چگونه با اسپند شپش موی سر را درمان کنیم؟

شپش قدرت سرایت بالایی دارد و اگر یکی از اعضای خانواده به شپش مبتلا شده باشد، افراد دیگر نیز آن را تجربه خواهند کرد
شنبه، 10 دی 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
چگونه با اسپند شپش موی سر را درمان کنیم؟

چگونه با اسپند شپش موی سر را درمان کنیم؟

درمان شپش موی سر با اسپند به دلیل خواص بی شمار آن بسیار متداول است. رشک یا Pediculus تخم شپش است که پس از هفت روز از تخم در می آید و مجددا شروع به تخم ریزی می کند.
تخم شپش، رشک (Pediculus) نامیده می شود. بیضی شکل، سفید رنگ وکوچک است که به ساقه مو ودرز لباس به فاصله کمی از ریشه مو که دما و رطوبت مناسبی دارد می چسبد. هر کدام از این تخم ها درون کپسول چسبناکی قرار میگیرند.

هنگام برخورد با شپش، باید نکاتی را در نظر داشته باشید. در حالی که شپش‌ها می‌توانند گسترش پیدا کنند، اما باعث بروز بیماری نمی‌شود. همچنین، اگر شما یا فرزندتان دچار شپش شده‌اید، به این معنی نیست که شما بهداشت را رعایت نمی‌کنید یا کثیف هستید!

شاید فرزندتان در مدرسه یا موقعی که کنارش دوستش بوده، شپش گرفته است. در این مواقع کاری که باید انجام دهید، شانه کردن مو‌ها به صورت مرتب و در کنار آن استفاده از روش‌های درمان خانگی است. شپش جزء مشکلات متداولی است که در بین بچه‌هایی که در سن مدرسه هستند، قابل مشاهده است.

از آنجاییکه شپش قابلیت سرایت بالایی دارد، اگر یک نفر شپش داشته باشد به دیگری نیز منتقل می‌کند. شپش موی سر باعث ناراحتی و خارش سر می‌شود، به همین دلیل باید در سریعترین زمان ممکن آن را از بین ببرید. در این مقاله به بررسی اطلاعاتی درباره درمان شپش سر با اسپند می‌پردازیم.
 

شپش چیست؟

شپش، یک نوع انگل بسیار ریز می‌باشد که به ساقه‌ی مو چسبیده و از خون فرد تغذیه می‌کند. این موجود ریز، در صورتیکه از بین برده نشود، بزاق خود را روی موی سر فرد ترشح کرده و در نتیجه باعث خارش سر می‌شود.

شپش ماده می‌تواند پس از بالغ شدن روزانه تعداد زیادی تخم بگذارد و به همین دلیل در صورت عدم درمان این مشکل روز به روز تعداد شپش‌های سر بیشتر خواهد شد. بهتر است بدانید که شما به راحتی نمی‌توانید این موجودات ریز و تخم‌های آن‌ها را از بین ببرید و باید روش‌های مختلف را امتحان کنید.

شپش به راحتی از فردی به دیگری سرایت کرده و به همین دلیل باید زود درمان شود. عدم درمان زود هنگام شپش سر باعث عفونت موضعی در ناحیه سر می‌شود. برای درمان شپش در منزل می‌توانید از روش‌های خانگی استفاده کنید. یکی از این روش‌های خانگی، استفاده از اسپند است. شما می‌توانید با اسپند، این موجودات ریز را از بین ببرید و از شر خارش سر راحت شوید.

چگونه می‌توان شپش را در سر کودک پیدا کرد؟

شما به راحتی نمی‌توانید شپش سر را ببینید و از بین ببرید. گاهی اوقات تخم شپش‌ها با شوره سر اشتباه گرفته می‌شوند. برای تشخیص اینکه شوره است یا تخم شپش، باید آن‌ها را دست بکشید، اگر توانستید آن‌ها را از ساقه‌ی مو جدا کنید، چیزی که پیدا کردید تخم شپش است.

پس از اینکه از اسپند برای درمان شپش استفاده کردید، به یک شانه‌ی ظریف نیاز دارید تا با آن مو‌های کودک‌تان را بررسی کنید.

چگونه شپش مو سر را از بین ببریم؟

استفاده از لوازم شخصی فردی که شپش گرفته مانند کلاه، شانه باعث انتقال این موجود به سر فرد دیگر می‌شود. فردی که به شپش مبتلا شده است، می‌تواند شپش را به افراد دیگر منتقل کند.

شپش در صورت عدم درمان باعث خارش پوست و قرمز شدن پوست سر می‌شود. این موجودات ریز مانند شوره به پوست سر چسبیده و به سختی از پوست سر جدا می‌شوند. شما می‌توانید شپش را از بین ببرید. پس از درمان شپش با اسپند باید لباس‌ها، ملحفه و... را با آب داغ شستشو دهید و برای ضدعفونی در معرض نور آفتاب قرار دهید.

روند درمان شپش سر چه مدت طول می‌کشد؟

به منظور درمان شپش سر بهتر است که ابتدا روش‌های خانگی مانند استفاده از اسپند را امتحان کنید. اگر روش‌های درمان خانگی جواب نداد و شپش از بین نرفت، به پزشک مراجعه کنید تا دارو‌های لازم برای شما تجویز شود.


درمان شپش سر با اسپند
اسپند برای افراد گرم مزاج مضر است و اگر افرادی که مزاج گرم و خشک دارند، حتی مقادیر کمی از آن را بخورند دچار مشکل خواهند شد. اگر جوشانده اسپند را صاف کرده با عسل و روغن کنجد بنوشید، به شدت حالت تهوع ایجاد می کند. این گیاه در افراد گرم مزاج باعث سردرد و حالت تهوع می شود.

یکی از عجیب‌ترین و بی‌خطرترین روش‌ها برای درمان شپش استفاده از اسپند است. توصیه می‌شود از این روش برای همه کودکانی که به مدرسه می‌روند استفاده شود حتی اگر موهای آن‌ها سالم بوده و دچار شپش نشده است.

اگر همه روش‌ها را برای درمان شپش موی سر امتحان کرده‌اید ولی نتیجه‌ نگرفته اید، جای نگرانی نیست. اگر فرزندتان نیز با مشکل شپش سر دست و پنجه نرم می‌کند، حتما روش زیر را بر روی موهایش امتحان کنید.
 
وسایل مورد نیاز برای درمان شپش سر
1- شانه مخصوص شپش سر
2- سرکه سفید
3- دهان شویه (از هر برندی)
4- حوله
5- کلاه مخصوص رنگ گذاشتن مو یا کیسه پلاستیکی ساده

برای استفاده از این روش درمان یک قاشق اسپند خشک را آسیاب کرده و با یک لیوان آب جوش مخلوط کنید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه دم بکشد. اگر موهای فرزندتان بلند است مقدار آن را تا 2 یا 3 برابر افزایش دهید. برای اثربخشی بهتر می‌توانید موها را با یک کیسه پلاستیکی پوشش دهید.

کل موها را به این ترکیب آغشته کرده و اجازه دهید تا 45 دقیقه روی موها باقی بماند سپس موها را باآب گرم آبکشی نمایید.

برای اینکه اثربخشی این روش بهتر بوده و شپش مو به طور کامل از بین رود بهتر است به مدت یک هفته این روش را تکرار نمایید.
 

روش دیگر 

اسپند یکی از انواع دارو‌های گیاهی برای درمان شپش سر است. اگر کودک‌تان از همکلاسی‌هایش شپش گرفته، نگران نباشید! شما می‌توانید با استفاده از اسپند این موجودات ریز را از بین ببرید و خارش سر کودک‌تان را برطرف کنید.

برای درمان شپش سر با اسپند کار‌های زیر انجام دهید. وسایل لازم برای درمان شپش سر شامل لیست زیر است:

  • شانه مخصوص شپش؛
  • اسپند؛
  • آب جوش؛
  • کلاه مخصوص یا پلاستیک.

روش درمان شپش موی سر با اسپند به چه صورت است؟

به منظور از بین بردن و درمان شپش سر، یک قاشق اسپند را آسیاب کرده و با آب جوش ترکیب کنید. این ترکیب برای آماده شدن به 15 دقیقه زمان نیاز دارد. پس از 15 دقیقه، مو‌ها را به این ترکیب آغشته کنید.

این ترکیب باید به مدت 45 دقیقه روی سر شما باقی بماند. پس از 45 دقیقه مو‌ها را با آب گرم شستشو دهید. در صورت پرحجم بودن مو‌ها، مقدار اسپند و آب جوش را افزایش دهید.

به منظور اثربخشی روش درمان شپش با اسپند، باید این روش را چندین مرتبه تکرار کنید تا شپش‌ها به صورت کامل از بین بروند. تقریباً پس از یک هفته استفاده از این روش درمانی شپش‌ها از بین خواهند رفت.

از کجا باید فهمید که دچار شپش سر شده‌اید یا نه؟

شپش سر می‌تواند باعث خارش، ایجاد برجستگی کوچک قرمز روی سر شود. در صورت گزش شپش یا ترشح بزاق شپش، خارش سر را تجربه خواهید کرد. خارش سر می‌تواند برای افراد آزاردهنده باشد، به همین دلیل باید خیلی زود اقدام به از بین بردن شپش کنید.

اگر شدت خارش زیاد باشد، باعث ایجاد برجستگی‌های کوچک و قرمز روی پوست سر می‌شود. شپش سر اگر درمان نشود باعث بروز عفونت‌های باکتریایی روی پوست سرتان می‌شود. بنابراین، هر چه زودتر باید این مشکل را برطرف کنید.

علائم وجود شپش در سر چیست؟

  • اگر این علائم را داشتید، امکان وجود شپش در سرتان وجود دارد:

  • خارش زیاد و آزاردهنده‌ی سر؛
     

  • وجود برجستگی ریز و قرمز روی قسمت‌های مختلف سر؛
     

  • وجود ذره‌های سفیدرنگ شبیه به شوره روی سر.

درمان شپش سر به روش سنتی به چه صورت است؟

روش‌های سنتی مختلفی برای از بین بردن شپش سر وجود دارد. بهترین و کاربردی‌ترین روش، استفاده از اسپند است. با استفاده از اسپند می‌توانید حتی از بروز شپش در سر فرزندتان نیز جلوگیری کنید.

برای این کار تنها کافیست که مقداری اسپند را پودر کرده و با آب جوش دم کنید. پس از دم کشیدن مخلوط را روی مو‌ها بمالید و پس از تقریباً 45 دقیقه مو‌های سرتان را شستشو دهید. بهتر است بدانید که گرم کردن مو‌ها هم با استفاده از سشوار بعد از شستشو می‌تواند شپش سر را از بین ببرد.

روش‌های مختلفی که باید در کنار استفاده از اسپند برای از بین بردن شپش انجام دهید

  • مو‌ها را به صورت مرتب با شانه ریز، شانه کنید

یکی از کار‌هایی که می‌توانید برای از بین بردن شپش انجام دهید، شانه زدن مو‌ها شانه‌های دندانه باریک است. برای شانه کردن مو سعی کنید که شانه‌ی نرم و بادندانه باریک را انتخاب کنید. برای از بین بردن شپش در کنار استفاده از اسپند، مو‌ها را به مدت چند بار در طول روز شانه کنید.
 
  • منزل‌تان را نظافت کنید و شستشو وسایل مختلف را فراموش نکنید

شپش قدرت سرایت بالایی دارد و اگر یکی از اعضای خانواده به شپش مبتلا شده باشد، افراد دیگر نیز آن را تجربه خواهند کرد. بنابراین، باید وسایل مختلف مانند ملحفه، روبالشتی، حوله، لباس و...را در ماشین لباسشویی با دمای بالا بشویید.

هر ماده آلوده به شپش را در آب گرم با دمای حداقل 130 درجه فارنهایت (54 درجه سانتیگراد) بشویید و سپس به مدت 15 دقیقه یا بیشتر در خشک کن قرار دهید.
 
  • مو‌ها را برای از بین بردن تخم شپش‌ها سشوار بزنید

یکی دیگر از روش‌ها برای از بین بردن شپش، استفاده از سشوار است. سشوار کشیدن مو‌ها باعث می‌شود که تاحدودی شپش‌ها و تخم آن‌ها از بین بروند. سشوار کشیدن با گرم کردن سر، باعث از بین رفتن تخم شپش می‌شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

شپش سر یکی از موجوداتی است که در اثر تماس با شانه، ملافه، کلاه و... از فرد آلوده به دیگری منتقل می‌شود. در صورتیکه با استفاده از روش‌های درمان خانگی نتوانستید که شپش را از بین ببرید، باید به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

پزشک مختصص پوست و مو ممکن است که انواع محلول‌ها و شامپو‌های مختلف را برای از بردن شپش سر پیشنهاد دهد. توجه باشید که دارو‌هایی که برای شپش تجویز شده نباید به مقدار زیاد و بیش از حد استفاده شود.

دوز‌های بیش از حد این دارو‌ها می‌تواند خطرناک باشد و باعث آسیب شدید شود. از تماس این دارو‌ها با چشم خودداری کنید. اگر بار‌ها و بار‌ها درمان دارویی را تکرار کنید، ممکن است در برابر دارو مقاومت نشان دهید.

همچنین، از بیش از یک داروی شپش سر به صورت همزمان استفاده نکنید. استفاده‌ی بیش از یک روش درمان نمی‌تواند باعث تسریع در روند از بین بردن شپش‌ها شود.
 

اسپند در طب سنتی

از گیاهان نام آشنای ایرانی ها، اسپند است. دانه این گیاه در خانه سوزانده می شود و دود غلیظ آن برای ضدعفونی هوا، دور کننده حشرات، خوشبوکننده فضا و به باور برخی حتی خنثی کردن چشم زخم مورد استفاده قرار می گیرد.

در آسیا نیز از دانه های اسپند به عنوان ضدانگل کرم کش و کشنده آمیب استفاده می کنند. اسپند در برخی کشورهای دیگر نیز طرفدار دارد؛ مردم یونان از اسپند به عنوان قاعده آور، کرم کش، مسکن و خواب آور استفاده می کنند.

در هند برای سفلیس و در آفریقا نیز برای تب از اسپند استفاده می کردند، گرچه مصرف خوراکی این گیاه می تواند مسموم کننده باشد، اما بعضی از افراد محلی در این کشورها هنوز از آن برای درمان آسم، کولیک، تب، سنگ های صفراوی، سکسکه، زردی، مالاریا، دردهای عصبی، پارکینسون، افتادگی رحم، روماتیسم و بیماری های ادراری ـ تناسلی استفاده می کنند.

حقایقی درباره شپش‌ها

  • شپش‌های سر حشرات ریز و درشتی هستند که در پوست سر زندگی می‌کنند. معمولاً کودکان 10 ساله و کمتر به شپش مبتلا می‌شوند.
  • شپش‌ها می‌توانند به راحتی بین مو‌ها، با سرعت 9 اینچ در دقیقه حرکت کنند، اما نمی‌توانند پرواز کنند یا بپرند.
  • شپش‌ها برای زنده ماندن به خون انسان احتیاج دارند و از خون فرد تغذیه می‌کنند.
  • شپش‌های سر معمولاً مستقیماً از طریق تماس با شخص آلوده به شپش انتقال پیدا می‌کنند.
  • حیوانات خانگی باعث ابتلای فرد به شپش نمی‌شوند.

اسپند چه خواص دیگری دارد؟

  • از بین بردن شپش سر؛
  • درمان عفونت‌های انگلی؛
  • درمان بی‌خوابی؛
  • درمان دندان درد؛
  • درمان سنگینی گوش؛
  • درمان نفخ؛
  • درمان تکرر ادرار؛
  • درمان خارش و حساسیت پوستی؛
  • درمان تب؛
  • کمک به درمان دیابت؛
  • کمک به درمان درد قاعدگی.


خواص درمانی اسپند
از زمانهای دور مردم به اثر ضد عفونی کنندگی اسپند پی برده بودند و در اطراف بستر بیمار و محیطهای شلوغ آن را دود می‌کردند و بدین طریق محیط را ضد عفونی می‌کردند.
در هر روز صبح ناشتا نوشیدن جوشانده ریشه اسپند برای درمان اگزما مفید می‌باشد.

افرادی که به علت ضعف مثانه یا سستی کمر دچار شب ادراری هستند؛ شب‌ها مخلوطی از تخم رازیانه و اسپند بخورند و صبح‌ها یک یا دو عدد تخم مرغ و کمی عسل میل کنند تا شب ادراری آن‌ها درمان خواهد شد.

کلام آخر
شپش‌های سر حشرات کوچک، بی‌بال و انگلی هستند که در مو‌های انسان زندگی می‌کنند. شپش یک مشکل رایج و بسیار مسری می‌باشد. خلاص شدن از شر آن‌ها نیز می‌تواند سخت باشد. اگر دچار شپش سر شده‌اید، نگران نباشید! این مشکل با استفاده از روش‌های درمانی طبیعی برطرف خواهد شد. شما می‌توانید از اسپند برای از بین بردن شپش و تخم شپش استفاده کنید.

اگر یکی از اعضای خانواده‌تان دچار شپش سر شد، حتماً برای جلوگیری از انتقال به دیگری، سریعاً اقدام به برطرف کردن شپش کنید. شما می‌توانید با استفاده از اسپند از شر این موجودات راحت شوید!


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط