سلامتی و تندرستی شماره هشتم

بعضی از ویتامین ­ها هستند که در رشد ناخن ­ها موثرند. آب گوجه فرنگی انتخاب خوبی برای نوجوانان ورزشکار محسوب می­ شود. محققان هر روز بیماری­ های تازه ­ای را شناسایی می­ کنند که با چاقی در ارتباط است. کاهو یکی از سبزی­ های کم کالری و پرخاصیت است.
جمعه، 21 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
سلامتی و تندرستی شماره هشتم
ویتامین ­های دوست­دار مو و ناخن
دلتان می­ خواهد موها و ناخن­ های سالمی داشته باشید؟ بعضی از ویتامین ­ها هستند که در رشد ناخن ­ها موثرند. آنها عبارتند از:

ویتامین ب: این ویتامین در برخی غذاها مثل حبوبات، تخم مرغ و انواع توت پیدا می ­شود.

ویتامین ث: در پرتقال و انواع توت و میوه و سبزی­جات یافت می­ شود.

ویتامین ای: این ویتامین در آجیل ­ها وجود دارد.
 
گوجه فرنگی و ورزش!

اگر اهل ورزش باشید، می­ دانید بعد از یک ورزش سنگین، آب بدن به صورت تعریق از دست می ­رود. ورزشکاران همیشه دنبال این سوال هستند که چه نوشیدنی برای بعد از ورزش کردن مناسب است؟ محققان گفته ­اند پس از انجام تمرینات ورزشی، مصرف آب گوجه فرنگی بهتر و موثرتر از نوشابه­ های انرژی ­زا موجب رفع خستگی و تامین مجدد انرژی بدن می‌شود. کارشناسان تغذیه عنوان کرده ­اند که گوجه فرنگی حاوی مواد شیمیایی حیاتی است که این مواد به بهبود عضلات و رفع خستگی آن ها و نیز بازگرداندن سطح قند خون به وضعیت عادی پس از ورزش و کشیدگی ماهیچه ­ها و عروق کمک می ­کنند. پس آب گوجه فرنگی انتخاب خوبی برای نوجوانان ورزشکار محسوب می­ شود.

 
چاقی و این همه دردسر

یکی از مشکلات اساسی جوامع امروزی چاقی است. محققان هر روز بیماری­ های تازه ­ای را شناسایی می­ کنند که با چاقی در ارتباط است. آنها می­ گویند نوجوانان چاق نسبت به هم سالان خود بیشتر در خطر کاهش شنوایی در تمام فرکانس ­ها هستند. کاهش شنوایی حسی، به دلیل آسیب دیدگی سلول­ های مویی گوش داخلی ایجاد می ­شود. بر اساس تحقیقات نزدیک 17 درصد از نوجوانان چاق دچار کاهش شنوایی فرکانس پایین می­ شوند. البته بعضی نوجوانانی که چاق نبودند هم این مشکل را داشتند؛ اما این موضوع در نوجوانان چاق شیوع بیشتری دارد. این افراد ممکن است در شنیدن صداها در جاهای شلوغ دچار مشکل شوند.

چرا کاهو بخوریم؟

کاهو یکی از سبزی­ های کم کالری و پرخاصیت است. مصرف آن به خاطر وجود فیبر به سلامت دست­گاه گوارش کمک می­ کند. اکثرا کاهو را با خاصیت آرام ­بخشی آن می­ شناسیم و این به خاطر ترکیبی به نام «لاکتوسین» در این سبزی است. کاهو خون ­ساز است به این صورت که برگ­ های آن هرچه سبزتر باشد، آهن بیشتری دارد. مصرف این سبزی در تابستان به خاطر درصد بالایی از آب در آن، خالی از فایده نیست و تشنگی را برطرف می­ کند. کاهو منبع خوبی از ویتامین­ هاست. ویتامین­ هایی مثل «آ»، «ای» و «ث». همان­طور که می ­دانید این ویتامین ­ها آنتی ­اکسیدان هم هستند و برای مقابله و پیش‌گیری از سرطان مفیدند.

نویسنده: سحر رحیمی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.