جدید قادر به هدفگیری ناهنجاری های خاصی در این پروتئین هستند، بنابراین آزمایش ژنتیکی برای این دگرگونی ها و پیدا کردن کیس بالقوه برای این دارو ضروری است.

HER2 ، بخشی از خانواده EGFR است که در بسیاری از موارد سرطان غده یافت می شود. این با باقی ماندن ضعیف تر در بدن زنان مبتلا به سرطان ریه ارتباط دارد.

هورمونی
گیرنده های استروژن موجود در سلول های سرطانی ریه، در مردان و زنان وجود دارد. تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده است که استروژن باعث رشد سلول های تومور می شود و درمان هایی که استروژن را متوقف می کند می تواند به جلوگیری از رشد سلول های سرطانی کمک کند. محققان همچنین دریافتند که قرار گرفتن در معرض استروژن زن در طول زندگی او ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه را تحت تاثیر قرار دهد. عواملی که ممکن است بر روی سطح تماس زنان با استروژن اثر بگذارد عبارتند از:
    تعداد بارداری
    سن شخص در اولین قاعدگی
    سن یائسگی
    جزئیات چرخه قاعدگی

 

بیشتر بدانید :  کشنده‌ترین سرطان


درمان سرطان ریه
درمان سرطان ریه بستگی به مرحله سرطان، زمانی که تشخیص داده می شود، دارد. تومور کوچک که به اندازه کافی گسترش نیافته است اغلب می تواند با عمل جراحی برداشته شود. در بعضی موارد، پزشک ممکن است شیمی درمانی یا پرتودرمانی را توصیه کند که در کنار عمل جراحی مورد استفاده قرار می گیرد تا اطمینان حاصل شود که تمام سلولهای سرطانی برداشته شده اند. اگر سرطان ریه بطور قابل ملاحظه ای گسترش یابد، جراحی معمولا گزینه خوبی نبوده و سرطان ممکن است غیر قابل درمان باشد. پزشک ممکن است پرتودرمانی را برای کنترل عوارض یا درمان درد توصیه کند.

هیچ تفاوتی در نحوه درمان مردان و زنان برای سرطان ریه وجود ندارد. با این حال، تحقیق در مورد تفاوت های هورمونی و ژنتیکی در سرطان ریه بین جنس های مختلف، منجر به درمان های جدیدی شده است که ممکن است در زنان بیش از مردان موثر و مناسب باشند. داروهایی که پروتئین یا گیرنده خاص را هدف قرار می دهند در سرطان های ریه زنان غیر سیگاری موثرتر هستند. تحقیقات ادامه دار درباره تفاوت های حیاتی که بین زنان و مردان مبتلا به سرطان ریه اتفاق می افتد و همچنین داروهایی که می توانند این بیماری را هدف قرار دهند، مورد نیاز است. هیچ تست غربالگری وجود ندارد که سرطان های اولیه ریه را تشخیص دهد، و مهم است که در مورد اجتناب از تنباکو مراقب باشید. زندگی همراه سبک زندگی سالم و اجتناب از قرار گرفتن در معرض دود، بهترین راه برای زنان در کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه است.

برگرفته از سایت: www.medicalnewstoday.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.