با جاذبه های گردشگری سمیرم آشنا شوید

جاذبه های گردشگری سمیرم را بیشتر می‌توان از دیدگاه جاذبه های طبیعی مورد بررسی و بازدید قرار داد. سمیرم یکی از شهرستان‌های پر آب اصفهان است.
جمعه، 13 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
با جاذبه های گردشگری سمیرم آشنا شوید
شهرستان سمیرم در جنوب استان اصفهان واقع شده و از قطب‌های توریستی استان می‌باشد. قدمت سمیرم به ۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد، برخی قدمت سمیرم را بسیار بیشتر از این می‌دانند. شهرستان سمیرم از نظر منابع آبی و طبیعی بهترین شهرستان استان اصفهان محسوب می‌شود.


۱. چالقفا (دشت گل های وحشی و لاله های واژگون)

کوه و چشمه چالقفا در حدود ۲۰ کیلومتری غرب سمیرم مکانی با صفا با درختان جنگلی تنک و پوشش گیاهی متنوع و عظیم با ارتفاع بیش از دو هزار متر از سطح دریا از مناطق ییلاقی بعضی از طایفه های قشقایی می باشد، چشمه های متعددی در این منطقه جاریست که معروف ترین آن چشمه سرد است.چالقفا قبلا یکی از مهم ترین شکار گاه های سمیرم بوده که متاسفانه به علت شکار بی رویه حیات جانوران در آن بسیار محدود شده، ولی باز هم حیوانات وحشی مثل خرس، گرگ، شغال و حتی پلنگ در کوه های آن نواحی دیده شده است.

با جاذبه های گردشگری سمیرم آشنا شوید


۲. آبشار بی‌بی‌سیدان

بی بی سیدان نام روستایی است در ۳۰ کیومتری شهر سمیرم در استان اصفهان که رودخانه ای زیبا به همین نام از نزدیکی آن عبور میکند. این آبشار در کنار رودخانه سمیرم (کاسگان) در ورودی تنگه ای بنام تنگه نازی واقع شده است. این رودخانه با آب بسیار زلال و نیلگون خود، با عبوراز دل تنگه های صخره ای بلند، به همراه چشمه هایی بسیار زیبا که در طول مسیر به آن می پیوندند و مناظری بسیار دیدنی و چشم نواز می آفریند. نکته قابل توجه این آبشار دره ی هست که می توان از آن به چشمه ناز ونک سیمیرم رسید و در طی کردن این مسیر طبیعت بکر را می توانید مشاهده کنید.


۳. آبشار آب ملخ

آبشار آب ملخ یکی از شگفتی‌های طبیعت است که از دل غار بیرون می‌آید و به رودخانه می‌ریزد. این آبشار به دلیل نزدیکی به تختگاه و قدمگاه تخت سلیمان در سمیرم اصفهان هم به آبشار تخت سلیمان نیز شناخته شده است. البته در عین حال پشت آبشار پرتگاه خطرناک و زیبایی وجود دارد که آب ملخ را به یکی از خطرناک‌ترین آبشارهای ایران و حتی دنیا تبدیل کرده است. بهترین زمان برای بازدید از آبشار آب ملخ فصل‌های بهار و تابستان است. گاهی اوقات اگر پایین این دریاچه خلوت باشد می‌توان آبی به تن نیز زد.

با جاذبه های گردشگری سمیرم آشنا شوید


۴. چشمه ناز ونک

یکی از زیباترین و بکرترین تفرجگاه های شهرستان سمیرم و شهر ونک چشمه ناز ونک است. این نگین ارزشمند و گوهر ناب در ۶ کیلومتری جنوب غربی شهر ونک با جاده های خاکی و در ۳۶ کیلو متری شهر سمیرم قرار دارد که با جلوه ای خاص کمر کوه ۲۰۰۰ متری را به دو نیمه مساوی تقسیم می کند کوه دالان ونک به ارتفاع ۳۴۹۲ متر در فاصله حدود ۳۰ کیلومتری غرب سمیرم قرار دارد شهر ونک و چشمه ای زیبا موسوم به چشمه ناز در دامنه های شمالی آن واقعند.

 آب این چشمه پس از پیوستن به رودخانه ای کوچک، کمی بعد به رودخانه پر آب موسوم به آب ونک می ریزد. رودخانه اخیر به سمت دشت ارمند پیش می رود تا در آنجا به کارون ملحق شود. از سمیرم تا روستای ونک جاده آسفالت میباشد پس از عبور از روستای قلعه قدم، گردنه گله وار و گردنه نخودان به ونک میرسیم. با مینی بوس تا ونک نیم ساعت راه است. برای رسیدن به چشمه ناز بایستی از رودخانه عبور نماییم. در طول مسیر لوله هایی که آب چشمه ناز را به ونک میرساند مشهود است. از ونک تا چشمه حدود سه ساعت راه میباشد. از چشمه تا قله ۵ تا ۶ ساعت راه است.

با جاذبه های گردشگری سمیرم آشنا شوید


۵. غار پلنگ سمیرم

این غار در ۱۲ کیلومتری روستای کُمِه از توابع سمیرم و در جنوب شهرضا واقع شده است. دهانه این غار بسیار باریک است و باید به صورت خزیده از آن وارد شد و پس از آن محوطه وسیعی قرار دارد. طول این غار حدود ۱۰۰ متر می‌باشد. در انتهای غار تخته سنگ بزرگی وجود دارد که شکل پلنگی عظیم‌الجثه در حالت خوابیده را در ذهن تداعی می‌کند به همین جهت این غار با نام پلنگ معروف شده است.


۶. منطقه شکار ممنوع حنا

منطقه شکار ممنوع حنّا واقع در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر سمیرم و ۸ کیلومتری شمال شهر حنا شامل دریاچه سد مخـزنی حنا و کوههای موجود در جنوب و جنوب شرقی آن به وسعت ۱۸۷۵۰ هکتار است. منطقه شکار ممنوع حنا شامل دو اکوسیستم متمایز از هم است که در کنار هم زیستگاههای مناسبی را جهت حفظ زنجیره حیات در این منطقه بو‌جود آورده‌اند. پوشش گیاهی این منطقه به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی (قرارگرفتن در دامنه‌های بلندترین ارتفاعات رشته کوه زاگرس، یعنی قلل مرتفع دنا)، بالابودن میزان نزولات جوی و نیز اقلیم خنک و مرطوب آن کاملاً متنوع و از نظر دانش گیاه‌شناسی از اهمیت زیادی برخوردار است.


۷. روستای خینه

خینه، روستایی کهن در دامنه دنا در زمانی دور کوچندگان ایل قشقایی از کوچ خسته شدند و اقدام به بنا کردن این روستا در دامنه های بکر و دست نخورده زاگرس کردند. گویا بنای روستا با خانه های خشتی بعدها نام روستا را به خینه در زبان محلی تبدیل کرده است. اهالی این روستا ترک زبان هستند و یکی از نکات جالب روستاهای سمیرم نیز در این روستا و روستای بعدی یعنی ˈخفرˈ جلب توجه می کند و آن اینکه این روستا ترک زبان و روستای دیگر لر زبان هستند.

جمعیت روستا در زمان حاضر ۵۴۰ نفر است و بگفته یکی از اهالی بیشتر از ۶۰ درصد روستاییان برای کسب و کار به کشورهای حاشیه خلیج فارس مهاجرت کرده اند و تنها برای دید و بازدید اقوام گاه به روستایشان سفر می کنند. چشمه و آبشار ˈکجوˈ با آبریز ۱۵۰ متری و چشمه زلال و پرآب ˈکلوخ شکنیˈ از نقاط طبیعی و دیدنی این روستا بشمار می رود.

با جاذبه های گردشگری سمیرم آشنا شوید


منبع: سایت ستاره


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.