آزمایشات پزشکی که خانم ها در سنین ۳۰ تا ۶۰ سال باید انجام دهند.

بسیاری از مراقبت های پزشکی که منجر به داشتن عمری طولانی و مفید می گردد، می بایست پیش از آنکه عملاً دچار بیماری شوید، انجام شود.
پنجشنبه، 17 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
آزمایشات پزشکی که خانم ها در سنین ۳۰ تا ۶۰ سال باید انجام دهند.
آزمایش های لازم زنان بالای 30 سال
 
چکیده:
بسیاری از مراقبت های پزشکی که منجر به داشتن عمری طولانی و مفید می گردد، می بایست پیش از آنکه عملاً دچار بیماری شوید، انجام شود. طبق آمار اداره ارتقاء سلامت و پیشگیری از بیماری ها، متاسفانه میلیون ها تن در جهان به توصیه های پیشگیرانه پزشکان که یکی از آنها انجام آزمایشات دوره ایست، عمل نمی کنند. این آزمایشات می تواند از بدن شما، از دندانها گرفته تا قلب شما را محافظت کنند. با فرض اینکه شما در حد متوسطی، در خطر ابتلا به انواع بیماری ها باشید، توصیه می شود بین ۳۰ سالگی تا ۷۰ سالگی این آزمایشات و بررسی ها بر روی شما انجام شود.

تعداد کلمات : 1410 / تخمین زمان مطالعه : 7 دقیقه

ازمایش

نویسنده: Amanda Gardner
مترجم: سید محمد حسن هاشمی
 
۳۰ سالگی
تست پاپ اسمیر. سازمان اقدامات پیشگیرانه آمریکا (USPSTF) ، گروهی مستقل از کارشناسان، که وظیفه آن ارائه دستور العمل و راهنمایی های علمی برای پیشگیری از بیماری هاست، توصیه می کند که بانوان بین ۲۱ تا ۶۵ سال، هر سه سال یک بار، تست پاپ اسمیر را انجام دهند. به کمک این تست می توان از تغییرات غیر عادی سلول های رحمی که نشانه اولیه سرطان یا پیش سرطان می باشد، آگاه شد. پس از سی سالگی فرد می تواندترکیبی از پاپ اسمیر و پاپیلومای انسانی، که ویروس زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم است، را انجام دهد. دکتر ترسه بورز، رئیس مرکز پیشگیری از سرطان در دانشگاه پزشکی تگزاس معتقد است: اگر نتایج این دو تست منفی باشد، تکرار آنها هر ۵ سال یکبار کافیست و این روال می بایست تا ۶۵ سالگی ادامه یابد.

تست افسردگی
از سال ۲۰۱۶، سازمان اقدامات پیشگیرانه آمریکا توصیه کرده است که تمام بانوان بالای ۱۸ سال، شامل افراد باردار یا افرادی که به تازگی زایمان کرده اند، می بایست مورد بررسی و تست افسرگی قرار گیرند. پزشک شما می تواند با پرسیدن چند سوال ساده، این کار را انجام دهد. دکتر ماری راماس، پزشک خانواده در ناشوآ، می گوید: در صورتیکه نتیجه ی تست مثبت باشد، با سوالات بیشتر وضعیت بیمار را بررسی می کنیم. سازمان اقدامات پیشگیرانه ی آمریکا دریافته است که تست های منظم منجر به پیشرفت های چشمگیری در درمان این بیماران می شود.

آزمایشات دندانپزشکی
انجمن دندان پزشکان آمریکا توصیه می کند که هر فرد حداقل یک یا دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه کرده و بررسی های لازم جهت اطمینان از پلاک ، مشکلات لثه و سایر بیماری های دهان و دندان را انجام دهد. همچنین دندان ها می توانند سرنخ هایی از بیماری های دیگری مانند پوکی استخوان و یا سرطان به پزشک شما بدهند. برخی افراد ممکن است به آزمایشات بیشتری نیاز داشته باشند که هر فرد می تواند با دندانپزشک خود در این باره مشورت کند.

آزمایش فشار خون
سازمان های مختلف سلامت، درباره نوع آزمایشات فشار خون نظرات مختلفی ارائه کرده اند. سازمان اقدامات پیشگیرانه آمریکا پیشنهاد می کند که در سنین بالای ۱۸ سال، هر ۳ یا ۵ سال یک بار، آزمایشات فشار خون انجام شود. این بازه زمانی در مورد افرادی که در معرض خطر فشار خون بالا هستند یا فشار آنها بالاتر از حد نرمال است ، می تواند کوتاه تر باشد. بعلاوه، افراد بالای ۴۰ سال میبایست حداقل سالی یک بار این آزمایشات را انجام دهند. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که این آزمایشات در ۲۰ سالگی آغاز شده و حداقل هر دوسال یکبار انجام شود.

تست چربی خون
تست لیپوپروتئین ناشتا میزان چربی کلی خون بعلاوه HDL (چربی خوب) و LDL (چربی بد) را نشان می دهد. به توصیه انجمن قلب آمریکا، تست چربی خون در ۲۰ سالگی و سپس تکرار آن هر ۴ تا ۶ سال برای همه ضروریست.

آزمایشات پوستی
در سال ۲۰۱۶، سازمان اقدامات پیشگیرانه به این نتیجه رسید که هیچ الزامی وجود ندارد افرادی که علائم سرطان پوستی را مشاهده نکرده اند، بصورت منظم مورد معاینه و بررسی قرار بگیرند. با این حال آکادمی پوست آمریکا، توصیه می کند که هر فرد، مرتباً پوست خود را چک کند و در صورت لزوم به متخصص پوست مراجعه کند.
انجمن دندان پزشکان آمریکا توصیه می کند که هر فرد حداقل یک یا دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه کرده و بررسی های لازم جهت اطمینان از پلاک ، مشکلات لثه و سایر بیماری های دهان و دندان را انجام دهد. همچنین دندان ها می توانند سرنخ هایی از بیماری های دیگری مانند پوکی استخوان و یا سرطان به پزشک شما بدهند. برخی افراد ممکن است به آزمایشات بیشتری نیاز داشته باشند که هر فرد می تواند با دندانپزشک خود در این باره مشورت کند.
تست ایدز
اگر تا کنون آزمایش ایدر را انجام نداده اید، به سرعت اقدام کنید. همه افراد از ۱۵ تا ۶۵ سال باید حداقل یک بار این آزمایش را انجام دهند و آن دسته از افرادی که در معرض خطر بیشتری هستند، می بایست مرتباً آزمایش را تکرار کنند. اما هیچ برنامه ثابتی برای سیکل های زمانی تکرار آزمایش وجود ندارد بنابراین با پزشک خود در این باره مشورت کنید. به عقیده دکتر لیلا هاجر-نولان، مدیر تحلیلی مرکز بهداشت زنان در هنری فورد در دیربورن، تمام بانوان باردار باید تست ایدز را انجام دهند چراکه این بیماری هم جان مادر و هم کودک را تهدید می کند. چنانچه مادر بارداری مبتلا به ایدز باشد، روش های درمانی و مراقبتی متنوعی برای جلوگیری از انتقال این بیماری از مادر به کودک وجود دارد.

۴۰ سالگی
ماموگرافی
کارشناسان درباره آغاز سن ماموگرافی برای سرطان پستان و سیکل زمانی تکرار آن، نظرات متفاوتی دارند. سازمان اقدامات پیشگیرانه آمریکا توصیه می کند، بانوان با ریسک متوسط ابتلا به سرطان سینه، پس از ۵۰  سالگی هر دو سال یک بار این تست را انجام دهند و تا ۷۴ سالگی همین روند را ادامه دهند. این سازمان معتقد است انجام ماموگرافی پیش از این سن، به نظر خود فرد بستگی دارد.

معاینه چشم ها
آکادمی چشم پزشکان آمریکا پیشنهاد می کند که پس از ۴۰ سالگی معاینات چشم انجام شود تا هر نوع نشانه بیماری یا تغییرات غیر طبیعی در چشمها شناسایی شود. بیماری پیر چشمی یا دور بینی بدلیل کهولت سن، در ۴۰ سالگی آغاز می شود. پس از اولین معاینه، چشم پزشک می تواند بگوید که معاینه ها در چه بازه زمانی تکرار شود. پس از ۶۵ سالگی لازم است سالی یک بار یا هر دوسال، چشمها چک شود تا هر نوع نشانی از بیماری هایی مانند آب مروارید شناسایی شود.

آزمایش قند خون
آزمایش بموقع قند خون می تواند به تشخیص مراحل اولیه دیابت کمک کند. روش های اندازه گیری قند خون عبارتند از: تست قند ناشتا و تست A1C. افراد بین ۴۰ تا ۷۰ سال باید مرتباً سطح قند خون خود را چک کنند. انجمن دیابت آمریکا نیز توصیه می کند هر فرد پس از ۴۵ سالگی حداقل هر سه سال یک بار قند خود را چک کنند.

۵۰ سالگی
آزمایش هپاتیت C

سازمان اقدامات پیشگیرانه توصیه می کند که افرادی که در دوره انفجار جمعیت، بین سالهای ۱۹۴۵ تا ۱۹۶۵ (baby boomers) متولد شده اند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به هپاتیت C هستند. دکتر راماس، عضو سابق آکادمی پزشکان خانواده میگوید: این افراد اگرچه هیچ علائمی از هپاتیت نداشته باشند، لازم است که آزمایش هپاتیت C را انجام دهند. او همچنین اضافه می کند که در حال حاضر، درمان هایی کارآمد با درصد موفقیت بالا و عوارض جانبی بسیار کم، برای این بیماری وجود دارد.

تست سرطان ریه
سازمان اقدامات پیشگیرانه آمریکا به افراد بین ۵۵ تا ۸۰ سال سیگاری یا افرادی که سیگار را به تازگی ترک کرده اند، توصیه می کند که برای پیشگیری از ابتلا به سرطان ریه، توموگرافی با دوز پایین را انجام دهند.

تست شنوایی
اگرچه بیش از ۴۰ درصد افراد بالای ۵۰ سال، تا حدودی ضعف شنوایی دارند، اما بازه زمانی ثابتی برای تست شنوایی وجود ندارد. به هر حال این تست های دوره ای می تواند احتمال ناشنوایی و کم شنوایی شدید را کاهش دهد. چنانچه شما حس می کنید شنواییتان کمتر از قبل است، از پزشک عمومی خود یا یک متخصص گوش بخواهید تا شنوایی شما را تست کند.

 

بیشتر بدانید :   آزمایش ضروری برای خانم‌ها


 60 سالگی
آزمایش تیروئید
اگرچه بازه زمانی مشخصی برای این آزمایشات مشخص نشده است اما برخی سازمان ها معتقدند که آزمایش تیروئید پس از ۶۰ سالگی الزامیست. اگر شما در سنین پایین تر به پزشک مراجعه کرده باشید و او علائمی چون خستگی، اضافه وزن بی دلیل و یا اختلالات قاعدگی را در شما مشاهده کرده باشد، مطمئناً هورمون تیروئید شما را چک کرده است.

سنجش تراکم استخوان
این آزمایش احتمال پوکی استخوان را بررسی می کند. پزشک به کمک این آزمایش می تواند به شما بگوید که آیا شما مبتلا به یک بیماری استخوانی یا در معرض خطر ابتلا هستید یا خیر. رایج ترین روش انجام این تست، دستگاه اشعه ایکس تراکم استخوان یا DXA است. سنجش تراکم استخوان برای همه خانم های بالای ۶۵ سال ضروریست. در صورتی که شما نیز در اثر استفاده طولانی مدت استروئید ها، مشکوک به پوکی استخوان هستید، هر چه سریع تر برای انجام این آزمایشات اقدام نمایید. 

برگرفته از سایت: Health.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.