آزاد سازی فضای حافظه ویندوز

پرشدن هارد و خصوصا درایوی که ویندوز در آن نصب است از دغدغه های کاربران محسوب می شود، مخصوصا که هارد کامپیوتر قطعه ای نسبتا گران قیمت است.
چهارشنبه، 23 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
آزاد سازی فضای حافظه ویندوز
7 روش به منظور آزاد سازی فضای حافظه ویندوز
 
چکیده:
پرشدن هارد و خصوصا درایوی که ویندوز در آن نصب است از دغدغه های کاربران محسوب می شود، مخصوصا که هارد کامپیوتر قطعه ای نسبتا گران قیمت است. در این مقاله مجموعه ای از کارها را به شما می گوییم که انجام آنها تا حد امکان فضای حافظه ی هارد را آزاد می سازد.

تعداد کلمات : 1513 / تخمین زمان مطالعه : 8 دقیقه

هارد

نویسنده : CHRIS HOFFMAN
مترجم: هادی  انصاری چشمه
 
Hard-Disk
اندازه هارد درایوهای کامپیوترها هر روز بزرگ تر و بزرگ تر میشوند اما بنظر میرسد همیشه پر میشوند. اگر از SSD ها استفاده میکنید ، درستی این موضوع بیشتر روشن میشود ، زیرا این نمونه از حافظه ها دارای فضای کمتری نسبت به هاردهای قدیمی میباشند. اگر از کمبود حافظه جهت ذخیره سازی اطلاعات رنج میبرید ، این ترفندها ممکن است بتوانند به شما کمک کنند تا از فضای خالی بیشتری برخوردار شوید ، بدین صورت که فایل های اضافی و غیر ضروری خود را پاک کنید تا فضای خالی بیشتری برای ذخیره سازی اطلاعات شخی خود داشته باشید.

برنامه  Disk Clean Up را اجرا کنید.
سیستم عامل ویندوز مجهز به یک برنامه پیش فرض است که به وسیله آن میتوانید فایل های موقت و غیر ضروری را حذف نمایید. به منظور دسترسی به این قسمت ، روی یکی از هارد درایوهای خود راست کلیک کنید ، سپس گزینه  Properties را انتخاب کنید. ( به انتخاب خود میتوانید در قسمت منواستارت در بخش جست وجو گزینه  DisK Cleanup  را تایپ کنید. (  روی گزینه  Clean up در پنجره  Properties کلیک کنید. نوع فایل هایی که میخواهید حذف نمایید را انتخاب و سپس روی گزینه OK کلیک کنید.این فایل ها شامل ، فایل های موقت ،  Log files ,  فایل هایی که در  Recycle Bin قرار دارند و سایر فایل های غیر ضروری ، میشوند.

شما همچنین میتوانید فایل های سیستمی را نیز  Clean Up کنید که البته در این لیست وجود ندارد. اگرمایلید فایل های ویندوز را نیز پاک کنید ، گزینه  Clean up System Files را  انتخاب کنید. بعد از انجام این کار میتوانید روی گزینه  More Option کلیک کنید و از گزینه  Clean up زیر قسمت  System Restore  و  Shado Cpoies به منظور حذف اطلاعات  Restore انتخاب نمایید.
 
  برنامه هایی که فضای زیادی اشغال نموده اند را حذف نمایید.
حذف برخی از برنامه ها فضای حافظه شما را خالی میکنند ، اما برخی از برنامه ها تنها مقدار کمی از حافظه شما را اشغال نموده اند. در قسمت Control Panel گزینه Program and Features را انتخاب کنید ، سپس روی ستون مرتبط با Size برنامه ها کلیک کنید تا حجمی که هر برنامه در سیستم شما اشغال نموده است را مشاهده نمایید. ساده ترین راه برای رسیدن به این قسمت این است که در قسمت منو استارت واژه  “ Unistall Program را تایپ کنید.

اگر موفق نشدید ستون مرتبط با Size برنامه ها را مشاهده کنید ، روی گزینه Options در گوشه قسمت بالا سمت راست کلیک کنید و گزینه  Detail View را انتخاب نمایید. توجه داشته باشید که این اعداد و ارقام ممکن است دقیق نباشند _ زیرا برخی از برنامه ها بصورت دقیق نشان نمیدهند که چه حجمی از فضای سیستم شما را پر کرده اند. ممکن است یک برنامه فضای زیادی را اشغال کرده باشد، اما هیچ اطلاعاتی در مورد آن در ستون    Size وجود نداشته باشد.  ممکن است شما نیز بخواهید از یک برنامه شخص سوم حذف کننده مانند  Revo Unistallerنیز استفاده کنید تا مطمئن شوید همه فایل های باقی مانده از برنامه ها حذف شده اند و دیگرهیچ فضایی را اشغال نمیکنند. اگر از ویندوز 10 استفاده میکنید ، قسمت  PC Settings را باز کنید وبه قسمت  System و بعد >  Apps & Feature مراجعه کنید.
 
این کار به شما اجازه میدهد تا حتی برنامه های  Windows Store یا سایر برنامه ها را حذف نمایید ، این موضوع همچنین روی تبلت ها کاربرد دارد. البته ، همین مراحلی که طی کرده اید را در تبلت نیز طی کنید تا به قسمت  Unistall Program برسید.
فضای دیسک را تجزیه وتحلیل کنید.

اگر  دقیقا میخواهید بدانید چه چیزهایی فضای حافظه شما را اشغال نموده اند ، میتوانید از برنامه پیش فرض Hard Disk Analysis استقاده کنید. این برنامه هارد درایو شما را اسکن میکند و فایل ها وپوشه هایی که فضای زیادی را اشغال نموده اند نشان میدهد. ما 10 نمونه از برنامه هایی که جهت آنالیز کردن هارد دیسک ها مورد استفاده قرار میگیرند را پیدا کرده ایم ، اما اگر مایلید از برنامه  WinDirState شروع کنیم. ( از سایت Ninite اقدام به دانلود آن کنید. ). بعد از اینکه سیستم خود را اسکن کردید ، برنامه  WinDirState به شما نشان میدهد که کدام نوع از فایل ها ، پوشه ها بیشترین فضای حافظه شما را اشغال کرده اند.اول  اطمینان کسب کنید فایل های مهم را حذف نمیکنید ، _ فقط داده های غیر ضروری و فایل های اضافی را پاک کنید. اگر مشاهده نمودید که برخی از فایلها یا برنامه ها فضای زیادی را اشغال نموده اند ، میتوانید آنها را حذف کنید. حتی اگر  Control Panel نتواند بصورت دقیق میزان فضایی که برنامه ها اشغال نموده اند را نشان دهد ، برنامه  WinDirStat به شما کمک میکند تا این مقادیر را مشاهده نمایید
 اگر  دقیقا میخواهید بدانید چه چیزهایی فضای حافظه شما را اشغال نموده اند ، میتوانید از برنامه پیش فرض Hard Disk Analysis استقاده کنید. این برنامه هارد درایو شما را اسکن میکند و فایل ها وپوشه هایی که فضای زیادی را اشغال نموده اند نشان میدهد. ما 10 نمونه از برنامه هایی که جهت آنالیز کردن هارد دیسک ها مورد استفاده قرار میگیرند را پیدا کرده ایم
فایل های موقت را حذف نمایید.
ابزار  Clean up ویندوز مفید است ، اما این برنامه نمیتواند فایل های موقف سایر برنامه ها را پاک کند. برای مثال ، این برنامه نمیتواند Cache ( حافظه مخفی ) برنامه  FireFox که ممکن است چندین گیگابایت باشد را حذف نماید.( حافظه مخفی ( Cache ) مقداری از فضای هارد دیسک شما را اشغال میکند تا اطلاعات سایتی که به آن وارد شدید را در خود ذخیره کند ، بدین صورت دفعه بعد که تصمیم گرفتید وارد این سایت شوید ، این فرایند با سرعت بیشتری انجام میشود. )

اگرمیخواهید فایل ها و زباله های موقت قوی تت را پاک کنید ،میتوانید از برنامه  Ccleaner استفاده کنید.  Ccleaner زباله های بسیاری از برنامه های شخص ثالث را حذف مینمایند ، شما با استفاده از این برنامه میتوانید فایل های ویندوز را نیز پاک کنید. در حالی که  برنامه  Clean up نمیتواند این گونه از فایل ها را حذف نماید.
 
فایل های مشابه (تکراری ) را حذف نمایید.
شما میتوانید از برنامه هایی که فایل های تکراری را پیدا میکنند استفاده کنید ، سپس با استفاده از آنها هارد درایو خود را اسکن کنید و فایل های غیر ضروری و تکراری را حذف نمایید. در اینجا میخواهیم به چگونگی استفاده از برنامه  VisiPics بپردازیم ، همچنین یک سری از راهنمایی ها جهت استفاده از برنامه های رایگان ویندوز  نیز فراهم شده است که با استفاده از آنها میتوانید فایل های تکراری روی سیستم خود را حذف نمایید. اگر نمیخواهید یه چند دلاری خرج کنید ، میتوانید از برنامه  Duplicate Cleaner Pro استفاده نمایید که نه تنها دارای ظاهری زیبا است ، بلکه ویژگی هایی خوب زیادی دارد که به کمکآنها میتوانید تمام فایل های تکراری روس سیستم خود را حذف نمایید.
 
مقدار فضایی که برنامه  System Restore به خود اختصاص میدهد را کاهش دهید.
 اگر برنامه System Restore به منظور ایجاد یک  Restore Point فضای زیادی را اشغال نموده است ، میتوانید این حجم از فضای مورد استفاده را کاهش دهید . نتیجه این میشود که Restore Point  شما فضای کمتری جهت Restore کردن سیستم شما به خود اختصاص میدهد ، در نتیجه فایل های تکراری کمتری در آخرین  Restore وارد سیستم شما میشود. اگر این موارد نسبت به حافظه سیستم شما از اهمیت کمتری برخوردار باشند ، میتوانید آن چند گیگابایتی که برنامه  System Restore به خود اختصاص داده است ، آزاد سازی کنید.

 

بیشتر بدانید :  چگونه سرعت کامپیوترهای مبتنی بر ویندوز را افزایش دهیم


گزینه های خطرناک :
این ترفندها یقینا مقداری از فضا را آزاد سازی میکنند ، اما برخی از خصوصیات ویندوز را غیر فعال میکنند. ما استفاده از این برنامه ها را پیشنهاد نمیکنیم ، اما اگر مجبور شدید فضای هارد خود را خالی کنید ، روش های زیر میتوانند به شما کمک کنند :
Hibernation را غیر فعال کنید- زمانی که سیستم خود را در حالت  Hibernate قرار دهید ، محتوای RAM سیستم شما را در هارد درایوتان ذخیره میکند. این کار کمک میکند بدون هیچگونه مصرف انرژی حالت سیستم شما را ثابت نگه دارد. دفعه بعد که سیستم خود را Boot کردید ، میتوانید از همانجایی که سیستم خود را Hibernate کرده بودید ، شروع کنید. ویندوز ، محتوای RAM شما را در آدرس C:/hibefil.sysfile. ذخیره میکند . به منظور صرفه جویی در فضای هارد درایو ، میتوانید قابلیت  Hibernate را به کلی غیر فعال نمایید و فایل های مربوط به آن را نیز حذف نمایید.

System Restore را غیر فعال نمایید-اگر کاهش فضایی که غیر فعال کردن System Restore در اختیار شما قرار میدهد ، کافی نیست ، میتوانید این قابلیت را به کلی غیر فعال نمایید. اگر این کار را انجام دهید دیگر هیچ شانسی وجود ندارد که سیستم خود را به حالت قبلی آن  Restore کنید.پس هوشیار باشید. مد نظر داشته باشید که هیچوقت به آن میزان از فضایی که روی جعبه هارد شما نوشته است دست نخواهید یافت. اگر مایلید بدانید چرا ، این مقاله را مطالعه نمایید : چرا هارد درایوها در ویندوز اعداد غلطی در مورد فضای کلی را نشان میدهند.

برگرفته از سایت: www.howtogeek.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
معنی اسم احمد و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم احمد و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم اترک و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم اترک و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ابوریحان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ابوریحان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
شهرستان رامیان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان رامیان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
همه آنچه که باید درباره روستای رادکان بدانید
همه آنچه که باید درباره روستای رادکان بدانید
همه آنچه که باید درباره روستای روئین بدانید
همه آنچه که باید درباره روستای روئین بدانید
شهرستان رینه کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان رینه کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
همه آنچه که باید درباره روستای رندان بدانید
همه آنچه که باید درباره روستای رندان بدانید
استوری شام غریبان / داغ معجر
play_arrow
استوری شام غریبان / داغ معجر
معنی اسم ادنا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ادنا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آروین و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آروین و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سلدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سلدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم هیلدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم هیلدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم فلورا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم فلورا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم هیرسا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم هیرسا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال