آن چه دست هايتان درباره ي سلامتي شما آشكار مي كنند

بدنمان هنگامي كه مشكلي در رابطه با سلامتي ما وجود دارد، در فرستادن پرچم هاي قرمز به دنياي خارج، نسبتاً خوب عمل مي كند. مواردي از قبيل تب به دليل عفونت و يا كهيرهاي خارش دار ناشي از يك واكنش آلرژي زا. اما گاهي اوقات نشانه ها گمراه كننده اند و يا به سادگي گم مي شوند، به خصوص زماني كه اين نشانه ها در يكي از قسمت هاي بدن وجود دارند كه بيشتر از بقيه جلوي چشمان شماست، يعني دستهايتان! به عنوان مثال، آيا مي دانستيد كه
سه‌شنبه، 26 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آن چه دست هايتان درباره ي سلامتي شما آشكار مي كنند

آن چه دست هايتان درباره ي سلامتي شما آشكار مي كنند
آن چه دست هايتان درباره ي سلامتي شما آشكار مي كنند


 






 
بدنمان هنگامي كه مشكلي در رابطه با سلامتي ما وجود دارد، در فرستادن پرچم هاي قرمز به دنياي خارج، نسبتاً خوب عمل مي كند. مواردي از قبيل تب به دليل عفونت و يا كهيرهاي خارش دار ناشي از يك واكنش آلرژي زا. اما گاهي اوقات نشانه ها گمراه كننده اند و يا به سادگي گم مي شوند، به خصوص زماني كه اين نشانه ها در يكي از قسمت هاي بدن وجود دارند كه بيشتر از بقيه جلوي چشمان شماست، يعني دستهايتان! به عنوان مثال، آيا مي دانستيد كه بلندي انگشتانتان، حالت ناخن هايتان و حتي درجه ي رنگ كف دستهايتان مي توانند ميزان سلامتي شما را در آينده پيشگويي كنند؟ اين علامت هاي كوچك را بر روي دست هاي خود بررسي كنيد و در صورتي كه نكته اي از مطالب زير در مورد شما صحت دارد، همين امروز پزشك خود را ببينيد؛ زيرا حق شما از زندگي يك آينده ي روشن و سلامت است!

انگشتان متورم به چه معناست؟
 

همه ي ما مي دانيم كه ميان وعده هاي شور و پرنمك مي توانند در بدن باعث پف و ورم شوند،‌ اما اگر شما از مصرف نمك زياد پرهيز مي كنيد و نشانه هاي فوق هنوز وجود دارند و در صورتي كه دوره ي قاعدگي شما نزديك نيست، دليل اين نوع ورم مي تواند كم كاري تيروئيد باشد و به آن معناست كه غده ي تيروئيد، هورمون هاي مورد نياز براي تنظيم سوخت و ساز بدن و ادامه ي عملكرد صحيح آن را كمتر از حد لازم توليد مي كند. مشكلات تيروئيد مي تواند منجر به كندي سوخت و ساز بدن،‌ افزايش وزن و تجمع آب شود. عدم درمان كم كاري تيروئيد مي تواند باعث خستگي، كم كاري و ناتواني جنسي و حتي (در سطوح بالاتر) نارسايي قلبي شود. يك آزمايش خون ساده نشان خواهد داد كه تيروئيد شما درست كار نمي كند و قرص هاي هورموني تركيبي و تجويز شده توسط پزشك مي تواند به هورمون ها و انگشتان شما كمك كنند تا به حالت طبيعي خود برگردند.

قرمزي كف دست به چه معناست؟
 

قرمزي زياد كف دست و خارش آن مي تواند دليل اگزما باشد، يك اختلال پوستي مزمن كه وقتي شما تحت استرس هستيد،‌ حادتر مي شود. براي كاهش تحريكات پوستي، با انتخاب مواد شوينده ي غيرصابوني و پوشيدن دستكش در هنگام تميزكاري و باغباني، از محرك هاي شيميايي كه با آن سر و كار داريد،‌ جلوگيري كنيد.
در صورتي كه اين كارها مؤثر نبود، ممكن است قرمزي، علامت حساسيت به نيكل در جواهرات،‌ مواد شيميايي در محصولات ديگر و يا آنتي بيوتيك ها باشد (و شايد نشانه هاي بيماري غير از كف دست ها در بقيه ي قسمت هاي بدنتان نيز به وجود بيايند.) چنين حساسيت هايي معمولاً بيشتر از آن كه خطرناك باشند، آزاردهنده اند؛ اما مطمئناً پزشکتان با انجام آزمايشات دوره اي و اشاره به مواردي كه بايد از آن ها پرهيز كنيد، مي تواند علت بيماري را بيابد.

يك استثناء:
 

در صورتي كه باردار هستيد، به خاطر قرمزي كف دست هايتان نگران نشويد. در طول دوران بارداري، جريان خون در بدن افزايش مي يابد و باعث قرمزي موقت در بيش از نيمي از زنان حامله مي گردد.

رنگ پريدگي ناخن ها به چه معناست؟
 

بايد هنگامي كه ناخن ها را فشار مي دهيد، به رنگ سفيد درآيند و پس از قطع فشار، به رنگ صورتي خود برگردند. در صورتي كه ناخن هاي شما پس از انجام اين آزمايش ساده و بعد از يك يا دو دقيقه، همچنان سفيد باقي بمانند، احتمالاً شما دچار كم خوني يا كمبود آهن هستيد. كمبود آهن مي تواند منجر به خستگي يا در موارد جدي تر، مشكلات قلبي شود؛ پس بايد پزشك خود را در جريان قرار دهيد. براي رفع اين كمبود، مصرف مواد غذايي غني از آهن (از قبيل گوشت بدون چربي، اسفناج و انواع سبزيجات با برگ تيره، حبوبات، مغزهاي آجيلي و دانه ها (مانند بادام و تخمه ي كدو) و مواد غذايي حاوي ويتامين «ث» كه به جذب آهن كمك مي كنند را افزايش دهيد.

نوك انگشتان بي حس و كبود به چه معناست:
 

كبودي نوك انگشتان ممكن است بيانگر بيماري «رينادز» (Raynauds) باشد، نوعي از بيماري كه در آن گرفتگي موقت رگ هاي خوني اتفاق مي افتد و باعث محدود كردن جريان خون در انگشتان (و در نتيجه بي حسي) مي گردد و در 5 تا 10 درصد از كل افراد اتفاق مي افتد. اين بيماري بيشتر در زنان شايع بوده و معمولاً در اثر هواي سرد يا استرس ايجاد مي شود. «رينادز» يك بيماري مزمن است، اما خطر بزرگي براي سلامتي محسوب نمي شود؛ مگر اين كه بي حسي بيش از يك ساعت طول بكشد كه در آن صورت، كل انگشتان شما عملاً به خطر خواهند افتاد! پس سعي كنيد اين بحران را با سالم نگهداشتن گردش خون، رفع نماييد و اين كار را با قطع سيگار و اعتدال در مصرف كافئين انجام دهيد؛ زيرا هر دوي اين عوامل باعث تنگي رگ هاي خوني مي شوند و در ضمن،‌ به طور مرتب ورزش كنيد تا عملكرد گردش خون خود را سالم نگهداريد.

بد رنگ شدن ناخن ها به چه معناست؟
 

ممكن است برگشتن رنگ ناخن ها نتيجه ي قارچ و يا همچنين اخطاري براي بيماري ديابت باشد. احتمال دارد كه سيستم ايمني و عروقي در افراد «مبتلا به ديابت» آسيب ببيند كه اين موضوع محيطي را ايجاد مي كند كه به باكتري ها و قارچ ها،‌ اجازه ي رشد و نمو مي دهد. در اين حالت بايد به دنبال تغيير رنگ سبز يا ناخن هاي ضخيم و به رنگ زرد پررنگ باشيد كه از جايشان كنده مي شوند (حالت لايه لايه شدن!). پزشكتان مي تواند در مورد عاداتي كه قند خون را تحت كنترل نگه مي دارند، مواردي را به شما بگويد كه يكي از آن ها جايگزين كردن مواد غذايي فرآوري شده با كربوهيدرات هاي مركب سالم مي باشد. در صورتي كه قارچي وجود دارد، تجويز داروها مي تواند به از بين بردن آن كمك كند. در غير اين صورت، ممكن است زردي ناخن ها به دليل استفاده از لاك ناخن تيره باشد كه در اين حالت، ماليدن محصولات سفيد كننده ي دندان بر روي ناخن ها مي تواند در رفع آن مؤثر باشد.

كوتاهي انگشت سبابه به چه معناست؟
 

زناني که داراي انگشت هاي سبابه ي کوچک تر از انگشت انگشتري هستند ممکن است در معرض خطر شديد التهاب مفاصل و عارض پلي کيستيک تخمداني باشند، نوعي اختلال هورموني که مي تواند باروري را مختل کند و البته جنبه مثبتي هم دارد و آن، خطر کمتر براي ابتلا به بيماري هاي قلبي است. همچنين ميزان بيشتر تستوسترون در رحم که به سلامت استخوان بندي، باروري و رشد قلبي عروقي مربوط مي شود، ممکن است باعث ايجاد انگشتان انگشتري بلندتري شود، اما به اين موضوع به عنوان يک شاخص قطعي خطرها و يا مصونيت از آن ها نگاه نکنيد. صرف نظر از بلندي و کوتاهي انگشتان، کنترل وزن تان از مواردي از قبيل مفاصل، باروري و قلب شما محافظت خواهد کرد، پس براي اين کار شاخص توده ي بدن را بررسي کنيد.
منبع: نشريه بانو شماره 32



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.