چگونگی درمان جوش با عرق کاسنی

بسیاری از جوش‌ها به دلیل غلبه گرمی مزاج و مصرف گرمی‌جات است. عرق کاسنی طبع سردی دارد که با مصرف آن طبع فرد معتدل شده و جوش‌های ناشی از گرمی درمان می‌شوند.
يکشنبه، 1 اسفند 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونگی درمان جوش با عرق کاسنی

عرق کاسنی به دلیل قابلیت سم‌زدایی کبد و تصفیه و پالایش خون؛ نقش موثری در درمان جوش‌هایی دارد که به دلیل گرمی و یا مشکلات کبدی و اختلالات هورمونی ایجاد شده‌اند.


عرق کاسنی از گیاه کاسنی به دست می‌آید و دارای خواص مختلفی است. یکی از مفیدترین اثرات عرق کاسنی سم زدایی از کبد و کیسه صفرا است و از آنجا که جوش‌های صورت اغلب ریشه در مشکلات کبدی دارد، مصرف عرق کاسنی می‌تواند کبد را تصفیه کرده و در درمان جوش‌های صورت موثر باشد.

کبد یک عضو مهم و مرکز کنترل عملکرد بدن است. این عضو وظایف زیادی در بدن ایفا می‌کند. یکی از این وظایف دفع مواد سمی و محصولات دارویی مصرفی شماست. فرآیند دفع و تجزیه این مواد، متابولیسم نام دارد. هر چقدر دفع این مواد سمی بهتر انجام شود، شما پوستی تمیز‌تر و درخشان‌تر خواهید داشت.

یکی از دلایل اصلی ایجاد جوش صورت مشکلات کبدی است. در صورتی که شما تغذیه درستی نداشته باشید، کبد شما با مشکلات زیادی رو‌به‌رو می‌شود و به سبب این مشکلات، پوست شما کدر یا جوش‌دار می‌شود. 

این‌جاست که ما راه‌حل عرق کاسنی برای جوش را به شما پیشنهاد می‌کنیم. یکی از درمان‌های جوش عرق کاسنی است. عرق کاسنی محیط کبد را خنک می‌کند. همچنین عرق کاسنی می‌تواند سموم و صفرا را از بدن دفع می‌کند. خصوصا اگر جوش‌های صورت و بدن شما ناشی از خوردن گرمی‌جات باشد، با خوردن عرق کاسنی به‌راحتی برطرف می‌شوند. 

توجه کنید که برای استفاده از عرق کاسنی برای جوش صورت باید یک دوره درمانی را رعایت کنید. در ضمن با توجه به اینکه عرق این گیاه سرد و خنک است، سعی کنید تعادل بین خوراکی‌های گرم و سرد را رعایت کنید. 
 

فواید عرق کاسنی برای پوست

 کاسنی برای پوست فواید زیادی دارد؛ در ادامه به اختصار به چند تا فواید عرق کاسنی برای جوش اشاره می‌کنیم.
  1. آبرسانی به پوست
  2. درخشان شدن پوست
  3. پیشگیری از سرطان پوست
  4. درمان التهابات پوستی
  5. درمان جوش صورت و بدن

دلایل درمان جوش با عرق کاسنی 

استفاده از عرق کاسنی در طب سنتی بسیار رواج داشته و به این دلیل تقریبا در هر خانه‌ای پیدا می‌شده است. ارتباط عرق کاسنی و درمان جوش به تجربه ثابت شده است. دلایل این ارتباط را با هم بررسی می‌کنیم.
 
۱ - رفع گرمی مزاج
بسیاری از جوش‌ها به دلیل غلبه گرمی مزاج و مصرف گرمی‌جات است. عرق کاسنی طبع سردی دارد که با مصرف آن طبع فرد معتدل شده و جوش‌های ناشی از گرمی درمان می‌شوند.
 
۲ - کاهش غلظت خون
جوش‌هایی که به علت غلیظ شدن خون به وجود آمده‌اند، با مصرف عرق کاسنی که مستقیما بر عملکرد کبد تاثیر‌گذار است، غلظت خون شان رفع شده و همین کارکرد یکی از مهم‌ترین دلایل درمان جوش با عرق کاسنی است.
 
۳ - تنظیم هورمون‌ها
بسیاری از جوش‌ها با بهم ریختن تنظیم هورمونی بدن ایجاد می‌گردند. کبد وظیفه تنظیم هورمون‌ها را در بدن به عهده دارد که با اختلال عملکرد کبد مشکلات بسیاری از جمله اختلال هورمونی به وجود می‌آید. عرق کاسنی با دفع صفرا از بدن و بهبود عملکرد کبد، زمینه را برای تنظیم هورمون‌ها و نابودی جوش‌های ناشی از آن فراهم می‌کند.
 
۴ - ضد میکروب
عرق کاسنی بدن را سم زدایی کرده و میکروب‌ها را منهدم می‌کند؛ بنابراین جوش‌های میکروبی با مصرف آن بهبود می‌یابند.

درمان جوش با عرق کاسنی تنها یکی از تاثیرات این ماده برای پوست است. عرق کاسنی رنگ پوست را روشن می‌کند و بیماری‌های مزمن پوستی به خصوص اگزما را نیز التیام‌ می‌بخشد. همچنین با داشتن انواع ویتامین‌ها، از پیری پوست جلوگیری می‌کند.

در واقع عرق کاسنی یکی از بهترین درمان‌های طبیعی و سنتی برای صاف کردن کبد است. وقتی که کبد پاکسازی شده و خون کثیف و غلیظ پالایش شود، پوست شما هم شفاف و بدون لک و جوش خواهد شد.


طریقه مصرف عرق کاسنی برای درمان جوش

برای درمان جوش با عرق کاسنی، توصیه می‌شود که عرق کاسنی و شاهتره را با هم مخلوط کرده (نسبت دو به یک) و روزی سه لیوان از این مخلوط را قبل از هر وعده غذایی بنوشید.

شما می‌توانید برای برطرف کردن جوش صورت روزی 2 تا 3 بار عرق کاسنی را به صورت تکی یا مخلوط با عرقیات دیگری مثل اسطوخودوس و گلاب میل کنید.
 

سایر مزایای عرق کاسنی

کاسنی دارای بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مانند عناصر روی، منیزیم، منگنز، کلسیم، اسید فولیک، آهن و پتاسیم است که همگی برای بدن ضروری و مفید هستند. همانطور که گفته شد عرق کاسنی در درمان لک و جوش بسیار موثرست اما دارای خواص بی‌شمار دیگری برای سلامتی نیز هست که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

عرق کاسنی و دفع سموم کبدی
عرق کاسنی با اثراتی که بر روی کبد می‌گذارد، زمینه دفع صفرا از بدن را فراهم کرده و بدین ترتیب زردی را رفع می‌کند. این خاصیت کاسنی می‌تواند تب‌بر نیز باشد.
 
کاهش وزن
کاسنی دارای فروکتوز و فیبر طبیعی است و همین فیبر موجود در کاسنی نقش موثری در حرکات روده و  درمان یبوست دارد و به کاهش وزن نیز کمک زیادی می‌کند. گرلین یا هورمون گرسنگی، سبب می‌شود که بیشتر غذا بخورید. مصرف کاسنی و فیبر آن باعث می‌شود که ترشح این هورمون کاهش یابد و پرخوری را کنترل کند. در نتیجه به دلیل احساس سیری که در اثر مصرف کاسنی ایجاد می‌شود، غذای کمتری خورده و کاهش وزن خواهید داشت.
 
پیشگیری از سرطان
مطالعات نشان داده‌اند که مصرف عرق کاسنی باعث کاهش رشد تومور‌های سرطانی می‌شود. در واقع شهد موجود در کاسنی از خواصی برخوردار بوده که به تومور‌ها اجازه رشد نداده و همچنین دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است. علاوه بر این، پلی فنول‌های کاسنی در پیشگیری از انواع مختلف سرطان‌ها از جمله سرطان سینه و سرطان روده نقش دارند.
 
کاهش درد مفاصل
یکی از درمان‌های سنتی و طبیعی آرتروز، تجویز مصرف کاسنی است. این گیاه به دلیل داشتن خواص ضدالتهابی می‌تواند موجب کاهش درد‌های مفصلی و استخوانی شود. افرادی که دچار درد‌های مفصلی و استخوانی هستند، با مصرف کاسنی به طور قابل ملاحظه‌ای دردشان کاهش خواهد یافت.
 
درمان زردی کودک
زردی یکی از مشکلات بسیار رایج است که کودکان در بدو تولد دچار آن می‌شوند. برای اینکه از زردی کودک جلوگیری شود، زنان باردار می‌توانند در دوران بارداری کاسنی مصرف کنند. این گیاه با پاکسازی کبد و دفع سموم آن، خون را تصفیه می‌کند و نقش مؤثری در جلوگیری از زردی نوزاد خواهد داشت. پاکسازی کبد و خون مادر از مواد زائد و سمی، تأثیر فوق‌العاده‌ای بر روی زیبایی جنین نیز دارد.
 

ماسک عرق کاسنی برای جوش

شما می‌توانید عرق کاسنی را با عرق شاتره و عرق یونجه مخلوط کنید و برای چند دقیقه آن را روی پوست نگه دارد و در نهایت بشویید.

راه‌حل دوم ترکیب عرق کاسنی با آب لیمو و گلاب است. فقط توجه داشته باشید که مقدار آب لیمو باید بسیار کم باشد؛ زیرا خاصیتی اسیدی دارد. 

سومین شکل استفاده از عرق کاسنی به‌عنوان ماسک صورت، ترکیب عرق کاسنی با سفیده تخم مرغ است. سفیده تخم مرغ خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و پوست را از آلودگی‌ها پاک و تمیز می‌کند. 
 

سخن آخر

جوش صورت چیزی است که چه در دوره نوجوانی و چه در دوره بزرگسالی نمایان می‌شود. برای کنترل و بهبود این جوش‌ها می‌توانید علاوه بر راه‌های درمان شیمیایی، از مواد غذایی طبیعی هم استفاده کنید. استفاده از عرق کاسنی برای جوش یکی از راه‌هایی است که مطالعات کافی روی آن انجام شده است و به درمان و درخشان شدن پوست شما کمک می‌کند. با استفاده از عرق کاسنی برای جوش می‌توانید پوستی صاف و درخشان داشته باشید و از تماشای پوست خود در آینه لذت ببرید.

منبع:

بخش طب سنتی و گیاهی سایت راسخون



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.