اهمیت استغفار ازدیدگاه ائمه(ع)

درخواست آمرزش از خداوند را اِستغفار گویند. در این مطلبقصد داریم به اهمیت استغفار از منظر روایات بپردازیم.
شنبه، 31 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اهمیت استغفار ازدیدگاه ائمه(ع)
امام صادق (ع ) فرمود: بنده مؤ من چون گناه کند، خداوند او را هفت ساعت مهلت دهد، پس اگر از خدا آمرزش خواست، چیزی بر او نوشته نشود

 از حضرت صادق (ع ) درباره گفتار خدا که فرماید: ((ایشان را به آهستگی و تدریج از راهی که ندانند غافلگیر کنیم. )) (اعراف ((7)) آیه 182)، سؤ ال کردم، فرمود: آن بنده ای است که گناهی مرتکب شود و نعمت تازه ای به او داده شود و این نعمت او را از استغفار از آن گناه غافل و سرگرم سازد. (1)
 
 همچنین آن حضرت (ع ) فرمود: چه بسا شخصی که به نعمت هایی که خداوند به او داده مغرور گردد، و چه بسا کسی که به سبب پرده پوشی خداوند بر (گناهان ) او غافلگیر شود و چه بسا کسی که به ستایش مردم فریب خورد. (2)
 
گذشت و آمرزش نخواست یک گناه بر او نوشته شود، و همانا مؤ من پس از بیست سال به یاد گناهش افتد و از خدا آمرزش خواهد و خدا گناهش را بیامرزد، و کافر همان ساعت آن را فراموش کند. (3)
 
 از معصوم روایت شده که: برای هر چیزی دارویی است، و داروی گناهان، طلب آمرزش و استغفار است. (4)
 
 رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: بهترین دعا، استغفار (و آمرزش خواهی است ). (5)
 
 امام صادق (ع ) فرمود: هر گاه بنده، بسیار استغفار کند (و از خداوند آمرزش خواهد) نامه عملش، در حالی که می درخشد (به سوی خدا) بالا رود. (6)
 
امام رضا(ع ) فرمود: مثل استغفار (و ریزش گناهان به سبب آن ) چون برگی است بر درختی که (در فصل پاییز) بجنبد و آن برگ بریزد، و کسی که از گناهی استغفار کند و باز آن را انجام دهد، مانند کسی است که پروردگار خود را مسخره کند. (7)


پی نوشت:
(1) - ساءلت ابا عبدالله (ع ) عن قول الله عزّو جل: ((سنستدرجهم من حیث لا یعلمون )) قال هوالعبد یذنب الذنب فتجدد له النعمة معه تلهیه تلک النعمة عن الاستغفار من ذلک الذنب. (باب الاستدراج، ج 3).
(2) - کم من مغرور بما قد انعم الله علیه و کم من مستدرج بستر الله علیه و کم من مفتون بثناء الناس علیه. (همان، ح 4).
(3) - العبد المؤ من اذا اذنب ذنبا اجله الله سبع ساعات فان استغفرالله لم یکتب علیه شی ء و ان مضت الساعات و لم یستغفر کتب علیه سیئة و ان المؤ من لیذکر ذنبه بعد عشرین سنة حتی یستغفر ربه فیغفر له و ان الکافر لینساه من ساعته. (باب الاستغفار من الذنب، ح 3).
(4) - لکل شی ء دواء و دواء الذنوب الاستغفار. (همان، ح 8).
(5) - خیرالدعاء الاستغفار. (باب الاستغفار، ح 1).
(6) - اذا اکثر العبد من الاستغفار رفعت صحیفته و هی یتلاءلاء. (همان، ح 2).
(7) - مثل الاستغفار مثل ورق علی شجرة تتحرک فیتناثر والمستغفر من ذنب و یفعله کالمستهزی ء بریه. (همان، ح 3).


منبع: حوزه نت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.