انواع نگین انگشتر و فواید آنها در روایات

در توصیه های اسلامی سنگ های قیمتی که روی انگشتری نصب می شوندجایگاه مخصوصی دارند و به استفاده از آنها بسیار توصیه شده است. در این مطلب برخی از روایات را مطالعه می کنیم.
سه‌شنبه، 21 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انواع نگین انگشتر و فواید آنها در روایات
انواع نگین انگشتر و فواید آنها در روایات

از حسین بن عبد الله روایت می کند که گوید: از امام (علیه السلام) پرسیدم که آیا جایز است نگین انگشتر از سنگ زمزم باشد؟ فرمود: آری ولی به هنگام وضو از دست بیرون کند (مراد مقدمه وضو) یعنی وقت حدث و مستراح رفتن است یعنی دست بی وضو به آن نمالید.

احمد بن محمد گوید: امام (علیه السلام) را دیدم که انگشتری عقیق به دست کرده است انگشتر خود را از دست در آورده به من داد و فرمود: این انگشتر چگونه است؟ من آن را وارسی کردم، گفتم: بسیار عالی است، فرمود: از آن وقت که این انگشتر را به انگشت کردم از خداوند، نعمت فراوان به من رسیده است، آن را دوست می دارم و به وقت وضو از دست در می آورم، و شبی مشغول طواف بودم آن را از انگشت در آوردم، و به دست گرفتم، ولی انگشتر از دستم افتاد، به دنبالش می گشتم که کسی از راه رسید و گفت: پی چه می گردی؟ گفتم: انگشترم از دستم افتاده است مرد دست به زمین برد و گفت: اینجاست بگیرید و انگشتر را به من داد.

پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: انگشتر یاقوت بدست کردن فقر را می برد و هر کس عقیق به دست کند امید است که عاقبت به خیر باشد (در عافیت و نیکبختی باشد).

معاذ از امیر مؤمنان (علیه السلام) روایت می کند که فرمود: ((هر کس انگشتر عقیق به دست کند خداوند عاقبت او را با امن و ایمان، قرین سازد)).

حضرت صادق (علیه السلام) فرمود: انگشتر عقیق به دست کنید که عقیق نخست کوهی است که به خداوندی خدا و نبوت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم ) و وصایت علی (علیه السلام) اقرار کرده، و آن کوهی است که خداوند بر آن با موسی سخن گفت. و هر کس با انگشتر عقیق نماز کند نمازش چهل برابر از کسانی که چیزهای دیگری از انگشتر بدست کرده اند برتر است.

سلیمان اعمش گوید: با حضرت صادق (علیه السلام) بر در خانه منصور بودیم، مردی شلاق خورده از در بیرون آمد. حضرت فرمود: یا سلیمان به نگین انگشترش نگاه کن، گفتم: یا ابن رسول الله بیشتر توضیح دهید، فرمود: عقیق امان است از بریده شدن دست، گفتم: بیشتر بفرمایید، فرمود: امان است از کشته شدن، گفتم: بیشتر بفرمایید، فرمود: خداوند دوست دارد که به هنگام دعا دستی بسوی او بالا رود که انگشتر عقیق داشته باشد، گفتم: بیشتر بفرمایید، فرمود: خیلی جای شگفت است که دستی انگشتر عقیق داشته باشد و از پول خالی بماند، عرض کردم بیشتر، فرمود: یا ابن رسول الله اجازه می فرمایید که این حدیث را از قول جد شما حسین (علیه السلام) از امیر مؤمنان (علیه السلام) نقل کنم؟ فرمود: آری.

حضرت صادق می فرمود: هر کس انگشتر عقیق بدست کند فقیر نشود، و جز خوبی نبیند و عاقبت به خیر شود.

علی (علیه السلام) فرمود: انگشتر عقیق بدست کنید که بر شما مبارک خواهد بود، و از هر بلا در امان خواهید ماند.

حضرت صادق (علیه السلام) گوید: مردی به پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) شکایت کرد که گرفتار راهزن شده ام، حضرت فرمود: مگر انگشتر عقیق به دست نداشتی؟ که از بلا نگهداری کند؟

حضرت باقر(علیه السلام) فرمود: هر کس انگشتر عقیق به دست کند، تا وقتی که آن را به دست دارد به نیکی می نگرد، و همواره از طرف خدا نگهبان او خواهد بود.

فرماندار سراغ یکی از فرزندان خاندان علی (علیه السلام) فرستاد، حضرت صادق (علیه السلام) فهمید و فرمود: انگشتری عقیق به دنبالش بفرستید، چنین کردند و به او هیچ رنجی نرسید.

عبدالمؤمن انصاری گوید: از امام صادق (علیه السلام) شنیدم که می فرماید: دستی که انگشتر فیروزه بدست داشته باشد، فقیر نگردد.

علی بن مهزیار گوید: بر حضرت موسی بن جعفر (علیه السلام) وارد شدم و انگشتری فیروزه بدستش دیدم که نقش آن بود: الله الملک همچنان به نگاه خود ادامه دادم. حضرت فرمود: چرا این قدر نگاه می کنی؟ این سنگی است که جبرئیل از بهشت برای پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) هدیه آورد، و پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) آن را به علی (علیه السلام) بخشید و می دانی اسمش چیست؟ گفتم: فیروزه است. فرمود: این اسم فارسی آن است می دانی اسم عربی آن چیست؟ گفتم: نه، فرمود: ظفر است.

امیر مؤمنان (علیه السلام) فرمود: انگشتر جزع یمانی بدست کنید، که کید شیاطین گردنکش را از شما می گرداند. حضرت صادق (علیه السلام ) فرمود: بلور خوب نگینی است.

پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: انگشتر زبرجد به دست کنید که نوعی راحتی است که در آن سختی وجود ندارد.

و نیز فرمود: انگشتر زمرد فقر را بر طرف می کند.

و نیز فرمود: هر کس انگشتر یاقوت زرد به دست کند، فقیر نشود.


منبع : حوزه نت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.