بریج دندان چیست و چگونه انجام می شود؟

پل دندانی ثابت، پرکاربردترین نوع بریج ثابت است که در آن یک دندان مصنوعی با دو تاج در دهان قرار می‌گیرد که روی دو دندان طبیعی کنار فضای خالی دندان افتاده قرار می‌گیرند.
دوشنبه، 20 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بریج دندان چیست و چگونه انجام می شود؟
بریج دندان چیست و چگونه انجام می شود؟

بریج دندان چیست و چگونه انجام می شود؟


بریج دندان روشی برای رفع مشکلات جلو و انتهایی دندان است. بریج دندان برای جایگزین کردن یک یا چند دندان در دهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و جنس‌های مختلفی دارد.
 بخش مهمی از اعتماد به نفس در روابط افراد ناشی از ظاهر و طرز صحبت کردن آنهاست. از دست دادن دندان‌ها به هر دلیل حسی ناخوشایند به همراه دارد. جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته علاوه بر زیبایی فرد، توانایی جویدن و صحبت کردن را دوباره برمی‌گرداند. بریج دندان می‌تواند این کار را انجام دهد. اما به چه صورتی و چگونه این مسئله را مرتفع می‌کند؟ انواعی هم دارد؟ مزایا و معایب آن چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم شما را با بریج دندان به طور کامل آشنا نموده و اطلاعاتتان را در این زمینه بالا ببریم. با ما همراه باشید.
 
بریج دندان چیست؟
بریج دندان یا روکش دندان یک ترمیم دندانپزشکی ثابت و دائمی است که از یک سرپوش به شکل دندان برای جایگزین کردن یک دندان از بین رفته و همچنین به منظور بهبود شکل، اندازه، استحکام و ظاهر در دهان استفاده می‌شود. بریج دندان یا پل از یک دندان مصنوعی به نام پونتیک تشکیل شده است که بین دو روکش قرار می‌گیرد. دندان مصنوعی بریج در فضای خالی قرار می‌گیرد تا جایگزین دندان از دست رفته باشد، در هر طرف دندان مصنوعی نیز یک روکش قرار می‌گیرد. این روکش‌ها روی دندان‌های طبیعی مجاور فضای خالی که برای نگه داشتن بریج در محل به کار می‌روند قرار داده می‌شود. همچنین در مواردی که چند دندان در ناحیه مورد نظر از بین رفته باشند، می‌توان از ایمپلنت برای نگه داشتن بریج استفاده کرد.
 
جنس روکش بریج دندان
1- روکش سرامیکی
2- روکش کاملاً پرسلاین
3- روکش پرسلاین ترکیب شده با فلز
4- روکش استیل ضد زنگ
5- روکش زیرکونیوم
6- روکش فلزی
7- روکش پرسیلین چینی
8- روکش کامپوزیت تقویت شده با فایبر FRC (افزودن رشته هایی از جنس پلیمرهای شیشه به کامپوزیت)
9- روکش PFM(یک فریم فلزی و بخش بیرونی چینی )

انواع بریج دندان
بریج معمولی یا سنتی
پل دندانی ثابت، پرکاربردترین نوع بریج ثابت است که در آن یک دندان مصنوعی با دو تاج در دهان قرار می‌گیرد که روی دو دندان طبیعی کنار فضای خالی دندان افتاده قرار می‌گیرند. دو دندان طبیعی کناری معمولا باید کمی تراشیده شوند و سایز آن‌ها کوچک‌تر شود تا فضای کافی برای تاج و بریج ایجاد شود. دو تاج و دندان مصنوعی یه صورت یک واحد هستند و این ترکیب در دهان بیمار قرار داده می‌شود. همان طور که از نام آن پیداست، بریج ثابت را پس از اتصال نمی‌توان برداشت.
 
بریج کانتی لور یا معلق

در بین انواع بریج دندان این مدل نیز اغلب برای دندان‌های پیشین و دندان‌هایی به کار می‌رود که تحت فشار زیاد حاصل از جویدن قرار ندارند. این نوع بریج معمولا زمانی استفاده می‌شود که بیمار تنها در یک طرف بریج دارای دندان طبیعی است. بر خلاف سایر انواع بریج دندان، بریج کانتی لور طوری طراحی شده است که تنها در یک طرف دندان طبیعی نصب شود.
 
بریج مریلند یا بریج رزینی پیوندی

این نوع بریج نخستین بار در دانشگاه مریلند ابداع شد و به همین دلیل بریج مریلند نام دارد. بریج پیوند مریلند غالباً برای پر کردن فاصله بین دندان‌های جلو به کار برده می‌شود و صرفا به بیمارانی توصیه می‌شود که دندان‌های مجاور سالم و طبیعی دارند. این پل دارای یک دندان مصنوعی سرامیکی است که به بدنه فلزی جوش داده می‌شود؛ در دو طرف این دندان مصنوعی زائده‌های فلزی وجود دارد. این زائده‌ها با استفاده از رزین به پشت دندان طبیعی متصل می‌شود. به کمک رزین می‌توان پل را به پشت دندان‌ها چسباند. برخی از بیماران این مدل بریج دندان را ترجیح می‌دهند، زیرا نیاز به اصلاح و کار کمتری بر روی دندان‌های مجاور است.
 
بریج‌های دندان با حمایت ایمپلنت
آخرین نوآوری ایجاد شده در حوزه بریج دندان به صورتی است که برای نگه داشتن بریج در محل از ایمپلنت استفاده می‌شود. هنگامی که ایمپلنت داخل استخوان فک قرار گرفت، بریج دندان به آن متصل می‌گردد. به خاطر جوش خوردن ایمپلنت در استخوان فک، ثبات و پایداری این نوع بریج در محل بسیار زیاد است و معمولاً از این روش برای مواردی استفاده می‌شود که حمایت مناسب در دو طرف بریج برای نگه داشتن آن در محل وجود نداشته باشد.
 
مراحل انجام بریج دندان
تراش دادن دندان‌ها
قالب‌گیری
قرار دادن بریج موقت در دهان تا زمان آماده شدن بریج دائمی
چسباندن موقتی بریج دائمی به مدت چند هفته برای اطمینان از راحت و متناسب بودن
ثابت کردن بریج به طور دائمی با سیمان. در صورت رضایت دندانپزشک از نتیجه

مزایای استفاده از بریج دندان
 دوام و ماندگاری طولانی: دوام و ماندگاری طولانی حتی تا تمام عمر
 هزینه به نسبت پایین: هزینه به نسبت پایین در مقایسه با ایمپلنت دندان
 درمان سریع: کامل شدن فرآیند درمان با بریج معمولاً در طول دو جلسه
 بهبود ظاهر: ظاهر طبیعی و بازیابی لبخند مناسب فرد علاوه بر پر کردن فضای خالی دندان‌های از بین رفته
 پیشگیری از مشکلات بعدی: پیشگیری از مشکلات بعدی مربوط به مفصل گیجگاهی، از دست دادن بافت استخوانی، ابتلا به بیماری‌های لثه، و نیز حرکت ناخواسته دندان‌ها در صورت درمان با بریج
 
عوارض جانبی و معایب بریج دندان
لب‌پرشدن
ناراحتی یا حساسیت
افتادن
شل شدن
 
روش‌های نگهداری از بریج دندان
مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به روش صحیح
مسواک زدن با خمیردندان فلوراید؛ دو بار در روز
استفاده مرتب از پراکسی براش و یا نخ دندان برای تمیز کردن پل بین دندان‌ها
مراجعه به پزشک برای جرم گیری و معاینه به طور مرتب
 
سخن آخر
افرادی که دندان‌های خود را از دست داده‌اند در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های لثه، اشکال در تلفظ حروف، مشکلات فک، پوسیدگی دندان و افتادگی صورت قرار دارند. یکی از راه‌های محبوب برای پیشگیری از این موارد قرار دادن یک بریج دندان در محل دندان از دست رفته است. با رعایت بهداشت دهان و معاینات منظم پل‌های دندانی می‌توانند از ۵ تا ۱۵ سال و حتی برای تمام عمر دوام بیاورند.


منبع:سایت ستاره



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.