شستشو و نگهداری از ماهیتابه نچسب

ماهیتابه نچسب یکی از وسایل پر کاربرد در آشپزخانه است. این نوع ماهیتابه‌ها انواع مختلفی مثل تفلون، سرامیک، چدن و ... دارند. به دلیل حساس بودن کف ماهیتابه شستشو و نگهداری آن نیاز به روش‌های خاصی دارد. در اینجا چند روش ویژه برای تمیز کردن ماهیتابه نچسب آورده شده است.
شنبه، 24 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شستشو و نگهداری از ماهیتابه نچسب
ماهیتابه‌های نچسب پر طرفدار هستند، زیرا موقع آشپزی با این ماهیتابه‌ها پختن و سرخ کردن غذا برای آشپزها آسان‌تر می‌شود. باید توجه داشته باشید اگر این ظروف خوب شسته نشوند باقی مانده غذا روی آن می‌تواند باعث خراب شدن ماهیتابه و ورود مواد سمی به غذا شود. بعد از هر بار استفاده ماهیتابه نچسب را با اسفنج‌های نرم و مواد شوینده لطیف تمیز کنید.


روش تمیز کردن ماهیتابه نچسب بعد از هر بار استفاده

۱- بعد از هربار استفاده ماهیتابه را با دست بشویید. ماهیتابه نچسب را درون ماشین ظرفشویی قرار ندهید حتی اگر سازنده ماهیتابه گفته بود این وسیله قابلیت قراردان در ماشین ظرفشویی را دارد. ماهیتابه نچسب را با مایع ظرف شویی و یک پارچه یا اسفنج نرم بشویید و سپس آبکشی کنید.

توجه: مواد شوینده قوی یا دمای بالای آب می‌تواند عمر ماهیتابه شما را کم کند.

ماهیتابه را حتما با آب بشویید. به پاک کردن با دستمال بسنده نکنید، زیرا مواد ریز باقی مانده غذا روی آن برای مصرف بعدی مضر است.

می‌توانید از یک پد پلاستیکی برای شستشوی ماهیتابه استفاده کنید تا خش روی آن نیافتد.

۲- درون یک سطل یا سینک ظرفشویی را با  آب گرم و چند قطره مایع ظرف شویی پر کنید، ماهیتابه را درون آن بگذارید و بیست دقیقه منتظر بمانید. مایع ظرفشویی، روغن و مواد غذایی روی آن را از بین می‌برد. سپس ماهیتابه را با آب بشویید.

۳- اگر احساس کردید ماهیتابه شما خوب تمیز نشده است، مقداری جوش شیرین را با کمی آب مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا شکل خمیری بگیرد. این ترکیب را درون ماهیتابه نچسب بریزید و با دست به آرامی روی کل سطح کفی نچسب ماهیتابه پخش کنید. ۱۵ دقیقه منتظر بمانید و سپس ماهیتابه رو خوب بشویید.

توجه: جوش شیرین یک پودر ساینده است و هنگام مالیدن آن روی ماهیتابه باید دقت کنید که با حرکات سریع باعث خراشیده شدن کفی ماهیتابه نچسب نشوید.

۴- یک روش دیگر برای تمیز کردن ماهیتابه نچسب استفاده از روغن زیتون و نمک است. دو قاشق غذا خوری روغن زیتون را داخل ماهیتابه ریخته و آن را روی گاز قرار دهید. با دمای متوسط روغن را گرم کرده و سه قاشق غذا خوری نمک به آن اضافه کنید، ماهیتابه را از روی گاز برداشته و بالای شعله گاز به آرامی تکان دهید تا روغن و نمک مخلوط شود. سپس ماهیتابه را با آب و مایع ظرف شویی به خوبی بشویید.

۵- قبل از اینکه ماهیتابه خشک شود در حالی که هنوز رطوبت دارد با استفاده از یک دستمال نرم و یا یک حوله کاغذی آن را خوب خشک کنید.


نکات ضروری برای نگهداری از ماهیتابه نچسب

۱- ماهیتابه نچسب را نباید با دمای بالا استفاده کنید. موقع استفاده بعد از گرم شدن روغن، درجه گاز را روی متوسط قرار دهید و کار طبخ را ادامه دهید. دمای زیاد کفی نچسب ماهیتابه را خراب می‌کند.

۲- از روغن‌های اسپری برای پختن غذا در ماهیتابه نچسب استفاده نکنید. اسپری‌های پخت و پز حاوی موادی هستند که روی ماهیتابه نچسب از خود واکنش نشان داده و باعث ورود مواد سمی به غذا می‌شوند، به علاوه ماهیتابه نچسب را نیز خراب می‌کنند. موقع طبخ غذا با ماهیتابه نچسب از روغن معمولی استفاده نمایید.

۳- موقع درست کردن غذا با ماهیتابه نچسب، از اشیای فلزی و نوک تیز برای هم زدن غذا استفاده نکنید. همچنین هرگز غذای پخته شده را در صورتی که هنوز درون ماهیتابه نچسب است برش ندهید زیرا این کار باعث خراشیده شدن کف ماهیتابه می‌شود.

۴- موقع استفاده از ماهیتابه نچسب تغییر ناگهانی دما ایجاد نکنید. برخی از غذاها را باید با تکه‌های یخ یا سبزیجات یخ زده درست کنید، اما توجه داشته باشید این نوع غذاها نباید در ماهیتابه نچسب طبخ شود زیرا به آن صدمه می‌زند و عمر ماهیتابه را کوتاه می‌کند.

۵- سعی کنید برای ماهیتابه و ظروف نچسب خود یک کمد یا کشو جدا در نظر بگیرید. آنها را از اشیای فلزی دیگر دور نگه دارید. همچنین می‌توانید روی کفی نچسب ماهیتابه را با یک حوله نرم و مناسب بپوشانید تا دیگر ظروف باعث خراشیدگی روی آن نشود.


منبع: سایت ستاره


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.