کودک آزاری و بی توجهی به کودک چیست؟

کودکان انسان‌های بی دفاعی هستند که ممکن است مورد سوء استفاده قرار گیرند یا نادیده گرفته شوند. این هر دو آثار نامطلوبی بر اکنون و آینده کودک دارد. از این رو ضرورت دارد از کودکان با مناسب‌ترین روش در برابر این آسیب‌ها دفاع کنیم.
سه‌شنبه، 11 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حمید وثیق زاده انصاری
موارد بیشتر برای شما
کودک آزاری و بی توجهی به کودک چیست؟
چکیده:

کودکان انسان‌های بی دفاعی هستند که ممکن است مورد سوء استفاده قرار گیرند یا نادیده گرفته شوند. این هر دو آثار نامطلوبی بر اکنون و آینده کودک دارد. از این رو ضرورت دارد از کودکان با مناسب‌ترین روش در برابر این آسیب‌ها دفاع کنیم.

تعداد کلمات: 1030   /    زمان تقریبی مطالعه:  5 دقیقه

کودک آزاری

مترجم: فتانه خزاعی

سوء استفاده از کودک به معنای انجام کاری است که به کودک آسیب می‌رساند. بی توجهی به کودک به معنای ندادن چیزی یا عدم انجام کاری است که کودکی به آن نیاز دارد.
سوء رفتار فیزیکی شامل این موارد است: ضربه زدن، لگد زدن، تکان دادن، نیشگون گرفتن، و سوزاندن. این‌ها ممکن است موجب کبودی‌ها، برش‌ها یا علائم دیگر یا موجب درد، شکستگی استخوان یا آسیب‌های داخلی شود.
سوء رفتار احساسی گفتن و یا انجام کاری است که باعث می‌شود کودک احساس ناخوشایندی، نامطلوبی، ناامنی و بی ارزشی کند. این می‌تواند دامنه‌ای از فریاد و تهدید تا نادیده گرفتن کودک و بی محبتی به او و عدم پشتیبانی از او داشته باشد. این‌ها ممکن است شواهدی که توسط شما قابل مشاهده باشد نداشته باشد اما واقعاً به کودک آسیب وارد کرده باشد.
سوء استفاده جنسی شامل هر تماس جنسی بین یک بزرگ سال و یک کودک یا بین یک کودک بزرگ‌تر و یک کودک کوچک‌تر است. نمایش تصاویر مستهجن به کودک، نوعی سوء استفاده جنسی است.
نادیده گرفتن کودک زمانی اتفاق می‌افتد که یک کودک از داشتن پناهگاه، تحصیل، لباس، مراقبت‌های پزشکی و یا حمایت مورد نیازش محروم است. غفلت از کودک به همان اندازه‌ سوء استفاده از او جدی است و شایع‌تر از آن است.
سوء استفاده از کودکان یا نادیده گرفتن آنها به طرق مختلفی به آنها آسیب می رساند. در این رابطه کودکان کوچک در معرض خطر خاصی هستند. آنها ممکن است به درستی رشد نکنند. آنها ممکن است دچار مشکلات یادگیری شوند. آنها ممکن است در مورد خود احساس بدی کنند و به دیگران اعتماد نکنند. آنها ممکن است دچار احساس ترس یا خشم شوند. گاهی اوقات آنها در اثر این عوامل می میرند.
کودکان اغلب فکر می‌کنند که سوء رفتار با آنها یا غفلت از آنها تقصیر آنهاست. آنها ممکن است فکر کنند که آنها مرتکب اشتباهی شده‌اند و مستحق آن چه برایشان اتفاق افتاده هستند. مرتفع کردن این اندیشه با یزرگ سالانی است که دلواپس مراقبت از کودکان هستند.
اگر فکر می‌کنید که کودکی مورد آزار قرار گرفته یا نادیده گرفته شده است، چه کاری می توانید انجام دهید؟ کودکان اغلب فکر می‌کنند که سوء رفتار با آنها یا غفلت از آنها تقصیر آنهاست. آنها ممکن است فکر کنند که آنها مرتکب اشتباهی شده‌اند و مستحق آن چه برایشان اتفاق افتاده هستند. مرتفع کردن این اندیشه با یزرگ سالانی است که دلواپس مراقبت از کودکان هستند.
با پلیس یا سرویس‌های محلی حمایت از کودکان تماس بگیرید. شما مجبور نیستید نام خود را بگویید. اگر نمی دانید به چه کسی زنگ بزنید، احتمالاً یک بیمارستان ممکن است بتواند به شما بگوید با چه کسی تماس بگیرید. بسیاری از آنها برنامه‌های ویژه‌ای برای مقابله با سوء استفاده از کودکان و غفلت از آنها دارند.
اگر کودکی در معرض خطر فوری باشد یا به شدت آسیب دیده باشد، منتظر نمانید و بلافاصله با شماره 110 یا دیگر خدمات اضطراری تماس بگیرید.
اگر آن کودک، فرزند شماست او را به جای امن ببرید و در آن جا بمانید. این جای امن ممکن است خانه یک دوست یا فامیل نزدیک یا یک پناهگاه برای فرار از خشونت خانگی باشد. برای پیدا کردن کمک در منطقه خود، با یک متخصص مورد اعتماد بهداشت و درمان ، یک سازمان رسیدگی به سوء استفاده از کودکان، یا پلیس تماس بگیرید.
اگر کودک یا نوجوانی هستید که مورد سوء استفاده قرار گرفته است راز را نادیده نگیرید. آن را به کسی که می‌تواند کاری بکند بگویید: مثلاً به یک عضو خانواده، معلم، مشاور یا دکتر که قابل اعتماد است. همچنین می‌توانید با شماره تلفن راهنمایی کودکان تماس بگیرید یا وبسایت‌های مربوطه را ببینید.
دفترچه تلفن محلی خود یا وب سایت استانی را برای دریافت کمک در منطقه خود جستجو کنید.
اگر نگران هستید که کسی ممکن است به کودک شما آسیب برساند، چه کاری می توانید انجام دهید؟
اگر شخصی در زندگی فرزند شما وجود دارد که فکر می‌کنید این احتمال وجود دارد که از کودک شما سوء استفاده کند، ممکن است بتوانید با آن فرد در مورد موضوع صحبت کنید و به آن فرد کمک کنید تا در مورد مدیریت استرس و نحوه رشد و باروری کودکان بیشتر یاد بگیرد.
اگر می‌ترسید با فرد صحبت کنید، طرح خاصی را برای محافظت از فرزندانتان، در صورتی که فکر می‌کنید که سوء استفاده اتفاق می‌افتد یا اتفاق افتاده است، در نظر بگیرید. متوجه باشید با چه کسانی مراوده دارید و خودتان یا فرزندتان به کجاها می‌روید.
 

چگونه می‌توان از سوء استفاده از کودکان و نادیده گرفتن آنها جلوگیری کرد؟

برای محافظت از کودک خود از سوء استفاده:
به فرزندتان گوش دهید. اجازه دهید که او در صحبت با شما در باره هر چیزی احساس امنیت کند. دوستان و خانواده‌های دوستان فرزندتان را بشناسید. تمام مراکز مراقبت از کودکان، مثل مراکز پرستاری از بچه و مهد کودک‌ها، که به کودک شما سرویس می‌دهند را دیده‌بانی کنید.  ببینید در مورد سلامت کودک، باروری کودک و مراقبت از کودک چه می‌دانند.
به کودک خود در مورد تفاوت بین لمس‌های خوب و بد آموزش دهید.
در صورتی که قبلاً قربانی سوء استفاده شده‌اید، کمک بگیرید. داشتن یک سابقه سوء استفاده، احتمال این را که شما را تبدیل به یک سوء استفاده‌گر کند افزایش می‌دهد. دفترچه تلفن محلی خود یا وب سایت استانی را برای دریافت کمک در منطقه خود بررسی کنید.
 

برای کمک به کودکان:

یاد بگیرید که نشانه‌های سوء استفاده و غفلت از کودک را تشخیص دهید. به عنوان مثال، یک کودک ممکن است، آن چنان که مورد انتظار است، رشد نکند، ممکن است کثیف و یا ناسالم باشد، یا ممکن است ترس، اضطراب، یا افسردگی در او ظاهر شود.
نام همسایگان و فرزندان آنها را بدانید. به تازه والدین پیشنهاد کمک بدهید. اگر والدین و مراقبین احساس حمایت کنند، سوء استفاده از کودک کمتر می‌شود.
یک مدافع برای کودکان باشید. از هر گروهی که به والدینِ در معرض سوء استفاده از فرزندانشان کمک می‌کنند حمایت کنید. زمان، پول یا کالا به یک پناهگاه محلی برای فرار از خشونت خانگی اختصاص دهید.
اگر شاهد سوء استفاده یا غفلت از کودک بودید، در مورد آن صحبت کنید. زندگی کودک ممکن است به آن بستگی داشته باشد.
 
برگرفته از سایت HealthLinkBC


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.