برنامه های مناسب لینوکس

لینوکس به عنوان یک سیستم عامل متن باز مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته است. با این وجود نگرانی از نبود نرم افزارهای کاربردای برای این سیستم عامل برای کاربران آن وجود دارد.
چهارشنبه، 23 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
برنامه های مناسب لینوکس
چه برنامه هایی را میتوانید روی سیستم عامل Linux راه اندازی کنید ؟
 
چکیده:
لینوکس به عنوان یک سیستم عامل متن باز مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته است. با این وجود نگرانی از نبود نرم افزارهای کاربردای برای این سیستم عامل برای کاربران آن وجود دارد. در این مقاله ما تعدادی از نرم افزارها برای این سیستم عامل را معرفی می کنیم.

تعداد کلمات : 1629 / تخمین زمان مطالعه : 8 دقیقه

لینوکس

نویسنده : CHRIS HOFFMAN
مترجم: هادی  انصاری چشمه
 
Chromebook ها اکنون میتوانند برنامه های Linux را اجرا کنند ، وهمچنین برنامه های زیاد دیگری را در اختیار کاربران سیستم عامل لینوکس قرار دهند.شما میتوانید یکی از سیستم عامل های لینوکس مانند  Ununtu را روی سیستم خود نصب کنید . اما کدام برنامه ها میتوانند روی سیستم عامل لینوکس نصب و اجرا شوند ؟

Web Browser :
 بسیاری از لینوکس های موجود برنامه  Mozila Firefox را بصورت پیش فرض روی خود بصورت نصب شده دارند. گوگل نیز یکی از نسخه های رسمی  Google Chrome را به سیستم عامل لینوکس اختصاص داده است، شما همچنین میتوانید یکی از نسخه های  Unbrand Chrome که قابلیت  Open- Source دارد بنام Chromium را روی لینوکس خود نصب کنید. تقریبا همه چیزهایی که در مرورگر اینترنت شما وجود دارد باید به یک منظور اجرا شوند و آن هم  “ Just Work “ میباشد.Netflix به راحتی میتواند هم روی Firefoxوهم روی  Chrome در سیستم عامل لینوکس اجرا شود ، و تنها دلیل آن هم اضافه شدن قابلیت  DRMمیباشد.

حضور برنامه  Adobe Flash برای مرورگرهای اینترنتی کم رنگ تر شده است ، اما همچنان در سیستم عامل لینوکس قابل اجرا میباشد. این برنامه در Chrome قابل اجراست درست شبیه ویندوز ، و شما همچنین میتوانید این برنامه را بصورت مجرا هم روی Firefox وهم روی Chromiumنصب نمایید. لینوکس از برخی Plug-in مرورگرهای قدیمی مانند  Silverlight پشتیبانی نمیکند و البته در حال حاضر چنین Plug-in هایی زیاد مورد استفاده قرار نمیگیرند. هرچه دنیای کامپیوترها به سمت نرم افزارهای تحت نت تغییر جهت داد ، استفاده از سیستم عامل لینوکس راحت تر شده است.اگر برنامه ای دارید که میخواهید از نسخه تحت وب آن استفاده کنید ، میتواند آن را روی لینوکس نصب و به راحتی مورد استفاده قرار دهید.

برنامه های دسکتاپ  Open Source
 بسیار از برنامه هایی که در Windowsیا  Macمورد استفاده قرار میدهید ممکن است در لینوکس قابل اجرا نباشد. با این حال چند انتخاب  Open Source پیش روی شما قرار دارد:
شرکت مایکروسافت برنامه هایی نظیر  Word, Exel ,  و  PowerPoint را برای سیستم عامل لینوکس را ارائه نمیدهد.اما سیستم عامل لینوکس میتواند از برنامه ای مانند  LibreOffice پشتیبانی کند.( شما همچنین میتوانید ازطریق اینترنت به برنامه  Ofiice Online  نیز دسترسی داشته باشید. )

شرکت  Adabe نیز برنامه  Photoshopخود را نیز برای لینوکس ارائه نمیدهد ، با این حال میتوانید از برنامه  Open Source  GIMP که ویرایشگر عکس است استفاده نمایید. لینوکس ها همچنین میتوانند از برنامه های ساده ای نظیر ویرایشگر تصویر  Shotwellو ویرایشگر فیلم  PiTiVi نیز استفاده نمایند.

برنامه  Apple iTunes نیز نمیتواند روی لینوکس اجرا شود.شما میتوانید سایر برنامه های رسانه ای مانند  Rhytmbox که بصورت پیش فرض روی لینوکس  Ubuntu قرار دارد را مورد استفاده قرار دهید. شما همچنین میتوانید از سایر نسخه های خدمات رسانه ای تحت وب نیز استفاده کنید.

ورژن دسکتاپ برنامه Microsoft Outlook برای سیستم عامل لینوکس قابل دسترس نیست، اما میتوانید از برنامه هایی نظیر  Mozila Thunderbirdو یک تقویم ساده استفاده نمایید. همچنین میتوانید از تقویم ها و برنامه های مربوط به  Emailکه تحت وب هستند نیز استفاده نمایید. مطمئن باشید که انتخاب های زیادی پیش روی شماست. معمولا سایر برنامه های کاربردی Open Source میتوانند به راحتی روی لینوکس اجرا شوند. برای مثال برنامه هایی نظیر  VLC مدیا پلیر و  برنامه ماشین مجازی  Virtualbox به راحتی روی روی لینوکس قابل اجرا میباشند.
 ورژن دسکتاپ برنامه Microsoft Outlook برای سیستم عامل لینوکس قابل دسترس نیست، اما میتوانید از برنامه هایی نظیر  Mozila Thunderbirdو یک تقویم ساده استفاده نمایید. همچنین میتوانید از تقویم ها و برنامه های مربوط به  Emailکه تحت وب هستند نیز استفاده نمایید. مطمئن باشید که انتخاب های زیادی پیش روی شماست.
برنامه های کاربردی استاندارد :
 محیط دسکتاپ لینوکس شامل کلکسیونی از نرم افزارها میباشد. شما بصورت پیش فرض همه برنامه های کاربردی نظیر  File manager , PDF Viewer , Text Editor , Video Player  و سایر برنامه های آرشیو شده را روی سیستم خود دارید. البته ، سیستم عامل لینوکس مجهز به یک محیط خط فرمان وابزار توسعه دهنده میباشد. شما میتوانید با برنامه های  GNU برنامه  Bash Shell را کامل کنید ، همچنین میتوانید تنها با چند فرمان بسیاری دیگر از برنامه های مفید را روی سیستم خود نصب نمایید. برنامه  Linux Bash Shell آنقدر قوی است که سیستم عامل ویندوز آن را به برنامه های خود اضافه نموده است.
 
 Minecraft , Dropbox , Spotify و غیره ...
 برخی از برنامه هایی که در ویندوز مشاهده میکنید ، میتوانند روی سیستم عامل لینوکس نیز اجرا شوند. چنین نرم افزارهایی را  “ Proprietary “ مینامند زیرا مجهز به قابلیت  Open Source نیستند و در واقع  Closed Source  میباشند. برنامه هایی نظیر  Spotify , Skype و  Slack همگی روی سیستم عامل لینوکس قابل اجرا میباشند.  این برنامه ها هر 3 توسط فناوری های تحت وب ساخته شده اند و میتوانند به راحتی به سیستم عامل لینوکس انتقال یابند. بازی  Minecraft نیز میتواند روی لینوکس اجرا شود ، دو برنامه محبوب چت مانند تلگرام و Discord نیز قابل برای لینوکس قابل دسترس میباشند.

Dopbox بصورت رسمی از لینوکس پشتیبانی میند اما سرویس هایی نظیر Google Drive   و  OneDrive اشتراک های رسمی برای لینوکس را ارائه نمیدهند. اگر برنامه ای که دوست و وابستگی شدیدی به آن دارید ، میتوانید در اینترنت به دنبال آن بگردید تا ببینید آیا این برنامه برای لینوکس منتشر شده است یا نه. ممکن است نتوانید آن برنامه ای که به دنبالش هستید را پیدا کنید ، اما مطمئنا برنامه های جایگزین برای آن وجود دارد.

برنامه  Steam برای  Linux
 این برنامه مشهور سرویس دهی بازی ها نیز روی لینوکس نصب میشود. البته ذوق زده نشوید ،. از آنجایی که خود برنامه Steam میتواند روی لینوکس اجرا شود ، اما همه بازی ها قابلیت نصب و اجرا شدن روی لینوکس را ندارند. شما میتوانید از طریق برنامه Steam به قسمت دسته بندی های برنامه لینوکس بروید ، تا ببینید کدام یک از بازی ها برای سیستم عامل لینوکس قابل دسترس است. در سایت  Steam به دنبال آیکن  Steam کنار بازی مربوطه بگردید ، تا بدانید این بازی از کدام سیستم عامل ها پشتیبانی میکند. هر برنامه ای که از سیستم عامل  Steam پشتیبانی کند ، یقینا از لینوکس نیز پشتیبانی خواهد کرد ، زیرا سیستم عامل Steam بر اساس سیستم عامل  Linux طراحی شده است.

برنامه  Wine برای برنامه های در حال اجرای ویندوز :
 Wine یک برنامه  Open Source با لایه های سازگار برای  API ویندوز میباشد. به عبارت دیگر ، این قابلیت به شما اجازه میدهد تا برنامه های ویندوز را روی لینوکس ،  Mac و سایر سیستم عامل های دیگر اجرا کنید. این یک پروژه کلی است که از مهندسی معکوس در کارکرد ویندوز استفاده مینماید. کارکرد آن زیاد جالب نیست ، و نمیتواند همه برنامه ها را اجرا کند. حتی اگر برنامه ای را اجرا کند ممکن است برخی از خصوصیات آن برنامه کارایی نداشته باشد ، همه چیز درست بنظر نرسد یا وسط کار برنامه  Crash شود. اگر بخواهید آن برنامه صحیح تر کار کند باید تنظیمات پیکربندی و سایر تنظیمات دیگر را انجام دهید.

به شما توصیه نمیکنیم که جهت راه اندازی برنامه های ویندوز روی سیستم عامل لینوکس از برنامه Wine اسفاده نمایید. با فرض اینکه آن بازی ها توسط  Wine بخوبی روی سیستم عامل لینوکس شما اجرا شود کیفیت عملکردی  Wine برای اجرای بازی ها نسبت به سایر ماشین های مجازی بهتر است. اما بهتر است همیشه آن بازی ها را روی ویندوز اجرا کنید. اگر کنجکاوید تا بدانید نحوه عملکرد برنامه ها چگونه است ، با مشاوران  AppBD حبتی داشته باشید تا حتی بتوانید نظرات سایر کاربران را نیز مد نظر قرار دهید. شما همچنین میتوانید از برنامه  CrossOver Linux استفاده کنید که دقیقا شبیه  CrossOver Mac میباشد. این برنامه بصورت مخفی از برنامه  Wine استفاده میکند ، اما از قابلیت تنظیمات پیکربندی بهتری برخوردار میباشد و میتواند برنامه ها را بهتر اجرا کند. البته یک برنامه پولی است. شرکت Valve در حال افزوردن پشتیبانی داخلی برای لایه های سازگار برنامه  Proton میباشد که این برنامه نیز بر اساس برنامه  Wine طراحی شده است. در آینده کار کردن با این برنامه میتواند بسیار جالب باشد. 
 

بیشتر بدانید :   چگونه یک سیستم عامل لینوکس نصب کنیم


ماشین های مجازی :
 برنامه های ماشین مجازی نیز برای سیستم عامل لینوکس در دسترس میباشند. برنامه  Oracle Virtualbox میتواند روی سیستم عامل لینوکس راه اندازی شود ، شما همچنین میتوانید از برنامه های ماشین مجازی که مخصوص لینوکس است استفاده کنید ، مانند برنامه  : GNOME Boxes .  برنامه Boxes بطور اصولی از برنامه ماشین مجازی  KVM که در لینوکس  Kernel موجود میباشد ، پشتیبانی میکند. به هر حال ، این نرم افزار میتواند به شما کمک کند تا برنامه های ویندوز را روی سایر سیستم عامل لینوکس نصب نمایید. این روش نیز میتواند جز روش هایی باشد جهت اجرا کردن برنامه های ویندوز روی سیستم عامل لینوکس.

نرم افزارهایی که از طریق ماشین های مجازی اجرا میشوند ، کارایی و کیفیت آنها به اندازه زمانی که روی یک سخت افزار واقعی نصب میشوند ، نیست. همچنین با استفاده از این برنامه ها روند اشتراک گذاری فایل ها بین نرم افزار و ماشین های مجازی به خوبی شکل نمیگیرد. همچنین ، اگر قصد دارید آخرین بازی های سه بعدی را از طریق این ماشین مجازی تجربه کنید ، باید گفت که از کیفیت وعملکردهای خوبی برخوردار نمیباشند. بنابراین ، روی اجرا شدن چنین برنامه و بازی هایی حساب نکنید.

با این حال ، همانند برنامه Wine این هم روشی است که به کمک آن میتوانید در ورت نیاز ، برنامه های ویندوز را روی سیستم عامل لینوکس اجرا کنید. شما مشکلاتی که در برنامه  Wineجهت تنظیمات پیکربندی داشتید را با استفاده از این برنامه دیگر نخواهید داشت. مگر اینکه سخت افزارهای شما پاسخگوی نیازهای برنامه مورد نظر نباشد. اما به هر حال ، اجرا کردن چنین برنامه های توسط ماشین های مجازی کاری بسیار آزار دهنده است.

برگرفته از سایت: www.howtogeek.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما