نردبانی به نام عزت نفس

این مقاله علت پایین بودن عزت نفس و راه های بازسازی آن را بررسی میکند. اگر میخواهید عزت نفس خود را رشد دهید اولین چیزی که نیاز دارید پی بردن به این مطلب است که چرا احساس عزت نفس در ابتدا ضعیف بوده است
جمعه، 25 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
نردبانی به نام عزت نفس
راهی برای ایجاد و رشد عزت نفس
 
چکیده
این مقاله علت پایین بودن عزت نفس  و راه های بازسازی آن را بررسی میکند. اگر میخواهید عزت نفس خود را رشد دهید اولین چیزی که نیاز دارید پی بردن به این مطلب است که چرا احساس عزت نفس در ابتدا ضعیف بوده است.

تعداد کلمات : 1297 / تخمین زمان مطالعه : 6 دقیقه
 
شب
 
نویسنده : Kevin Ngo
مترجم : جواد زحمتکش
 
راهی برای ایجاد و رشد عزت نفس
ایجاد و رشد عزت نفس از مواردی است که اگر با موفقیت انجام شود می تواند زندگی شما را تغییر دهد.
توانایی قبول و اعتماد به خودتان و دانستن اینکه به اندازه کافی خوب هستید میتواند باعث پیشرفت زیادی در زندگی شما شود و در نقطه مقابل اگر فکر کنید بی ارزش هستید یا کسی شما را دوست ندارد یا قبول نمیکند تاثیرات منفی در زندگی شما دارد.

 این مقاله علت پایین بودن عزت نفس  و راه های بازسازی آن را بررسی میکند. اگر میخواهید عزت نفس خود را رشد دهید اولین چیزی که نیاز دارید پی بردن به این مطلب است که چرا احساس عزت نفس در ابتدا ضعیف بوده است. درک این حس که خودتان را تا چه اندازه و چگونه میبینید در سنین بسیار پایین شکل می پذیرد. برای بیشتر مردم علت عزت نفس پایین والدین آنها میباشد. به بیان دقیقتر ضعیف بودن عزت نفس مربوط است به سوء تعبیر شما از آنچه تجربه کرده اید یا آنچه شما به عنوان یک کودک گفته اید.

یکی از رایج ترین باورهایی که افراد با عزت نفس پایین دارند این است که آنها به اندازه کافی خوب نیستند.مهم نیست که آنها چقدر سخت تلاش میکنند یا چقدر خوب کارها را انجام میدهند اما احساسی شبیه این دارند که  هرچه تلاش میکنند یا کاری انجام میدهند کافی نیست.این احساس احتمالا از والدینی ناشی میشود که این حرفها را به شما میگویند که باعث میشود شما این عقیده و باور را پیدا کنید که به اندازه کافی خوب نیستید. آنها ممکن است این مطلب را به صورت شفاهی یا از طریق زبان بدن خود به اطلاع شما برسانند. در هر دو مورد پیامی که دریافت کردید این بوده که شما مفید نبوده اید .این باوردر کودکی شما متوقف نمیشود زیرا شما این باور غلط را توسعه داده اید و با همین  درک غلط از خود به زندگی ،به جهان نگاه کرده اید. این شبیه این است که شما با لنز زرد گام بردارید.یعنی هرچیز که میبینید یا میشنوید یا تجربه میکنید از طریق همین لنز زرد تجربه میشود. به عبارتی دیگر حقیقتی که تجربه کرده اید بوسیله همین باور غلط که در اوایل زندگی به شما القا شده است صدمه دیده است لذا اگر زمانی به خاطر کاری که به درستی انجام داده اید تحسین شوید ،به خاطر عزت نفس پایین این تعریف مورد قبول شما نیست زیرا خود را شایسته تعریف نمیدانید و حتی ممکن است شخصی که از شما تعریف کرده را فردی دو رو قلمداد کنید در صورتی که اصلا این چنین نبوده است.

دانستن واقعیت و آنچه که درک شما از واقعیت است میتواند دوچیز کاملا متفاوت باشد. رشد عزت نفس بسیار میتواند آسانتر از انچه باشد که شما فهمیده اید.آنچه شما در کودکی به عنوان عزت نفس فهمیده و تجربه کرده اید یک سوء تعبیر بوده است.منظور من چیست؟اگروالدین به شما گفته اند که شما به اندازه کافی خوب نیستید آیا واقعا چنین منظور داشته اند.

دوران کودکی را مرور کنید مخصوصا زمانی را که پدر یا مادر یا فرد دیگری که در قبال شما مسئول بوده است ،جمله ای منفی در مورد شما بیان کرده مثلا تو هیچگاه موفق نمی شوی. توجه کنید که این احساس چگونه است . حال دوباره به گذشته فکر کنید و این بار آن جمله را به عنوان شخص سومی بررسی کنید یعنی تصور کنید آن اتفاق برای شخص دیگری افتاده است.اگر بتوانید با بچه ای که ورژنی از خود شماست حرف بزنید چه چیزی به او میگویید؟امکان دارد که والدین اینگونه حرفها را به شما میزدند به خاطر اینکه فکر میکردند این سخنان باعث انگیزه ی بیشتری میشود .

 آیا ممکن است نظرات آنها در مورد شما به عنوان یک کودک ارتباطی با شما به عنوان یک بزرگسال نداشته باشد؟ آیا فکر می کنید والدین شما دارای قدرت ویژه ای هستند که آنها را قادر می سازد تا آینده ی فرد را پیش بینی کنند ؟آیا اعتقاد دارید که مردم می توانند تغییر کنند؟یکی از رایج ترین باورهایی که افراد با عزت نفس پایین دارند این است که آنها به اندازه کافی خوب نیستند.مهم نیست که آنها چقدر سخت تلاش میکنند یا چقدر خوب کارها را انجام میدهند اما احساسی شبیه این دارند که  هرچه تلاش میکنند یا کاری انجام میدهند کافی نیست.این احساس احتمالا از والدینی ناشی میشود که این حرفها را به شما میگویند که باعث میشود شما این عقیده و باور را پیدا کنید که به اندازه کافی خوب نیستید.

این سوالات چه ربطی به عزت نفس یا اعتماد به نفس دارند ؟ اگر توانستید درک کنید که ممکن است آنچه والدین شما گفته اند سوء تعبیر بوده ،به عبارت دیگر شما از گفته آنها اشتباه برداشت کرده اید یا حداقل نیات آنها را به طور صحیح رمز گشایی نکرده اید ، پس متوجه خواهید شد که در تمام این سالها با احساس غلط همراه با عزت نفس ضعیف قدم برداشته اید .

 وقتی خودتان را دست کم میگیرید یا باور دارید که به اندازه کافی مفید و مهم نیستید ذهن شما برای اثبات درستی این مطالب به دنبال شواهدی میگردد. این فقط به رسمیت شناختن واقعیتی است که از طریق لنزی که شما به جهان نگاه کرده اید حاصل میشود و در نتیجه تنها بر چیزهایی تمرکز کرده که اعتقادات دروغین شما را تقویت می کند مثل این عبارت : شما به اندازه کافی خوب نیستید، با این وجود ذهن شما نمیخواهد از شما دروغگو بسازد و از سوی دیگر اگر بفهمید که سخنان والدین را اشتباه شنیده اید یا از سخنان آنها اشتباه برداشت کرده اید، می توانید با استفاده از عقل و منطق و سوالاتی ازین قبیل که آیا همه آنچه در این سالها باور دارید درست است یا اشتباه ، ضعیف بودن حس عزت نفس خود را از بین ببرید .

البته راه های زیادی برای رشد و ایجاد عزت نفس هست اما بهترین ونیرومندترین راه همین است که توضیح داده شد . اگر شما باور کنید که بی ارزش هستید ذهن شما ثابت خواهد کرد که حقیقت همان چیزی است که شما به آن اعتقاد و باور پیدا کرده اید .گاهی شما با چگونگی کارکرد باورها و ادراک ها آشنا نیستید،این اشکالی ندارد اما خبر خوب این است که اگر خلاف مطلب بالا هم در مورد خودتان فکر کنید نتیجه خوبی میگیرید مثلا  اگر به این باور برسید که شما به اندازه کافی خوب هستید، شما یک شخص دوست داشتنی هستید، به این معنی که شما میتوانید کارهای بزرگی در زندگی انجام دهید، ذهن شما یک لنز جدید ایجاد می کند و تمرکز خود را روی چیزهایی که این اعتقاد را حمایت و پشتیبانی کنند قرار میدهد پس حقیقت آن چیزی است که ذهن شما آن را درک میکند.

جمع بندی مطلب اینکه  عزت نفس پایین از زمان کودکی شما شروع میشود قبل از آنکه بتوانید از عقل خود برای تشخیص خوبی یا بدی چیزی استفاده کنید و به همین علت است که برنامه های زیادی برای رشد عزت نفس کودکان وجود دارد این جایی است که همه چیز شروع می شود.

درک این موضوع که تمام آنچه مدرک نامیده میشود تا در این مرحله از زندگی به شما ثابت کند به اندازه کافی خوب نیستید یا دیگران شما را دوست ندارند یا مهم نیستید، تحریفی از واقعیت است که باعث میشود بی ارزش جلوه داده شوید.

حال که توانایی استفاده از منطق و عقل خود را دارید به خاطرات دوران کودکی خود بازگردید ، به آن زمان که به شما گفته شد فرد بدرد نخوری هستید. اکنون می دانید این عبارت اشتباه است و ارزشمندتر از آن چیزی هستید که فکر میکنید پس می توانید کنترل زندگی خودتان را بدست بگیرید.

بیشتر بخوانید :‌ هفت گام سریع برای تقویت عزت نفس



ایجاد و رشد عزت نفس زمانی شروع میشود که شما پی ببرید میتوانید کنترل زندگیتان را بدست آورید.این باور که شما چه کسی هستید و برای رسیدن به موفقیت در زندگی چه توانایی هایی دارید بستگی به تصمیم خودتان دارد نه والدین شما ، اگر والدین میتوانستند آینده را بر اساس گذشته پیش بینی کنند باید تمام آنها به خاطر سرمایه گذاری در بازار بورس افراد بسیار پولداری می بودند. حال که به این مطلب مهم و تاثیرگذار واقف هستید، از درستی سخنانی که به فرزندتان میگویید اطمینان پیدا کنید و با آنها درست رفتارکنید زیرا این کار تاثیر بسیار شگرفی بر زندگی آنها خواهد داشت.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.