فهرستی از انواع مختلف جرایم رایانه ای

جرایم رایانه‌ای شامل طیف وسیعی از اقدامات مجرمانه است که در آن افراد با سوء استفاده از فناوری اطلاعات و اینترنت و شبکه‌های رایانه‌ای، اقدام به دستکاری در اطلاعات افراد و سازمان‌ها می‌نمایند که هدف از آن منفعت شخصی، نقض حریم خصوصی و قدرت‌نمایی و یا آسیب‌رسانی به اطلاعات حیاتی است.
يکشنبه، 11 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سعید علیزاده
موارد بیشتر برای شما
فهرستی از انواع مختلف جرایم رایانه ای
جرایم رایانه‌ای ممکن است لزوما شامل آسیب به اموال فیزیکی نباشد. بلکه آن‌ها شامل دستکاری داده‌های محرمانه و اطلاعات بسیار مهم هستند. آن‌ها شامل فعالیت‌هایی مانند سرقت نرم افزاری هستند که در آن حریم خصوصی افراد تضعیف می‌شود. این فعالیت‌های بزهکارانه شامل نقض حریم خصوصی افراد و اطلاعات و همچنین سرقت و تغییر غیرقانونی اطلاعات بسیار مهم سیستم می‌شود. انواع مختلف جرایم رایانه‌ای نیازمند معرفی و استفاده از اقدامات امنیتی جدیدتر و موثرتر است.
جرایم رایانه‌ای فعالیت‌های بزهکارانه‌ای هستند که شامل استفاده از فناوری اطلاعات برای دستیابی و دسترسی غیرمجاز یا غیرقانونی به سیستم رایانه با هدف آسیب‌رسانی، حذف یا تغییر داده‌های رایانه است. آن‌ها همچنین شامل فعالیت‌هایی مانند کلاهبرداری‌های الکترونیکی، سوء استفاده از دستگاه‌ها، سرقت هویت و داده‌ها و همچنین دخالت در سیستم هستند.

هک کردن

هک کردن شامل فعالیت نفوذ به داخل یک سیستم رایانه‌ای به منظور به دست آوردن دسترسی غیرمجاز به داده‌ها یا عمل به شکست کشاندن قابلیت‌های امنیتی سیستم یک رایانه جهت کسب دسترسی غیرمجاز به اطلاعات ذخیره شده در آن است. مثالی در این مورد شامل آشکارسازی غیرمجاز کلمات عبور با هدف دسترسی غیرمجاز به ارتباطات خصوصی یک سازمان یا کاربر یا استفاده از آدرس‌های IP به منظور هک کردن یک رایانه و انجام تراکنش با هویت کاذب و در نتیجه مخفی ماندن است.

فیشینگ

فیشینگ شامل تلاش جهت بدست آوردن اطلاعات حساس مانند نام‌های کاربری همراه با کلمات عبور و جزئیات کارت اعتباری از طریق پنهان شدن به عنوان یک منبع قابل اعتماد است. فیشینگ از طریق ایمیل‌ها یا از طریق فریب دادن کاربران برای وارد کردن اطلاعات شخصی از طریق وبسایت‌های جعلی انجام می‌شود. مجرمان اغلب از وبسایت‌هایی استفاده می‌کنند که دارای ظاهری مانند برخی وبسایت‌های مشهور هستند که باعث می‌شوند کاربران در وارد کردن اطلاعات خود و جزئیات کارت اعتباری احساس امنیت کنند.

ویروس‌های رایانه‌ای

آن‌ها برنامه‌های رایانه‌ای هستند که می‌توانند خود را تکثیر کنند و به سیستم رایانه در یک شبکه آسیب برسانند. آن‌ها از طریق سیستم فایل شبکه، شبکه، اینترنت یا از طریق دستگاه‌های جداشدنی مانند درایورهای USB و سی دی‌ها به سایر رایانه‌ها گسترش می‌یابند. ویروس‌های رایانه‌ای اشکالی از کدهای مخرب نوشته شده با هدف آسیب رساندن به یک سیستم رایانه‌ای و نابودسازی اطلاعات هستند. نوشتن ویروس رایانه‌ای، فعالیتی مجرمانه است، چرا که ویروس‌ها می‌توانند سیستم‌های رایانه‌ای را خراب کنند و اطلاعات بسیار مهم را از بین ببرند.

کمین اینترنتی

استفاده از فناوری ارتباطات، عمدتا اینترنت به منظور آزار رساندن به افراد به عنوان کمین اینترنتی یا مزاحمت اینترنتی شناخته می‌شود. اتهامات دروغین، تهدید کردن و آسیب به داده‌ها و تجهیزات تحت این اقدام قرار دارند. کمین‌کنندگان اغلب کاربران را در چت روم‌ها، انجمن‌های آنلاین و وبسایت‌های شبکه‌های اجتماعی مورد هدف قرار می‌دهند تا اطلاعات آنها را جمع آوری کنند و بر اساس اطلاعات بدست آمده، آنها را مورد آزار و اذیت قرار دهند.

سرقت هویت

این اقدام یکی از جدی‌ترین اعمال کلاهبرداری‌ است، چون این امر شامل سرقت پول و سایر سوء استفاده‌ها با استفاده از هویت کاذب است. مهاجرت غیرقانونی، تروریسم و اخاذی اغلب به وسیله سرقت هویت امکان‌پذیر است. سرقت هویت مالی شامل استفاده از هویت کاذب برای بدست آوردن کالاها خدمات است. سرقت هویت تجاری، استفاده از نام تجاری یا اطلاعات کارت اعتباری شخص دیگری برای اهداف تجاری است. شبیه‌سازی هویت، شامل استفاده از اطلاعات شخصی دیگر با هدف کلاهبرداری است، که به عنوان کاربر کاذب مطرح می‌شود.

زورگیری سایبری

هنگامی که هکرها به یک وبسایت، سرور یا یک سیستم رایانه با استفاده از حمله محروم‌سازی از سرویس (DOS) یا سایر حملات آسیب می‌زنند یا مورد تهدید قرار می‌دهند، گفته می‌شود که سیستم مورد حمله قرار گرفته، تحت زورگیری سایبری است. بسیاری از وبسایت‌ها و شبکه‌های شرکت‌های اینترنتی توسط زورگیران سایبری مورد حمله قرار می‌گیرند. پلیس FBI هر ماه حدود 20 گزارش از این حملات را دریافت می‌کند و بسیاری دیگر نیز گزارش نمی‌شوند.

جنگ سایبری

کارشناس امنیت، ریچارد کلارک جنگ سایبری را به عنوان اقداماتی توسط یک دولت برای نفوذ به رایانه‌ها یا شبکه‌های کشور دیگر به منظور ایجاد آسیب و یا اختلال تعریف می‌کند. این اقدام می‌تواند به شکل جاسوسی سایبری باشد که در آن شبکه‌ها یا سیستم‌های رایانه‌ای به منظور کسب اسرار حیاتی برای امنیت یک کشور استفاده می‌شوند. انگیزه پشت این اقدام جهت کسب اطلاعات محرمانه می‌تواند سیاسی، نظامی یا اقتصادی باشد. اختلال در سیستم‌های حمل و نقل یا ارتباطات در یک کشور با استفاده از فناوری رایانه یا ماهواره نیز شکلی از جنگ سایبری است.

هرزنامه‌نویسی الکترونیکی

این عمل به استفاده از سیستم‌های پیام‌رسان الکترونیکی برای ارسال پیام‌های ناخواسته به کاربران اشاره دارد. وبسایت‌های مخرب، پیام‌های تکراری را از طریق ایمیل، پیام‌رسان‌های فوری، گروه‌های خبری، انجمن‌ها، بلاگ‌ها و ... به کاربران متعدد می‌فرستند. پیام‌ها ممکن است حاوی نرم افزارهای مخرب در قالب فایل‌های اجرایی یا اسکریپت‌ها باشند، یا با کلیک کردن بر روی ایمیل ممکن است کاربر را به وبسایت‌های مشکوک هدایت کنند.

سایر جرایم

رایانه‌ها یا ترجیحا اینترنت ممکن است به منظور انجام اقدامات ناشایست مانند قاچاق مواد مخدر مورد استفاده قرار گیرند. سیستم‌های ارتباط اینترنتی مانند ایمیل برای فرستادن پیام‌های کدگذاری شده مربوط به معاملات مواد مخدر استفاده می‌شوند. تحویل مواد مخدر و پرداخت پول آن از طریق وب مدیریت می‌شوند. از آنجا که استفاده از اینترنت نیازی به ارتباط چهره به چهره ندارد، افراد ممکن است استفاده از آن را به عنوان راهی آسان برای فروش یا خرید آنلاین مواد مخدر بیابند.
زورگویی سایبری شامل استفاده از شبکه‌های اجتماعی و سایر وبسایت‌ها به منظور آزار و اذیت کاربران، بخصوص کودکان و نوجوانان است. این اقدام ممکن است شامل انتشار اطلاعات اشتباه در مورد چیزی باشد یا کسی را با هدف ایجاد نفرت یا احساسات منفی نسبت به او در میان مردم هدف قرار دهد.
اغتشاش در شبکه‌ها با هدف اختلال در سیستم‌های امنیتی یا اقتصادی، اقدامی مجرمانه است. سیستم‌های ارتباطی ممکن است غیرفعال شوند و شبکه‌هایی که در آن‌ها تراکنش‌های مالی انجام می‌شود ممکن است مورد حمله واقع شوند یا سیستم‌های رایانه‌ای که در آنها داده‌های حیاتی نگهداری می‌شود، می‌توانند بر اثر حمله آسیب ببینند.
در سالامی اسلایسینگ، یک مهاجم با حملاتی کوچک کار خود را شروع می‌کند که در نهایت منجر به آسیب بزرگ‌تر می‌گردد. مهاجم ممکن است با دسترسی غیرمجاز به اطلاعات مهم، شروع به دستکاری کم اهمیت کند، یا به برداشت مبالغ کم از حساب‌های بانکی افراد اقدام کند. این اقدامات ممکن است در نهایت منجر به دستکاری گسترده اطلاعات یا کلاه‌برداری گردد.
جرایم رایانه‌ای شامل استفاده غیرقانونی از رایانه و فناوری اطلاعات برای اقدامات مجرمانه است. در حالی که فناوری پیشرفته به منظور خدمت به بشریت گسترش یافته است، ولی برخی جهت منفعت شخصی آن را به یک معضل بدل کرده‌اند.
 
متزجم: سعید علیزاده
برگرفته از سایت تک اسپریتد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.