نحوه هک و جاسوسی از یک چاپگر سه بعدی

چاپگرهای سه بعدی دستگاه‌هایی هستند که می‌توانند یک شی سه بعدی را کپی کنند، اما این دستگاه‌های مفید و جدید ممکن است مورد سرقت قرار گیرند و طرح‌هایی که بوسیله آنها چاپ می‌شود، هک شود.
دوشنبه، 5 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: طلوع سپیده
موارد بیشتر برای شما
نحوه هک و جاسوسی از یک چاپگر سه بعدی

پرینتر سه بعدی
 

گوشی‌های هوشمند می‌توانند از طریق تجزیه و تحلیل صدا و انرژی تشخیص دهند که یک چاپگر سه بعدی چه چیزی را چاپ می‌کند.
 

جاسوسی از چاپگر سه بعدی

فردی با نیت‌های بد ممکن است از یک گوشی هوشمند برای جاسوسی از یک چاپگر سه بعدی استفاده کند. این گوشی با استفاده از امواج صوتی و انرژی الکترومغناطیسی که از یک چاپگر تولید می‌شود می‌تواند تشخیص دهد که چه چیزی چاپ می‌شود.
چاپگر سه بعدی می‌تواند اطلاعات خود را نشت دهد، اما نه به طریقی که بتوانید آن را ببینید. این اطلاعات بر روی تلفن‌های موبایل نشت می‌کند. اگرچه این موضوع مشکل بزرگی نیست مگر اینکه بخواهید چیزی که چاپ می‌کنید را مخفی نگه دارید. در آن صورت وقت آن است که به فکر داشتن یک سطح امنیت جدیتر باشید. دانشمندان علوم کامپیوتر نشان داده‌اند که هکرها می‌توانند چاپگرهای سه بعدی DNS را هک کنند و سپس آنچه را که در حال چاپ هستند را کپی کنند. همه اینها فقط با استفاده از یک گوشی هوشمند معمولی امکان پذیر است.

از وقتی که چاپگرهای سه بعدی گسترش یافته‌اند، دزدها نیز راه‌های جدیدی را برای سرقت طرح‌های اولیه پیدا کرده‌اند، ونیائو خو در این رابطه نگران است. این دانشمند کامپیوتر که در دانشگاه ایالتی نیویورک کار می‌کند می‌گوید: در حال حاضر، تکنولوژی چاپ سه بعدی هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد. اما به زودی، می‌توان از آن برای چاپ هر چیزی از لوازم یدکی گرفته تا ارگان‌های بدن استفاده کرد. چاپگرهای بزرگ در حال حاضر برای چاپ کل خانه مورد استفاده قرار گرفته‌اند. تولید کنندگان می‌توانند از این چاپگرها برای ایجاد قطعات هواپیما استفاده کنند و این آثار نیاز به حفظ امنیت دارند. یک هکر که طراحی یک بال هواپیما را سرقت می‌کند، ممکن است بتواند آن را تغییر دهد در ساخت هواپیما خرابکاری کند. تکنولوژی چاپ سه بعدی هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد. اما به زودی، می‌توان از آن برای چاپ هر چیزی از لوازم یدکی گرفته تا ارگان‌های بدن استفاده کرد.
خو می‌گوید: "ما باید از این حملات جلوگیری کنیم."
این نوع چاپگرها همچنین به عنوان رقیبی برای تولید شناخته شده‌اند. استفاده از آنها در سال‌های اخیر به سرعت افزایش یافته است، زیرا هزینه‌های سخت افزاری و «جوهر» چاپ آن کاهش یافته است.
یک چاپگر معمولی رایانه یک صفحه صاف از یک سند را با قرار دادن جوهر روی کاغذ ایجاد می‌کند. یک چاپگر سه بعدی نیز با روشی مشابه کار می‌کند. اکثر اشیاء چاپ شده با چاپگر سه بعدی یک لایه نازک را چاپ می‌کنند و نازل چاپگر یک لایه نازک از جنس پلاستیک یا مایع را روی آن می‌گذارد که در اثر سرد شدن سخت می‌شود. با قرار دادن لایه‌های بعدی جوهر، دستگاه یک شی جامد و سه بعدی را ایجاد می‌کند.

برای جاسوسی چاپگر سه بعدی، نیاز به "گوش دادن" به صدا و انرژی دستگاه، از جمله میدان مغناطیسی آن است. هر دو انرژی صوتی و الکترومغناطیسی به شکل امواج حرکت می‌کنند. خو می‌گوید: با استفاده از این امواج، یک جاسوس می‌تواند شکل آنچه که در حال چاپ است را شناسایی کند. این اجازه می‌دهد شخص دیگری قادر به دزدی طرح در حال چاپ باشد بدون اینکه مبدأ را ببیند.
گوش انسان برای انجام این کار به اندازه کافی حساس نیست. بنابراین خو از یک گوشی هوشمند برای نشان دادن این مورد استفاده کرد. گوشی‌های هوشمند ​​امروزی دارای میکروفون‌های قدرتمند و دیگر سنسورها هستند. تیم خو نشان دادند که آنها می‌توانند صدای ضبط شده و تغییر میدان مغناطیسی تولید شده توسط یک چاپگر سه بعدی را دریافت کنند.
دانشمندان از یک فرایند دو مرحله‌ای برای تبدیل گوشی هوشمند به دستگاه جاسوسی استفاده کردند. اولین مرحله آموزش بود. در طی این مرحله، آنها از تلفن همراه برای جمع آوری داده‌های یک چاپگر استفاده می‌کردند.
سپس مرحله تست انجام می‌شد. با استفاده از آنچه که آنها در مرحله اول آموخته بودند، محققان از برنامه‌های کامپیوتری برای تجزیه و تحلیل داده‌ها برای تعیین چیزی که در حال چاپ است استفاده کردند. یک گوشی هوشمند، صداها و میدان مغناطیسی را در طول فرآیند چاپ ثبت کرد و این برنامه "آموزش یافته" با موفقیت داده‌ها را به حرکات نازل چاپگر تبدیل کرد و آنها نشان دادند که می‌توان آنچه را که دستگاه در حال چاپ بود را کپی کرد.
این نوع سرقت اطلاعات به عنوان "حمله جانبی" شناخته می‌شود. این اطلاعات به وسیله جاسوسی از یک دستگاه سرقت می‌شوند، نه به وسیله کشیدن یک شی یا هک کردن برنامه کامپیوتری که برای ساخت آن استفاده می‌شود. حملات جانبی در آزمایش‌های جدید بر روی صداهای چاپگر و انرژی مغناطیسی آن تاثیر گذار است.
 

آزمایشات ونیائو خو

گروه خو با استفاده از تلفن همراه بر روی داده‌های به دست آمده از چاپگر سه بعدی کار می‌کردند تا یک شکل انتزاعی اما پیچیده را کپی کنند. این شی یک کلید بود و هر دو نسخه تقریبا یکسان بودند. تیم خو نشان دادند که در حال حاضر، از این داده‌های جانبی می‌توان برای چاپ یک شی با دقت 90 درصد استفاده کرد.
خو می‌گوید این هک از صداهای اطراف الهام گرفته است. مردم با گوش دادن چیزهای زیادی می‌آموزند.

 

دیگران نیز در این رابطه نگران هستند

خو اولین دانشمندی نیست که حملات جانبی بر روی چاپگرهای سه بعدی را هشدار می‌دهد. دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، یک گزارش تحلیلی در سال 2016 در مورد حملات صوتی منتشر کردند. یک دانشمند علوم کامپیوتر به نام محمد الفاروق این مطالعات را رهبری می‌کرد، وی می‌گوید که تیم او اکنون چندین روش را که فرد می‌تواند از یک چاپگر سه بعدی جاسوسی کند را شناسایی کرده است. علاوه بر امواج صوتی و مغناطیسی، جاسوس می‌تواند از داده‌های مربوط به گرما یا ارتعاشات یا قدرت استفاده کند. هرچه از حسگرهای بیشتر استفاده شود، اطلاعات به سرقت رفته دقیق‌تر خواهد بود و سرقت با ارزش تر می‌شود.
الفاروق می‌گوید: "من خوشحال هستم که ما این را کشف کردیم و مردم شروع به تحقیق بیشتری در این زمینه کرده‌اند، این خیلی مهم است".
خو و الفاروق می‌گویند که تیم‌های تحقیقاتی آنها در حال حاضر روی راه‌هایی برای افزایش امنیت چاپگرهای سه بعدی کار می‌کنند تا از نشتی اطلاعات یک چاپگر سه بعدی تا جای ممکن محافظت شود.
آنها می‌گویند: "ما نمی‌خواهیم ایده‌ها را سرقت کنیم، ما می‌خواهیم از آنها محافظت کنیم."

 
برگرفته از سایت ساینس نیوز فور استیودنتس


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.