آیا از ارتفاع می‌ترسید؟ واقعیت مجازی می‌تواند به شما کمک کند

در یک برنامه واقعیت مجازی جدید، یک مربی افرادی را که دارای ترس از ارتفاع هستند را از طریق فعالیت‌هایی نظیر دنبال کردن یک گربه روی درخت هدایت می‌کند.
سه‌شنبه، 13 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: طلوع سپیده
موارد بیشتر برای شما
آیا از ارتفاع می‌ترسید؟ واقعیت مجازی می‌تواند به شما کمک کند
در آینده برای درمان بیماران ممکن است نیاز به صرف زمان کمتری برای نشستن در مطب دکتر و زمان بیشتری برای بررسی دنیای مجازی وجود داشته باشد.
محققان یک واقعیت مجازی جدید (VR) برای درمان ترس از ارتفاع ایجاد کرده‌اند. این برنامه فقط یک آزمایش بالینی داشته است و به نظر می‌رسد که این روش موثر واقع می‌شود. شرکت کنندگان گزارش دادند که بعد از استفاده از این برنامه فقط دو هفته ترس و وحشت دارند.
در گذشته درمان‌های دیگری با استفاده از VR توسعه یافته بودند. این برنامه‌ها نیاز به یک درمانگر واقعی برای هدایت بیماران از طریق درمان داشت. اما این سیستم جدید فقط از یک نماد انیمیشنی در برنامه استفاده می‌کند. این مربیان انیمیشنی بیماران را در بالا رفتن از واقعیت مجازی کمک می‌کنند. در این نوع مشاوره درمانگر می‌تواند به رفع ترس و سایر اختلالات کمک کند. محققان نتایج خود را در 11 ژوئیه در لنست روانپزشکی منتشر کردند.

جنیفر هاگز می‌گوید: "این یک گام بزرگ برای استفاده از VR است." او یک روانشناس بالینی در دانشگاه نوتردام در ایندیانا است که در این پروژه دخیل نبود. وی می‌گوید: با این سیستم، مردم نیازی به مراجعه به دفتر درمانگر برای دریافت کمک تخصصی نیستند. آنها می‌توانند در دفتر پزشک عمومی خود یا حتی در خانه از این برنامه استفاده کنند. او می‌گوید این برنامه می‌تواند برای افرادی که با درمان حضوری راحت نیستند یا کسانی که نمی‌توانند هزینه آن را بپردازند، مفید باشد.
اشخاص برای کار با این برنامه به هدست VR، کنترلر دستی و هدفون نیاز دارند. در دنیای مجازی، شخصیت متحرک کاربر را در یک ساختمان 10 طبقه به بالا هدایت می‌کند. طبقه بالا در اطراف یک دریای سطحی قرار دارد. در هر طبقه، کاربر وظایفی را برای تست ترس خود انجام می‌دهد. این وظایف نیز به آنها کمک می‌کند که از امنیت بیشتری برخوردار باشند. این برنامه می‌تواند برای افرادی که با درمان حضوری راحت نیستند یا کسانی که نمی‌توانند هزینه آن را بپردازند، مفید باشد.
این فعالیت‌ها نسبتا آسان است، مانند ایستادن در نزدیکی لبه دیوار که در آنجا میزان ایمنی به تدریج کاهش می‌یابد. سپس چالش‌ها سخت‌تر می‌شود، مانند سوار شدن بر روی یک پلتفرم متحرک.
دانیل فریمن می‌گوید، با انجام دادن این فعالیت‌ها، "برای شخص خاطراتی ایجاد می‌شود که در مورد ارتفاع است." او می‌گوید این مخالف با ترس آنها است. فریمن یک روانشناس بالینی در دانشگاه آکسفورد انگلستان است.

 

روی لبه دیوار

فریمن و همکارانش برای آزمایش برنامه خود از 100 نفر داوطلب بزرگسال استفاده کردند. تمام داوطلبان به طور متوسط ​​به شدت ترس از ارتفاع داشتند. محققان به طور تصادفی 49 نفر را برای درمان VR اختصاص دادند. این به معنای استفاده از این برنامه برای حدود شش جلسه 30 دقیقه‌ای در طی دو هفته بود. 51 نفر دیگر از شرکت کنندگان درمان نشدند.
قبل از آغاز آزمایش، شرکت کنندگان پرسشنامه‌ای را که در مورد ترس آنها از ارتفاع بود را با امتیاز دادن بین 16 تا 80 تعیین کردند. نمره 80 شدیدترین میزان ترس بود. آنها همان پرسشنامه را درست پس از درمان نیز پر کردند. سپس آنها دو هفته بعد هم دوباره آن را انجام دادند.
 

نتایج حاصل از پرسشنامه ترس

شرکت کنندگان این مطالعه، پرسشنامه تفسیر ارتفاع را تکمیل کردند. این باعث می شود ترس از ارتفاع در مقیاس 16 تا 80 (که در آن 80 بسیار شدید) تعیین شود. افرادی که برنامه VR را تکمیل کردند بسیار کمتر از میزان اولیه می‌ترسیدند. اما افرادی که تحت این درمان قرار نداشتند، دو هفته پس از آن هنوز هم ترس داشتند.
نمرات بیمارانی که هیچ درمان دریافت نکردند، یکسان باقی ماند. اما افرادی که از برنامه VR استفاده می‌کردند، به طور متوسط ​​حدود 25 امتیاز در مقیاس ترس خود کاهش نشان دادند. فریمن می‌گوید، پس از استفاده از این برنامه، شرکت کنندگان "می‌توانند به مکان‌هایی بروند که پیش از آن نمی‌توانستند تصور کنند". این مکان‌ها شامل کوه‌های شیب دار، پل‌های طنابی و یا به سادگی پله برقی‌های موجود در مراکز خرید می‌باشد.
یکی از شرکت کنندگان می‌گفت: " من همیشه در مورد قرار گرفتن در یک لبه دیوار مضطرب بودم و می‌توانستم آدرنالین را در پاهایم احساس کنم، که در آنجا در حال مبارزه بود؛ اما اکنون اینطور نیست. "من هنوز نسبت به آن واکنش نشان می‌دهم، هم در VR و هم در خارج از آن، اما خیلی کوتاه تر است، و پس از آن می‌توانم در خود احساس راحتی کنم، زیرا دیگر برای قرار گرفتن در این موقعیت مقاومت نمی‌کنم."

نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که برنامه جدید VR بیشتر از هر درمانی مفید است. هامز می‌گوید، محققین هنوز باید مطالعه کنند که چگونه درمان با VR با جلسات با یک درمانگر قابل مقایسه است. تیم فریمن تنها چند هفته پس از انجام درمان، شرکت کنندگان را مطالعه کرد. بنابراین آنها نمی‌دانند که تا چه حد اثر این درمان تاثیر گذار باقی خواهد ماند. (تحقیق قبلی در زمینه درمان VR به رهبری یک درمانگر دیگر انجام گرفت که متوجه شد که این بهبود حداقل یک سال ادامه یافت.)
درمان VR کاملا اتوماتیک ممکن است خبر خوبی برای افرادی باشد که ترس از ارتفاع دارند. مارک هاوارد می‌گوید: روشن نیست که آیا این نوع سیستم می‌تواند بر روی مشکلات روانی پیچیده کار کند یا نه. او یک روانشناس بالینی در دانشگاه ساسکس در انگلستان است. هیوارد تفسیری را درباره این مطالعه منتشر کرد که در همین شماره از لانست روانپزشکی منتشر شده است.
 

واقعیت مجازی

هیوارد می گوید: "ممکن است واقعیت مجازی برای کمک به افرادی باشد که از شرایط روزمره ترس دارند. این شامل افرادی می‌شود که فوبیای معمولی، اضطراب اجتماعی و یا پارانویا دارند. اما برای کمک به افرادی که علائم شدیدتری دارند، VR احتمالا جایگزین درمانگرهای آموزش دیده نخواهد شد.
آلبرت ریزو می‌گوید: "ما نمی‌توانیم همه بیماری‌های روانی را درمان کنیم اما می‌گوئیم که می‌توانیم همه [درمان مشکلات روانی] را اتوماتیک بسازیم." او درمان بیماری با استفاده از واقعیت مجازی را در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در پالایا ویستا انجام می‌دهد. ریزو در این تحقیق اخیر شرکت نکرد. اما او می‌گوید که این سیستم جدید درمانی، برای کمک به ترس از ارتفاع "یک تلاش عالی و برای اولین بار" است.

 

برگرفته از سایت ساینس نیوز فور استیودنتس



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.