آداب شستن دست در اسلام

شستن دست به تنهایی مهمترین گام در پیشگیری از انواع بیماریهاست . چراکه دستان شما تقریبا با تمام بدن و حتی مایعات بدن در تماس هست ، فارغ از سایر منابع میکروبی ، و این مساله لزوم شستن مداوم دستها رو نشان میدهد
چهارشنبه، 8 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آداب شستن دست در اسلام

آداب شستن دست در اسلام
در آداب شستن دست و غیر آن

از نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم): هرکه خواهد خیر و خوبی او بسیار ادامه یابد وقت غذا خوردن دست ها را بشوید.

و فرمود: وضو را کامل بگیرید تا خداوند پریشانی های شما را برطرف کند.

و نیز فرمود: شستن دست پیش از غذا فقر را از بین می برد و بعد از غذا اندوه را برطرف می سازد، و چشم را سالم می دارد.

از امام صادق (علیه السلام): هرکه پیش و بعد از غذا دست را بشوید غذا از اول تا آخر بر او با برکت و گوارا گردد و مادام که زنده است در وسعت رزق باشد، و بدنش از بیماری در امان بماند.

و فرمود: در دهان و دندانها سعد (عنصری خوشبو است ) بگذارید، که دهان را پاکیزه می نماید و به نیروی باه می افزاید.

و از آن حضرت (علیه السلام): هرکس قبل از طعام دست بشوید، و با حوله خشک نکند؛ تا وقتی که رطوبت در دست او باقی است در غذای او برکت خواهد بود.

از نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم): پس از غذا دست را با حوله پاک نکنید و آن را با دهان بلیسید.

و از آن حضرت منقول است: در شستن دست قبل از غذا صاحب خانه اول از خود شروع کند بعد از طرف کسی که در طرف راست اوست و پس از پایان طعام، از طرف چپ شروع نماید بی آن که دست خود را اول بشوید که او برای صبر بر چربی دست اولی است، و بعد از آن با حوله خشک کنند.

روایت است که پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) چربی دست خود را می شست، و بعد دست بر سر و صورت می مالید و گفته اند حوله را به صورت می مالید و می فرمود: ((خداوندا! مرا از آنان قرار ده که چهره شان تیرگی و ذلت نبیند)).

و از آن حضرت (علیه السلام): شستن دست قبل و بعد از غذا فقر را می برد چنان که سوهان کوره زنگ آهن را می برد و تا زنده است در وسعت خواهد بود و فرشتگان بر کسی که انگشتان خود را در آخر غذا بلیسد رحمت می فرستند.

و از آن حضرت است که: در وقت غذا خوش نمی داشت که طشت آب را (که دست را روی آن می شویند) بردارند تا پر شود و آبش ریخته شود، و می فرمود: هرکه می خواهد خیر خانه اش بسیار شود، وقت حاضر شدن غذا و بعد از آن دست را بشوید.

و از آن حضرت: چون دست خود را پس از غذا بشویی، با تری دست، به چشمان بمال که امان از درد چشم خواهد بود.

از صفوان جمال: روزی خدمت حضرت صادق (علیه السلام): بودیم، سفره آوردند، خادم برای شستن (یعنی از آلودگی هایی که در اثر تماس با این چیزها به دست رسیده دستها را شستیم ).

و از آن حضرت (علیه السلام): شستن دست قبل و بعد از غذا فقر را از بین می برد، و روزی را فزون می کند.

از امام باقر (علیه السلام): شستن دست قبل و بعد از طعام فقر را می گدازد و از بین می برد.

از یونس: حضرت موسی بن جعفر (علیه السلام) نزد من به مهمانی نشسته بود، آب آوردند، خادم اول آن را به محضر حضرت (علیه السلام) که در صدر مجلس بود برد، حضرت فرمود: از اولین فرد دست راست خود شروع کن، چون یک نفر دستش را شست خادم خواست ظرف آب را ببرد، امام فرمود: بگذار باشد.

از نزار: حضرت رضا (علیه السلام) را می دیدم که چون قبل از غذا دست می شست با حوله خشک نمی کرد و پس از غذا با حوله خشک می نمود.

در کتاب موالید، پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) چون پس از غذا دست خود را می شست، با رطوبت آن به صورت می مالید و می فرمود: ((سپاس خداوندی را که ما را هدایت کرد و ما را طعام و غذا داد. . . ))

منبع : حوزه نت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما