بخور و بخواب و... رمز سلامتی همینه!

سلامتی نعمت بزرگی است که باید به خاطر آن شکرگزار باشیم. اما سلامتی فقط در اعضای بدن و فکر ما نیست. تغذیه‌ی خوب، خواب مناسب و سبک زندگی هم جزوی از دنیای سلامتی ما هستند.
چهارشنبه، 4 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
بخور و بخواب و... رمز سلامتی همینه!
هر روز، صبح که از خواب بیدار می‌شوید یا در راه مدرسه، وقتی کوله­ پشتی به پشت به سمت مدرسه می‌روید... فرصت خوبی برای شمردن نعمت‌هایی است که خدا به ما داده؛ نعمت‌هایی که شکرگزاری‌اش همان استفاده‌ی درست از آن‌هاست. سلامتی بی ­بروبرگرد یکی از نعمت‌های خداوند است. شاید یکی از ما، عضوی از بدن (مثل پا) را نداشته باشد، اما باز هم نعمت سلامتی را دارد! او قلب تپنده و چشم‌هایی بینا دارد. شاید یکی از ما، احساس‌ خوبی درباره‌ی زندگی نداشته باشد، اما دلش بخواهد زندگی‌اش را تغییر دهد؛ پس او هم باید برای این فکر سالمش شکر کند. سلامتی فقط در اعضای بدن و فکر ما نیست. تغذیه‌ی خوب، خواب مناسب و سبک زندگی هم جزوی از دنیای سلامتی ما هستند.
 

برای سلامت تغذیه‌­ی­مان چه کنیم؟

1. مصرف سه وعده غذا (صبحانه، ناهار و شام) را حفظ کنید. نگویید «فردا امتحان دارم، شام نمی‌خوام»، «دیرم شده، صبحانه نمی‌خورم».
 
2. غذای­تان را آرام بخورید. با جویدن آهسته‌ی غذا، آنزیم‌های گوارشی پیش از رسیدن غذا به معده، شروع به فعالیت می­ کنند. با آرام غذا خوردن می‌توانید مزه ­ی غذا را کاملا حس کنید. اگر هم دوست دارید خوش‌فرم و خوش‌اندام باشید، بدانید هرچه غذا را آرام‌تر بخورید، زودتر احساس سیری خواهید کرد و با زیاد غذا خوردن باعث چاقی نخواهید شد.
 
3. هنگام غذا خوردن از هرگونه هیجان و درگیری‌های خانوادگی دور باشید. مسائل مهم و دعوا راه ­انداز را هم سر غذا مطرح نکنیم!


چطور خوب بخوابیم؟ چرا خوب بخوابیم؟

1. توی خواب است که مواد غذایی جذب و مواد زائد، آماده‌ی دفع شدن می‌شود؛ پس داشتن عادات غذایی صحیح و توجه به زمان خوابیدن و استراحت برای حفظ سلامت بدن، مهم است. دیر خوابیدن و دیر بلند شدن از خواب، باعث می­ شود مواد سمّی توی بدن شما مدت بیش­تری بمانند.
 
2. همه دوست دارند درخشان‌ترین و قشنگ‌ترین پوست‌ها را داشته باشند. بیش­تر افراد بعد از چند شب کم­ خوابی، دچار پوست زردرنگ و چشم ­های پُف­ کرده می شوند. کم­ خوابی طولانی، پوست را خراب و خطوط ریز و سیاهی زیر چشم­ ها ایجاد می‌کند. وقتی شما به اندازه ­ی کافی نمی­ خوابید، بدن­تان مقدار زیادی هورمون استرس به نام کورتیزول تولید می­ کند.
 
3. خواب مناسب شبانه می ­تواند بهترین روش برای تقویت حافظه باشد. برای دیدن یک فیلم یا حتّی خواندن یک کتاب، صبح‌ها، ظهرها و عصرها وقت بگذارید تا حافظه‌ی­تان خوب سر جایش بماند.
 

تمرین کنیم سالم فکر کنیم

هر­کس در دنیا نگاهی به زندگی دارد. یکی بیش­تر دوست‌داشتنی‌ها را می‌بیند و یکی دیگر بیش­تر اشتباهات و دوست ­نداشتنی‌ها را. این نگاه یک نتیجه‌ی جالب دارد! نوع نگاهی که بیش­تر دوست‌داشتنی‌ها را می‌بیند، کم­تر درد می‌کشد و حسّاس است. مورفین یک هورمون ضددرد در بدن است. آدم‌های با نگاه زیبابین مورفین بیش­تر و درد کم­تری در زندگی حس می‌کنند.
 
داشتن نگاه مثبت، فقط داشتن نگاه منتقدانه و قبول کردن تفکرات منفی نیست. با توجه بیش­تر به دوست ­داشتنی‌‌های زندگی و تلاش برای به دست آوردن آن‌ها، عینک نگاه‌مان مثبت می‌شود.
 
حسادت تأثیرات بدی روی زندگی هرفرد می­ گذارد؛ اما کنترل آن بسیار سخت است. شرایطی را که حسادت ایجاد می‌شود پیدا کنید و حواس­تان بیش­تر در آن شرایط جمع باشد. خودتان را با بقیه مقایسه نکنید و تمرین بالا بردن اعتماد به نفس داشته باشید.


سلامتی و ورزش

1. ورزش از بیماری‌های مختلفی جلوگیری می‌کند؛ مثل دیابت، فشار خون و ناراحتی‌های قلبی؛ اما باید مرتب و مداوم ورزش کرد؛ پس اهداف قابل دستیابی و معقول تعیین کنید؛ مثلا دو تا سه مرتبه ورزش در هفته، هربار به مدت بیست تا سی ­دقیقه.
 
2. زمان و شیوه‌ی خودتان را برای ورزش کردن پیدا کنید. هرکس شرایطی دارد و خودش می‌تواند بهترین انتخاب را برای ورزش داشته باشد. یکی کلاس می‌رود، یکی در خانه ورزش می‌کند و یکی راه دیگری پیدا می­ کند.
 
خیلی وقت‌ها درس‌های­مان را خوب خوانده‌ایم؛ اما حواس­مان جمع نیست و سؤال‌ها را جور دیگری می‌خوانیم و جواب می‌دهیم. ورزش حواس شما را جمع می‌کند؛ تمرکز را بالا می ­برد و شما را در امتحانات موفق‌تر می‌کند.

 نویسنده: کوشا سمیعی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.