تحرکات داييان سفياني در آخرالزمان
مطابق روايات، بنيکلب گروهي از اشرار آخرالزمان هستند که سفياني (يکي از دشمنان بزرگ حضرت مهدي(ع)) را در نبرد با حضرت قائم(علیه السلام) ياري مينمايد.1 روايات بسياري هستند که خبر از بيعت و همکاري تعداد زيادي از افراد قبيلة «بنيکلب» با سفياني ملعون ميدهند. در زير به چند نمونه از اين روايات و احاديث اشاره ميگردد:
پيامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: سفياني با 360 سوار شورش ميکند تا اينکه به دمشق ميرسد و در ماه رمضان هم 30000 نفر از قبيله بنيکَلب با او بيعت ميکنند.2
اميرمؤمنان(علیه السلام) ضمن روايتي طولاني نقل شده است: «و آن را نشانهها و علامتهايي است و خروج سفياني با درفش سرخ همراه است و فرمانده آن مردي از قبيله بنيکلب است.3
اصبغ بن نباته از حضرت علي(علیه السلام) روايت ميکند که فرمودند: ... و شورش سفياني، پرچمي قرمز رنگ، فرماندهاش مردي از قبيلة کلب است و دوازده هزار نفر از سپاهيانش رو به مکه و مدينه ميکنند که فرمانده آنها مردي از بنياميه است که به او «خزيمه» ميگويند: چشم چپش نابيناست و سفيدي ضخيمي روي مردمک چشمش را پوشانده است. خود را شبيه مردان ميکند، پرچم خويش را برنميگرداند تا اينکه در مدينه در خانة شخصي به نام ابوالحسن اموي منزل کند. وي گرداني را به دنبال مردي از خاندان پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) که شيعيان به دور او جمع شدهاند ميفرستد؛ سپاهيان به فرماندهي مردي غطفاني رو به مکه ميکنند. در ميانة راه به بيابان سفيدي که ميرسند، در کام زمين فرو ميروند و جز دو نفر که بناست نشانه [و عبرتي] براي ديگران باشند، کسي باقي نميماند که خداوند صورت آن دو را به پشت برگردانده است.»4
همانگونه که ملاحظه شد، تعداد زيادي از روايات مربوط به آخرالزمان، به بنيکلب اشاره و نقش مخرّب آنان را در آخرالزمان بيان نمودهاند.
بنيکلب کيستند؟
اين طايفه مدت زماني پيرو خلفاي فاطمي مصر بودند تا اينکه در ايام خليفة ششم فاطمي به دعوت «نشتگين دروزي» به باطنيه ملحق شدند. «دروزيه» در اعتقاد خود به «الحاکم بامر الله» (که به عقيدة ديگران کشته شده است)، متوقف گشته و ميگويند که وي غيبت کرده و به آسمان بالا رفته و دوباره به ميان مردم باز خواهد گشت.7
عمدة طوايف دروزي که اکثراً منتسب به قبيلة بنيکلب هستند، در منطقة رمله (بيابان شرقي فلسطين)، بيابان غربي اردن، جنوب غربي سوريه و بخشهايي از لبنان سکنا گزيدهاند.8 البته تعداد زيادي از دروزيها نيز به کشورهاي اروپايي، آمريکا و استراليا مهاجرت کردهاند. به طور کلي تخمين زده ميشود که حدود يک ميليون دروزي در سراسر جهان زندگي ميکنند؛9 امّا هستة اصلي اين طايفه در مناطق مرزي مابين چهار کشور اردن، سوريه، لبنان و فلسطين اشغالي ميباشد. لازم به ذکر است که تعداد دروزيهاي کشورهاي سوريه و لبنان بيش از بقية مناطق است.
با توجه به اين مطلب، به طور خلاصه ميتوان گفت که افرادي که امروزه با نام دروزيها شناخته ميشوند، همان کساني هستند که در روايات از آنها با عنوان بنيکلب ياد شده است.
بنابراين رواياتي که دربارة تحرکات بنيکلب يا داييان سفياني در آخرالزمان بيان شده است، مربوط به احوال قوم دروز ميباشد. نکتة ديگر اينکه علت انتساب عبارت داييان سفياني به بنيکلب، اين است که سفياني ملعون از نسل يزيد بن معاويه ميباشد، به صورت تلويحي بنيکلب يا دروزيهاي کنوني، داييان سفياني هستند؛ زيرا جدة سفياني از قبيلة بنيکلب ميباشد.10
چنانکه گفته شد، در روايات خباثتهاي فراواني به قبيلة بنيکلب در آخرالزمان نسبت داده شده است. عجيب اينکه دروزيهاي امروزي نيز حرکتهاي شيطنتآميز و خباثتآلودي در عرصة تحولات منطقه انجام ميدهند. گرچه تعدادي از آنان اهل شرّ نيستند و با بقية مسلمانان در صلح و صفا زندگي ميکنند، امّا تعداد زيادي از آنان دشمني آشکاري با بقية مسلمانان ـ به خصوص شيعيان ـ دارند. جالب اينکه روايات نيز به همراهي تعداد کثيري از آنان با سفياني اشاره مينمايند، ولي هرگز از اينکه تمامي اعضاي طوايف بنيکلب، سفياني را همراهي ميکنند، سخني به ميان نميآورند. اين مسئله، خود تأييد ديگري بر انطباق دروز بر طوايف بنيکلب است؛ زيرا امروزه نيز اکثر دروزيها با مسلمانان و شيعيان، دشمني آشکاري دارند. ولي تعداد اندکي از آنان نيز با بقية مسلمانان و شيعيان زندگي مسالمتآميزي را سپري ميکنند؛ همانگونه که در روايت زير نيز، ملاحظه ميگردد، اکثر افراد طايفة بنيکلب ـ نه همة آنها ـ سفياني را همراهي مينمايند: پيامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) در اين رابطه فرمودند:
«سفياني با 360 سوار شورش ميکند تا اينکه به دمشق ميرسد. در ماه رمضان هم سيهزار نفر از قبيلة بنيکلب با او بيعت ميکنند.»11
بنابراين همانگونه که ذکر شد، به جز تعداد اندکي از دروزيها، بقية آنها در شرارتهاي آخرالزمان، نقش کليدي دارند.عجيب اينکه در حال حاضر نيز ردپاي دروزيها در بسياري از فتنههاي منطقة خاورميانه ملاحظه ميگردد. گرچه در حال حاضر سفياني خروج نکرده است، و بالطبع بزرگترين فتنة بنيکلب (دروزيها) به وقوع نپيوسته است، امّا به نظر ميرسد تحرکات سياسي و نظامي دروزيها در حال حاضر، به سمتي پيش ميرود که در صورت خروج سفياني و آغاز حرکت ضدّ شيعي توسط او، همراهي و بيعت دروزيها با او دور از انتظار نيست. نکتة عجيب تر اينکه محل زندگي دروزيها، بسيار نزديک به محلّ خروج سفياني (وادي يابس يا شام) است که اين مسئله نيز انطباق بنيکلب بر دروزيها و احتمال بروز فتنه از سوي آنها را دوچندان مينمايد.
حال با توجه به مطالبي که ذکر شد، به بررسي تحرکات سياسي ـ نظامي دروزيها بنيکلب در حال حاضر ميپردازيم:
دروزيها در سوريه
دروزيها در اردن
دروزيها در لبنان
1. طايفة جنبلاط
2. طايفة ارسلان
جمعيت دروزيهاي لبنان، بالغ بر سيصدهزار نفر است و عمدة اين طوايف در منطقة «شوف» واقع در «جبل لبنان» زندگي ميکنند.16 اين منطقه در مجاورت مرز سوريه واقع شده است.
در حال حاضر، رهبري اصلي دروزيها بر عهدة «وليد جنبلاط» ميباشد. وي که اصالتاً از نژاد کرد ميباشد، رهبري اعراب دروزي لبنان را بر عهده گرفته است17 و از دشمنان سزسخت شيعيان لبنان، جنبشهاي شيعي امل و حزب الله و شخص سيد حسن نصرالله ميباشد. وي از نظر شخصيتي دچار تزلزل جدي و بيمارگونه است و حتي اخيراً ـ 2007 م. ـ سخنان توهينآميزي را نسبت به رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران و نيز شخص سيد حسن نصرالله بيان کرده است.18 دربارة تزلزل شخصيت وي همين بس که مشهور است که او فقط به دليل اينکه تصوير نبيه بري (رئيس جنبش شيعي امل)، چند ثانيه بيشتر از وي بر روي صفحة تلويزيوني لبنان قرار گرفت، جنگي به راهانداخت که در طيّ آن، دهها نفر زخمي و کشته شدند. نيروهاي اسلحه به دست تحت امر وي جنايات بيشماري را در طول جنگهاي داخلي لبنان، عليه شيعيان و مسيحيان ماروني انجام دادند. نکتة ديگر اينکه وي يکي از متهمان اصلي پروندههاي اقتصادي در لبنان است که در طيّ آن با سوء استفاده از کمکهاي مالي خارجي به لبنان، ميلياردها دلار به جيب زده است. همسر او پيشتر، يکي از نمايشگرهاي ملکة زيبايي در لبنان به شمار ميرفت و اکنون همسر جنبلاط، مسئوليت مراسم جشنوارة فاسد رقص و موسيقي را در منطقة دروزي نشين بيروت در «بيت الدين» بر عهده دارد.19 جنبلاط در طيّ سالهاي اخير، يکي از متحدان و حاميان حزب حاکم فاسد لبنان و «جريان چهارده مارس» بوده و جهت گيريهاي او همواره عليه شيعيان لبنان بارز و جدي بوده است؛ به نحوي که در جريان جنگ 33 روزة لبنان و اسرائيل، و اعتصابات ملي سراسري بعد از جنگ که عليه حزب حاکم لبنان انجام شده بود، جنبلاط و دروزيهاي تحت امر او، برخلاف ارادة ملي اکثر لبنانيها ـ اعم از شيعه، سني و مسيحي ماروني ـ به مخالفت با حزب الله و حمايت از حزب حاکم پرداختند.20 وليد جنبلاط که رييس حزب سوسياليست ترقيخواه لبنان ميباشد، رابطة نزديکي با «فواد سينيوره» دارد. وي همچنين رابطة دوستانه اي با دولت اردن و اسرائيل برقرار کرده است.
در اسفند 1386 (مارس 2008 م.)، وليد جنبلاط نمايندة خود «رامي الريس» را به صورت شبه مخفيانه از طريق اردن ـ از کشورهاي عربي همپيمان با اسرائيل ـ براي مذاکره با مقامات رژيم صهيونيستي راهي اسرائيل کرد. عجيبتر اينکه الريس مورد استقبال گرم «ايهود اولمرت» نخست وزير اسرائيل قرار گرفت؛ به نحوي که اولمرت ضيافت شامي را به افتخار او در رستوران «الي اولي» شهر «تل آويو» برگزار نمود.21
اين حرکت جنبلاط و دروزيهاي لبنان، چند نکته را اثبات مينمايد:
1. با توجه به آشفتگي اوضاع داخلي لبنان و لزوم حفظ وحدت در اين کشور، حرکت فتنه انگيزانة جنبلاط و دروزيهاي طرفدار او، و اعزام نماينده اي از سوي آنان به اسرائيل، نشان دهندة تلاش آنان براي فتنه انگيزي بيشتر در جهت خدمت به اسرائيل و خيانت به لبنان است.
2. با توجه به بسته بودن مرزهاي لبنان و اسرائيل، فرستادن نمايندة جنبلاط از طريق مرز اردن به اسرائيل، نشان دهندة ارتباط حسنة جنبلاط و دروزيهاي لبنان با دولت سفاک و خائن اردن ميباشد.
3. استقبال اولمرت از نمايندة جنبلاط، آنهم در زماني که اکثر گروههاي لبناني، اعم از شيعه، سني و مسيحي، حمايت خود را از حزب الله و خصومت خود را با اسرائيل اعلام نمودهاند، نشان ميدهد که جنبلاط و دروزيهاي لبنان، از معدود گروههايي هستند که روابط بسيار نزديکي با رژيم اشغالگر قدس دارند. اين مسئله خود مهمترين سند بر شرارت جنبلاط و دروزيهاي تحت امر وي ميباشد.
در حال حاضر جنبلاط به فتنه انگيزي سياسي، قناعت نکرده؛ بلکه بارها تهديد نموده است که در صورت لزوم، به درگيري نظامي با حزب الله و ساير مخالفان دولت نامشروع لبنان، دست خواهد زد؛ تا آنجا که طيّ يک ادعاي احمقانه، جنبلاط مدعي شد که موشکهاي حزب الله را به چنگ خواهد آورد. همان موشکهايي که اسرائيل در طي 33 روز جنگ، نتوانست به دست بياورد.22
بدين ترتيب همانگونه که ملاحظه فرموديد، دروزيهاي لبنان به رهبري جنبلاط، نقش بسيار زيادي در اغتشاشات لبنان و منطقه دارند و يکي از جدي ترين موانع برقراري صلح داخلي در اين کشور ميباشند.
دروزيها در اسرائيل
گرچه در اکثر مناطق، دروزيها به عنوان اعراب دروزي شناخته ميشوند، امّا دروزيهاي اسرائيل، خود را از اعراب مسلمان جدا کرده و خود را يک گروه مستقل معرفي مينمايند.25 دروزيهاي اسرائيل، چه در صحنههاي سياسي و چه در صحنههاي نظامي اين کشور، نقش مهمي بازي ميکنند؛ به نحوي که در عرصة نظامي، دروزيها تنها اعرابي هستند که ميتوانند در ارتش اسرائيل خدمت کنند و حتي به مقام فرماندهي ارشد نيز برسند. نکتة عجيب اينکه حتي در جنگهاي سال 1948 منطقة فلسطين اشغالي که به رانده شدن اعراب مسلمان فلسطيني از سرزمينشان منجر شد، دروزيها همپيمان اسرائيليها بودند و عليه اسرائيليها ميجنگيدند.26 در بين سالهاي 1948 تا 1956، خدمت اعراب دروزي در اسرائيل اختياري بوده است؛ امّا از آن زمان به بعد، خدمت دروزيها در اسرائيل اجباري شده است.27 مقام و منصب سربازان و ارتشيان دروزي، مشابه با سربازان و ارتشيان يهودي اسرائيل است.28 اين مسئله نشان دهندة ارتباط بسيار قوي دروزيها با دولت فاسد و اشغالگر اسرائيل ميباشد. خيانت دروزيهاي اسرائيل به مسلمانان ـ به خصوص شيعيان ـ تا حدي است که دروزيهاي اسرائيل، افتخار خود را به شهادت رساندن بيست رزمندة حزب الله در طيّ جنگ 33 روزة 2006 ميدانند و ادعا ميکنند که در اين جنگ، آنها هيچ کشته اي ندادند.29 اين مسئله حقد و کينة دروزيهاي اسرائيل را نسبت به شيعيان لبنان نشان ميدهد. نکتة ديگر اينکه درسال 1996 «عظام» يک تاجر دروزي اسرائيل به جرم جاسوسي در مصر دستگير شد و به هشت سال زندان محکوم گشت30 که اين مسئله شاهد ديگري بر ارتباط دروزيهاي اسرائيل با دولت فاسد اين کشور است. به پاس خوشخدمتي دروزيها به دولت اسرائيل، اين دولت بناي يادبودي را در منطقة «دليات الکرمل» براي بزرگداشت 355 دروزي کشته شده در ارتش اسرائيل بنا کرده است که اين مسئله نشان ميدهد که اسرائيليها همواره از دروزيها به عنوان يک متحد هميشگي خود ياد ميکنند.31
بدين ترتيب در دورة کنوني دروزيهاي ساکن در کشورهاي مختلف، به مناصب مهمّ سياسي و نظامي دست يافتهاند و در اکثريت مواقع، از اين قدرت خود، در جهت فتنه انگيزي و خصومت با مسلمانان و به خصوص شيعيان بهره جستهاند. بنابراين گرچه در حال حاضر هنوز سفياني خروج نکرده است، امّا با توجه به جهت گيريهاي دروزيها به نظر ميرسد که در صورت خروج سفياني ملعون، دروزيها يکي از متحدان مهمّ سفياني خواهند بود؛ زيرا مانند سفياني، تشنه به خون شيعيان بوده و ارتباط نزديکي با اسرائيل دارند. نکتة قابل توجه اينکه مطابق روايات اسلامي، سفياني نيز از سوي يهود حمايت ميگردد.32
نکتة ديگر اينکه مطابق برخي از روايات، فرماندهي لشکر سفياني در بسياري از جنگها بر عهدة شخصي از بنيکلب يا همان دروزيهاي امروزي ميباشد.33 عجيب اينکه در عصر کنوني، بسياري از دروزيها در لبنان، سوريه، اردن، و بالاخص اسرائيل، مناصب مهمّ نظامي دارند و بسياري از آنها به مقام فرماندهي ارشد رسيدهاند. بنابراين هيچ بعيد نيست که در صورت خروج سفياني از منطقة شام ـ نه صرفاً سوريه ـ ، اين فرماندهان دروزي بخواهند به لشکر سفياني پيوسته و او را در جنگ عليه شيعيان ياري نمايند.
به خصوص اين امکان وجود دارد که دولت اسرائيل (حکومت يهودي) که مطابق روايات يکي از همپيمانان مهمّ سفياني است،34 بخواهد تعدادي از لشکرهاي ارتش خود را که از سربازان و فرماندهان دروزي تشکيل شده است، به کمک سفياني بفرستد؛ به ويژه اينکه دروزيها زبانشان عربي است و مطمئناً بيش از سربازان يهودي اسرائيلي ميتوانند با سپاه سفياني که عمدتاً آنها نيز عرب زبان هستند، تعامل و ارتباط برقرار کنند.
توجه به پيشگوييهاي آخرالزّمان و رصد دقيق وقايع منطقه و جهان، ميتواند در گوش به زنگ بودن و آمادگي ما و شيعيان براي ظهور منجي(علیه السلام) تأثيرگذار باشد. حتي در بسياري از اين موارد، اين انطباقها ميتواند به جهت گيريهاي دقيقتر نظامي و سياسي نظام اسلامي و نيز ساير شيعيان جهان در مقابل اشرار آخرالزمان کمک نمايد.
پي نوشت :
1. مجتبي السادة، شش ماه پاياني، ترجمه محمود مطهرينيا، صص 123-124؛ محمد فقيه، سفياني و نشانههاي ظهور، ترجمه سيد شاهپور حسيني، ص 62.
2. يومالخلاص، ص 671؛ بيانالائمه، ج 2، ص 586.
3. علي کوراني عاملي، عصر ظهور، ترجمة مهدي حقي، ص 116.
4. بحار الأنوار، ج 52، ص 273؛ إلزام الناصب، ج 2، ص 119؛ بشار\ الإسلام، ص 58؛ يوم الخلاص، ص 677.
5. شش ماه پاياني، ص 192.
6. همان.
7. همان
8. همان.
9. همان.
10. همان.
11. همان.
12. http://en.wikipedia.org/wiki/Druze
13. همان.
14. عصر ظهور، ص 123.
15. http://en.wikipedia.org/wiki/Hawran
16. http://en.wikipedia.org/wiki/Druze
17. http://en.wikipedia.org/wiki/Walid_Jumblatt
18. http://www.refahnews.
19. همان.
20. همان.
21. http://www.shia-online.ir
22. همان
23. http://www.mehrnews.com
24. شش ماه پاياني صص 123ـ124.
25. http://en.wikipedia.org/wiki/Druze
26. همان.
27. همان.
28. همان.
29. همان.
30. همان.
31. همان.
32. عصر ظهور، صص 152ـ153.
33. همان، ص 116؛ شش ماه پاياني، ص 192.
34. عصر ظهور، صص 152ـ153.