تمرکز

بیشتر مردم به دنبال تکنیک هایی هستند که بتوانند تمرکز خود را افزایش دهند چون نقش بسیار مهمی در پیش برد اهداف دارد اما سوالی که وجود دارد آیا میتوان تمرکز را افزایش داد ؟ زیرا امروزه ما در یک دنیای پر سرو صدا زندگی میکنیم که میتواند عامل مهمی برای از بین بردن تمرکز ما باشد
جمعه، 25 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
تمرکز
اکسیری به نام تمرکز
 
چکیده
بیشتر مردم به دنبال تکنیک هایی هستند که بتوانند تمرکز خود را افزایش دهند چون نقش بسیار مهمی در پیش برد اهداف دارد اما سوالی که وجود دارد آیا میتوان تمرکز را افزایش داد ؟ زیرا امروزه ما در یک دنیای پر سرو صدا زندگی میکنیم که میتواند عامل مهمی برای از بین بردن تمرکز ما باشد.

تعداد کلمات : 1748 / تخمین زمان مطالعه : 8 دقیقه
 
شب
 
نویسنده : James clear
مترجم :جواد زحمتکش
 
تمرکز چیست؟
برای تمرکز بر روی یک موضوع، باید به طور پیش فرض، بسیاری از مسائل دیگر را نادیده بگیرید .تمرکز زمانی صورت میگیرد که ما به یک گزینه جواب مثبت بگوییم و به مابقی گزینه ها نه بگوییم به عبارتی دیگر حذف پیش نیاز تمرکز است.

در تمرکز فقط به طور موقت به یک مسئله یا موضوع نه گفته میشود به عبارت دیگر تمرکز ،مستلزم نه گفتن در زمان حاضر است . تمرکز کلیدی برای بهره وری است چرا که گفتن "نه" به هر گزینه دیگر توانایی فرد را برای انجام  آنچه که در آن قرار دارد را بالا می برد.

سوال : چرا من نمیتوانم تمرکز کنم ؟
اکثر مردم مشکلی با تمرکز کردن ندارند بلکه مشکل آنها با تصمیم گیری است. منظور این است که انسانهای سالم دارای ذهنی  هستند که قادر به تمرکز کردن است، منتها اگر مسائلی که باعث حواس پرتی می شود را از خود دور کنند .

علت: اسطوره چند وظیفه ای
از لحاظ فنی ما توانایی انجام دوکار را به طور همزمان داریم مثلا امکان دارد شما تلویزیون نگاه کنید و شام بخورید یا همزمانی که با تلفن صحبت میکنید ایمیل خود را نیز پاسخ دهید اما آنچه غیرممکن است تمرکز بر روی دو عمل به طور همزمان است مثلا زمانی که آشپزی میکنید و تلویزیون نگاه میکنید،یا به تلویزیون گوش میدهید و لبریز شدن غذا ایجاد یک صوت مزاحم میکند یا روی آشپزی تمرکز کرده اید و تلویزیون باعث ایجاد مزاحمت میشود منظور این است که به طور همزمان نمیتونید به هر دو کار توجه و تمرکز کنید در طول هر لحظه، شما روی یک مورد تمرکز می کنید .

عملکردهای چند وظیفه ای ذهن را مجبور میکند که تمرکز را مرتبا بین وظایف جا به جا کند، حتی در صورتی که ذهن انسان بتواند به طور یکپارچه از کاری به کار دیگر جابه جا شود بازهم اقدام بزرگی نیست هرچند نمیتواند چنین کاری انجام دهد.

آیا تا به حال زمانی که مشغول نوشتن بوده اید فردی مزاحم شما شده است ؟بعد از تمام شدن صحبت ذهن چند دقیقه ای نیاز دارد تا به موقعیت خود برگردد وآنچه را که می نوشته اید دوباره از سر بگیرد. تقریبا شبیه چنین حالتی زمانی که شما یک فعالیت چندوظیفه ای را انجام میدهید اتفاق می افتند .فعالیتهای چند وظیفه ای فرد را مجبور میکند که هر وقت از یک کار به کار دیگر مشغول شد از لحاظ ذهنی هزینه هایی را پرداخت کند به معنای روانشناسی، این قیمت ذهنی هزینه تغییر دادن نامیده می شود. هزینه تغییر یک نوع اختلال درعملکرد است که فرد زمانی که تمرکز را از یک منطقه به منطقه دیگر تغییر میدهد خاصل میشود.

چگونگی تمرکز و افزایش فراخنای توجه
حال در مورد چگونگی غلبه بر تمایل به انجام فعالیتهای چند وظیفه صحبت میکنیم و اینکه چگونه در یک زمان بر یک فعالیت تمرکز کنیم. گزینه های زیادی در جلو شما قرار دارد مبنی بر اینکه ، چگونه بدانید که بر چه چیزی باید تمرکز کنید؟یا چگونه بدانید که انرژی و توجه خود را به کجا هدایت کنید؟ یا چطور می توان یک چیزی را که باید انجام داد را مشخص کرد؟

استراتژی "2 فهرست" وارن بافت (Warren Buffett) برای متمرکز کردن توجه
یکی از روش های مورد علاقه من برای تمرکز توجه شما به آنچه مهم است و از بین بردن آنچه  که مهم نیست از طرف وارن بافت میباشد. بافت از یک استراتژی بهره وری سه گانه ساده برای کمک به کارکنان خود در تعیین اولویت و اقدامات آنها استفاده می کند شما ممکن است این روش را برای تصمیم گیری مفید انتخاب کنید و خودتان را متعهد به انجام کاری کنید.

یک روز، بافت از خلبان شخصی خود خواست  تا این 3 مرحله را انجام دهد:
مرحله اول : بافت از خلبان که مایک فلینت( Mike Flint)  نام داشت خواست تا 25هدف شغلی برتر خود را بنویسد. او نیز موارد خواسته شده را نوشت .البته نکته ای که وجود دارد این است که شما می توانید این تمرین را برای اهداف کوتاه مدت نیز انجام دهید مثلا 25 هدفی که در مدت یک هفته قصد دارید آنها را به پایان برسانید.
مرحله دوم : سپس بافت از مایک خواست تا دوباره 25هدف خود را مرور کند و دور 5 هدف مهمتر خط بکشد.او نیز این کار را انجام داد.
مرحله سوم : در این مرحله، فلینت دو لیست داشت. 5 آیتم که وی دورآنها را خط کشیده بود و لیست A بود و 20 آیتم باقی مانده که لیست B بود.

 فلینت تصدیق کرد که او در حال حاضر بر روی 5 هدف برتر خود کار می کند و زمانی که بافت از او در مورد لیست دوم پرسید ، مایک جواب داد آن بیست مورد در مرحله دوم اولویت های او قرار دارد و فعلا تمرکز خود را بر روی 5 مورد مهمتر قرار داده است هرچند برای لیست دوم هم زمانی که مناسب بداند کار خواهد کرد.البته بافت به او تذکر داد که اشتباه برداشت نکن لیست دوم نه اینکه مهم نباشند بلکه زمانی باید به آن توجه کنی که در رسیدن به اهداف لیست اول موفق شده ای.

من روش بافت را دوست دارم به خاطر اینکه تو را مجبور میکند که تصمیم سختی بگیری و چیزهایی را حذف کنی که ممکن است در آن زمان برای خوب باشد اما عالی نباشد. بنابراین اغلب کارهایی که تمرکز ما را از بین می برد، مواردی هستند که ما می توانیم به آسانی دلیل بیاوریم که برای آنها وقت صرف کنیم یا نه.حوزه هایی در زندگی تمام انسان ها وجود دارد که برای آنها مهم هستند اما هیچگاه آن مناطق را مورد سنجش قرار نمیدهند و این باعث افسوس است زیرا ارزیابی و سنجش با عث تمرکز میشود.
متاسفانه غالبا به این دلیل ما افعال خود را ارزیابی نمیکنیم چون از آنچه که اعداد در مورد ما میگویند ترس داریم. این ارزیابی و سنجش راهی است که بفهمید کجا قرار دارید نه اینکه بازخوردی باشد که خود را قضاوت کنید.


این فقط یک راه برای محدود کردن تمرکز شما و از بین بردن حواس پرتی است.
چگونه می توانید توجه خود را افزایش داده و متمرکز باقی بمانید؟
دو مرحله ساده که می توانید انجام دهید وجود دارد:
نتیایج را ارزیابی کنید
اولین کاری که می توانید انجام دهید این است که پیشرفت خود را ارزیابی کنید. تمرکز اغلب به دلیل عدم بازخورد از بین می رود. درمغزانسان میلی طبیعی وجود دارد تا بداند که آیا فرد پیشرفتی به سمت اهداف خویش داشته است و این بدون گرفتن بازخورد غیرممکن است. از دیدگاه عملی، این بدان معنی است که فرد باید نتایج خود را ارزیابی کند.

حوزه هایی در زندگی تمام انسان ها وجود دارد که برای آنها مهم هستند اما هیچگاه آن مناطق را مورد سنجش قرار نمیدهند و این باعث افسوس است زیرا ارزیابی و سنجش با عث تمرکز میشود.
متاسفانه غالبا به این دلیل ما افعال خود را ارزیابی نمیکنیم چون از آنچه که اعداد در مورد ما میگویند ترس داریم. این ارزیابی و سنجش راهی است که بفهمید کجا قرار دارید نه اینکه بازخوردی باشد که خود را قضاوت کنید.

سنجشی برای کشف، برای پیدا کردن، برای درک است. سنجش برای شناخت بهتر خودتان است. اگر واقعا برای آنچه برای شما مهم است وقت میگذارید ارزیابی کنید تا بفهمید.ارزیابی کنید تا بتوانید بر روی آنچه برای شما مهم است تمرکز کنید و آنچه برای شما مهم نیست را نادیده بگیرید.

تمرکز بر روند، نه رویداد
دومین چیزی که می توانید برای حفظ تمرکز طولانی مدت انجام دهید تمرکز بر روی فرآیندهاست، نه وقایع . اغلب ما موفقیت را به عنوان یک رویداد می توانیم بدست آوریم و به پایان برسیم.

به طور مثال :
• بسیاری از مردم سلامت را به عنوان یک رویداد می بینند: "اگر من فقط چندکیلو وزن کم کنم، در آن صورت دارای وزن ایده آل خواهم بود
• بسیاری از مردم هنر را به عنوان یک رویداد می بینند: "اگر بتوانم کار خود را در یک گالری بزرگ تر نشان دهم، من اعتبار لازم را کسب خواهم کرد."
اما اگر به افرادی که روی اهداف خود تمرکز می کنند نگاه کنید، متوجه می شوید که این رویدادها یا نتایج نیست که آنها را متفاوت می کند. این تعهد به روند است، آنها عاشق فعالیت روزانه هستند، نه رویداد فردی. البته، آنچه جالب است این است که  تمرکز بر روی روند است که به شما اجازه لذت بردن از نتایج را خواهد داد. تمرکز بر نتایج و اهداف، تمایل طبیعی ما است، اما تمرکز بر روی فرایندها منجر به نتایج بیشتر در بلند مدت می شود

 

بیشتر بخوانید : با این تمرینات تمرکز خود را بالا ببرید


چگونگی افزایش دادن تمرکز
در اینجا چند راه دیگر برای بهبود تمرکز شما وجود دارد و از آنچه مهم است شروع کنید
مهمترین کا را انتخاب کنید
یکی از پیشرفت های عمده ای که اخیرا بدست آورده ام این است که برای هر روز کاری یک  اولویت  اختصاص دهم. اگر چه من قصد دارم در طول روز کارهای دیگری را انجام دهم، اما اولویت کاری من یک چیز غیر قابل بحثی است که باید انجام شود من این را "کار لنگر" خودم می نامم زیرا این اصلی است که بقیه روزم را سازمان میدهد.

انرژی خود را مدیریت کنید نه زمان خود را
اگر یک کار نیاز به توجه کامل شما داشته باشد، آن را برای روزی برنامه ریزی کنید که شما انرژی کافی برای تمرکز دارید .مثلا من متوجه شدم که نیروی ابتکاری من در صبح بیشتر است بنابراین برنامه ریزی کردم  کارهایی که خلاقیت بیشتری نیاز دارد را صبح انجام دهم . تمام وظایف کسب و کار دیگر در بعد از ظهر صورت میگیرد.تقریبا هر استراتژی بهره وری مدیریت زمان شما را برای بهتر بودن دوچندان میکند اما اگر انرژی کافی برای انجام کاری که میکنید نداشته باشید نتیجه عکس میدهد و وقت شما هدر میرود.
ایمیل یا نامه ها یا به طور کلی تلفن همراه خود را  قبل از ظهر چک نکنید زیرا محتویات آن هرچه که باشد باعث حواس پرتی میشود و انرژی ذهنی که باید در ابتدای روز بر روی وظایف بگذارید تحت شعاع قرار میگیرد

تلفن همراه خود را در اتاق دیگری قرار دهید
من معمولا موبایلم را برای چند ساعت اول روز نمی بینم. انجام کارهایی که نیاز به تمرکز دارد زمانی که شما از پیام ، تماس ومواردی از این قبیل اطلاع ندارید آسانتر است.
برای کار کردن با کامپیوتر از حالت تمام صفحه استفاده کنید
 با این حالت وقتی کار میکنم نمیتوانم زمان، آیکونهای برنامه های دیگر یا هر موردی که باعث حواس پرتی میشود را بر روی صفحه نمایش ببینم و این بسیار بر تمرکز من تاثیر میگذارد. اگر آیکون را روی صفحه خود مشاهده کنید، شما وسوسه می شوید که گاهی اوقات روی آن کلیک کنید.
 

برگرفته از سایت /jamesclear.com



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.