تمیز کردن فرش پشمی و انواع لکه از روی آن

تمیز کردن فرش پشمی کار آسانی است اگر آنرا به صورت مداوم انجام دهید، در اینجا روش‌های صحیح جارو کردن و از بین بردن انواع لکه‌ها مثل لکه روغن، قهوه و لاک با محلول‌های مختلف یاد داده شده است.
شنبه، 30 دی 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تمیز کردن فرش پشمی و انواع لکه از روی آن
فرش‌های پشمی بسیار زیبا و چشم گیر  بوده و در برابر کثیفی و لکه شدن مقاوم می‌باشند. اما به هر حال امکان کثیف شدن فرش وجود دارد. در این جا برخی نکات مفید برای تمیز کردن و حفظ و نگهداری فرش‌های پشمی و پرزدار را یاد می گیرید.

خریدن یک قالیچه پشمی سرمایه گذاری مناسبی است زیرا میتوانید تا زمانی که  در آن خانه هستید از این قالیچه استفاده کنید. قالیچه های پشمی نه تنها از نظر هنری زیبا هستند و به دکوراسیون داخلی تان نیز نمای دل انگیزی میدهند، بلکه بسیار بادوام و با کیفیت نیز عرضه می شوند.

با توجه به کیفیت الیاف ضخیم پشم ممکن است در درون آن لکه ها و آلودگی های بیشتری باقی بماند. نگهداری مداوم از این قالیچه ها و تمیز کردن هر روز آنها باعث می شود که بتوان تا مدت ها با همان جلوه اولیه از آنها استفاده کرد.
 

در ابتدا برای آموزش‌های اولیه باید بدانید

بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، آن است که فرش دستباف پشمی خود را حداقل یک‌بار در هفته با جاروبرقی بکشید و اگر فرش در محلی پر رفت‌وآمد قرار دارد، این کار را بیشتر انجام دهید.

برای انجام این کار بهتر است از تنظیمات مناسب برای فرش خود استفاده کنید و روی فرش را به‌صورت نقطه‌به‌نقطه جاروبرقی بکشید (از عرض فرش) و نه از سر تا ته آن (طولی). حداقل یک‌بار در سال فرش را از سمت معکوس هم جاروبرقی بکشید.

به‌محض ایجاد لکه روی فرش، با استفاده از یک محلول لکه بردار برای فرش دستباف پشمی که در بازار موجود است، آن را پاک کنید.

فرش دستباف پشمی را باید هر ۱۲ تا ۱۸ ماه به‌طور کامل بشویید. بخار شویی یک روش مؤثر و کارآمد برای تمیز کردن آن است. اگر در برچسب فرش راهنمایی انجام این کار آمده باشد همان را دنبال کنید

 
تمیز کردن فرش پشمی و انواع لکه از روی آن


راز اصلی چگونگی شستشوی فرش دستباف چیست؟

مهمترین بخش این است که بدانید فرش دست بافت شما آیا رنگ پس می دهد و یا خیر؟ برای اینکه متوجه این موضوع شوید با استفاده از یک دستمال تمیز و سفید رنگ و با کمی آب روی گوشه ای از فرش دستمال بکشید.

در صورتی که دستمال شما رنگ پس  داد بدانید که ادامه دادن شستشوی فرش در خانه و به صورت غیر اصولی فرش شما را خراب خواهد کرد.


مراحل شستن فرش دستباف

همانطور که مطلّع  هستید، فرش دستباف یا در خانه شسته می شود یا در قالیشویی که روشِ شستشوی فَرش در هر دو آنها مشابه یکدیگر و به شرح زیر است:

قبل از شروع شستشوی فرش باید گردوغبار روی فرش پاک شود

سپس با آب سرد فرش خیسانده شود و بلافاصله با استفاده از مواد شوینده مخصوص فرش دستباف فرش شسته و آبکشی شود

و در نهایت از روش های مناسب برای خشک کردن فرش دستباف استفاده شود

تمام این روش ها در قالیشویی و خانه برای شستن فرش دستباف انجام می شود و تنها تفاوتی که وجود دارد این است که مراحل ذکر شده در قالیشویی توسط دستگاه های تمام اتوماتیک انجام می شود اما در خانه توسط وسایل و ابزارهای دستی.

 
تمیز کردن فرش پشمی و انواع لکه از روی آن


بخش اول: تمیز کردن با جارو برقی به طور منظم

۱- در هفته اولی که فرش پشمی را خریداری می‌کنید هر روز به طور منظم و کامل روی آن را جارو بکشید، تا گرد و غبار و پرز‌های روی آن به خوبی تمیز شود.

۲- بعد از گذشت یک هفته از خرید فرش پشمی، جا‌هایی که رفت و آمد زیادی دارد، مانند جلوی درب ورودی را حداقل هفته‌ای دو بار جارو بکشید.

۳- جا‌هایی که رفت و آمد کمتری روی فرش پشمی هست را هفته‌ای یکبار جارو بکشید.

توجه: اگر روی فرش پشمی هر روز جارو برقی بکشید، کیفیت پرز‌های آن پایین می‌آید.

۴- یک روش دیگر برای جارو کشیدن روی فرش پشمی، استفاده از سر جارو برقی با مو‌های بلند و نرم است به شرطی که جارو برقی شما مکش خوبی داشته باشد. سر جارو برقی با مو‌های بلند باعث می‌شود گرد و غبار  بین پرز‌ها به خوبی جابه جا شده و با مکش جارو برقی جذب و از روی فرش پاک شود.

توجه: اگر پرز‌های فرش شما بلند است، حتما از سر مویی جارو برقی استفاده کنید، زیرا بالاتر از سطح فرش تنظیم شده و علاوه بر اینکه به پرز‌ها آسیب نمی‌رساند باعث حفظ الیاف آن نیز می‌شود.
 

دو نکته

می‌توانید از رو فرشی در اتاق هایی که نورگیر هستند استفاده کنید. یا فیلترهای نور خورشید نصب کنید تا الیاف قالیچه ها آسیب نبینند.

هر شش ماه یکبار یا هر یکسال یکبار قالیچه را بچرخانید. با این کار، قسمت هایی که بر روی آن پا گذاشته شده، صاف می شود. قالیچه های پشمی را با زاویه 180 درجه بچرخانید تا مقابل شکل معمول قرار بگیرند.

تمیز کردن فرش پشمی و انواع لکه از روی آن



بخش دوم: تمیز کردن لکه‌ها از روی فرش پشمی

۱- بلافاصله بعد از این که مواد غذایی روی فرش پشمی ریخت، آن را پاک کنید. درست است که پشم به طور طبیعی مایعات را به خود جذب نمی‌کند، اما نباید اجازه دهید مایعات روی فرش پشمی بماند و باعث رنگ گرفتن پرز‌های پشم شود.

پس بعد از ریختن مایعات، سریع دستمال نرم خیس برداشته و روی پرز‌های فرش بکشید. باید بین پرز‌ها را به خوبی دستمال را بکشید. اجازه ندهید مایعات به عمق پرز‌ها نفوذ کند. اگر مواد غذایی جامد روی فرش ریخت سریع آن را با دستمال برداشته و مانند چمچه زدن (چمچه همان شن کش باغچه است) فرش را پاک کنید و با دستمال یا حوله کاغذی روی آن را تمیز نمایید.

۲- اگه لکه‌‌ی روی فرش به راحتی با دستمال پاک نشد، به ویژه برای لکه مایعات، یک اسپری آب برداشته و روی لکه اسپری کنید. کمی که ماند، روی فرش را با دستمال خشک یا حوله کاغذی پاک کنید زیرا نباید آب اضافی روی فرش بماند.

۳- اگر بچه کوچک یا حیوان خانگی روی فرش پشمی ادرار یا مدفوع کرد، با جوش شیرین یا سرکه باید جای آن را تمیز کنید. زیرا جوش شیرین بوی بد آن را از بین می‌برد و محلول سرکه سفید آن را ضد عفونی می‌کند.

پودر جوش شیرین را روی محل لکه روی فرش پشمی بپاشید و ۳۰ دقیقه منتظر بمانید و سپس جارو برقی بکشید.

یک محلول تمیز کننده درست کنید. به این ترتیب که نصف فنجان سرکه، ۲ فنجان آب و نصف قاشق چای خوری مایع ظرف شویی را با هم مخلوط کنید و به ترتیب زیر از آن استفاده نمایید:

یک پارچه یا اسفنج تمیز بردارید و به محلول آغشته کنید.

با حرکات دایره‌ای اسفنج را روی لکه بکشید.

یک اسفنج یا پارچه دیگر بردارید، با آب خیس کنید و روی محلول بکشید تا پاک و تمیز شود.

۴- برای پاک کردن لکه‌های ریز مانند رژ لب، روغن، لاک، مداد و ماژیک رنگی یا غیره، از حلال صنعتی سقز استفاده کنید. این ماده را می‌توانید از فروشگاه‌های دارای شوینده صنعتی تهیه نمایید. یک اسفنج تمیز را به محلول سقز آغشته کنید و روی محل لکه بکشید. بعد از ناپدید شدن لکه، با یک دستمال خیس روی آن را پاک کنید و توجه داشته باشید که آب اضافی را با یک دستمال خشک کنید.

۵- برای پاک کردن لکه مایعاتی مثل قهوه و شکلات داغ از محلول پودر تمیزکننده و سرکه استفاده کنید. ابتدا محتوای قهوه یا شکلات داغ را با دستمال بردارید. سپس درون یک ظرف مقدار ۱ قاشق چای خوری پودر تمیز کننده، ۱ قاشق چای خوری سرکه سفید و یک لیتر آب گرم بریزید و خوب هم بزنید.

سپس محلول را به آرامی با یک اسفنج روی لکه قهوه روی فرش پشمی بکشید تا رنگ مانده از قهوه از روی فرش پاک بشود. سپس روی آن را با یک دستمال خیس خوب پاک کرده و با یک دستمال خشک آب اضافی آن را بگیرید. سپس منتظر بمانید تا خشک شود.

6- پاک کردن لکه ها با ترکیب سرکه رقیق شده.
نصف قاشق چای خوری مایع ظرفشویی و 120 میلی گرم سرکه سفید را با هم درون یک کاسه بریزید. با یک اسفنج یا حوله تمیز محلول را روی قسمت لکه شده بکشید.

برای قالیچه های لکه شده، هنگام کشیدن اسفنج مراقب باشید که به بافت پشم اسیب نرسد.

ابتدا مقداری را از محلول را بر روی نقطه ای از قالیچه بزنید تا مطمئن شوید که واکنش معکوسنشان نمیدهد.

از مواد شوینده، شوینده های آلکالین دار، هیدروژن پراکسید و سفید کننده برای از بین بردن لکه پارچه های پشمی استفاده نکنید.

در عوض 1 قاشق چایخوری آمونیاک را با 1 فنجان آب مخلوط کنید. این ترکیب بر روی لکه هایی که حیوانات خانگی برجای می گذارند نتیجه میدهد.

 
تمیز کردن فرش پشمی و انواع لکه از روی آن
 

یک نکته

انتخاب محل مناسب برای پهن کردن و در ادامه شستن فرش است. محل انتخابی شما باید کمی شیب داشته باشد تا زمان آب گرفتن روی فرش آب های کثیف داخل فرش باقی نماند و به صورت اتوماتیک از فرش خارج گردد.

محل انتخابی شما نباید به دارای بخش های تیز مانند باشد چون ممکن است زمانی که روی فرش پارو میکشید باعث پاره شدن فرش بشود.


بخش سوم: استفاده از بخار شور برای تمیز کردن فرش پشمی

۱- حداقل سالی یک بار برای تمیز کردن فرش پشمی از بخار شور استفاده نمایید. با بخار شور می‌توانید گرد و غبار و کثیفی‌های مانده در لابه لای پرز‌های فرش پشمی را به خوبی تمیز نمایید. بخار شور را روی همه قسمت‌های فرش بکشید.

۲- همه اجسام و مبلمان را از روی فرش پشمی بردارید و اتاق را از هر نوع وسیله به جز فرش پشمی خالی کنید.

۳- با استفاده از بخار آب داغ، فرش پشمی خود را به طور حرفه‌ای تمیز کنید. این کار عمیقا گرد و غبار و آلودگی‌های روی فرش را پاک می‌کند.

۴- اگر در منزل بخار شور ندارید، می‌توانید از فرش شویی‌های معتبر یک دستگاه بخار شور حرفه‌ای اجاره کنید و فرش خود را حداقل سالی یک بار عمقی تمیز کنید.


منبع: به کوشش و همت بخش محتوا و مشاوره پرتال فرهنگی راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.